Η διαχρονική αγορά των προϊόντων και υπηρεσιών της ομορφιάς ανέκαθεν προσελκύει το ενδιαφέρον των υποψήφιων επενδυτών. Άλλωστε το κοινό ήταν και είναι πάντα εδώ. Αυτό που φαίνεται να αλλάζει είναι οι προτεραιότητες και οι νέες τάσεις που ακολουθούν τα νέα δεδομένα.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας για την αγορά του franchising που πραγματοποίησε για άλλη μια χρονιά το FRANCHISE SUCCESS και δημοσιεύεται στην ετήσια έκδοση ΠΑΝΟΡΑΜΑ FRANCHISE 2016, μπορούμε να πούμε ότι το το 2015 ήταν μια χρονιά ανάκαμψης για τον κλάδο της προσωπικής φροντίδας. Έπειτα από τέσσερις συνεχόμενες χρονιές πτωτικής πορείας, φαίνεται ότι τα πράγματα βελτιώνονται και παρουσιάζονται αυξητικές τάσεις κυρίως στα ώριμα δίκτυα. Πιο συγκεκριμένα, ο κλάδος εμφάνισε αύξηση του συνολικού αριθμού των σημείων πώλησης κατά 5,7%. Ο αριθμός εταιρικών καταστημάτων σημείωσε εντυπωσιακή αύξησης της τάξεως του 16,9% ενώ ο αριθμός των καταστημάτων franchise αυξήθηκε κατά 7,4%. Σημαντική όμως ήταν η μείωση των shop in shop καταστημάτων κατά 23%, μειώνοντας έτσι τον μέσο όρο αύξησης του κλάδου.
Μεγάλος νικητής στις υποκατηγορίες, ανακηρύχτηκαν τα καλλυντικά και είδη προσωπικής περιποίησης που αυξήθηκαν κατά 12% σε σύγκριση με το 2014. Κατά τα άλλα, ο κλάδος της προσωπικής φροντίδας κινήθηκε σε σταθερά επίπεδα, χωρίς περαιτέρω σημαντικές αυξήσεις αλλά και μειώσεις. Βέβαια για άλλη μια φορά, αναδεικνύεται πρωταγωνιστής και στον τομέα των βραχυβιότερων νέων franchisors. Στην έρευνα δεν καταγράφονται εταιρείες που παρουσιάστηκαν στον χώρο για να αναπτυχθούν με franchising και τελικά απέτυχαν, συμπαρασύροντας μαζί τους μετά από 2-3 χρόνια ένα ή δύο franchisees. Ο κλάδος πάντα χαρακτηριζόταν από franchisors με ανεπαρκή προετοιμασία, χωρίς υποδομές, χωρίς ικανή στελέχωση, χωρίς στρατηγική.
Το FRANCHISE SUCCESS απευθύνθηκε σε σημαντικούς εκπροσώπους του κλάδου που μίλησαν για τις τρέχουσες εξελίξεις και τις σύγχρονες τάσεις που παρατηρούνται, αποτυπώνοντας την σημερινή εικόνα της αγοράς. Δίνοντας το δικό τους στίγμα και τις δικές τους προβλέψεις, μίλησαν για μια κατηγορία που συγκαταλέγεται στις κυρίαρχες του franchising, παρά το ό,τι δεν αξιοποιούνται από τις σοβαρές εταιρείες του κλάδου οι ευκαιρίες που υπάρχουν κυρίως σε υπηρεσίες.
