Με τα καταστήματα που προσφέρουν street food να γεμίζουν τις αγορές Αθήνας, Θεσσαλονίκης καθώς και άλλων μεγάλων πόλεων, ο σύγχρονος καταναλωτής έχει σίγουρα πολλές επιλογές στη διάθεσή του. Ο χώρος της εστίασης στην ελλαδική επικράτεια αλλάζει, νέες αγορές δημιουργούνται και νέες καταναλωτικές συνήθειες αναπτύσσονται, που αλληλοεπιδρούν μεταξύ τους.
Burgers, sushi, ethnic food, hot dogs, πατάτες, fish n’chips, noodles, λιβανέζικα κ.λπ. υγιεινές προτάσεις, μικρά αλλά χορταστικά γεύματα, μικρότερα καταστήματα ή ακόμα και καντίνες με περισσότερες ή λιγότερες γευστικές ιδέες, «γουστόζικα» μαγαζιά με ιδιαίτερα πιάτα… όλα μαζί συνθέτουν τη νέα πραγματικότητα στον χώρο των street food που έχει επανέλθει δυναμικά στo προσκήνιο της εστίασης και στο franchising.
Καλύπτοντας μια μεγάλη μερίδα του κοινού που αναζητά λύσεις που συνδυάζουν ταχύτητα, ποιότητα, καλές τιμές -είτε ως take away, είτε ως delivery, είτε ως μια σύντομη στάση που πλέον αποτελεί εναλλακτικό και σταθερό τρόπο διασκέδασης- οι εκπρόσωποι του χώρου διεκδικούν σημαντικά μερίδια αγοράς και διαμορφώνουν ένα νέο τοπίο που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον…
Με την εστίαση να παραμένει αδιαμφισβήτητος πρωταγωνιστής της αγοράς, δεν μπορούμε παρά να γινόμαστε ενθουσιώδεις παρατηρητές πολλών εγχειρημάτων και νέων ιδεών στον χώρο. Άλλες περισσότερο άλλες λιγότερο επιτυχημένες. Αμέσως μετά τον καφέ λοιπόν και όλα τα concepts που έχουν ως κύριο προϊόν το δημοφιλές ρόφημα, συναντάμε το street food. Τι εννοούμε τελικά με τον όρο αυτό;
ΠΟΙΟΤΗΤΑ, ΣΩΣΤΗ ΤΙΜΗ, ΓΡΗΓΟΡΗ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ
Η έννοια του street food στις μέρες μας ξεπερνάει την απλή μετάφραση που σημαίνει «το φαγητό του δρόμου…». Είναι το φαγητό που δεν αναδεικνύεται μέσα από τα κλασικά εστιατόρια και τις «φορτωμένες» διακοσμήσεις αλλά εστιάζει στην ποιότητα, τη σωστή τιμή, τη γρήγορη εξυπηρέτηση, την απλή αισθητική που όμως… «έχει κάτι να σου πει!».
Η γαστρονομική αυτή τάση έχει πάρει μια περισσότερο «αυτόνομη» μορφή τα τελευταία 2 χρόνια. Ο χώρος έχει αποκτήσει τη δική του ξεχωριστή ταυτότητα που διαφοροποιείται από τα fast food και από τα snack-take away, καθώς τα street food concept εστιάζουν πια σε μια «ανανεωμένη» προσέγγιση του γρήγορου φαγητού. Πλέον, πολυάριθμες και ενδιαφέρουσες προτάσεις έχουν εισέλθει στην αγορά. Πέρα από τα… κλασικά εδέσματα λοιπόν του δρόμου -burgers, hot dogs κ.λπ.- βλέπουμε και καινούρια «πιάτα» να εμφανίζονται δυναμικά, διεκδικώντας μια θέση στις καταναλωτικές συνήθειες του κοινού. Και τα κατάφεραν… Λίγοι είναι αυτοί που δεν έχουν δοκιμάσει τα φαλάφελ, τα noodles, τα ασιάτικα, πολλοί αυτοί που επέλεξαν να εντάξουν το sushi στις επιλογές του, τους θαλασσινούς μεζέδες ως ένα γρήγορο και προσιτό γεύμα, το μεξικάνικο σαν μια value for money και διαφορετική επιλογή. Και ο κατάλογος φυσικά δεν σταματάει εδώ…
Άλλωστε δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι φέτος για πρώτη φορά πραγματοποιήθηκε στη χώρα μας τo 1ο Athens Street Food Festival (20-29 Μαΐου 2016) για να υποδεχτεί όλες τις αγαπημένες λιχουδιές «των δρόμων» όλου του κόσμου, στην καρδιά της Αθήνας.
