Στο δύσκολο περιβάλλον της μετά covid εποχής, το τοπίο στον κλάδο της γρήγορης εστίασης μεταβλήθηκε, όμως τα οργανωμένα δίκτυα franchise ανταποκρίθηκαν επιτυχώς στα νέα δεδομένα. Αυτό γιατί ο χώρος του franchising, δεδομένου ότι έχει υποδομές, οργάνωση και τεχνογνωσία, αντιμετώπισε τις προκλήσεις με σχέδιο και στοχευμένες ενέργειες.
«Μιλώντας για την αγορά της εστίασης στην οποία δραστηριοποιούμαστε, θεωρώ ότι η πλειοψηφία της οργανωμένης εστίασης ανταποκρίθηκε στην αυξημένη ζήτηση της υπηρεσίας delivery και βελτίωσε σημαντικά την εν λόγω υπηρεσία στην κατεύθυνση της διευκόλυνσης του καταναλωτή και της αγοραστικής του εμπειρίας», ανέφερε αρχικά ο Μανώλης Νομικός, General Manager BEAT snack & coffee, για να συνεχίσει: «Κύρια αλλαγή που προέκυψε από την πανδημία, είναι η στροφή των καταναλωτών στο online delivery, αρχικά λόγω της αύξησης της υπηρεσίας που προήλθε από τα συνεχόμενα lockdown και στη συνέχεια γιατί αυτό σταδιακά υιοθετήθηκε από τους καταναλωτές ως μια μόνιμη και βολική πρακτική».
Παράλληλα ο Μ. Νομικός τόνισε πως: «Στη πλειοψηφία της η αγορά της οργανωμένης εστίασης ανταποκρίθηκε γρήγορα στην αλματώδη αύξηση της υπηρεσίας delivery, κατανοώντας πλήρως την στροφή των καταναλωτών στην online παραγγελιοληψία και υιοθετώντας ενέργειες στη συγκεκριμένη κατεύθυνση».
Η οργανωμένη εστίαση στο χώρο του franchising είναι αναμφισβήτητα πιο ανθεκτική σε δύσκολες συνθήκες, γιατί διαθέτει οργάνωση, υποδομή, τεχνογνωσία και σχέδιο δράσης για κάθε πρόκληση.
Κύριε Νομικέ, ποιες είναι οι κύριες τάσεις σε επίπεδο αλλαγών συμπεριφοράς καταναλωτή που εντοπίζετε στην αγορά που απευθύνεται στο δίκτυο σας.
Οι βασικές τάσεις στην αγορά του καφέ, αφορούν τα σύγχρονα ζητούμενα των καταναλωτών οι οποίοι αναζητούν στις αγορές τους καφέ υψηλής ποιότητας, premium χαρμάνια και διαρκή ανανέωση των επιλογών με signature και specialty ροφήματα. Παράλληλα οι καταναλωτές εστιάζουν στην έννοια του wellbeing και ζητούν προϊόντα εμπλουτισμένα με μία ευρεία γκάμα ευεργετικών συστατικών, που έχουν ποικίλα οφέλη, μεταξύ των οποίων η βελτίωση της υγείας, η επιτάχυνση του μεταβολισμού και η παροχή ενέργειας. Στο κομμάτι του φαγητού, επιλέγουν διατροφικές προτάσεις στην κατεύθυνση του υγιεινού και ελαφρύ γεύματος, όπως σαλάτες, vegan επιλογές, γεύματα με πρωτεινή κ.α. Επιπλέον, ο σύγχρονος καταναλωτής ενδιαφέρεται για τα περιβαλλοντολογικά ζητήματα, αναζητά οικολογικές συσκευασίες και επιλέγει εταιρείες που εφαρμόζουν πρακτικές στην κατεύθυνση της προστασίας του περιβάλλοντος. Τέλος, η τάση του experiential έχει αγγίξει και τις αλυσίδες καφέ, οι οποίες εστιάζουν στην αναβάθμιση του περιβάλλοντος των καταστημάτων, προσφέροντας στους επισκέπτες καλαισθησία και αναβάθμιση της συνολικής αγοραστικής εμπειρίας τους. Οι καταναλωτές θέλουν να ζουν την απόλυτη και ολιστική εμπειρία καφέ και φαγητού, μέσα σε έναν χώρο που είναι σχεδιασμένος γύρω από το συγκεκριμένο προϊόν, αποπνέοντας εξειδίκευση, υψηλή, αλλά όχι απρόσιτη πολυτέλεια.
