Με το φαγητό να κατέχει κυρίαρχη θέση στο χώρο του franchising στην Ελλάδα, η αγορά της εστίασης φαίνεται ότι έχει και θα συνεχίσει να έχει σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης.
Σ’ αυτό βέβαια έχει συμβάλλει τα μέγιστα και η υιοθέτηση ενός νέου μοντέλου καταναλωτικών συνηθειών και τρόπου ζωής, σε σημείο όπου η διατροφή εκτός σπιτιού να καθίσταται εκτός από ψυχαγωγία ή κοινωνική εκδήλωση, ως επιτακτική ανάγκη.
Οι ριζικές αλλαγές σε καταναλωτικά πρότυπα και συνήθειες, ήταν η αφορμή για την αλματώδη ανάπτυξη του κλάδου της μαζικής εστίασης, κυρίως την τελευταία δεκαετία στη χώρα μας. Παράλληλα, η επιτάχυνση των ρυθμών ζωής στα μεγάλα αστικά κέντρα, δημιούργησε την ανάγκη για γρήγορο φαγητό με ποιοτικά όμως χαρακτηριστικά.
Όπως τονίζει ο κ. Παναγιώτης Ρουσόπουλος της The Franchise Co τα τελευταία χρόνια έχουν διαμορφωθεί Νέες Τάσεις Κατανάλωσης – Ζήτησης
ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ…
- Το φαγητό αγοραζόταν έτοιμο από καταστήματα τροφίμων και καταναλωνόταν στο σπίτι
- Σερβίρονταν σε εστιατόρια και καταναλωνόταν επιτόπια
ΣΗΜΕΡΑ…
- Το φαγητό αγοράζεται ημιέτοιμο ή έτοιμο από καταστήματα τροφίμων
- Καταναλώνεται στο σπίτι, επιτόπια, στο δρόμο.
- Τα εστιατόρια προσφέρουν φαγητό που τρώγεται σπίτι (διανομή, take away), στο δρόμο (take away) ή επιτόπια.
“Οι εξελίξεις στην αγορά εστίασης”, συνεχίζει ο. Ρουσόπουλος, “καθορίζονται σήμερα σε μεγάλο βαθμό από τις αλλαγές που συντελούνται στις καθημερινές συνήθειες και τις αντιλήψεις των καταναλωτών.” Συγκεκριμένα: 1. Παρατηρείται αύξηση στην τάση των καταναλωτών να περνούν όλο και περισσότερο χρόνο εκτός σπιτιού. 2. Οι καταναλωτές επιθυμούν την εξοικονόμηση χρόνου και ενέργειας με την αγορά έτοιμου φαγητού, χωρίς όμως να κάνουν εκπτώσεις στην ποιότητα (συνδυασμός ευκολίας και ποιότητας). 3. Η κατανάλωση φαγητού αντιμετωπίζεται συνολικά ως μια εμπειρία, τόσο από τους καταναλωτές όσο και από τα εστιατόρια, τα οποία σπεύδουν να προσφέρουν πολύ περισσότερα από ποικιλία και ποιότητα εδεσμάτων (ευχάριστο περιβάλλον, στιγμές χαλάρωσης και διασκέδασης κ.α.). 4. Η έλλειψη χρόνου συνεπάγεται την ανάγκη των ανθρώπων να συνδυάζουν τις δραστηριότητες τους προκειμένου, όχι μόνο να καλύπτουν βασικές τους ανάγκες, αλλά και να περνούν ποιοτικό χρόνο με την οικογένεια και τους φίλους τους. Συνεπώς προκύπτει η ανάγκη για εστιατόρια με περιβάλλον φιλικό προς όλη την οικογένεια (π.χ. πρόβλεψη παιδιού μενού, κ.α.). 5. Η αυξημένη τάση υγιεινής διατροφής είναι φυσικό να έχει αντίκτυπο και στις διάφορες κατηγορίες λιανικής πώλησης τροφίμων. Μεγάλο ποσοστό των καταναλωτών δίνει ιδιαίτερο βάρος στα συστατικά των τροφών που καταναλώνει και επισκέπτεται τα καταστήματα εκείνα που γνωρίζει εκ των προτέρων ότι χρησιμοποιούν άριστες πρώτες ύλες σε υγιεινούς συνδυασμούς τροφών που καλύπτουν όλα τα διατροφικά στοιχεία που έχει ανάγκη ο ανθρώπινος οργανισμός. 