ΚΑΛΛΥΝΤΙΚΑ-ΑΡΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΙΔΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΠΕΡΙΠΟΙΗΣΗΣ
Πρόκειται για τον πρωταγωνιστή του κλάδου μιας και τα τελευταία χρόνια ειδικά συγκεντρώνει το μεγαλύτερο μερίδιο και ρυθμό ανάπτυξης… Τι αποκαλύπτουν σημαντικοί εκπρόσωποι του χώρου;
«Ο τζίρος της αγοράς προσωπικής φροντίδας πράγματι πέφτει τα τελευταία χρόνια, όχι όμως και η ποσοτική κατανάλωση των προϊόντων του. Απλά ο κόσμος προκειμένου να ικανοποιήσει τις ανάγκες του στράφηκε σε πιο φθηνά είδη χωρίς όμως να αφήσει στον εαυτό του να του λείψει τίποτα», αναφέρει ο κ. Δημήτρης Γκισάκης, CEO των ΒEAUTY FREE. Τι πρέπει να κάνουν οι ίδιες οι αλυσίδες για αυτό; «Αυτό που θα συνιστούσα σε κάθε manager είναι πρώτα απ΄όλα να δει αν έχασε ορισμένους από τους ήδη υπάρχοντες πελάτες του οι οποίοι στράφηκαν σε άλλες ανταγωνιστικές αγορές και να τους ξαναφέρει πίσω με δελεαστικές προσφορές. Διαφορετικά, αν η μείωση των τιμών δεν είναι εφικτή, τότε είτε η ανάπτυξη με νέα σημεία σε άλλες πόλεις είτε ο εμπλουτισμός της ήδη υπάρχουσας προϊοντικής γκάμας είναι κάποιες σωστές κινήσεις που θα μπορούσαν να εξεταστούν για αύξηση του τζίρου. Και αυτό διότι η γυναίκα δεν θα σταματήσει ποτέ να φοράει μάσκαρα, κραγιόν, ρούζ, κρέμα προσώπου και άρωμα. Απλά, ανάλογα με τα χρήματα που έχει στο πορτοφόλι της κάθε φορά, αγοράζει και τα αντίστοιχα προϊόντα», συμπεραίνει ο κ. Δ. Γκισάκης.
Μεγάλος νικητής ανάμεσα στις υποκατηγορίες του κλάδου Προσωπικής Φροντίδας ανακηρύχτηκαν τα καλλυντικά και είδη προσωπικής περιποίησης που αυξήθηκαν κατά 12% σε σύγκριση με το 2014.
Κατά γενική ομολογία λοιπόν και όπως ήδη αναφέραμε, η στροφή των καταναλωτών σε οικονομικότερες λύσεις, είναι τα τελευταία χρόνια γεγονός. Όμως! Αυτό δε συνεπάγεται ότι η τιμή καθορίζει αποκλειστικά την τελική επιλογή… Το “best value for money”, όπως εξηγεί ο κ. Λέανδρος Καρακατσάνης, Δ/νων Σύμβουλος της αλυσίδας καλλυντικών DUST + CREAM “beauty products and more”, είναι το motto που χαρακτηρίζει πλέον όλες τις αγορές. Και αυτό φαίνεται να αντιπροσωπεύει εκείνες τις αλυσίδες στον χώρο των αρωμάτων και των καλλυντικών που δείχνουν ιδιαίτερη αναπτυξιακή δυναμική τον τελευταίο καιρό. «Το γυναικείο κοινό εν μέσω κρίσης αποδεικνύει πως καλύπτει ένα μεγάλο μερίδιο της αγοράς, αλλάζοντας ωστόσο τις καταναλωτικές του συνήθειες και προσαρμόζοντας τις ανάγκες του στα εκάστοτε δεδομένα», καταλήγει ο κ. Λ. Καρακατσάνης. Άλλωστε μην ξεχνάμε ότι η κατηγορία αυτή είναι η πρώτη που έδειξε τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης και μάλιστα με ανοδικές τάσεις.
Πέρα όμως από την ποιότητα και τις προσιτές τιμές, τι πρέπει τελικά να χαρακτηρίζει τη στρατηγική ενός δικτύου στον χώρο αυτό; Ο κ. Ευάγγελος Χασαπάκης από την αλυσίδα αρωματοπωλείων PerfumeWorld δηλώνει: «Η πλειοψηφία των επιχειρήσεων που δραστηριοποιείται στον συγκεκριμένο κλάδο, προκειμένου να αντιμετωπίσει περιπτώσεις αποχώρησης από το εμπόριο λόγω της φθίνουσας ζήτησης, οδηγείται στην παροχή σημαντικών εκπτώσεων, προσφορών και υπερπροσφοράς προϊόντων, με στόχο την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών, συρρικνώνοντας τα περιθώρια κερδοφορίας». Είναι αυτή η σωστή επιλογή; «Κατά τη γνώμη μου, όχι», απαντά ο κ. Ε. Χασαπάκης. «Κάθε αλυσίδα του κλάδου για να σταθεροποιήσει τη θέση της στην αγορά χρειάζεται επικοινωνιακό πλάνο, σωστές, σταθερές και γερές βάσεις, όραμα και καινοτόμες ιδέες».