Σαν ένα μεγάλο στοίχημα χαρακτηρίζουν οι περισσότεροι τη φετινή χειμερινή περίοδο, για τον κλάδο της εστίασης. Παράγοντες όπως η ενεργειακή κρίση, οι διαρκείς ανατιμήσεις στις πρώτες ύλες δημιουργούν προκλήσεις για τους επιχειρηματίες και την εστίαση. Ποιες παρεμβάσεις και εργαλεία μπορούν να αξιοποιήσουν τα συστήματα franchise στον χώρο της εστίασης έτσι ώστε να διασφαλίσουν την κερδοφορία των franchisees και να ενισχύσουν την συσπείρωση του δικτύου τους;
Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια ο κλάδος της εστίασης δέχεται απανωτά πλήγματα. Από το Σεπτέμβριο του 2021, παράλληλα με τις αρνητικές επιπτώσεις που επέφερε μια 2ετια με covid ξεκίνησαν τα μεγάλα προβλήματα της ενεργειακής και επισιτιστική κρίσης, τα οποία είναι ακόμα σε εξέλιξη. Οι πρωτοφανής επιπτώσεις από τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και τις αυξήσεις στο ενεργειακό κόστος, προκαλούν συνεχώς αύξηση στις τιμές των πρώτων υλών και κατά συνέπεια αυξήσεις στα τελικά προϊόντα που μεταφέρονται αναγκαστικά στον καταναλωτή, του οποίου το εισόδημα παραμένει σταθερό. Σε όλο αυτό το κυκεώνα, η οργανωμένη εστίαση στο χώρο του franchising είναι αναμφισβήτητα πιο ανθεκτική σε δύσκολες συνθήκες, γιατί διαθέτει οργάνωση, υποδομή, τεχνογνωσία και σχέδιο δράσης για κάθε πρόκληση. Αυτά τα χαρακτηριστικά θεωρούμε ότι τα έχουμε σε μεγάλο βαθμό στην ΒΕΑΤ για αυτό και στην πανδημία δεν μείναμε άπραγοι, παρά κάναμε βήματα μπροστά, παρέχοντας διαρκή καθοδήγηση και συνεχή υποστήριξη στην λειτουργία των καταστημάτων, στη διαχείριση των λειτουργικών εξόδων και στην εύρεση νέων καναλιών για την αύξηση του τζίρου των καταστημάτων, ώστε να μπορούν αυτά να είναι όχι απλά βιώσιμα, αλλά κερδοφόρα. Παράλληλα, όλο αυτό διάστημα υλοποιήσαμε και συνεχίζουμε να υλοποιούμε ενέργειες στην κατεύθυνση της συνολικής βελτίωσης και της άριστης εμπειρίας του καταναλωτή, όπως ανάπτυξη της υπηρεσία delivery και on line παρουσία μας, λανσαρίσματα νέων προϊόντων με βάση τις ανάγκες και επιθυμίες του σύγχρονου καταναλωτή, ανάπτυξη διαδικασιών κατάρτισης του προσωπικού, επένδυση στην επικοινωνία και ανάπτυξη του δικτύου με νέα καταστήματα την διετία 2021 & 2022. Τη χρονιά που πέρασε, το μοντέλο franchise BEAT δεν φάνηκε απλώς ανθεκτικό στις δυσκολίες, αλλά η μοναδικότητα του concept και η διαρκής εξέλιξη του, το κατέστησαν επιτυχές και κερδοφόρο.
