Για 17η χρονιά παρουσιάζουμε τα συνοπτικά αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας του FRANCHISE SUCCESS σε συνεργασία με τους ειδικούς συμβούλους της THE FRANCHISE CO. για την πορεία του Franchising στην Ελληνική αγορά.
Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του περιοδικού FRANCHISE SUCCESS σε συνεργασία με τους εξειδικευμένους συμβούλους της THE FRANCHISE CO. αποδεικνύεται πως το 2014 ήταν μία χρονιά απόλυτης σταθεροποίησης για το σύνολο της αγοράς, παρουσιάζοντας μάλιστα τις πρώτες αυξητικές τάσεις. Κύριο χαρακτηριστικό για ακόμη μία χρονιά η «αντίσταση» των αλυσίδων franchise έναντι των επικρατουσών συνθηκών που δυσχεραίνουν την ανάπτυξη.
Το πλήθος του δείγματος της «Έρευνας Franchising 2014», η οποία πραγματοποιήθηκε από το εξειδικευμένο σε θέματα Franchise και Retail κλαδικό περιοδικό FRANCHISE SUCCESS σε συνεργασία με τους συμβούλους franchise της εταιρείας THE FRANCHISE CO., αποτελείται από 468 αλυσίδες που αντιστοιχούν σε 13.897 σημεία πώλησης σε ολόκληρη την Ελλάδα (Πίνακας 1).
Οι αλυσίδες που συμμετέχουν στην έρευνα προέρχονται από 8 μεγάλες κατηγορίες – κλάδους με κυρίαρχο σκοπό τη διαχρονική αποτύπωση και μελέτη της εκάστοτε κατηγορίας όσον αφορά γενικότερα τον αριθμό ανάπτυξής της στην αγορά και ειδικότερα στο χώρο του franchising.
Αναλυτικότερα, στον κλάδο της Ένδυσης κατεγράφησαν 105 αλυσίδες με ποσοστιαία κατανομή 22,4% επί του συνόλου των δικτύων, από τον κλάδο της Προσωπικής Φροντίδας 37 αλυσίδες με ποσοστιαία κατανομή 7,9%, από τον κλάδο της Εκπαίδευσης 40 αλυσίδες με ποσοστιαία κατανομή 8,5%, από τον κλάδο των Τροφίμων – Ποτών 31 αλυσίδες με ποσοστιαία κατανομή 6,6%, από τον κλάδο των Υπηρεσιών επιλέχθηκαν 57 αλυσίδες με ποσοστιαία κατανομή 12,2%, από τον κλάδο της Εστίασης 82 αλυσίδες με ποσοστιαία κατανομή 17,5%, από τον κλάδο του Οικιακού Εξοπλισμού 48 αλυσίδες με ποσοστιαία κατανομή 10,3% και τέλος, από τον κλάδο της Λιανικής 68 αλυσίδες με ποσοστιαία κατανομή 14,5%. Τα στοιχεία που αναφέρονται αφορούν τον αριθμό καταστημάτων Franchise, Εταιρικών, Shop in Shop και Corners κατά τα έτη 2004-2014.
Σκοπός της έρευνας είναι η συγκριτική καταγραφή της πορείας του Franchising στην ελληνική αγορά από το 2004 έως και σήμερα αποτυπώνοντας τις τάσεις τόσο σε απόλυτες τιμές σημείων πώλησης, όσο και σε ποσοστά στο σύνολο καθώς και ανά κλάδο – κατηγορία.
Ιδιαίτερα ευχάριστο είναι το γεγονός ότι για πρώτη φορά το 2014, έπειτα από τρείς χρονιές συνεχούς μείωσης, παρατηρείται θετικό πρόσημο στο ρυθμό ανάπτυξης του συνολικού αριθμού σημείων πώλησης (εταιρικών και franchise) των αλυσίδων franchise +0,43% (!) κατά το χρονικό διάστημα 2013 – 2014 (Διάγραμμα 2). Αξίζει να θυμηθούμε ότι το 2013 είχε παρατηρηθεί πτώση κατά 2,29% των συνολικών σημείων πώλησης, ενώ τόσο το 2012, όσο και το 2011 υπήρξε υποχώρηση κατά 6,89%. Τα ανωτέρω αποτελέσματα θα μπορούσαν να μας οδηγήσουν στο συμπέρασμα ότι το 2014 ήταν μια χρονιά απόλυτης σταθεροποίησης της ελληνικής αγοράς franchise σε επίπεδο μεγεθών.