«Η διαφοροποιημένη εταιρική εικόνα σε σχέση με τον ανταγωνισμό, η τεχνογνωσία και η συνεχής ενημέρωση και εκπαίδευση όλων των στελεχών της είναι τα βασικά στοιχεία που πρέπει να χαρακτηρίζουν τη στρατηγική κάθε αλυσίδας που δραστηριοποιείται στον χώρο», προσθέτει ο κ. Δ. Γκισάκης από τα BEAUTY FREE, δίνοντας μάλιστα ιδιάιτερη έμφαση στις Δημόσιες Σχέσεις, τη Διαφήμιση καθώς και στους όρους Marketing και Management.
Η διατήρηση της πληρότητας της γκάμας των προσφερόμενων ειδών, η εξασφάλιση αποθεμάτων -ικανά να καλύψουν τις ανάγκες των πελατών κυρίως εν μέσω κρίσης και έκτακτων περιπτώσεων όπως τα capital controls- αλλά και η τοποθέτηση στα κατάλληλα σημεία πώλησης αποτελούν για τον κ. Λ. Καρακατσάνη της DUST + CREAM “beauty products and more” θεμελιώδη συστατικά της σημερινής στρατηγικής των αλυσίδων. «Με αυτόν τον τρόπο η αλυσίδα παρουσιάζει την εικόνα μιας υγιούς επιχείρησης που μπορεί να στηρίξει το δίκτυό της» συμπληρώνει.
Στο προσκήνιο… του franchising
«Ειδικά για τον χώρο των καλλυντικών, ο οποίος είναι ίσως από τους δυσκολότερους επιχειρηματικούς χώρους όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στην παγκόσμια αγορά γενικότερα, για να πετύχεις χρειάζεται συνεργασίες», τονίζει ο κ. Δ. Γκισάκης από τη BEAUTY FREE και εξηγεί: «Αν προσέξει κανείς καλά τις αγορές της Ευρώπης -και όχι μόνο- δε συναντάς περισσότερα από 3-4 μεγάλα καταστήματα καλλυντικών. Όλα τους όμως με μεγάλη ιστορία και πολλά χρόνια παρουσίας στον συγκεκριμένο χώρο. Ο οιοσδήποτε επιχειρήσει να ανοίξει ένα κατάστημα καλλυντικών μόνος του που να απασχολεί περισσότερα από 10 άτομα προσωπικό, σίγουρα θα χρειαστεί πολλά χρόνια για να ορθοποδήσει. Ειδικά όταν δεν βρίσκεται στον χώρο αυτό τουλάχιστον μια εικοσαετία και δε διαθέτει άριστη μηχανογράφηση και αξιόλογο δίκτυο συνεργατών. Είναι δύσκολο να μπει και ακόμη πιο δύσκολο να κρατηθεί στην συγκεκριμένη αγορά οποιοσδήποτε νέος επενδυτής καθώς οι κωδικοί των προϊόντων που έχει να διαχειριστεί είναι αρκετές χιλιάδες».
Concept που προσφέρουν ολοκληρωμένες υπηρεσίες, μπορούν να χτίσουν ένα πιστό κοινό και να φέρουν προοπτικές ανάπτυξης στην κατηγορία των υπηρεσιών ομορφιάς και στον ευρύτερο κλάδο.
