Ολόκληρη η παγκόσμια κοινωνία βιώνει μια πρωτόγνωρη υγειονομική κρίση με άμεσες προεκτάσεις σε όλους του τομείς λόγω του Covid-19. O τομέας του franchising δεν μπορεί να μείνει ανεπηρέαστος. Ο Κωνσταντίνος Λάμπης, Network Development Jr. Executive της Coffee Island σε συνέντευξή του μας παραθέτει τις απόψεις του αναφορικά με τις εξελίξεις στον κλάδο και τα θέλω των υποψήφιων franchisees.
Ο κ. Λάμπης μας εξηγεί πως μια νέα καθημερινότητα δημιουργείται τόσο για τους καταναλωτές, καθώς οι ανάγκες τους διαφοροποιούνται με βάση τις συνθήκες όσο και για τους franchisees οι οποίοι καλούνται άμεσα να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Καθοριστικό ρόλο αποκτά η συνεισφορά του franchisor, ώστε franchisees και καταναλωτές να έχουν μία ομαλή μετάβαση στη νέα εποχή.
Ποιες θεωρείτε πως θα πρέπει να είναι οι προτεραιότητες των franchisors αυτό το διάστημα που βιώνουμε τις άμεσες συνέπειες του Covid-19;
Σε αυτό το εναλλακτικό πλαίσιο δραστηριοποίησης που βιώνουμε οι αλλαγές στον τομέα της εστίασης και του retail είναι πολλές και συνεχείς και αρκετές φορές επιφέρουν σύγχυση. Τα πρόσθετα μέτρα και οι κανόνες κοινωνικής αποστασιοποίησης που επιβάλλονται επηρεάζουν τη λειτουργία των καταστημάτων σε θέματα ασφαλείας και υγιεινής ενώ και η επαφή του franchisee με τον καταναλωτή διαφοροποιείται.
Από την πλευρά της εταιρείας μας δίνεται μεγάλη προσοχή και έμφαση στην έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση των συνεργατών μας ανάλογα με τις τελευταίες προσαρμογές που έχουν επιβληθεί από τους αρμόδιους κυβερνητικούς φορείς. Είναι ιδιαιτέρως σημαντικό η μητρική εταιρεία να προστατεύει στον υπέρτατο βαθμό τους συνεργάτες από τον καταιγισμό αλλαγών στους κανόνες λειτουργίας των καταστημάτων. Απαιτείται ένας ισχυρός δεσμός μεταξύ franchisor και franchisee ώστε να ξεπεραστεί η δύσκολη συγκυρία. Η εταιρεία είναι επιφορτισμένη να ανταποκρίνεται, να ενεργεί άμεσα και ο συνεργάτης να αφομοιώνει τις εκάστοτε αλλαγές και να λειτουργεί υπό πλαίσιο ασφαλείας.
Αποσκοπώντας στη διατήρηση των σχέσεων με τους franchisees και τους καταναλωτές σημαίνοντα ρόλο έχουν τα ηλεκτρονικά εργαλεία και μέσα που κάθε εταιρεία έχει στη φαρέτρα της. Η Coffee Island αφουγκραζόμενη τις νέες τάσεις και συνήθειες των καταναλωτών έχει εισάγει εδώ και αρκετό καιρό ψηφιακά εργαλεία στην καθημερινότητά της. Σκοπός είναι η διατήρηση της άμεσης επικοινωνίας και της στενής επαφής με τον καταναλωτή αλλά και η διευκόλυνση των συνεργατών της στην καθημερινότητά τους. Δεν συναντά λοιπόν μία κατάσταση που είναι αδύνατο να αντιμετωπίσει, παρόλα αυτά δεν επαναπαύεται, αλλά πραγματοποιεί συνεχώς ενέργειες ώστε να αναπτυχθεί ακόμα περισσότερο στον τομέα αυτό.
Θεωρείτε πως ο Covid-19 θα φέρει αλλαγές στις προτεραιότητες και το προφίλ των υποψήφιων franchiseeς; Αν ναι, τι αναζητά πλέον ο νέος συνεργάτης; Πώς θα πρέπει να ανταποκριθούν τα δίκτυα franchise;
Θα υπάρχει πλέον μια επιφυλακτικότητα ως προς την επιχειρηματικότητα σε όλους τους τομείς από τους υποψήφιους συνεργάτες. Ο κλάδος του franchising παρόλα αυτά όπως φάνηκε και στην προηγουμένη οικονομική κρίση αποτέλεσε μια σταθερή επιχειρηματική διέξοδο.