Το τελευταίο διάστημα υπάρχει καταγεγραμμένη δυσκολία στην εύρεση ικανού ανθρώπινου δυναμικού. Που πιστεύετε ότι οφείλεται αυτό και πως μπορεί να αντιμετωπιστεί από τα δίκτυα franchise στον κλάδο της εστίασης;
Πράγματι είναι πρωτοφανής η δυσκολία εύρεσης προσωπικού στην εστίαση Πανελλαδικά αλλά και Πανευρωπαϊκά κυρίως τη θερινή σαιζόν. Το πρόβλημα ξεκίνησε μετά την πανδημία και είναι πολυπαραγοντικό. Συγκεκριμένα, η πανδημία και ο κατ’ οίκον περιορισμός άλλαξε συνήθειες που έμοιαζαν καλά εδραιωμένες. Η πολύμηνη χορήγηση επιδομάτων με στόχο την ανάσχεση των οικονομικών επιπτώσεων των μέτρων περιορισμού κατέστησε πιο επιλεκτικούς τους εργαζομένους, οι οποίοι, σε αρκετές περιπτώσεις, αποφάσισαν να εγκαταλείψουν την εργασία τους ή να αναζητήσουν εναλλακτικές πηγές εισοδήματος. Ολα αυτά, σε συνδυασμό με την ελλιπή διασύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και τη διατήρηση σε χαμηλά επίπεδα των απολαβών, ιδίως σε κλάδους όπως ο τουρισμός, τροφοδότησαν τη διαρθρωτική ανεργία. Προκειμένου το πρόβλημα να αντιμετωπιστεί πρέπει να προσφέρονται ανταγωνιστικά πακέτα αποδοχών, ευελιξία, συνεχή εκπαίδευση & κατάρτιση και ευρύτερο ελκυστικό εργασιακό περιβάλλον.
Σημαντικός μοχλός αύξησης της ενεργής ζήτησης η αναδιανομής μεριδίων αποτελεί η αγορά που δημιουργούν οι on line aggregators. Σε ποιο βαθμό πιστεύετε ότι τα συστήματα franchise μπορούν να διεκδικήσουν μερίδια στην αγορά αυτή ? ποιες είναι οι ενέργειες ή βέλτιστες πρακτικές που εντοπίζετε στον τομέα αυτό;
Η κύρια αλλαγή που προέκυψε από την πανδημία, είναι η στροφή των καταναλωτών στο on line delivery, αρχικά λόγω της αύξησης της υπηρεσίας που προήλθε από τα συνεχόμενα lockdown και στη συνέχεια γιατί αυτό σταδιακά υιοθετήθηκε από τους καταναλωτές ως μια μόνιμη και βολική πρακτική. Προκειμένου να ανταποκριθούμε γρήγορα στην αλματώδη αύξηση της υπηρεσίας delivery και κατανοώντας πλήρως την στροφή των καταναλωτών στην on line παραγγελιοληψία, συνεργαστήκαμε με τις πιο γνωστές πλατφόρμες, καθώς η δυναμική τους είναι τεράστια και η παρουσία μας σε αυτές ήταν καταλυτική για την αύξηση των τζίρων των καταστημάτων. Η κατανόηση της σπουδαιότητας της στροφής των καταναλωτών στις on line αγορές, οδηγούν τις επιχειρήσεις στο να επενδύουν διαρκώς στις πλατφόρμες των aggregators, όχι απλά με την παρουσία τους σε αυτές, αλλά και με δυναμικά πλάνα προβολής, καθώς επίσης και με τη διαρκή αναζήτηση νέων καναλιών πώλησης στο on line περιβάλλον και τέλος με την δημιουργία custom application για κάθε εταιρεία.