Την ασφάλεια της επένδυσης που απασχολεί κάθε επενδυτή επισημαίνει από πλευράς του ο κ. Ε. Χασαπάκης από την PerfumeWorld και μας παραθέτει την άποψή του σχετικά με την τάση αυτή: «Οι υποψήφιοι επιχειρηματίες πλέον αποφεύγουν τα ατομικά ρίσκα και προτιμούν την πολύ γρήγορη αύξηση των πωλήσεων και της εμπορικής τους φήμης με σκοπό την καθιέρωσή τους στην αγορά. Άλλωστε ο καταναλωτής φαίνεται ότι προτιμά καταστήματα αναγνωρισμένων δικτύων, ταυτίζοντας την ισχυρή εικόνα με υψηλής και σταθερής ποιότητας προϊόντα». Η τάση για ασφαλείς επενδύσεις, ευνοεί λοιπόν το franchising και «Η επιχείρηση του κάθε δικαιοδόχου παίρνει εμπορική αξία με ένα καταξιωμένο εμπορικό σήμα που προσφέρει υψηλότερο βαθμό εμπιστοσύνης. Με τη συνεχή προσθήκη νέων καταστημάτων στο δίκτυο, αυξάνεται τόσο η φήμη όσο και η πελατεία του, με αποτέλεσμα να μειώνεται το ενδεχόμενο μιας αποτυχίας» συμπληρώνει ο κ. Ε. Χασαπάκης.
Ο κλάδος της ομορφιάς άλλωστε ήταν ανέκαθεν ανάμεσα στους κλάδους που συγκεντρώνουν σημαντικό ποσοστό του επενδυτικού ενδιαφέροντος. «Πρόκειται για έναν κλάδο που σημειώνει υψηλό δείκτη ανάπτυξης, κυρίως μέσω των αλυσίδων αρωμάτων και προϊόντων περιποίησης», εξηγεί ο κ. Λ. Καρακατσάνης της DUST + CREAM “beauty products and more”. Ο λόγος; «Εξαιτίας του σχετικά μικρού αρχικού κεφαλαίου που απαιτείται καθώς και των λιτών και ευέλικτων δομών, ενώ παράλληλα υπάρχουν υψηλά περιθώρια μικτού κέρδους», δηλώνει σχετικά. «Έτσι το να αποτελέσει μέλος μιας επικερδούς αλυσίδας καταστημάτων, έναντι της δημιουργίας μιας μεμονωμένης αυτόνομης επιχείρησης, είναι πολλές φορές μονόδρομος».
Το μέλλον…
Η τάση για ασφαλείς επενδύσεις φαίνεται πως ισχύει και τη νέα χρονιά, αυξάνοντας την ανάγκη για ένταξη στην ομπρέλα των οργανωμένων δικτύων franchise, προβλέπει ο κ. Λ. Καρακατσάνης. «Η παροχή υψηλής ποιότητας προϊόντων και υπηρεσιών, σε πολύ οικονομικές τιμές είναι ο κατάλληλος συνδυασμός που μπορεί να επιφέρει περαιτέρω ανάπτυξη στον κλάδο», επισημαίνει ο επικεφαλής της DUST + CREAM.
Ισχυρές εταιρείες και καταστήματα σε επίπεδο δικτύου και επώνυμης διασφάλισης προϊόντων είναι σε θέση να αξιοποιήσουν αποδοτικά τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται στην αγορά.
Και ενώ ο κλάδος μας έχει κορεστεί, ωστόσο υπάρχουν ακόμη προοπτικές για να διεισδύσουν στην αγορά οι ενδιαφερόμενοι επιχειρηματίες του κλάδου, σημειώνει ο κ. Ε. Χασαπάκης από την PerfumeWorld. «Η χαμηλή αρχική επένδυση, τα μεγάλα περιθώρια μεικτού κέρδους, οι χαμηλές λειτουργικές δαπάνες, όλα αυτά ευνοούν τους υποψήφιους επιχειρηματίες, με το χαμηλό κόστος των προϊόντων να εξυπηρετεί παράλληλα τους καταναλωτές». Και ενώ η ενδυνάμωση του brand name μιας αλυσίδας εξυπηρετεί την αναγνωρισιμότητα και κατ’ επέκταση τη διεκδίκηση σημαντικού μεριδίου αγοράς, «Η τεχνογνωσία και η ποιότητα των προϊόντων και των υπηρεσιών είναι από τα πλέον βασικά εφόδια που κατοχυρώνουν την αναπτυξιακή δυναμική της επιχείρησης», επισημαίνει ο κ. E. Χασαπάκης.
