Η Κύπρος αποτελεί προορισμό για πλήθος ελληνικών επιχειρήσεων και μάλιστα από τους πρώτους σταθμούς εκτός ελλαδικής αγοράς.
Όπως είναι φυσικό η τάση αυτή παρατηρείται έντονα και στο franchising, όπου Κύπριοι ή κάτοικοι του νησιού που δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά στην περιοχή, αναλαμβάνουν το master franchise για την ανάπτυξη στις τοπικές εμπορικές ζώνες. Ποια είναι όμως εκείνα τα χαρακτηριστικά ενός concept που έχει τα εφόδια να επιτύχει στην κυπριακή αγορά; Κάτω από ποιες προϋποθέσεις; Τι πρέπει να προσέξει ο franchisee πριν λάβει την τελική του απόφαση ή και το master franchise στην εν λόγω αγορά;
Διαβάστε επίσης Πώς να γίνετε ένας επιτυχημένος FRANCHISEE
Eλλαδικά συστήματα franchise αναζητούν συνεργάτες στην κυπριακή αγορά
Η κυπριακή αγορά χαρακτηρίζεται από δυναμισμό, πολλαπλές ευκαιρίες και προκλήσεις αλλά και ιδιαιτερότητες, μοναδικά χαρακτηριστικά και κυρίως συνεχείς αλλαγές σε όλες τις εκφάνσεις της. Αν και διαθέτει κοινά στοιχεία με την ελλαδική, ταυτόχρονα παρουσιάζει και σημαντικές διαφορές, όχι μόνον όσον αφορά το μέγεθος, αλλά και τη δομή, το ανταγωνιστικό πλαίσιο, τα καταναλωτικά πρότυπα και τις συμπεριφορές.
Εντούτοις, τα κοινά στοιχεία και οι κοινές καταβολές δημιουργούν σημαντικές ευκαιρίες για ανάπτυξη των ελλαδικών επιχειρήσεων στην κυπριακή αγορά, εφόσον βέβαια σεβαστούν και μελετήσουν τις ιδιαιτερότητες που η ίδια παρουσιάζει.
Ελλαδικά συστήματα franchise στην Κύπρο
Αξιοποιήστε την ευκαιρία και ενημερωθείτε άμεσα!
Τηλέφωνα Επικοινωνίας: 210 6756200
Για περισσότερες πληροφορίες συμπληρώστε τη φόρμα ΕΔΩ
Οι ευκαιρίες αυτές καλύπτουν τόσο το χώρο του λιανεμπορίου συνολικά, όσο και της εστίασης και των υπηρεσιών. Ας σταθούμε στους δύο τελευταίους μια και εκτιμούμε ότι αποτελούν τους βασικούς τομείς όπου θα δούμε τα επόμενα χρόνια να αναπτύσσεται ιδιαίτερη συνεργασία μεταξύ ελλαδικών και κυπριακών επιχειρήσεων.
Στο χώρο της εστίασης είχαν γίνει στο παρελθόν αρκετές προσπάθειες από ελλαδικές επιχειρήσεις να διεισδύσουν στην κυπριακή αγορά με πενιχρά όμως αποτελέσματα.
Συνοπτικά τα βασικά αίτια είναι τα εξής:
- Ανεπαρκής προετοιμασία των ελλαδικών επιχειρήσεων. Μη συστηματική έρευνα των ιδιαιτεροτήτων της κυπριακής αγοράς, μη προσαρμογή των θεμελιωδών μεγεθών, της τιμολογιακής πολιτικής και του προϊοντικού μίγματος.
- Μη κατανόηση των βασικών drivers και των καταναλωτικών προτύπων της κυπριακής αγοράς
- Αδυναμία κατανόησης του ανταγωνιστικού πεδίου.
- Λάθος επιλογή σημείων και στρατηγικής ανάπτυξης
- Αποσπασματική προετοιμασία των franchisees. Η εκπαίδευση και η ένταξή τους στο δίκτυο επικεντρωνόταν κυρίως σε τεχνικό επίπεδο κι όχι σε επίπεδο concept και στις κινητήριες δυνάμεις της επιχειρηματικής πρότασης.
- Σε ορισμένες περιπτώσεις φιλοσοφία «αρπαχτής» και όχι μια win win επιχειρηματική πρόταση.
Eλλαδικά συστήματα franchise αναζητούν συνεργάτες στην κυπριακή αγορά
Αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν η βραχύβια πορεία αρκετών ελλαδικών επιχειρήσεων στην αγορά της Κύπρου.
Μάλιστα ακόμα και πρόσφατα, είδαμε επιχειρήσεις που ενώ κατάφεραν να αναπτύξουν εν μέσω κρίσης και μόλις μέσα σε 3 χρόνια περισσότερο από 100 καταστήματα στον ελλαδικό χώρο, είχαν λιγότερο από 6 μήνες ζωής στην κυπριακή αγορά. Δείγμα ακριβώς των παθογενειών που προαναφέραμε.