Κυρίαρχο στοιχείο πάντως το οποίο θα διαφοροποιηθεί είναι η ανασφάλεια η οποία θα νιώθουν οι υποψήφιοι franchisees για την επένδυσή τους. Οι υποψήφιοι συνεργάτες θα συνεκτιμήσουν πως η μητρική εταιρεία στήριξε με τον κατά το δυνατόν καλύτερο τρόπο το δίκτυ της παρέχοντας τα απαραίτητα εφόδια σε αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες για να αντεπεξέλθουν οι συνεργάτες της. Επιπλέον, θεωρείται πολύ πιθανό οι υποψήφιοι franchisees να δείξουν μια ροπή προς ήδη εφαρμοσμένα και επιτυχημένα concepts αφήνοντας για λίγο στην άκρη concepts με μικρό brand awareness.
Ο υποψήφιος franchisee θα είναι αρκετά πιο απαιτητικός. Οι εταιρείες πρέπει να ανταποκριθούν και άμεσα να προσαρμοστούν τόσο στις ανάγκες του καταναλωτή αλλά και του συνεργάτη. Οι εταιρείες που θα βγουν οχυρωμένες από την κρίση είναι αυτές που θα κατανοήσουν τις νέες ανάγκες των καταναλωτών και θα επενδύσουν σε περισσότερες digital υπηρεσίες προς όφελος των συνεργατών και των καταναλωτών. Τέτοιου είδους δίκτυα θα έχουν ένα σαφές προβάδισμα στις προτιμήσεις των υποψήφιων franchisees.
Κατά τη γνώμη σας, θα πρέπει τα δίκτυα franchise να διαφοροποιηθούν ως προς τη στρατηγική επικοινωνίας και τα εργαλεία που χρησιμοποιούν για την προσέλκυση των franchisees;
Είναι γεγονός πως εν μέσω αυτής της πρωτόγνωρης κατάστασης το ενδιαφέρον των υποψήφιων συνεργατών είναι μειωμένο. Ακόμα και έτσι όμως, η εταιρεία μας συνεχίζει να δημιουργεί νέες συνεργασίες. Η επικοινωνία προσαρμόζεται βάσει των συνθηκών. Η κατάλληλη χρήση ψηφιακών εργαλείων και υλικού για την πιο άμεση επικοινωνία ακόμα και υπό συνθήκες κοινωνικού περιορισμού και αποστασιοποίησης είναι αυτό που μας επέτρεψε να διατηρούμε και να ισχυροποιούμε τη στενή επαφή με τους υποψήφιους συνεργάτες μας. Η διατήρηση πολλών εργαλείων ακόμα και όταν η κατάσταση ομαλοποιηθεί μας περνά με ασφάλεια στη νέα ψηφιακή εποχή της καθημερινότητάς μας. Παρόλα αυτά, πρωταρχικό ρόλο πάντα θα κατέχει η προσωπική επαφή του υποψήφιου συνεργάτη με την εταιρεία μέσα από δια ζώσης συναντήσεις. Αυτός είναι άλλωστε και ο κυρίαρχος τρόπος δημιουργίας ισχυρών δεσμών επικοινωνίας και εμπιστοσύνης.
Εν κατακλείδι κάθε δίκτυο οφείλει να προσαρμοστεί στα νέα ψηφιακά δεδομένα και να εκμεταλλευθεί στο έπακρο τις ευκαιρίες που δυνητικά παρουσιάζονται από μία τέτοια κατάσταση χωρίς να αμελεί τον βασικό δίαυλο επικοινωνίας.
Η επόμενη ημέρα θα φέρει νέα μοντέλα στη διαχείριση των δικτύων και τη λειτουργία τους. Σε ποιες προσαρμογές θα πρέπει να προβούν οι franchisors, ώστε να ανταποκριθούν στις νέες συνθήκες;
Η κατάσταση που βιώνουμε είναι πρωτόγνωρη και κανένας δεν μπορεί να γνωρίζει τη διάρκεια και την εξέλιξή της. Αυτό που με σιγουριά γνωρίζουμε είναι ότι άπαντες θα πρέπει να την αντιμετωπίσουμε και παράλληλα να ξεκινήσουμε να προετοιμαζόμαστε για την επόμενη μέρα. Από προηγούμενες πανδημίες μικρότερης εμβέλειας σε άλλες γεωγραφικές περιοχές του κόσμου, παρουσιάστηκε σημαντική αύξηση αλλαγών στις καταναλωτικές συνήθειες. Οι νέες συνθήκες που δημιουργούνται μέσα από τις κοινωνικές αποστάσεις οδηγούν σε αύξηση των ηλεκτρονικών και των ανέπαφων συναλλαγών. Επιπλέον, η γρήγορη κατανάλωση ακόμα και με φυσική παρουσία κατακτά σημαντικό μερίδιο αγοράς.
