Φρέσκο, πρωτότυπο, ποιοτικό, γρήγορο, το street food απαντά στους ρυθμούς και τις ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτικού κοινού.
Τα σημεία που προσφέρουν αυτές τις δελεαστικές λιχουδιές απευθύνονται σε πολλαπλά κοινά και κερδίζουν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά της εστίασης.
Αποτελούν την άμεση, προσιτή, εύκολη λύση καθώς και «κομβικό» στοιχείο της εξόδου και της διασκέδασης.Αυτό το νέο περιβάλλον που διαμορφώνει την αγορά ελκύει έντονα το επιχειρηματικό ενδιαφέρον και δημιουργεί ευκαιρίες ανάπτυξης με franchising.Με αφορμή το 1ο Street Food Festival της Θεσσαλονίκης, που πραγματοποιήθηκε στις 29 & 30 Απριλίου το FRANCHISE SUCCESS απευθύνθηκε σε εταιρείες που συμμετείχαν σε αυτό για να μας ξεναγήσουν σε αυτή τη δελεαστική αγορά που δραστηριοποιούνται.
ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΛΟΙΠΟΝ ΤΟ ΙΔΑΝΙΚΟ STREET FOOD ΚΑΤΑΣΤΗΜΑ;
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει για να ξεχωρίσει και να κερδίσει το κοινό του αλλά και να πετύχει επαναληψιμότητα πωλήσεων;
Υπάρχουν πολλά καταστήματα που ακολουθούν αυτήν την τάση στην εστίαση, προσφέροντας ποιοτικό αλλά και ιδιαίτερα οικονομικό φαγητό. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Κωνσταντίνος Μακαρόνας, Manager του Brothers in Law, «το ιδανικό street food κατάστημα, όπως και κάθε κατάστημα εστίασης, πρέπει να διαθέτει το ιδανικό μείγμα προϊόντων, τιμών, θέσης, service και επικοινωνίας με ξεκάθαρη ταυτότητα».
Στο δίπτυχο ποιότητα – εξυπηρέτηση εστιάζει και ο κ. Miles Αναστάσιος – Σκλήρης, Υπεύθυνος Λειτουργίας του Choureal, μιας και «Εξασφαλίζει επαναληψιμότητα πωλήσεων. Εάν το προϊόν δεν είναι ποιοτικό αργά ή γρήγορα ο καταναλωτής το αντιλαμβάνεται και θα αναζητήσει κάτι διαφορετικό. Συγχρόνως, ακόμη και να προσφέρεις το καλύτερο προϊόν του πλανήτη με άσχημη συμπεριφορά ή υπεροψία, ο πελάτης θα σε αποκλείσει», προσθέτει χαρακτηριστικά.
Γρήγορο φαγητό υψηλής ποιότητας σε συνδυασμό με τις λογικές τιμές συμπληρώνει ο κ. Παύλος Κατικαρίδης, Γενικός Διευθυντής του Roots.
Από την πλευρά του ο κ. Δημήτρης Αλτινόγλου, Υπεύθυνος Ανάπτυξης του Χαρτί και Καλαμάρι, μας παρουσιάζει τα στοιχεία που ορίζουν ένα επιτυχημένο και δημοφιλές street food concept: «Το κεντρικό σημείο πώλησης, το μοντέρνο- ανέμελο ύφος που να παραπέμπει στο στυλ της εποχής, το «χτίσιμο» μιας νέας αγοραστικής εμπειρίας που πολλές φορές έχει και «παραδοσιακά» χαρακτηριστικά, προσαρμοσμένα όμως στην εποχή».
Είναι το street food συνώνυμο με το fast food;
Όχι πάντα, απαντά ο κ. Μπάμπης Σγουρίδης,Υπεύθυνος Ανάπτυξης του Ομίλου Patafritas,
«Το street food μπορεί να είναι και Gourmet και όχι απαραίτητα φθηνό ή παραδοσιακό και οικονομικά προσιτό».