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΟΜΟΡΦΙΑΣ
Στην Ελλάδα, το πέρασμα από τα ανεξάρτητα καταστήματα στις οργανωμένες αλυσίδες στην αγορά των κομμωτηρίων έγινε καθυστερημένα, με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη στο χώρο να σημειώνεται μετά το 2000. Όμως οι νέες συνθήκες στη χώρα μας επηρέασαν σημαντικά την κατηγορία. Ακόμα και μετά την πολύ σημαντική πτώση που σημειώθηκε το 2012 (-33%), οι αλυσίδες κομμωτηρίων συνέχισαν την καθοδική πορεία τους (-4%).
Όμως! Όλο αυτό δημιούργησε νέα δεδομένα και ευκαιρίες στην αγορά που έρχονται αυτή τη στιγμή να καλύψουν νέοι παίχτες με ολοκληρωμένες υπηρεσίες, που μπορούν χτίσουν ένα πιστό κοινό και να φέρουν προοπτικές ανάπτυξης στην κατηγορία και στον ευρύτερο κλάδο.
Αν και η αγορά λοιπόν, έχει αλλάξει σημαντικά τα τελευταία χρόνια με τον καταναλωτή να έχει μικρότερο διαθέσιμο εισόδημα και να περιορίζει αντίστοιχα τις επισκέψεις και τις αγορές στα κομμωτήρια, φαίνεται να είναι λιγότερο ελαστικός στην αλλαγή κομμωτηρίου όταν η διαφοροποίηση, η προσωπική εξυπηρέτηση και ο εκσυγχρονισμός τεχνικών, μηχανημάτων και προϊόντων αποτελούν τους βασικούς άξονες του κομμωτηρίου που επισκέπτεται. Όπως επισημαίνει ο κ. Βασίλης Χατζηηλιάδης, εκ των ιδρυτών των πολυχώρων ομορφίας Sede Styling: «Ο κλάδος της ομορφιάς έχει μεγάλες δυνατότητες και υψηλούς τζίρους. Η φύση της αγοράς είναι τέτοια, που αν παρέχεις ποιοτικές υπηρεσίες σε ανταγωνιστικές τιμές σίγουρα θα είσαι κερδισμένος. Αυτή την ευκαιρία αναγνωρίσαμε και αξιοποιήσαμε με μεγάλη επιτυχία στα Sede Styling».
Τι ήταν αυτό λοιπόν που χρειάζεται ο χώρος και αναζητά ο καταναλωτής; «Value for money υπηρεσίες στο χώρο της ομορφιάς», απαντά ο κ. Β. Χατζηηλιάδης. «Όταν στηρίζεσαι στην υψηλή ποιότητα με επώνυμα προϊόντα και εξειδικευμένο προσωπικό και παράλληλα στις εξαιρετικά φιλικές και ανταγωνιστικές τιμές, καταφέρνεις ακόμα και εν μέσω κρίσης, να χτίσεις ένα ισχυρό brand με πιστούς πελάτες και ολοένα αυξανόμενο πελατολόγιο».
Η πρόβλεψή του για το μέλλον; «Ο κλάδος της ομορφιάς διαρκώς ανανεώνεται και δίνει χώρο για νέες ιδέες και υπηρεσίες. Οι αλυσίδες με ισχυρά σημεία διαφοροποίησης τόσο σε επίπεδο καταναλωτικής πρότασης (διασκέδαση, γνώση, συνεργασία) όσο και σε επίπεδο επενδυτικής πρότασης μπορούν να αξιοποιήσουν αποδοτικά τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται στον κλάδο, δημιουργώντας υπεραξίες και αποκομίζοντας σημαντικά κέρδη.
ΥΓΕΙΑ-ΕΥΕΞΙΑ
Γεγονός αποτελεί τα τελευταία χρόνια η όλο και εντονότερη στροφή των καταναλωτών σε ένα περισσότερο υγιεινό τρόπο ζωής. Αυτό έχει επηρεάσει σημαντικά την αγορά της προσωπικής φροντίδας μια και εδώ συναντάμε υπηρεσίες που ευνοούνται από αυτή την εξέλιξη. Αρκεί απλά η τάση αυτή όμως για να μιλήσουμε για ένα θετικό ρυθμό ανάπτυξης; Φυσικά και όχι… Η ποιότητα, η διαφοροποίηση και η ικανοποίηση συγκεκριμένων αναγκών διαδραματίζουν και εδώ πολύ σημαντικό ρόλο για όλες τις υποκατηγορίες της αγοράς.