Όλη αυτή η νέα πραγματικότητα διαμόρφωσε μια νέα κατηγορία στην εστίαση -με αρκετούς παίχτες αυτή τη φορά- και γρήγορα επηρέασε και τον χώρο του franchising.
Την προηγούμενη χρονιά, βάσει των αποτελεσμάτων της ετήσιας έρευνας που δημοσιεύτηκε στο ΠΑΝΟΡΑΜΑ FRANCHISE 2016, η κατηγορία fast food – street food «κέρδισε» τη δεύτερη θέση στον αγώνα της επιχειρηματικότητας και του franchising. Συνολικά -βάσει του δείγματος της έρευνας- κατεγράφησαν 194 καταστήματα πανελλαδικά που σερβίρουν street food και αναπτύσσονται μέσω franchising. H άνοδος αυτή καλά κρατεί μια και το πρώτο εξάμηνο του 2016 μιλάμε πια για 209 καταστήματα. Η αύξηση αυτή οφείλεται κατά βάση στις νέες franchise συνεργασίες αλλά και στα νέα concept που εισήλθαν στην αγορά του franchising.
Την προηγούμενη χρονιά, βάσει των αποτελεσμάτων της ετήσιας έρευνας που δημοσιεύτηκε στο ΠΑΝΟΡΑΜΑ FRANCHISE 2016, η κατηγορία fast food – street food «κέρδισε» τη δεύτερη θέση στον αγώνα της επιχειρηματικότητας και του franchising. Συνολικά -βάσει του δείγματος της έρευνας- κατεγράφησαν 194 καταστήματα πανελλαδικά που σερβίρουν street food και αναπτύσσονται μέσω franchising. H άνοδος αυτή καλά κρατεί μια και το πρώτο εξάμηνο του 2016 μιλάμε πια για 209 καταστήματα. Η αύξηση αυτή οφείλεται κατά βάση στις νέες franchise συνεργασίες αλλά και στα νέα concept που εισήλθαν στην αγορά του franchising.
Ας δούμε όμως τα πράγματα πιο αναλυτικά.
ΑΝΑΔΙΑΤΑΞΗ ΚΑΙ ΔΙΕΥΡΥΝΣΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ
Τα burgers είναι ένα διαχρονικό, αγαπημένο στους περισσότερους street food. Η πρώτη αλυσίδα που έφερε στην Ελλάδα αυτή τη γευστική συνήθεια, δεν είναι άλλη από τα Goody’s που εδραιώθηκε για τα καλά στη συνείδηση του κόσμου τη δεκαετία του ’90, δημιουργώντας μια νέα κατηγορία καταστημάτων που «απέδρασαν» από το street food στην κατηγορία των casual. Τότε μάλιστα η «έκρηξη» των νέων σημείων και της τάσης αυτής ήταν ιδιαίτερα έντονη με νέες αλυσίδες στο προσκήνιο. Τα χρόνια μετά το 2000 ήταν κυρίως περίοδοι αναδιοργάνωσης για τα μεγάλα δίκτυα και επανακαθορισμού της θέσης τους στην αγορά ενώ σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων είτε σταμάτησαν τη λειτουργία τους είτε αποχώρησαν από το franchising. (Έρευνα ΠΑΝΟΡΑΜΑ FRANCHISE 2005).
Παράλληλα την προηγούμενη δεκαετία είχαμε την είσοδο και νέων «παιχτών» στον χώρο που δημιούργησαν το δικό τους δίκτυο, όπως π.χ. τα Simply Burgers και έτσι νέα καταστήματα, σε μια περισσότερο «gourmet» θα λέγαμε εκδοχή του δημοφιλούς street food, αναπτύσσονται στην αγορά.