6. Οι καταναλωτές αναζητούν την περιπέτεια ακόμη και μέσα από τις γεύσεις που δοκιμάζουν. Η παγκοσμιοποίηση ως τάση επηρεάζει τον κλάδο εστίασης με την προσφορά όλο και περισσότερων επιλογών έθνικ κουζίνας. 7. Τέλος, λόγω της υπερπροσφοράς επιλογών εστίασης, οι απαιτήσεις των καταναλωτών έχουν αυξηθεί όσον αφορά το συνδυασμό τιμής-ποιότητας. Επιθυμούν με το ίδιο χρηματικό ποσό, όχι μόνο την άριστη ποιότητα των προϊόντων που αγοράζουν, αλλά και μεγαλύτερη ποσότητα ή περισσότερα υλικά. |
Ποια ήταν όμως η ανταπόκριση των αντιπροσώπων του κλάδου της εστίασης προκειμένου να καταφέρουν να ικανοποιήσουν τις αυξημένες αυτές ανάγκες των καταναλωτών;
Γιώργος Νικολαϊδης,Διευθυντής Λειτουργίας του δικτύου ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΜΙΚΡΟΓΕΥΜΑΤΑ Πώς επιδρά η διείσδυση οργανωμένων αλυσίδων σε κλειστές αγορές στη γενικότερη διαμόρφωση της αγοράς; Στα πλαίσια μιας γενικότερης αναβάθμισης οι κλειστές αγορές καλύπτονται σε σημαντικό βαθμό από οργανωμένες εταιρείες για να καλύψουν τις διατροφικές τους ανάγκες. Αυτό είναι αποτέλεσμα της ανάγκης που έχει διαμορφωθεί για πιστοποιημένες διατροφικές προτάσεις στην σύγχρονη ελληνική κοινωνία. Ο Όμιλος Εταιρειών Εστίασης ΓΡΗΓΟΡΗΣ έχει συνάψει πολύ σημαντικές συμφωνίες στον τομέα των κλειστών αγορών εντός και εκτός ελληνικών συνόρων. Οι κλειστές αγορές άλλωστε αποτελούν στρατηγικής σημασίας στόχο του Ομίλου. Πώς ανταποκρίνεται η αλυσίδα ΓPHΓOPHΣ MIKPOΓEYMATA στις απαιτήσεις των καταναλωτών για ισορροπημένη διατροφή; «O Όμιλος Eταιρειών Eστίασης ΓPHΓOPHΣ, ανταποκρινόμενος στην ανάγκη αυτή των καταναλωτών έχει να προτείνει μία πλήρη σειρά φρέσκων προϊόντων που παρασκευάζονται μέσα στο κατάστημα καθημερινά πολλές φορές και συσκευάζονται επί τόπου, για να μπορούν να προσφέρουν μια εύκολη και γρήγορη επιλογή που ποιοτικά και γευστικά είναι αναβαθμισμένη και δίνει την ευκαιρία μιας ολοκληρωμένης διατροφικά πρότασης» εξηγεί ο κ.Nικολαΐδης, Διευθυντής Λειτουργίας του Δικτύου ΓPHΓOPHΣ MIKPOΓEYMATA. Ποιο είναι το προφίλ του ιδανικού συνεργάτη για το δίκτυο σας; Το προφίλ του ιδανικού συνεργάτη θα πρέπει να περιλαμβάνει τα παρακάτω στοιχεία: Να συμμετέχει με την προσωπική του εργασία σε καθημερινή βάση για τη λειτουργία της επιχείρησής του, να είναι ενήλικος και να μπορεί νομικά να είναι έμπορος, να αποδέχεται τους όρους συνεργασίας με την εταιρία, να μπορεί να λειτουργήσει με τις αρχές της σύμβασης Franchising και κυρίως να έχει διάθεση για εργασία, συνεργασία και ανάπτυξη. |
Με εκτεταμένα προγράμματα ανάπτυξης του δικτύου τους, οι βασικοί «παίκτες» της αγοράς μαζικής εστίασης προσπάθησαν και προσπαθούν να πετύχουν τη διαφοροποίηση που θα τους εξασφαλίσει όλο και μεγαλύτερα μερίδια στην αγορά. Με τη φιλοσοφία τους στηριγμένη στο δίπτυχο ταχύτητα και ποιότητα, οι αλυσίδες μαζικής εστίασης αγωνίζονται για να παραμείνουν ζωντανές και ανταγωνιστικές, σε ένα αμείλικτο περιβάλλον και με βασικό στόχο την αύξηση του τζίρου τους.