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΜΩΣ ΓΡΗΓΟΡΟ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΙΚΟ ΦΑΓΗΤΟ;
«Το προϊόν που μπορεί να πουλάει ένα street food κατάστημα μπορεί να είναι οτιδήποτε από οποιοδήποτε μέρος του πλανήτη», εξηγεί ο κ. Κώστας Παπαδόπουλος, Ιδιοκτήτης του Ebora. «Αρκεί να παρουσιάζεις στον πελάτη ότι είσαι εξειδικευμένος σε αυτό που κανείς και να μην υπάρχει μεγάλη ποικιλία στο βασικό προϊόν», συμπληρώνει.
Δηλαδή: «να υπάρχει μια βάση όπως στο burger το μπιφτέκι και ποικιλία σε sauce, ψωμάκια, γεμίσματα κ.λπ.»
«Γρήγορο και ποιοτικό φαγητό λαμβάνοντας υπόψη όλες τις ποιοτικές παραμέτρους γεύσης» επισημαίνει ο κ. Στέφανος Χατζημανώλης, Ιδιοκτήτης – Υπεύθυνος Λειτουργίας του Smyrna Boyoz. Σίγουρα πάντως όπως διευκρινίζει δεν πρέπει να αφορά το τμήμα παρασκευής εδεσμάτων σε πιο σύνθετες μορφές.
«Νόστιμο προϊόν που δεν «χάνει» την ποιότητα του επειδή το προσφέρουμε σε χαμηλότερη τιμή», συμπληρώνει ο κ. Δ. Αλτινόγλου, από το Χαρτί και Καλαμάρι.
ΤΙ ΑΝΑΖΗΤΑ Ο ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ;
Στην εποχή του ίντερνετ και των social media o καταναλωτής ψάχνει, ενημερώνεται, αναζητά πληροφορίες και κάνει λεπτομερή έρευνα για το πού αξίζει να δαπανήσει τα χρήματά του. Θέλει η επιλογή του να είναι value for money και η ποιότητα με τη γεύση να αντιστοιχούν στην τιμή και του προϊόντος και της υπηρεσίας.
«Η εύκολη πρόσβαση, η γρήγορη εξυπηρέτηση, η υψηλή γευστική αξία και η θετική σχέση ποιότητας – τιμής είναι τα βασικά χαρακτηριστικά με βάση τα οποία επιλέγει ο πελάτης και αν είναι ικανοποιημένος μένει πιστός σε αυτό», δηλώνει ο κ. Μ. Σγουρίδης, από το Patafritas.
Την αξία που έχει ο συνδυασμός τιμής – ποιότητας για τον καταναλωτή τονίζει και ο κ. Π. Κατικαρίδης από το Roots «Δεν θα ήθελα να πω ποιο από τα δυο είναι πρώτο, μια και είναι εξίσου σημαντικά. Θέλει να φάει κάτι καλό, σε λογική τιμή.
Σαφώς όμως και η εμφάνιση παίζει σπουδαίο ρόλο» συμπληρώνει.
«Ο κόσμος φαίνεται να έχει «υιοθετήσει» το street food και η τάση είναι σίγουρα θετική. Ο ανταγωνισμός προβλέπεται πολύ μεγάλος και στην πορεία πιστεύουμε ότι ο κλάδος θα εξυγιανθεί και θα αναδειχθεί η ποιότητα όλο και περισσότερο και δεν αποκλείεται να δούμε και στοιχεία gourmet σε αυτό», δηλώνει ο κ. Κ. Μακαρόνας, Υπεύθυνος του Brothers in Law.
ΚΑΙ ΠΩΣ ΕΠΙΛΕΓΕΙ ΤΕΛΙΚΑ;
Ο κ. Miles Αναστάσιος – Σκλήρης, του Choureal υποστηρίζει πως η εικόνα του καταστήματος είναι από τα πιο σημαντικά στοιχεία στα οποία θα δώσει έμφαση ο καταναλωτής, αλλά «Για την επανάληψη της επίσκεψής του πρέπει να έχει πειστεί για την ποιότητα, αλλά και να αποδέχεται την τιμή του προϊόντος».