Ποιες είναι κάποιες από τις δράσεις ή πρωτοβουλίες στις οποίες έχετε προβεί ως σύστημα franchise έτσι ώστε να ενισχύσετε την ανταγωνιστικότητα του δικτύου σας στο τρέχον περιβάλλον;
Όπως ανέφερα και παραπάνω η ομάδα των ΒΕΑΤ παρακολουθεί διαρκώς τις εξελίξεις, τις τάσεις της αγοράς και αφουγκράζεται τις ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή. Έτσι, με γνώμονα πάντα τις επιθυμίες του πελάτη, ανταποκρίνεται στον σύγχρονο τρόπο ζωής και περιλαμβάνει στο προιοντικο της μείγμα προϊόντα στην κατεύθυνση του wellbeing, μεγάλη ευρύτητά επιλογών στο κομμάτι του καφέ, διαφορετικά χαρμάνια, specialty ροφήματα και value for money επιλογές. Παράλληλα, η εταιρεία έχει υιοθετήσει πρακτικές στην κατεύθυνση της προστασίας του περιβάλλοντος, όπως οικολογικές συσκευασίες, διαδικασίες ανακύκλωσης κ.λ.π. Επιπλέον, αναπτύξαμε τις διαδικασίες κατάρτισης του προσωπικού, επενδύσαμε στην επικοινωνία. Τέλος, καθώς θεωρούμε τον ανθρώπινο παράγοντα κινητήριο δύναμη της εταιρείας, ενισχύουμε διαρκώς την εμπειρία των υπαλλήλων μας με στοχευμένες ενέργειες, όπως διάφορα επιμορφωτικά σεμινάρια, συστήματα επιβράβευσης κλπ.
Ποια θεωρείτε ότι είναι τα κύρια στοιχεία διαφοροποίησης και ελκυστικότητας της πρότασης franchise του δικτύου σας;
Το concept BEAT snack & coffee είναι μια ιδιαίτερα ελκυστική, επιχειρηματική πρόταση, καθώς διαφοροποιείται σημαντικά από τις λοιπές αλυσίδες γρήγορης εστίασης. Αυτό γιατί η ΒΕΑΤ διαθέτει την μεγαλύτερη ευρύτητα στην προιοντικη γκάμα στον τομέα της γρήγορης εστίασης, καθώς προσφέρει καφέ, πίτες, σάντουιτς, αλλά και φαγητό όπως κρέπες, burgers και γεύματα. Τα διαθέσιμα προϊόντα είναι υψηλής ποιότητας και οι α΄ ύλες από πιστοποιημένους και επώνυμους προμηθευτές, καθώς η ΒΕΑΤ συνεργάζεται με ισχυρά brands. Η ευρύτητα στην προιοντικη γκάμα σε συνδυασμό με την 24ωρη λειτουργία των καταστημάτων, δίνει την δυνατότητα στην ΒΕΑΤ να απευθύνεται σε ένα πολυσυλλεκτικό κοινό, ικανοποιώντας όλες τις περιστάσεις κατανάλωσης, την πρωινή, την μεσημβρινή, την βραδυνή και την μεταμεσονύχτια, γεγονός που δεν το καλύπτει ο επώνυμος ανταγωνισμός, ο οποίος είναι εστιασμένος κατά κύριο λόγο στην πρωινή περίσταση κατανάλωσης. Όλα αυτά προσφέρονται σε έναν χώρο ιδιαιτέρα αναβαθμισμένο και προσεγμένο, διατηρώντας μια προσιτή τιμολογιακή πολιτική, γεγονός που καθιστά το concept ‘’value for money’’ πρόταση.
Έτσι, το concept ΒΕΑΤ είναι ιδιαιτέρα κερδοφόρο, καθώς προσελκύει το πελατειακό κοινό όλων των ηλικιακών ομάδων και των διαφορετικών εισοδημάτων, 24 ώρες την ημέρα και παράλληλα καλύπτει όλες τις περιστάσεις κατανάλωσης, γεγονός που το κάνει να διαφέρει από τον υπόλοιπο ανταγωνισμό και να έχει συγκριτικό πλεονέκτημα.
Επιπλέον, η εταιρεία ΒΕΑΤ έχει υιοθετήσει μια συνολική στρατηγική πλήρως εστιασμένη στον ΠΕΛΑΤΗ, τις ανάγκες και τις επιθυμίες του. Συγκεκριμένα, η ΒΕΑΤ εστιάζει στην εμπειρία του κάθε πελάτη ξεχωριστά, επιδιώκοντας πλέον όχι απλά να τον ικανοποιεί αλλά και να προλαβαίνει τις επιθυμίες του, καθώς και να ξεπερνάει τις προσδοκίες του σε καθημερινή βάση.