«Η αγορά της μαζικής εστίασης την τελευταία δεκαετία διευρύνεται διαρκώς και παρουσιάζει τάσεις σημαντικής ανάπτυξης. Αυτό έρχεται ως αποτέλεσμα της διαφοροποίησης που έχει επέλθει όσον αφορά τους ρυθμούς της καθημερινότητας μας» αναφέρει ο κ.Γιώργος Nικολαϊδης, διευθυντής λειτουργίας στο δικτύο ΓPHΓOPHΣ MIKPOΓEYMATA. Και συνεχίζει λέγοντας: «Η αγορά της μαζικής εστίασης για τα επόμενα χρόνια θα χαρακτηρίζεται από έντονη ανάπτυξη, κυριαρχία αλυσίδων επί των ανωνύμων καταστημάτων και επώνυμη ζήτηση λόγω του ότι ο καταναλωτής αναζητά ποιότητα, ποικιλία, σέρβις, εγγύηση που μπορεί να του παρέχει μόνο ένα εκτεταμένο δίκτυο».
Το ανταγωνιστικό περιβάλλον που διαμορφώθηκε με την άφιξη αλυσίδων από το εξωτερικό, οδήγησε στη διεύρυνση του μενού των προσφερόμενων προϊόντων, στη βελτίωση των συνθηκών και της ταχύτητας εξυπηρέτησης, στην προσεκτικότερη διαμόρφωση των χώρων των καταστημάτων και στην αναβάθμιση της ποιότητας σε όλη τη διαδικασία παραγωγής και διάθεσης των τροφίμων. Οι αλυσίδες που ανταποκρίθηκαν στις νέες συνθήκες γνώρισαν μεγάλη ανάπτυξη, δημιούργησαν εκτεταμένα δίκτυα καταστημάτων και διεύρυναν τις δραστηριότητές τους σε ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών μαζικής εστίασης.
Το πιο δύσκολο στοίχημα για τις επιχειρήσεις αυτές ήταν να ξεριζώσουν απ’ το μυαλό του Έλληνα, την ταύτιση του γρήγορου φαγητού με τα «αμερικανικού τύπου γεύματα» που απευθύνονταν σε νεαρές ομάδες του πληθυσμού.
Δομή Αγοράς
|
Ο κλάδος της μαζικής εστίασης αποτελεί έναν από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους και πλέον κερδοφόρους κλάδους στην ελληνική επικράτεια. Το μεγαλύτερο μέρος των επιχειρήσεων της αγοράς είναι ανώνυμο και αποτελείται από μικρές, οικογενειακής μορφής μονάδες, οι οποίες λειτουργούν σε επίπεδο συνοικίας. Το «οικογενειακό προφίλ» των επιχειρήσεων, στοχεύει στην προσέλκυση όσο το δυνατόν περισσότερων υποψήφιων καταναλωτών. Η ανάπτυξη που παρατηρείται στον κλάδο της μαζικής εστίασης τα τελευταία χρόνια, προώθησε την ανάπτυξη οργανωμένων ανταγωνιστικών αλυσίδων εστιατορίων που λειτουργούν σε πανελλαδικό επίπεδο. Αυτές με τη σειρά τους
Με τον τρόπο αυτό είναι σε θέση να προσφέρουν στους πελάτες τους γρήγορο αλλά όχι πρόχειρο φαγητό. Αδιαμφισβήτητα μεγάλο ρόλο στην ραγδαία ανάπτυξη του κλάδου έπαιξε η οργάνωση των επιχειρήσεων με τη μέθοδο franchising. Για να επιβιώσει βέβαια μια εταιρία στον ανταγωνιστικό αυτό κλάδο, είναι υποχρεωμένη να αναβαθμίζει συνεχώς την ποιότητα των προϊόντων και των προσφερόμενων υπηρεσιών. Ο συνολικός αριθμός καταστημάτων μαζικής εστίασης εκτιμάται ότι υπερβαίνει σήμερα τα 20.000 σημεία πώλησης. |
Χαρακτηριστικά Kλάδου
|
Ο κλάδος μαζικής εστίασης εμφανίζεται ιδιαίτερα δυναμικός τα τελευταία χρόνια, τόσο στην παγκόσμια όσο και στην εγχώρια αγορά. Κατά κύριο λόγο τον διακρίνει η μετάβαση από τα μικρά ανώνυμα μεμονωμένα καταστήματα στις επώνυμες και οργανωμένες αλυσίδες καταστημάτων, η βελτίωση της ταχύτητας εξυπηρέτησης σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους, η διεύρυνση του μενού προσφερομένων προϊόντων καθώς και η εντατικοποίηση του ποιοτικού ελέγχου.