Από την άλλη πλευρά, ο κ. Δ. Αλτίνογλου, από το Χαρτί και Καλαμάρι θεωρεί πως αν το κατάστημα βρίσκεται στο σωστό σημείο και η ποιότητα του παρεχόμενου προϊόντος είναι ιδιαίτερα υψηλή, ο πελάτης είναι διατεθειμένος να πληρώσει παραπάνω, χωρίς να δυσανασχετεί. Συγκεκριμένα αναφέρει, «Στις περιπτώσεις του κοινού του street food, ο καταναλωτής θέλει να επικοινωνήσει την επίσκεψη αλλά και την εμπειρία που έζησε δοκιμάζοντας κάτι πρωτότυπο. Ο επιχειρηματίας πρέπει να φροντίσει ώστε αυτό να γίνει σωστά».
Ο κ. Σ. Χατζημανώλης από το Smyrna Boyoz,θεωρεί πως «Ο καταναλωτής επιλέγει με 2 τρόπους: α) αν το προϊόν είναι διαδεδομένο με γνώμονα την τιμή και στη συνέχεια την ποιότητα (λ.χ. κουλούρι) και β) αν το προϊόν δεν είναι διαδεδομένο πάλι αρχικά με γνώμονα την τιμή». Εφόσον όμως εξηγεί προβληθεί κατάλληλα υπερέχει η αναγνωρισιμότητα και η εμπορική επιτυχία (λ.χ. falafel) και μετά ακολουθεί η τιμή και αυτό «γιατί ένα αρκετά σημαντικό τμήμα της αγοράς κυρίως το νεανικό κοινό, καταναλώνει με άξονα την πρόσκαιρη «μόδα» των γεύσεων. Και ο κ. Κ. Παπαδόπουλος από το Ebora συνοψίζει: «Εικόνα, Ποιότητα, Τιμή, Εξειδίκευση, Πρωτοτυπία, Αγοραστική Εμπειρία».
ΟΙ ΤΑΣΕΙΣ ΣΤΟ STREET FOOD
Εδώ οι απόψεις συγκλίνουν μιας και όλοι οι συμμετέχοντες στο ρεπορτάζ είναι αισιόδοξοι για το μέλλον της αγοράς του street food.
«Ο κόσμος φαίνεται να το έχει υιοθετήσει και η τάση είναι σίγουρα θετική» τονίζει ο κ. Κ. Μακαρόνας, του Brothers in Law.
«Είναι ένας από τους λίγους τομείς που εμφανίζει κινητικότητα στην Ελληνική αγορά», συμπληρώνει ο κ. Αναστάσιος – Σκλήρης, από το Choureal και επισημαίνει «Αυτό συνεπάγεται την προσέλκυση πολλών επενδυτών οι οποίοι δεν είχανε απαραίτητα σχέση με την συγκεκριμένη αγορά».
Ιδιαίτερα αισιόδοξοι επίσης για το μέλλον του street food στην ελληνική αγορά είναι και ο κ. Μ. Σγουρίδης, του Ομίλου Patafritas, ο κ. Π. Κατικαρίδης, του Roots καθώς και ο κ. Δ. Αλτίνογλου,από το Χαρτί και Καλαμάρι που υποστηρίζουν πως η τάση στα εν λόγω καταστήματα θα είναι μόνο ανοδική, καθώς ταιριάζει με τον σύγχρονο τρόπο ζωής και μεγάλη εξέλιξη θα παρουσιάζουν κυρίως αυτά που αναζητούν διαρκώς δημιουργικές ιδέες και λύσεις και δεν επαναπαύονται.