Μιλώντας για υγεία και ευεξία, σίγουρα αναφερόμαστε και στο χώρο των γυμναστηρίων.
Ένας κλάδος που είχε μπει δυναμικά στο χώρο του franchising όμως δεν παρέμεινε το ίδιο ενεργός όλα αυτά τα χρόνια. Υπάρχουν παραδείγματα αλυσίδων που γνώρισαν σημαντική ανάπτυξη τα προηγούμενα χρόνια ή έκαναν ένα δυναμικό ξεκίνημα, στην πορεία όμως ο ενδεχομένως πρόχειρος σχεδιασμός ή μη κατανόηση της ελληνικής αγοράς και των συνεχώς μεταβαλλόμενων αναγκών, οδήγησαν σε πτώση της κατηγορίας ή και ακόμα και σε έξοδο σημαντικών παιχτών από την αγορά. Η κα Μαρίνα Χρυσάνθου, Δ/νουσα Σύμβουλος της αλυσίδας γυμναστηρίων Curves, επισημαίνει τη σημασία των ποιοτικών και εξειδικευμένων υπηρεσιών και εξηγεί: «Στις εποχές που διανύουμε θεωρώ μεγάλη παγίδα, σε οποιοδήποτε χώρο, την λέξη «μείγμα». Οι επιχειρήσεις που θα αντέξουν τις οικονομικές προκλήσεις της εποχής μας είναι οι επιχειρήσεις που εξειδικεύονται στον τομέα τους και κρατούν την ποιότητα σε υψηλά επίπεδα. Πιο συγκεκριμένα, στον χώρο των γυμναστηρίων έχει αποδειχτεί ότι μίγμα υπηρεσίων -πέρα από τον συνδυασμό εκγύμνασης και διατροφής- ανεβάζουν τα λειτουργικά έξοδα και έχουν αποτύχει ως λύσεις».
Η ποιότητα, η διαφοροποίηση και η ικανοποίηση συγκεκριμένων αναγκών με έμφαση στις αντίστοιχες υπηρεσίες διαδραματίζουν πολύ σημαντικό ρόλο και στην αγορά της υγείας – ευεξίας.
Σε κάθε περίπτωση, έτσι και εδώ, παρατηρούμε ότι για να παραμείνει μια αλυσίδα επιτυχημένη και ενεργή απαιτείται καταγραφή των σύγχρονων αναγκών αλλά και των μεταβολών που συντελούνται κάθε στιγμή στην αγορά και στις καταναλωτικές συνήθειες και προτιμήσεις. Πώς λοιπόν τα Curves εντάχθηκαν και αντιμετώπισαν τη νέα ελληνική πραγματικότητα; «Τα τελευταία χρόνια έχουμε εντοπίσει δύο βασικές αλλαγές σε επίπεδο καταναλωτή. Η πρώτη είναι η οικονομική ανασφάλεια που νοιώθει για το «αύριο» και ο μόνος τρόπος να αντιμετωπίσουμε αυτή την αλλαγή ήταν να παρέχουμε μικρότερα σε χρόνο πακέτα. Η δεύτερη αλλαγή είναι η εντονότερη στροφή του καταναλωτή προς την υγεία. Εξαιτίας αυτής της νέας τάσης, ξεκινήσαμε την παροχή υπηρεσιών διατροφής στα παραρτήματά μας, η οποία παρέχεται διαδικτυακά στα μέλη μας».