Τέλος, η ΒΕΑΤ, προσφέρει μια αποδοτική πρόταση συνεργασίας με μια σειρά επιπρόσθετων υπηρεσιών στο πλαίσιο ενός δικτύου franchise, όπως η άρτια εκπαίδευση του προσωπικού, η συνεχής παρακολούθηση της λειτουργίας των καταστημάτων, η δυνατότητα εύρεσης και επιλογής του κατάλληλου προσωπικού που θα μπορέσει να υποστηρίξει τη λειτουργία του νέου καταστήματος, καθώς και η δυνατότητα παροχής συμβουλών marketing και υποστηρικτικού υλικού, εχέγγυα δηλαδή προς κάθε υποψήφιο επενδυτή που επιθυμεί να γίνει μέλος της οικογένειας BEAT.
Πως διαμορφώνεται το προφίλ του ιδανικού franchise για το δικό σας σύστημα franchise;
Το προφίλ του ιδανικού franchisee είναι ο επιχειρηματίας που έχει ως όραμα να προσφέρει στους πελάτες του μια άριστη εμπειρία σε ένα άριστο περιβάλλον, ακολουθώντας πιστά τους κανόνες και τις διαδικασίες που έχει θεσπίσει η εταιρεία. Ο ιδανικός υποψήφιος πρέπει να επιδείξει αφοσίωση, συνέπεια, ωριμότητα, επαγγελματισμό και αστείρευτη όρεξη για συνεχή εκπαίδευση. Επιπλέον, πρέπει να έχει καθημερινή ενασχόληση με το κατάστημα του, ώστε να εποπτεύει την λειτουργία του και να δίνει τις σωστές κατευθύνσεις στην ομάδα, πάντα σε συνεργασία με την διοίκηση της εταιρείας, ακολουθώντας απαρέγκλιτα τους κανόνες λειτουργίας και τηρώντας τις προδιαγραφές των προϊόντων.
Τέλος, σημαντικό στοιχείο για έναν ιδανικό franchisee είναι να έχει αντίληψη, να παρατηρεί και να καταγράφει την πορεία του καταστήματος του, ώστε να αξιοποιεί κάθε στοιχείο προς την κατεύθυνση της εμπορικής επιτυχίας του.
Τι θα συμβουλεύατε έναν υποψήφιο franchisee κατά την επιλογή ενός δικτύου franchise εστίασης;
Όπως ανέφερα ο χώρος του franchising είναι αναμφισβήτητα πιο ανθεκτικός σε δύσκολες συνθήκες, γιατί διαθέτει οργάνωση, υποδομή και τεχνογνωσία. Κάθε υποψήφιος franchisee κατά την επιλογή ενός δικτύου franchise εστίασης πρέπει να επιλέξει το επιχειρηματικό μοντέλο, που αποτελεί μια ξεχωριστή πρόταση με ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που εξασφαλίζει τη μακροβιότητα της επιχείρησης και την εξασφάλιση της εμπορικής επιτυχίας και κερδοφορίας. Κάθε πρόταση franchise στο κλάδο της εστίασης πρέπει να διαθέτει μια σειρά από προϋποθέσεις και διαδικασίες, όπως οι παρακάτω, πριν και μετά το άνοιγμα:
- Ισχυρό brand name
- Άριστα προϊόντα & α’ ΄ύλες από αξιόπιστους & επώνυμους προμηθευτές
- Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα
- επιχειρηματικό πλάνο ανά κατάστημα
- δυνατότητα έρευνας αγοράς και αξιολόγησης της βέλτιστης τοποθεσίας για το άνοιγμα ενός νέου καταστήματος
- σχεδιασμός και επίβλεψη του νέου καταστήματος,
- δυνατότητα εύρεσης του κατάλληλου προσωπικού
- Εκπαίδευση του προσωπικού σε διαρκή βάση και παροχή εγχειρίδιων λειτουργίας & εκπαίδευσης
- συνεχής επίβλεψη της λειτουργίας των καταστημάτων
- Δυνατότητα παροχής συμβουλών marketing και υποστηρικτικού υλικού (προωθητικές ενέργειες) με στόχο την ενίσχυση της επισκεψιμότητας και την αύξηση του τζίρου.