ΠΩΣ ΒΛΕΠΟΥΝ ΟΜΩΣ ΝΑ ΕΞΕΛΙΣΣΕΤΑΙ Η ΑΓΟΡΑ;
«Όπως σε όλους τους τομείς, έτσι και σε αυτόν οι καλύτεροι θα παραμείνουνε ενώ πολλοί δυστυχώς δε θα μπορέσουν να κρατηθούν σε μια εποχή τόσο δύσκολη για τη χώρα μας. Όμως ο πολύ έντονος ανταγωνισμός σε τόσο δύσκολες συνθήκες θα οδηγήσει στο να εμφανιστεί μια νέου είδους αγορά στην Ελλάδα, με πολύ υψηλή ποιότητα, που τελικά ίσως γίνει και σήμα τουριστικής ατραξιόν για επισκέπτες από το εξωτερικό»,επισημαίνει ο κ. Αναστάσιος – Σκλήρης, από το Choureal.
«Ο ανταγωνισμός προβλέπεται πολύ μεγάλος και στην πορεία πιστεύουμε πως ο κλάδος θα εξυγιανθεί» συμπληρώνει ο κ. Κ. Μακαρόνας, του Brothers in Law. «Θα αναδειχθεί η ποιότητα όλο και περισσότερο και δεν αποκλείεται να δούμε και στοιχεία gourmet στο street food». «Προσωπικά θεωρώ ότι θα συνεχιστεί η αέναη αναζήτηση γεύσεων και αντίστοιχων εμπορικών προτάσεων. Μια εξίσωση που σε συγκεκριμένες περιπτώσεις έχει εμπορική επιτυχία» θεωρεί ο κ. Σ. Χατζημανώλης, από το Smyrna Boyoz.
Ο κ. Κ. Παπαδόπουλος, του Ebora στρέφει την προσοχή μας στο γεγονός πως σε μια αγορά που ανεβαίνει μπαίνουν μέσα και άτομα που δεν έχουν το know how. «Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να γίνονται κακές αντιγραφές. Βέβαια αυτοί που ξέρουν τι κάνουν ξεχωρίζουν. Η τάση θα είναι επενδυτές σε καταστήματα με chefs που θα έχουν δει, γευτεί και θα γνωρίζουν τη νοοτροπία του street food. Όσον αφορά τις γεύσεις θα πάνε στην πεπατημένη (burger, Mexican, Chinese)» συμπληρώνει.
«Το target group μας διαρκώς διευρύνεται. Οι οικονομικές πιέσεις στρέφουν το κοινό στην αναζήτηση οικονομικότερων λύσεων χωρίς extra χρεώσεις και περιορισμούς. Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με τον κορεσμό του κοινού όσων αφορά τις κλασσικές επιλογές, ευνοεί τις φρέσκες και πρωτότυπες ιδέες όπου αυτές αναδύονται», κλείνει λέγοντας ο κ. Δ. Αλτίνογλου, από το Χαρτί και Καλαμάρι.
STREET FOOD ΚΑΙ FRANCHISING
Μπορεί το franchising να εξελίξει το street food; Τι πιστεύουν οι πρεσβευτές του κλάδου;
«Ναι, το street food ευνοεί την ανάπτυξη με franchising», τονίζει ο κ. Κ. Μακαρόνας, του Brothers in Law. «Γιατί μπορεί να τυποποιηθεί και να πολλαπλασιαστεί ευκολότερα και ταυτόχρονα είναι συγκριτικά μικρότερη επένδυση».
Υπέρ της μεθόδου του franchising τάσσεται και ο κ. M. Αναστάσιος – Σκλήρης, του Choureal «Σαφώς και μια πετυχημένη επιχείρηση στον τομέα του street food μπορεί να αναπαραχθεί, εφόσον η φύση της λειτουργίας της το επιτρέπει. Είναι δύο αλληλοεξαρτώμενα στοιχεία, αλλά η σχέση δεν είναι εφαρμόσιμη σε όλων των ειδών τα μαγαζιά».
