«Η ίδια η ιστορία έχει αποδείξει ότι κάθε κρίση -οικονομική, πολιτική και κοινωνική- δημιουργεί νέες ευκαιρίες και ανοίγει νέους δρόμους. Σε μια εποχή που η αβεβαιότητα και η ανασφάλεια κυριαρχούν, η επιχειρηματική δραστηριοποίηση μέσω franchising προσφέρει σταθερότητα, ειδικά στα πρώτα βήματα.»
Κωνσταντίνος Ταρλαγιάς, Διευθυντής Δικτύου Καταστημάτων & Λειτουργιών
Το γεγονός ότι ο εκάστοτε franchisee βρίσκεται κάτω από την ομπρέλα ενός ήδη αναγνωρισμένου κι επιτυχημένου brand με εμπειρία, τεχνογνωσία και διαρκή υποστήριξη, αποτελούν τα εχέγγυα για μια λαμπρή σταδιοδρομία, με άμεσα οικονομικά αποτελέσματα και μεγάλες προοπτικές εξέλιξης. Τα χαρακτηριστικά αυτά είναι από μόνα τους ικανά να προσφέρουν το αναγκαίο αίσθημα ασφάλειας σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον και να δώσουν την απαραίτητη επιχειρηματική σιγουριά στον υποψήφιο franchisee. Επομένως, θα έλεγε κανείς ότι σε περιόδους όπως αυτή που διανύουμε, η λύση του franchising αποτελεί την ιδανική επιλογή για κάποιον που ενδιαφέρεται να αναπτυχθεί επιχειρηματικά.
Πώς προσαρμόστηκε το δίκτυό σας στα νέα δεδομένα που έφερε η πανδημία;
Αλλαγές όχι, αλλά σίγουρα υπήρξαν προσαρμογές. Η προσαρμοστικότητα αποτελεί σπουδαία και αναγκαία επιχειρηματική αρετή ιδιαίτερα σε περιόδους πρωτοφανών συνθηκών. Προφανώς, κανείς μας δεν μπορούσε να προβλέψει όσα συνέβησαν για να είναι αναλόγως προετοιμασμένος. Όμως, προσπαθήσαμε να προσαρμοστούμε στα έκτακτα μέτρα και αναλόγως να προσαρμόσουμε τις διαδικασίες μας, πάντα με πρωταρχικό μέλημά μας την ασφάλεια και την προστασία των εργαζομένων αλλά και των πελατών μας.
Εφαρμόστηκαν από την πρώτη στιγμή όλα τα προβλεπόμενα μέτρα ατομικής προστασίας κατά τη λειτουργία των καταστημάτων και κατ’ επέκταση κατά την παράδοση και παραλαβή των αποστολών από αυτά (τήρηση αποστάσεων, χρήση μάσκας, συστάσεις προς τους παραλήπτες, χρήση καρτών έναντι μετρητών για τις οικονομικές τους συναλλαγές κ.ά.), μεταφέρθηκε η παράδοση των αποστολών στις εισόδους των κτιρίων και δόθηκε εναλλακτική δυνατότητα πιστοποίησης της παραλαβής χωρίς φυσική υπογραφή του παραλήπτη.
Παράλληλα, μέσα από μία σειρά ανακοινώσεων, φροντίσαμε να ενημερώνουμε διαρκώς τους πελάτες μας για τις εξελίξεις και τις τυχόν διαφοροποιήσεις στους χρόνους διακίνησης. Σε ό,τι αφορά το operational κομμάτι, κατά την ισχύ των περιοριστικών μέτρων (lockdown) βασική μας προτεραιότητα αποτέλεσε η διατήρηση των λειτουργιών μας και η απρόσκοπτη, κατά το δυνατό, παράδοση των αποστολών. Στο πλαίσιο αυτό, αυξήθηκαν τα δρομολόγια, οι εργαζόμενοι των Κέντρων Διαλογής και οι διανομείς μισθώθηκαν επιπλέον οχήματα και χώροι εγκαταστάσεων, συνήφθησαν νέες συνεργασίες με εξωτερικούς παρόχους και δημιουργήθηκε μία «Έκτακτη Ομάδα Διανομής» προκειμένου να διαχειριστεί τους ιδιαιτέρως αυξημένους όγκους διακινούμενων αποστολών των πελατών μας.
Ποια κρίσιμα στοιχεία επηρεάζουν την ελκυστικότητα τόσο του concept, όσο και της πρότασης franchise, σε ένα περιβάλλον προκλήσεων όπως το σημερινό;
Σε ένα περιβάλλον που μεταβάλλεται διαρκώς από εξωγενείς παράγοντες, δεν υπάρχει τίποτα πιο σπουδαίο από το να αισθάνεσαι ασφαλής και κατά το δυνατόν προστατευμένος. Είναι σημαντικό κάποιος δίπλα σου να σε στηρίζει, να συμπορεύεται μαζί σου, να αγωνιά για το μέλλον της επιχείρησης αλλά της οικογένειάς σου. Να αισθάνεσαι ότι ανήκεις σε μία ομάδα, η οποία μπορεί να σου προσφέρει τεχνογνωσία, σταθερότητα, ασφάλεια και να αποτελέσει τον κυματοθραύστη σε πολλές από τις καθημερινές προκλήσεις. Εμείς στη SPEEDEX, αυτό ακριβώς προσπαθούμε να κάνουμε για κάθε συνεργάτη. Να δίνουμε λύσεις σε πρακτικά ζητήματα και να «μπαίνουμε μπροστά» όταν και όπου το απαιτούν οι περιστάσεις για να προστατεύσουμε την ομάδα μας.