Κύριο χαρακτηριστικό αποτελεί η μεταβολή των εταιρικών σημείων πώλησης. Το 2014 παρατηρείται αύξηση κατά 2,2% έναντι της πτώσης -0,3%, η οποία είχε σημειωθεί το 2013. Το γεγονός αυτό αποδεικνύει ότι υπάρχουν σημαντικές επενδύσεις από τους ίδιους τους franchisors, οι οποίοι πραγματοποίησαν αλλαγές προκειμένου να ξεπεράσουν την κρίση σε πρώτο πλάνο και να βελτιώσουν τη στρατηγική τους θέση έναντι των ανταγωνιστών τους στον κλάδο της δραστηριοποίησής τους.
Αξίζει βέβαια να σημειωθεί πως βασικές κινήσεις των franchisors αποτέλεσαν, εκτός από τη δημιουργία νέων εταιρικών καταστημάτων σε στρατηγικές περιοχές, η αναδιάρθρωση του δικτύου τους, ο ανασχεδιασμός του concept και του επιχειρηματικού μοντέλου, η εξαγορά franchise καταστημάτων από υφιστάμενους franchisees του δικτύου τους, οι συγχωνεύσεις – εξαγορές υφιστάμενων ανταγωνιστικών αλυσίδων και η ένταξή τους στο δίκτυό τους ως multiunit franchise και τέλος, η ενίσχυση των επιχειρησιακών λειτουργιών και του management, ώστε να προσαρμοστούν στις ανάγκες της αγοράς για ευέλικτες δομές χαμηλού κόστους.
Όσον αφορά τον αριθμό των franchise σημείων πώλησης, το 2014 παρατηρήθηκε σχεδόν σταθεροποίηση, ήτοι μείωση μόλις κατά 0,1% έναντι της πτώσης 3,6% που είχε σημειωθεί το 2013. Τα παραπάνω αποτελέσματα οφείλονται τόσο στη δυναμική ορισμένων νέων δικτύων, κυρίως από το χώρο της εστίασης, και λιγότερο στην οργανική ανάπτυξη ώριμων δικτύων.
Εν κατακλείδι, παρατηρείται ότι γενικότερα το 2014 ήταν μία χρονιά απόλυτης σταθεροποίησης με εμφανείς αυξητικές τάσεις τόσο σε επίπεδο εταιρικών, όσο και franchise σημείων πώλησης. Επιπρόσθετα, οι αλυσίδες που έδωσαν ιδιαίτερη προσοχή στις υποδομές, στην εκπαίδευση του προσωπικού, στην προσαρμογή του concept στα νέα καταναλωτικά πρότυπα, στην ανάγκη ενός διαφορετικού μοντέλου λειτουργίας, καθώς και στη βελτίωση της αγοραστικής εμπειρίας, καταδείχθηκαν σχεδόν σε όλους τους κλάδους ηγέτες και ικανοί να ανταγωνιστούν ισχυρά δίκτυα. Αντιθέτως, concept και συστήματα franchise που παρουσιάστηκαν ως φθηνά υποκατάστατα και τα οποία προωθήθηκαν έντονα, είτε διαφημιστικά, είτε από ομάδες «συμβούλων», ή κατέρρευσαν, ή μετά από κάποια πρόσκαιρη ανάπτυξη 3 – 5 καταστημάτων τίθενται σταδιακά εκτός αγοράς. Τέλος, αποδείχθηκε πως οι αλυσίδες franchise συνεχίζουν και αντιστέκονται σθεναρά τόσο έναντι του ανταγωνισμού, όσο και της κρίσης που βιώνουμε συγκριτικά με τα ανεξάρτητα σημεία.
Η έρευνα περιλαμβάνεται και στην ηλεκτρονική έκδοση του ετήσιου οδηγού