Οι αλυσίδες εστιατορίων που δραστηριοποιούνται στην ελληνική επικράτεια, βελτιώνουν και επεκτείνουν διαρκώς το δίκτυο των καταστημάτων τους, προσφέροντας παράλληλα και νέα προϊόντα, τα οποία προσαρμόζονται στις καταναλωτικές συνήθειες των Eλλήνων. Σε συνέντευξή του στο FRANCHISE SUCCESS, ο κ. Λευτέρης Λουλουδάκης, Yπεύθυνος Aνάπτυξης της αλυσίδας Papa John΄s αναφέρει: «O κλάδος βρίσκεται σε έντονη κινητικότητα τα τελευταία χρόνια, κάτι που εν μέρει οφείλεται στη διεξαγωγή των Oλυμπιακών Aγώνων στη χώρα μας. Η τάση αυτή αναμένεται να συνεχισθεί και στο μέλλον, τόσο με την επέκταση των δραστηριοτήτων των υπάρχοντων αλυσίδων, όσο και με την ανάπτυξη νέων εμπορικών σημάτων» |
Η αγορά
Σημαντική ανοδική πορεία που ακολούθησε η αγορά γρήγορης εστίασης την περίοδο 1992-2002, με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 21%.
Όσον αφορά τη διάρθρωση της αγοράς ανά κατηγορία, το 2002 τη μεγαλύτερη συμμετοχή έχει η κατηγορία burger με ποσοστό 44.8%, ενώ η κατηγορία snack-sandwich, για πρώτη φορά την τελευταία τετραετία ξεπερνάει την κατηγορία της pizza και καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση, με ποσοστό συμμετοχής 22%. Η pizza συμμετέχει με 20.7% περίπου ενώ η συμμετοχή της κατηγορίας ethnic αυξάνεται σε 9.6%
Τη μεγαλύτερη δυναμική εμφανίζει η κατηγορία snack-sandwich, αν και ο υψηλότερος ρυθμός ανάπτυξης παρατηρείται στην κατηγορία ethnic με snack-sandwich, pizza και burger να ακολουθούν.
Στην ιδια μελέτη επισημαίνεται το μεγάλο ποσοστό συμμετοχής των πωλήσεων της κατηγορίας του snack-sandwich από καταστήματα που δραστηριοποιούνται σε «κλειστές αγορές», όπως τα μέσα μεταφοράς, οι αυτοκινητόδρομοι, τα εκπαιδευτικά ιδρύματα κτλ.
Η σημερινή εικόνα του κλάδου διαμορφώνεται σε σημαντικό βαθμό από την παρουσία ισχυρών ομίλων επιχειρήσεων, που ελέγχουν περισσότερα του ενός εμπορικά σήματα στο χώρο της εστίασης και στους οποίους εντάσσονται εταιρείες με βασικό αντικείμενο δραστηριότητας την παραγωγή τροφίμων και την τροφοδοσία των καταστημάτων (βιομηχανικό catering). |
Ταχεία Eστίαση
Tο γρήγορο φαγητό είναι το πιο ώριμο παιδί της βιομηχανίας φαγητού αλλά ταυτόχρονα αποτελεί και τον πιο ανταγωνιστικό τομέα στην αγορά του franchising, με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 21%.
Ο κλάδος της ταχείας εστίασης εντάσσεται στον ευρύτερο κλάδο της εστίασης και ικανοποιεί την ανάγκη του καταναλωτή για «έτοιμο φαγητό» κατά τη διάρκεια της ημέρας και κατά τη διάρκεια που βρίσκεται μακριά από το σπίτι του. Την τελευταία δεκαετία η συγκεκριμένη αγορά χαρακτηρίζεται από αμείωτους ρυθμούς ανάπτυξης, αποτέλεσμα ενός νέου μοντέλου καταναλωτικών συνηθειών και τρόπου ζωής, που καθιστά τη διατροφή εκτός σπιτιού κατά πρώτο λόγο ανάγκη και κατά δεύτερο ψυχαγωγία ή κοινωνική εκδήλωση. «Η δυναμική του κλάδου γρήγορης εστίασης τα επόμενα χρόνια πιστεύουμε πως θα συνεχίσει να είναι σημαντική καθώς ο σύγχρονος τρόπος ζωής όλο και περισσότερο ωθεί τους καταναλωτές σε εύκολες και γρήγορες λύσεις φαγητού-snack” λεει χαρακτηριστικά ο