Οι franchisors είναι υποχρεωμένοι να εστιάσουν στις διαφοροποιήσεις και να προσαρμοστούν αναλόγως. Η Coffee Island έχει ήδη εισαχθεί στην ψηφιακή εποχή μέσω μιας σύγχρονης πλατφόρμας η οποία παρέχει δυνατότητα απομακρυσμένης κατανάλωσης και περιήγησης στο κατάστημα μέσω προσωποποιημένης εξυπηρέτησης. Επιπρόσθετα, το ισχυρό δίκτυο διανομής των καταστημάτων μας δίνει την ευκαιρία της ασφαλούς παραλαβής των προϊόντων από τον καταναλωτή. Γενικότερα, οι franchisors πρέπει να ενισχύσουν την προϊοντική τους γκάμα, ώστε να είναι προσαρμοσμένη και να εξυπηρετεί τους καταναλωτές στις εκάστοτε συνθήκες.
Εξίσου σημαντικό είναι πως μέρος της προϊοντικής μας γκάμας είναι άριστα προσαρμοσμένο για το σπίτι και το γραφείο και εξυπηρετεί τις κοινωνικές αποστάσεις που επιβάλλονται. Η εταιρεία λειτουργώντας με γρήγορα αντανακλαστικά από την αρχή ακόμα της υγειονομικής κρίσης δημιούργησε την πλατφόρμα με την οποία θα είναι εφικτή η εξυπηρέτηση πανελλαδικά για όλα τα προϊόντα καφεκοπτείου ακόμα και σε περιοχές που δεν ήταν μέχρι πρότινος δυνατή η εξυπηρέτησή τους από το υφιστάμενο δίκτυο των καταστημάτων μας.
Στόχος μας, είναι η διαρκής βελτίωση των εργαλείων που ήδη διαθέτουμε για την ομαλή μετάβαση στην ψηφιακή εποχή με γνώμονα την καλύτερη εξυπηρέτηση των καταναλωτών και των συνεργατών μας. Η εικόνα των καταστημάτων μας που συνεχίζουν να λειτουργούν απρόσκοπτα και με άρτιο τρόπο εξυπηρετώντας μεγάλο όγκο καταναλωτών σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες, αποδεικνύει πως έχουμε επιτύχει σε πρώτη φάση τον στόχο μας.
Ποια η εκτίμησή σας για το 2020, αναφορικά με τα συστήματα franchise στην ελληνική αγορά; Θα γίνουν πιο ανθεκτικά;
Η συγκεκριμένη κρίση έχει αρνητικές συνέπειες σε όλους τους τομείς ανεξαιρέτως.
Τα συστήματα τα οποία έχουν χτιστεί όλα αυτά τα χρόνια σε στέρεες βάσεις θα ανακάμψουν ταχύτερα. Είναι πολύ σημαντικό οι franchisors να εισέλθουν και να αφομοιώσουν τη σύγχρονη ψηφιακή εποχή ώστε να μπορούν να συμβάλλουν με τον βέλτιστο τρόπο σε θέματα καθημερινής λειτουργίας που θα προκύψουν στους συνεργάτες. Εξίσου όμως σημαντικό, είναι και οι ίδιοι οι franchisees να είναι έτοιμοι να αποδεχτούν τη νέα βίαιη προσαρμογή στην πραγματικότητα και να δεχτούν τις ευκαιρίες που τους προσφέρονται από τις μητρικές εταιρείες.
Εν κατακλείδι, τα συστήματα franchise που άμεσα και ορθά θα προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα, θα αποτελέσουν μια ακόμα πιο ασφαλή επιχειρηματική διέξοδο για τους επενδυτές.
Μάθε περισσότερα για την πρόταση franchise της Coffee Island, εδώ.