Την στροφή σε ένα περισσότερο υγιεινό τρόπο ζωής επισημαίνει και από την πλευρά της η κα Άννα Παγκά, Γενική Δ/ντρια του ποδολογικού κέντρου Medi Foot: «Η αλλαγή στον τρόπο ζωής των Ελλήνων, έφερε στο προσκήνιο την ανάγκη για πιο υγιή και σωστή στάση ζωής». Ζητούμενο όμως για άλλη μια φορά παραμένει η ποιότητα! Η ποιότητα σε συνδυασμό με την ύπαρξη ενός ολοκληρωμένου, συγκροτημένου concept, ικανό να διαφοροποιηθεί στην αγορά. «Κάθε concept είναι σημαντικό να καλύπτει μια πραγματική, συγκεκριμένη και ίσως ανεκπλήρωτη ανάγκη. Θα πρέπει η επιχείρηση να προσφέρει κάτι ουσιαστικά διαφορετικό και χρήσιμο, στις πραγματικές ανάγκες του σημερινού καταναλωτή, έτσι ώστε να επιβιώσει με επιτυχία στο συνεχώς μεταβαλλόμενο ανταγωνιστικό περιβάλλον», επισημαίνει η κα Α. Παγκά, ενώ τονίζει τη σημασία μιας
συγκροτημένης στρατηγικής με σαφείς στόχους και ξεκάθαρο όραμα. «Άλλωστε στον χώρο μας άλλα και στον κλάδο της προσωπικής φροντίδας γενικότερα η ανάπτυξη μέσω franchising αποτελεί μια στρατηγικά σημαντική επιλογή και προσφέρει πολλαπλές δυνατότητες επαγγελματικής επιτυχίας», συμπληρώνει η κα Α. Παγκά.
Ποιες είναι λοιπόν οι προοπτικές που αναμένουμε;
«Μια αγορά που συνεχώς διευρύνεται», δηλώνει χαρακτηριστικά η κα Α. Παγκά και συμπληρώνει: «Οι υπηρεσίες που μέχρι πριν από λίγα χρόνια προσφέρονταν από μεμονωμένους επαγγελματίες, σήμερα αποτελούν αντικείμενο μεγάλων αλυσίδων. Αισιόδοξη για την πορεία του κλάδου εμφανίζεται από την πλευρά της και η κα Μ. Χρυσάνθου από τα Curves. «Στον τομέα της ευεξίας υπάρχουν άπειρες προοπτικές ανάπτυξης. Ο κόσμος έχει ήδη κάνει μια μεγάλη στροφή στην υγεία, ίσως λόγω του άγχους της εποχής, ίσως γιατί μέσα από την οικονομική ύφεση έχουν αναθεωρήσει τι είναι σημαντικό στη ζωή. Όποιος και να είναι ο λόγος αυτής της στροφής ο τομέας της ευεξίας θα ωφεληθεί!».
Συμπερασματικά
Ο κλάδος της προσωπικής φροντίδας, όπως και οι περισσότεροι κλάδοι άλλωστε στην ελληνική αγορά, έχει αλλάξει σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Οι εταιρείες καλούνται να ανταπεξέλθουν σε ένα σαφώς πιο ανταγωνιστικό περιβάλλον και με τον καταναλωτή να διαθέτει σημαντικά μειωμένο εισόδημα αλλά ταυτόχρονα να αναζητά την ποιότητα, την διαφοροποίηση και την προστιθέμενη αξία. Είναι αδιαμφισβήτητο ότι μόνο ισχυρές εταιρείες και καταστήματα σε επίπεδο δικτύου και επώνυμης διασφάλισης προϊόντων μπορούν να αντεπεξέλθουν αξιοποιώντας αποδοτικά τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται στην αγορά, αποδεικνύοντας για άλλη μια φορά ότι το franchising αποτελεί ένα ασφαλέστερο τρόπο ανάπτυξης ακόμη και κάτω από αυτές τις οικονομικές συνθήκες. Όμως για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο, απαιτείται ουσιαστική δουλειά και οργάνωση από τις ίδιες τις αλυσίδες. Ποιες θα επιτύχουν; Για άλλη μια φορά, όσες διαθέτουν ισχυρά σημεία διαφοροποίησης τόσο σε επίπεδο καταναλωτικής πρότασης (διασκέδαση, γνώση, συνεργασία) όσο και σε επίπεδο επενδυτικής πρότασης και μπορούν να αξιοποιήσουν αποδοτικά τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται στον κλάδο, δημιουργώντας υπεραξίες και αποκομίζοντας σημαντικά κέρδη.