κύριος Αργύρης Mπούρας, Διευθυντής Marketing της αλυσίδας SANDWICH LAND. Σύμφωνα με εκτιμήσεις ο συνολικός όγκος της αγοράς ταχείας εστίασης, ανέρχεται σε 1,5 δις Eυρώ. Πρόκειται για μια αγορά που, σύμφωνα με τους εκπροσώπους της, διατηρεί σταθερό ρυθμό ανάπτυξης και δεν παρουσιάζει διακυμάνσεις κάθε χρόνο. Αυτό που κυρίως τη χαρακτηρίζει είναι η σταθερή μάχη που δίνεται σε δύο τομείς: Στην προσέλκυση πελατών από τις ανώνυμες προς τις επώνυμες επιχειρήσεις αλλά και ανάμεσα στις ίδιες τις επώνυμες αλυσίδες. Σήμερα , στην αγορά ταχείας εστίασης, η οποία αριθμεί στην Eλλάδα πάνω από 10-12 χρόνια ζωής, δραστηριοποιούνται περισσότερες από 10 μεγάλες επώνυμες αλυσίδες με μερίδιο που ανέρχεται περίπου στο 40% του συνόλου. Ο κλάδος των αλυσίδων γρήγορης εξυπηρέτησης παρουσιάζει συγκέντρωση του απασχολούμενου προσωπικού, του αριθμού καταστημάτων και του κύκλου εργασιών σε σχετικά λίγες επιχειρήσεις. Για παράδειγμα, σύμφωνα με στοιχεία του 2000 πέντε αλυσίδες (Goody’s, Γρηγόρης, Roma Pizza, Everest και Mc Donald’s), συγκεντρώνουν πάνω από το 70% του απασχολούμενου προσωπικού, διατηρούν το 60% του συνολικού αριθμού καταστημάτων και ελέγχουν πάνω από το 70% του συνολικού μεγέθους της αγοράς. |
Παράγοντες που καθορίζουν τη Zήτηση
|
O κύριος Aργύρης Mπούρας, Διευθυντής Marketing της αλυσίδας SANDWICH LAND εξηγεί: «Η ζήτηση καθορίζεται κυρίως από την γενικότερη κατάσταση της οικονομίας και της κάθε αγοράς. Σημαντική κίνηση φαίνεται πως υπάρχει στα ποιοτικά προϊόντα κυρίως τον τελευταίο χρόνο. Πλην όμως μίας αλυσίδας που είναι η ποιοτικότερη και leader στη κατηγορία της εδώ και δύο δεκαετίες, στις υπόλοιπες κατηγορίες οι leaders δεν είναι και οι ποιοτικότεροι. Αυτό βέβαια δεν οφείλεται στις καταναλωτικές συνήθειες αλλά στο ότι οι ποιοτικότερες αλυσίδες δεν κατάφεραν να αναπτύξουν αξιόλογο δίκτυο σημείων.»
Η θετική πορεία της γρήγορης εστίασης στην Eλλάδα συνδέεται άρρηκτα με την τάση για αύξηση των γευμάτων εκτός σπιτιού, καθώς ο σύγχρονος τρόπος ζωής και οι αυξημένες επαγγελματικές υποχρεώσεις οδηγούν στη μείωση του διαθέσιμου χρόνου και την αύξηση της ανάγκης των νοικοκυριών για έτοιμο φαγητό. Ο κύριος Nικολαΐδης, Διευθυντής Λειτουργίας του Δικτύου ΓPHΓOPHΣ MIKPOΓEYMATA, στην ερώτηση ποιοι παράγοντες επηρεάζουν τη ζήτηση απαντά χαρακτηριστικά: «Κατ’ αρχήν η ζήτηση είναι άμεσα συνδεδεμένη με το γενικότερο οικονομικό πλαίσιο. Ωστόσο παρατηρείται ότι ειδικά για το χώρο της μαζικής εστίασης σημαίνουσα βαρύτητα έχει η σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ καταναλωτή και σημείων πώλησης. Η ποιότητα, η συνέπεια, η φιλικότητα είναι παράγοντες που συντελούν στο χτίσιμο σχέσης αμοιβαίας εμπιστοσύνης και τελικά καθορίζουν την ζήτηση». Αρχικά οι χώροι γρήγορης εστίασης αποτέλεσαν χώρο συνάθροισης και διασκέδασης μικρότερων ηλικιών. Η αυξημένη ζήτηση για τις υπηρεσίες τους από το σύνολο των ηλικιακών ομάδων του πληθυσμού, ήταν αποτέλεσμα εφαρμογής των κατάλληλων στρατηγικών marketing. Με τον τρόπο αυτό οι αλυσίδες γρήγορης εστίασης εξελίχθηκαν σε οικονομική λύση εξόδου για το σύνολο των μελών μιας οικογένειας. |