Εντούτοις υπάρχουν ελλαδικές επιχειρήσεις που έχουν διεισδύσει επιτυχώς στην Κύπρο και που υπό προϋποθέσεις εκτιμούμε ότι θα τα καταφέρουν και θα παραμείνουν, διαμορφώνοντας ένα νέο τοπίο στο σύνολο της αγοράς.
Ο Κύπριος καταναλωτής και επιχειρηματίας
Η κρίση έχει προκαλέσει όπως είναι αναμενόμενο και στην Κύπρο αλλαγές στα καταναλωτικά πρότυπα και στις συμπεριφορές. Ο Κύπριος καταναλωτής έχει πλησιάσει κατά πολύ τον Έλληνα, που η κρίση του είχε χτυπήσει την πόρτα 3 χρόνια πριν.
Ο Κύπριος καταναλωτής:
- Είναι ενημερωμένος
- Είναι «παραδοσιακός» αλλά ταυτόχρονα αναζητά το «καινούριο» όταν αυτό έχει να του προσφέρει κάτι το διαφορετικό
- Αναζητά ευκαιρίες
- Είναι απαιτητικός όσον αφορά στην αξία που πρέπει να λάβει
- Εμπιστεύεται brands αλλά ταυτόχρονα απαιτεί τη δικαίωση των αξιών που το ίδιο το brand προβάλλει
- Αμφισβητεί εύκολα, μετακινείται
- Δίνει σημασία στην τιμή αλλά και στη συνολική αγοραστική εμπειρία
Ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί στις ιδιαιτερότητες της κυπριακής αγοράς και στο real estate. Σημαντική διαφορά, η ανάπτυξη σε οδικούς άξονες όπου υπάρχουν εμπορικές ζώνες και η απουσία των κλασικών εμπορικών περιοχών όπως συμβαίνει στην ελλαδική αγορά.
Ελλαδικά συστήματα franchise στην Κύπρο
Αξιοποιήστε την ευκαιρία και ενημερωθείτε άμεσα!
Τηλέφωνα Επικοινωνίας: 210 6756200
Για περισσότερες πληροφορίες συμπληρώστε τη φόρμα ΕΔΩ
Επίσης, σε επιχειρηματικό επίπεδο, η κρίση ανέδειξε σημαντικά ταλέντα των Κυπρίων επιχειρηματιών.
Οι κυπριακές επιχειρήσεις είναι ευέλικτες, εξωστρεφείς, με υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό, ταχύτητα αντίδρασης κ.ο.κ.
Αυτό δημιουργεί προϋποθέσεις ανάπτυξης και εκτός κυπριακής αγοράς. Σημαντικό στοιχείο είναι η προετοιμασία, η οργάνωση, τα συστήματα και στόχευση αγορών όπου τα κυπριακά δίκτυα έχουν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.
Οι κυπριακές επιχειρήσεις έχοντας δοκιμαστεί σε αντίξοες συνθήκες και έχοντας ξεπεράσει επιτυχώς την κρίση, φέρουν όλες τις προϋποθέσεις ανάπτυξης σε μεγαλύτερες αγορές. Βασική προϋπόθεση φυσικά, η επένδυση σε θέματα οργάνωσης, marketing, υποδομής συστημάτων και διαδικασιών. Προνομιακό πεδίο των κυπριακών δικτύων η ανάπτυξη διεθνών concept στην τοπική αγορά και άμεση μετά εξάπλωση σε όμορες αγορές (Ελλάδα, Μ. Ανατολή, Βαλκάνια).
Διαβάστε επίσης Απλά βήματα για την αποδοτική επιλογή ενός Franchise σε περιόδους προκλήσεων
3 μύθοι που πλέον έχουν ανατραπεί!
- Δεν είναι εύκολο μια ελλαδική επιχείρηση να αναπτυχθεί στην Κύπρο με franchise
Πράγματι είναι δύσκολο για όλα τα ελλαδικά συστήματα franchise να αναπτυχθούν χωρίς συστηματική έρευνα σε οποιαδήποτε αγορά, όχι μόνο στην κυπριακή! Απαιτούνται υποδομές, συστηματική έρευνα, κατανόηση των ιδιαιτεροτήτων κάθε αγοράς και ταυτόχρονα ένα συγκροτημένο ολοκληρωμένο σχέδιο διείσδυσης και υποστήριξης των franchisees, στοχεύοντας σε ένα μακροπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα. Απαιτείται απλά δέσμευση!