2015 όμως και βλέπουμε τα burgers να επανέρχονται… με φόρα στο προσκήνιο, «κερδίζοντας» ξανά το κοινό. Αναδιαμορφώνουν την αγορά της εστίασης και κατ’ επέκταση του franchising και συνεχίζουν δυναμικά. Μάλιστα, όπως αποτυπώθηκε στην Ετήσια Έρευνα στο Πανόραμα Franchise 2016, τα burgers ήταν η αιτία που το street food «τερμάτισε» δεύτερο, μετά τον καφέ! Χαρακτηριστικό παράδειγμα τα δημοφιλή HOT HOT BURGER BAR -με 16 καταστήματα!- που έδωσαν μια άλλη νότα στην… αναγέννηση της κατηγορίας και μέσα από μια διαφοροποιημένη πρόταση κέρδισαν την αποδοχή του κοινού, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στον χώρο. Αποτέλεσμα; Παλαιότεροι παίχτες οδηγήθηκαν -μετά από μια έντονη συρίκνωση- σε αναδιοργάνωση, ενώ ταυτόχρονα νέοι εισήγαγαν τη δική τους πρόταση στην αγορά.
Αντίστοιχα λοιπόν, είδαμε το GRILL BROS που ξεκίνησε από την Καβάλα και τώρα πήγε και Θεσσαλονίκη να προσφέρει τη δική του γευστική πρόταση στην Β. Ελλάδα, το ΜΠΑΡ ΜΠΕΕ ΚΙΟΥ με τα signature burgers να έχει το δικό του φανατικό κοινό με 3 καταστήματα σε Πειραιά και Ν. Σμύρνη, το Home Burger με 8 καταστήματα κ.ά.
Η επιτυχία λοιπόν των… burgers «συμπαρέσυρε» και άλλες κατηγορίες φαγητού (π.χ. καταστήματα casual dining, street food με διαφορετικά προϊόντα, ethnic concepts κ.λπ.), προσφέροντας μοναδικές ευκαιρίες σε υποψήφιους franchisees, που αναζητούν ρευστότητα και κερδοφορία μέσα από ένα μοντέλο αυτοαπασχόλησης.
Σε αυτό το σημείο, τι πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα από τη δυναμική που έδωσε το Koi Sushi Bar στην αγορά της εστίασης και του franchising. Μέχρι πριν περίπου 2 χρόνια, το sushi ήταν μια όχι και τόσο οικονομική πρόταση που απευθυνόταν σε μικρή μερίδα του κοινού και φυσικά επί τω πλείστων όχι στην καθημερινότητά τους. Το Koi όμως έδωσε ένα νέο στίγμα, έκανε το sushi street food, το καθιέρωσε ως ένα εναλλακτικό τρόπο διασκέδασης, δίνοντας μια νέα κατεύθυνση στην αγορά. Σήμερα αριθμεί 12 καταστήματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και όπως δείχνουν τα πράγματα θα συνεχίσει να έχει δυναμική αναπτυξιακή πορεία.
Μένει λοιπόν να δούμε πώς θα διαμορφωθεί ο χώρος και αν εξίσου νέες προσπάθειες θα έρθουν να προστεθούν με επιτυχία στις αλυσίδες franchise των sushi street food concept.
Τη φρέσκια πνοή στην κατηγορία street food βλέπουμε και μέσα από το Estrella.
Ένα comfort & casual restaurant που ξεκίνησε από τη Θεσσσαλονίκη, τώρα κατεβαίνει Αθήνα αλλά η φήμη του έχει ξεπεράσει τα εγχώρια σύνορα. Συνταγές και γευστικές προτάσεις που γίνονται viral, αφιερώματα από τα μεγαλύτερα περιοδικά και ηλεκτρονικά μέσα του πλανήτη-National Geographic, BBC, Olive Magazine, Mindfood, Conde Nast Traveller, Yahoo Traveller, Guardian κ.λπ., και ένα νέο food concept γεννήθηκε στην αγορά, εισάγοντας νέους όρους στο… «τραπέζι» του ανταγωνισμού. Το Estrella διαμόρφωσε και αυτό με τη σειρά του μια νέα κατηγορία στον χώρο και μέσα από το ζεστό, φιλόξενο και πάνω από όλα «γευστικό» περιβάλλον έγινε σημείο αναφοράς και μια ολόκληρη… τάση!