Είναι γεγονός ότι στον κλάδο γρήγορης εστίασης υπάρχει μια συνεχείς αναζήτηση για ν έα concepts. Ποια θα είναι η δυναμική του χώρου τα επόμενα χρόνια; Η δυναμική του κλάδου γρήγορης εστίασης τα επόμενα χρόνια πιστεύουμε πως θα συνεχίσει να είναι σημαντική καθώς ο σύγχρονος τρόπος ζωής όλο και περισσότερο ωθεί τους καταναλωτές σε εύκολες και γρήγορες λύσεις φαγητού-snack. Την εποχή αυτή μετά την κυριαρχία των αλυσίδων καφέ και ειδικότερα της εισόδου της Starbucks σε πολλές ευρωπαϊκές αγορές, στο χώρο της γρήγορης εστίασης υπάρχει μία συνεχής αναζήτηση για νέα concepts. Στις ΗΠΑ φαίνεται να υπάρχει κινητικότητα στο χώρο του ethnic γρήγορου φαγητού. Στο κομμάτι των ethic fast casual εστιατορίων φαίνεται να αρχίζουν να παίζουν σημαντικό ρόλο οι Έλληνες Ομογενείς με τη δημιουργία μικρών αλυσίδων σε ΗΠΑ και Καναδά (π.χ. Daphne‘s και Opa! Souvlaki αντίστοιχα). Πιστεύουμε πως ανάλογα με τις επιλογές των επιχειρήσεων μπορεί τα επόμενα χρόνια να δούμε την ανάδειξη μίας ή και περισσότερων αλυσίδων από το κομμάτι του γύρου-σουβλάκι. Είναι κάτι καινούργιο για την διεθνή αγορά. |
Παράγοντες που καθορίζουν τη Προσφορά
|
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
NIK
Τι διαφοροποιεί το σουβλάκι από τις άλλες κατηγορίες στο χώρο του έτοιμου φαγητού; Ο βαθμος διείσδυσης των αλυσίδων με βάση το σουβλάκι είναι πολύ υψηλός και έρχεται να ανταγωνιστεί τις ήδη ισχυρές αλυσίδες στο χώρο της εστίασης. Πολλοί είναι οι παράγοντες που διαφοροποιούν το σουβλάκι από τις άλλες κατηγορίες, οι σημαντικότεροι εκ των οποίων είναι οι μεσογειακές γαστρονομικές προτιμήσεις των Eλλήνων και το γεγονός ότι το σουβλάκι απευθύνεται σε ολόκληρο το ηλικιακό φάσμα. Ποιο είναι το κύριο target group στο οποίο απευθύνεστε και πώς ανταποκρίνεστε στις απαιτήσεις του; Τα καταστήματα NIK απευθύνονται σε άτομα ηλικίας από 15 έως 55, που θέλουν να απολαύσουν καλό ελληνικό φαγητό τόσο σε χώρους μαζικής εστίασης όσο και με τη μορφή κατ’οίκον παράδοσης. Ουσιαστικά απευθυνόμαστε στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας, σε όλα τα κλιμάκια εισοδήματος και κυρίως σε νοικοκυριά μεγαλύτερα των 2 ατόμων. Στόχος μας η ταχεία εξυπηρέτηση των πελατών μας. |
Διεθνείς Τάσεις
Ο κύριος Παναγιώτης Pουσόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας THE FRANCHISE COMPANY αναφέρει:
«Παραδοσιακά, η διαδικασία φαγητού ήταν απλή: Eίτε αγοραζόταν από καταστήματα τροφίμων και καταναλωνόταν στο σπίτι, είτε σερβιρόταν σε εστιατόρια και καταναλωνόταν επιτόπια. Σήμερα τα πράγματα έχουν αλλάξει. Το φαγητό αγοράζεται έτοιμο ή ημιέτοιμο από καταστήματα τροφίμων και καταναλώνεται είτε στο σπίτι, είτε επιτόπια, είτε στο δρόμο. Τα εστιατόρια απ’ την άλλη, προσφέρουν φαγητό (delivery, take away) που τρώγεται στο σπίτι, στο δρόμο ή επιτόπια. Όλα αυτά τα στοιχεία επιβεβαιώνουν την κοινή διαπίστωση ότι ο καταναλωτής προσπαθεί με κάθε τρόπο να βγει απ’ την κουζίνα του. Οι κρίσιμοι παράγοντες που επηρεάζουν την επιλογή του