Διαβάστε επίσης Franchisor: Προαπαιτούμενα για μια επιτυχή ανάπτυξη
- Μια κυπριακή εταιρεία δε συμφέρει να αναπτυχθεί με franchising
Η διαφοροποίηση των θεμελιωδών μεγεθών της αγοράς, η αλλαγή των καταναλωτικών προτύπων μετά την κρίση, η διαμόρφωση ενός νέου ανταγωνιστικού πλαισίου, η αύξηση του ρυθμού συγκέντρωσης της αγοράς σε αρκετούς κλάδους -και ιδιαίτερα στο λιανεμπόριο- αναδεικνύουν πλέον το franchising ιδιαίτερα επωφελές και στην Κύπρο, παρά το σχετικά μικρό μέγεθος της αγοράς.
Η ανάγκη για υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό με ισχυρά κίνητρα παρακίνησης, σε συνδυασμό με τις αλλαγές στους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς, καθιστούν το franchising ένα μοναδικό εργαλείο για ανάπτυξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων τόσο στο χώρο της εστίασης και των υπηρεσιών, όσο και του λιανεμπορίου. Προϋπόθεση, η προσαρμογή στις τοπικές συνθήκες κι όχι η μηχανιστική μεταφορά δοκιμασμένων προτύπων από άλλες αγορές.
Διαβάστε επίσης Διεθνής Ανάπτυξη και Franchising: Πώς να αναπτύξετε με επιτυχία την επιχείρησή σας στο εξωτερικό
- Μια κυπριακή επιχείρηση δε μπορεί να αναπτυχθεί σε διεθνείς αγορές
Οι κυπριακές επιχειρήσεις και οι Κύπριοι επιχειρηματίες έχουν ισχυρά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Είναι εξωστρέφεις, έχουν ένα ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο επιχειρηματικής ευφυΐας, έχουν προσαρμοστεί και σφυρηλατηθεί σε δύσκολες αγορές, όπως η μικρή άλλα έντονα ανταγωνιστική αγορά της Κύπρου και έχουν όλες τις προϋποθέσεις για ανάπτυξη σε επιλεγμένες αγορές, ιδιαίτερα αυτών της μέσης Ανατολής και των Βαλκανίων.
Κατά τη γνώμη μας, η συνεργασία με Κύπριους επιχειρηματίες αποτελεί για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις ένα ισχυρό και αποτελεσματικό εργαλείο διείσδυσης σε αγορές, όπως αυτές της Μέσης Ανατολής.
Τι πρέπει να προσέξει ο Κύπριος franchisee;
To σημαντικό στοιχείο που θα πρέπει να προσέξει ο Κύπριος franchisee πριν επιλέξει ένα ελλαδικό ή διεθνές σύστημα franchise είναι να δει περά από το περιτύλιγμα…
Δεν αρκεί να είναι μια εταιρεία επιτυχημένη στην ελλαδική ή σε διεθνείς αγορές… Δεν αρκεί κάποιος να έχει επιλέξει απλά ένα ανταγωνιστικό concept…
Ο υποψήφιος επενδυτής πρέπει να διερευνήσει τις υποδομές που υπάρχουν, τα συστήματα, την οργάνωση, το ανθρώπινο δυναμικό, το πόσο σοβαρά αντιμετωπίζει η ελλαδική εταιρεία τη διείσδυση στην κυπριακή αγορά και φυσικά κατά πόσο είναι διατεθειμένη να επενδύσει στην κατανόηση των ιδιαιτεροτήτων, ώστε να προσαρμόσει τόσο την επιχειρηματική της πρόταση και το σύστημα λειτουργίας, όσο και το concept συνολικά.
Η αυτόματη μεταφορά ενός ελλαδικού concept στην κυπριακή αγορά δεν αποτελεί την καλύτερη συνταγή.
Το βασικό πρόβλημα δεν είναι οι μεγάλες διαφορές μεταξύ των δύο αγορών αλλά η απουσία συστηματικής έρευνας και η επιλογή μη κατάλληλων franchisees, καθώς και η επιλογή λανθασμένων σημείων.
Eλλαδικά συστήματα franchise αναζητούν συνεργάτες στην κυπριακή αγορά
Οι Κύπριοι επιχειρηματίες μπορούν να βρουν μετά από συστηματική έρευνα άκρως αποδοτικές ευκαιρίες από την ελλαδική αγορά, αρκεί να υπερβούν το προφανές και να αναζητήσουν τα ουσιαστικά στοιχεία που πραγματικά θα τους δώσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στη δική τους αγορά.
Η συνεργασία ελλαδικών και κυπριακών επιχειρήσεων προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες και στο χώρο του franchise. Απαιτείται όμως ένα οργανωμένο σχέδιο, έρευνα και κυρίως δέσμευση στο αμοιβαίο όφελος.