Στα πλαίσια της έντονης δυναμικής λοιπόν που εμφανίζει ο χώρος, εδραιωμένα εστιατόρια δίνουν τη δική τους εκδοχή στο casual dining και μέσα από ευέλικτα επιχειρηματικά μοντέλα προβάλλουν τη δική τους πρόταση στην αγορά. Ανάμεσά τους το Frutti Di Mare της Θεσσαλονίκης, που εκτός από τα ιδιαίτερα πιάτα του με θαλασσινούς μεζέδες, προσφέρει και street γεύματα -fish burgers, fish n’ chips, σάντουιτς με καπνιστό σολομό σε γαλλική μπαγκέτα, fish burger με χταποδοκεφτέ και cheddar, fish box με καλαμάρι τηγανιτό κ.λπ. για ένα γρήγορο γεύμα, ένα ευχάριστο διάλειμμα ή ακόμα και για take away.
Μια ακόμα ευχάριστη έκπληξη με τη δική του ξεχωριστή ταυτότητα είναι το… με άρωμα Ιταλίας IL BARRETTO. Η ιταλική κουζίνα έγινε… street food και ένα all day στέκι που ήδη κυριαρχεί στα πιο μεγάλα malls της πόλης έχει γεννηθεί δίνοντας ένα νέο στίγμα στην κατηγορία.
Ο δρόμος όμως προς την επιτυχία εστιάζει στην προσφορά ενός value for money γεύματος.
Το αγοραστικό κοινό -εκπαιδευμένο πια- αναζητά λύσεις που του προσφέρουν ταυτόχρονα μια ολοκληρωμένη αγοραστική εμπειρία σε ιδιαίτερα ελκυστικές τιμές και επιβραβεύει αυτά ακριβώς τα concept.
Συνοψίζοντας η εστίαση παραμένει μια έντονα ανταγωνιστική αγορά που εξακολουθεί να προσφέρει διεξόδους επιχειρηματικότητας διασφαλίζοντας ρευστότητα και απασχόληση.
Η στροφή στο street food και οι ευκαιρίες που αναδύονται.
Το street food δημιουργεί μια νέα πραγματικότητα στην ελληνική αγορά εστίασης. Παγκόσμιο φαινόμενο που ήρθε στην Ελλάδα με καθυστέρηση 2-3 ετών αλλά πλέον αποτελεί την ατμομηχανή της επιχειρηματικότητας στην εστίαση συνολικά και ιδιαίτερα στο franchising.
Street food σημαίνει φαγητό του δρόμου, ένα γρήγορο γεύμα άμεσης κατανάλωσης. Ένα γεύμα όμως που πλέον είναι ποιοτικό, δημιουργεί αγοραστική εμπειρία, έχει άποψη, συγκροτημένη πρόταση & αφήγηση και με στόχο τη «δέσμευση» του καταναλωτή. Μια διαφορετική σχέση, πιο άμεση, πιο φευγαλέα, αλλά και στέρεη ταυτόχρονα.
Οι καταναλωτές προτιμούν πλέον πολύ περισσότερο τα street food γεύματα από οποιαδήποτε άλλη περίοδο στο παρελθόν.
Ο σύγχρονος άνθρωπος άλλωστε κινείται περισσότερο, εργάζεται στο δρόμο. Η τεχνολογία συνεχώς εξελίσσεται, δημιουργεί διαφορετικά μοντέλα κατανάλωσης, διασκέδασης, εργασίας. Δημιουργεί νέα πρότυπα, νέες συνθήκες, νέα δεδομένα, τόσο ισχυρά αλλά και τόσο ευμετάβλητα. Το street food λοιπόν έρχεται και τοποθετείται στον πυρήνα αυτής της αλλαγής και των νέων συνηθειών που έχουν δημιουργηθεί