«Είμαστε σίγουροι ότι το street food και το franchising πάνε πραγματικά μαζί!» τονίζει με έμφαση ο κ. Δ. Αλτίνογλου από το Χαρτί και Καλαμάρι. «Οι street food επιχειρήσεις μπορούν να αναπτυχθούν με την μέθοδο αυτή εξαιτίας αρχικά του χαμηλού κόστους της αρχικής επένδυσης και της απουσίας ιδιαίτερα εξειδικευμένων γνώσεων που θα πρέπει να έχει το προσωπικό (παρόλο που έχουμε να κάνουμε με εστίαση). Αν συνυπολογίσουμε και τις εγγυήσεις που απαιτεί το αγοραστικό κοινό στην ποιότητα στον ευαίσθητο αυτό τομέα τότε καταλήγουμε στο ότι το franchishing εκπληρώνει όλα τα παραπάνω και ταυτόχρονα αποτελεί και το βασικό μοχλό ανάπτυξης για τοv street food sector» συμπληρώνει.
Με ή χωρίς franchising το street food έχει μέλλον εξηγεί ο κ. Μ. Σγουρίδης του Ομίλου Patafritas καθώς δίνει πρακτικές λύσεις με δημιουργικό τρόπο. Τους ενδοιασμούς του εκφράζει ο κ. Π. Κατικαρίδης, του Roots, ο οποίος δεν συνδέει την ανάπτυξη των αλυσίδων street food με το franchising, καθώς θεωρεί πως ένα επιτυχημένο concept θα εδραιωθεί από μόνο του στην αγορά αργά ή γρήγορα. «Βλέπουμε τεράστιες αλυσίδες ταχυφαγίας να δίνουν ρεύμα ως προς το τι θα τρώει ο κόσμος στον δρόμο όμως βλέπουμε και μικρότερα μαγαζάκια να δίνουν και αυτά ρεύμα.
Δεν νομίζω πως έχει να κάνει με το franchising η ανάπτυξη της ταχυφαγίας» εξηγεί.
Τον προβληματισμό του εκφράζει επίσης και ο κ. Σ. Χατζημανώλης από το Smyrna Boyoz καθώς «Street Food και franchising είναι δυο έννοιες που σκοντάφτουν στην έλλειψη κατάλληλου νομοθετικού πλαισίου (καντίνες, αυτοκινούμενοι πάγκοι, καροτσάκια κ.λπ.) που συναντούν πάντα το δυσάρεστο γραφειοκρατικό πρόσωπο της ελληνικής πραγματικότητας».
ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΟΜΩΣ ΤΑ ΣΗΜΕΙΑ ΠΡΟΣΟΧΗΣ;
«Αρκεί να παρουσιαστούν ελκυστικά concepts και σοβαροί franchisors με αποδοτικά business models. Φυσικά ένα οργανωμένο και υγιές σύστημα franchising αποτελεί ιδανικό εργαλείο ανάπτυξης ενός street food concept», υποστηρίζει ο κ. Κ. Μακαρόνας του Brothers in Law.
Τονίζοντας και τι πρέπει να αποφευχθεί προκειμένου να ανθήσει μια συνεργασία, ο κ. M. Αναστάσιος – Σκλήρης του Choureal αναφέρει «Το franchising μπορεί να ενισχύσει σημαντικά μία ιδέα, αλλά αν δεν τηρείται αυστηρά η φιλοσοφία μπορεί κάλλιστα να την καταστρέψει. Για αυτό τα στοιχεία που αναζητούμε είναι αδιαπραγμάτευτα».
Για να υπάρξει εμπορική επιτυχία πρέπει να παρουσιαστούν κομβικά σημεία με μεγάλη επισκεψιμότητα, δηλώνει ο κ. Σ. Χατζημανώλης Υπεύθυνος του Smyrna Boyoz.
Από την πλευρά του ο κ. Κ. Παπαδόπουλος του Ebora τονίζει πως το street food concept που θα αναπτυχθεί με franchising πρέπει να παραμείνει σωστό και αγνό όσον αφορά την ιδέα. «Στο εξωτερικό υπάρχουν δεκάδες εταιρείες που εξειδικεύονται στο street food και το έχουν αναπτύξει σε franchising, όπως και εταιρείες με πολλά food trucks. Αρκεί να μην χαθεί η ταυτότητα λόγω της μαζικής παραγωγής» επισημαίνει.