καταναλωτή είναι καταρχάς η ευκολία του. Το να έχει δηλαδή φρεσκομαγειρεμένο φαγητό όταν και όπου το θέλει. Άλλος παράγοντας είναι το περιβάλλον και η ποιότητα των υπηρεσιών γενικότερα. Οι καταναλωτές γίνονται ολοένα και πιο απαιτητικοί και αυτό οφείλεται κυρίως στην μεγάλη γκάμα επιλογών αλλά και στη συνειδητοποίηση ότι το χρήμα τους έχει αξία . Στο μέλλον, οι ταχύτερα αναπτυσσόμενες κατηγορίες θα είναι αυτές που θα εισάγουν νέα concepts όπως κιόσκια και καντίνες, αλυσίδες fast-food με ευρύτερο μενού, έτοιμο ή ημιέτοιμο φαγητό σε supermarket. Οι μελλοντικοί προμηθευτές φαγητού θα είναι αυτοί που θα έχουν δομές χαμηλού κόστους, θα εξαπλωθούν με νέου τύπου concepts, θα προσφέρουν περισσότερα γεύματα και φυσικά θα έχουν εγγενές πλεονέκτημα κόστους. Βεβαιότητα αποτελεί και η διαπίστωση ότι η τεχνολογική πρόοδος θα εισάγει καινοτομίες με σκοπό την ακόμη μεγαλύτερη ικανοποίηση των καταναλωτών με τον συνδυασμό μείωσης του κόστους και της προσφοράς μεγαλύτερης ποικιλίας». |
Τεχνολογική Πρόοδος (Καινοτομίες) – Αποτελέσματα/ Συνέπειες
|
Επι – Στροφή στην ελληνική κουζίνα
|
Σήμερα οι καταναλωτές δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στην ελληνική κουζίνα, σε αντίθεση με ότι συνέβη την προηγούμενη δεκαετία με την εισβολή της «ξένης» κουζίνας. Η ελληνική κουζίνα έχει αλλάξει μορφή και έχει εμπλουτιστεί γευστικά, χωρίς όμως να χάσει την ταυτότητα και την ιδιαιτερότητά της.
Ο κ. Γιάννης Nτουσάκης, Διευθύνων Σύμβουλος της αλυσίδας ΠATPIΔOΓEYΣIA αναφέρει χαρακτηριστικά: «Πιστεύω ειλικρινά ότι η ελληνική αγορά δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από την παγκόσμια αγορά. Υπάρχουν έξυπνα concepts τα οποία ήρθαν, έδωσαν τις εξετάσεις τους και πήραν μερίδιο. Αλλά γενικότερα, η Ελλάδα δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τις ξένες αγορές. Τα εστιατόρια μας είναι πολυτελέστατα, οι Έλληνες επιχειρηματίες του κλάδου έχουν καταβάλει αξιέπαινες προσπάθειες αναβάθμισης των παρεχόμενων υπηρεσιών και επίσης οι διατροφικές μας συνήθειες έχουν διαφοροποιήσεις σε σχέση με την υπόλοιπη αγορά. Πιστεύω επίσης ότι η ελληνική αγορά είναι πολύ δύσκολη για την εισαγωγή διεθνών αλυσίδων, δεν υστερούμε πουθενά μάλιστα θα έλεγα ότι είμαστε σε θέση πλέον να λανσάρουμε εμείς concepts στις διεθνείς αγορές. Βλέπω ότι το κόστος λανσαρίσματος μιας ξένης εταιρείας στην ελληνική αγορά είναι δυσανάλογο με το αποτέλεσμα. Πιθανώς όμως εταιρείες που θέλουν να έχουν ένα παγκόσμιο προφίλ θα έρθουν στην Ελλάδα αλλά για λόγους αρχής και όχι επιχειρηματικής ευκαιρίας». Ας μην ξεχνάμε εξάλλου ότι διανύουμε Ολυμπιακή Χρονιά και η δραστηριότητα της μαζικής εστίασης με έμφαση στην ελληνική κουζίνα είναι έντονη, εφόσον θα αποτελέσει πόλο έλξης για τους τουρίστες που θα επισκεφτούν τη χώρα μας. «H ελληνική αγορά είναι σχετικά πολύ μικρή και για όλες τις κατηγορίες φαγητού υπάρχουν ελληνικές προτάσεις που είναι σίγουρα πιο κοντά στις προτιμήσεις των καταναλωτών. Η μόνη ελπίδα για άμεση επιτυχία για τις μεγάλες αλυσίδες όπως McDonald‘s, Starbucks, KFC κλπ, είναι να προσαρμοστούν στις προτιμήσεις των τοπικών καταναλωτών. Διαφορετικά θα πρέπει να περιμένουν αρκετά χρόνια ώστε να εκπαιδεύσουν τους τοπικούς καταναλωτές στις γευστικές τους προτάσεις» αναφέρει ο κ.Aργύρης Mπούρας Διευθυντής Marketing της αλυσίδας SANDWICHLAND. |
+/-του κλάδου
Τα θετικά στοιχεία του κλάδου υπερτερούν. Ενδεικτικά :
Τα προβλήματα που παρουσιάζει ο κλάδος μαζικής εστίασης εντοπίζονται σε 4 σημεία:
Στην δυσκολία εξεύρεσης και κυρίως διατήρησης «ικανού» ανθρώπινου δυναμικού, από την άποψη ότι ο συγκεκριμένος επαγγελματικός χώρος αντιμετωπίζεται ως προσωρινή λύση ανάγκης και όχι ως μόνιμη απασχόληση |
Eπίπεδα ανταγωνισμού
Μέχρι το 1975, οπότε δημιουργήθηκε η πρώτη αλυσίδα Goody’s στην Eλλάδα, ο ανταγωνισμός ήταν σχεδόν ανύπαρκτος. Πολλά καταστήματα τύπου burger λειτουργούσαν κυρίως σε περιοχές όπου σύχναζε η νεολαία με την επιτυχία τους να εξαρτάται κυρίως από την εμπορικότητα του σημείου που λειτουργούσαν και απο την «εισαγόμενη» μόδα.
Με την ίδρυση του πρώτου εστιατορίου Goody’s ξεκίνησε η εποχή των αλυσίδων στην Eλλάδα. Η είσοδος των ξένων αλυσίδων βρήκε την Goody’s να διαθέτει ήδη ισχυρή παρουσία με ανοδική πορεία. Ωστόσο, η έλευση αλυσίδων με ήδη γνωστά εμπορικά σήματα, διεύρυνε περισσότερο την αγορά και δημιούργησε έναν υγιέστερο ανταγωνισμό. |
Προοπτικές Εξέλιξης Αγοράς
Η επέκταση των δραστηριοτήτων των υπάρχοντων αλυσίδων και η ανάπτυξη νέων εμπορικών σημάτων, αποτελούν το βάθρο όπου θα στηριχθεί η πορεία του κλάδου της μαζικής εστίασης στην Ελλάδα κατά τα επόμενα χρόνια. Δεν είναι τυχαίο ότι όμιλοι επιχειρήσεων εντάσσουν στα σχέδιά τους την ανάπτυξη διαφορετικών κατηγοριών ή και την εξαγορά αλυσίδων που ήδη διαθέτουν εκτεταμένα δίκτυα σε άλλες κατηγορίες εστίασης. Οι περισσότερες αλυσίδες γρήγορης εστίασης αναπτύσσουν τα δίκτυά τους στα μεγάλα αστικά κέντρα, ενώ τα τελευταία χρόνια έχουν επεκτείνει τις δραστηριότητές τους και στις επαρχιακές πόλεις. Οι συνθήκες έντονου ανταγωνισμού που επικρατούν στην εγχώρια αγορά γρήγορης εστίασης, έχουν οδηγήσει αρκετές αλυσίδες, που έκαναν την εμφάνισή τους στο χώρο την προηγούμενη δεκαετία, να αποχωρήσουν παρά τα εκτεταμένα δίκτυα καταστημάτων που είχαν αποκτήσει. Ολες οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι οι μικρές επιχειρήσεις της αγοράς είτε θα απορροφηθούν είτε θα εξαγοραστούν από τις μεγάλα δίκτυα. «O κλάδος βρίσκεται σε έντονη κινητικότητα τα τελευταία χρόνια, κάτι που εν μέρει οφείλεται στη διεξαγωγή των Oλυμπιακών Aγώνων στη χώρα μας» δήλωσε στο FRANCHISE SUCCESS ο Yπεύθυνος Aνάπτυξης της αλυσίδας Papa John’s Λευτέρης Λουλουδάκης. Aκόμη είπε: «H τάση αυτή αναμένεται να συνεχισθεί και στο μέλλον, τόσο με την επέκταση των δραστηριοτήτων των υπάρχοντων αλυσίδων, όσο και με την ανάπτυξη νέων εμπορικών σημάτων. Στο νέο πλαίσιο της αγοράς θα ξεχωρίσουν οι αλυσίδες που διαθέτουν δομές χαμηλού κόστους, επεκτείνονται στις κλειστές αγορές και στα νέου τύπου σημεία πώλησης, λειτουργούν καθαρά πελατοκεντρικά και προσφέρουν συγκριτικό πλεονέκτημα κόστους». |