Τα στοιχεία αυτά, σε συνδυασμό με την προσδοκώμενη απόδοση της επένδυσης και τον χρόνο που απαιτείται ώστε αυτή να επέλθει, συνιστούν καταλυτικούς παράγοντες στην επιλογή των ενδιαφερόμενων franchisees.
Η ανάπτυξη του e-commerce ποιες αλλαγές φέρνει στο επιχειρησιακό μοντέλο αλλά και την επιχειρηματική πρόταση;
Η ραγδαία ανάπτυξη του e-commerce καλεί όλες τις εταιρείες του κλάδου των Ταχυμεταφορών να προβούν σε επενδύσεις και προσαρμογή των επιχειρησιακών τους μοντέλων. Η ταχύτητα, η δυνατότητα παρακολούθησης της πορείας των αποστολών και η ανάλογη ενημέρωση τόσο του αποστολέα όσο και του παραλήπτη, καθώς η συνέπεια στην παραλαβή και την παράδοση, με ανταγωνιστικές πάντα τιμές, αποτελούν τα κύρια ζητούμενα από πλευράς των e-shops και κατ’ επέκταση τις προκλήσεις που καλούμαστε εμείς να αντιμετωπίσουμε.
Πρέπει να βρούμε το ιδανικό μοντέλο που θα είναι αποδοτικό, παραγωγικό και κυρίως ευέλικτο, τόσο από άποψη κόστους όσο και στις πιέσεις και τις ακραίες μεταβολές των διακινούμενων αποστολών. Φαντάζει γρίφος και σίγουρα δεν είναι κάτι που μπορεί να αλλάξει μέσα σε ένα βράδυ, μια εβδομάδα ή ένα μήνα. Απαιτεί χρόνο, καίριες αποφάσεις και διαρκές «κούρδισμα», ώστε το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών να είναι πάντα υψηλό και σταθερό. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με τα καταστήματα, τα οποία χρειάζονται μεγαλύτερους και καλύτερα διαμορφωμένους χώρους διαλογής, εκπαιδευμένο προσωπικό ικανό να μεταπηδήσει από τη μία θέση στην άλλη μέσα στην ημέρα, οργάνωση και καλό προγραμματισμό ώστε να είναι πάντα εντός χρονοδιαγράμματος.
Παρατηρούνται αλλαγές στο προφίλ των υποψήφιων franchisees; Τι έχει αλλάξει στον τρόπο προσέγγισής τους;
Συναντάμε πλέον ανθρώπους επιχειρηματίες. Συνειδητοποιημένους και καλά ενημερωμένους για τον κλάδο στον οποίο είναι έτοιμοι να επενδύσουν. Επικοινωνούν οι ίδιοι μαζί μας, έχουν κάνει την έρευνά τους, γνωρίζουν τον ανταγωνισμό και τις δυσκολίες που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν και έχουν ήδη σκεφτεί τις λύσεις. Οι περισσότεροι προέρχονται από μεγάλες ιδιωτικές επιχειρήσεις, βλέπουν μακροπρόθεσμα και είναι διατεθειμένοι να επενδύσουν, χρόνο αλλά και χρήμα στην επιχείρησή τους, προκειμένου να εξασφαλίσουν το μέλλον της. Όχι βέβαια ότι δεν υπήρχαν τέτοιοι άνθρωποι και παλαιότερα, αλλά ήταν σαφώς λιγότεροι. Από πλευράς μας, προσπαθούμε να τους καθοδηγούμε ως προς τις διαδικασίες αλλά και τις περιοχές στις οποίες θα μπορούσαν να επενδύσουν, ώστε να υπάρχει το συντομότερο η ανάλογη απόδοση.
Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για το ενδιαφέρον από πλευράς υποψηφίων franchisees το 2021;
Είναι αρκετά πιθανό, ιδιαίτερα για τον δικό μας κλάδο, ο οποίος είναι από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους, το ενδιαφέρον υποψήφιων δικαιοδόχων να αυξηθεί. Αυτή τη στιγμή, σε αντίθεση με το παρελθόν, είναι πολλοί περισσότεροι οι άνθρωποι που επικοινωνούν μαζί μας χωρίς εμείς να έχουμε προβεί σε σχετική δημοσίευση αναζήτησης συνεργατών. Είναι ένας κλάδος που συνδέεται άμεσα με το e-Commerce, η ραγδαία αύξηση του οποίου όχι μόνο επηρεάζει θετικά τους όγκους των διακινούμενων αποστολών αλλά δημιουργεί και τις προϋποθέσεις για ένα οικονομικά εύρωστο μέλλον.
Ποια είναι τα αναπτυξιακά σχέδια του δικτύου σας για το 2021;
Θέλουμε να φτάσουμε στην κυριολεξία σε κάθε γωνιά της Ελλάδας διατηρώντας όμως, πάντα υψηλό επίπεδο παρεχόμενων υπηρεσιών. Πρέπει οι πελάτες και οι παραλήπτες των αποστολών, ανεξάρτητα από τον τόπο διαμονής τους, να απολαμβάνουν την ίδια εμπειρία εξυπηρέτησης. Εστιάζουμε, λοιπόν, όχι μόνο στον αριθμό των καταστημάτων και το μέγεθος του δικτύου που επιθυμούμε να αναπτύξουμε αλλά και στην ποιότητα των ανθρώπων που θα ενταχθούν στην ομάδα μας. Προφανώς, οι μεγάλες πόλεις και τα αστικά κέντρα αποτελούν για εμάς σημείο εστίασης και εκεί χρειάζεται πρώτα να αναπτυχθούμε προκειμένου να υπάρχει καλύτερη κατανομή του όγκου των αποστολών και κατά συνέπεια βέλτιστη εμπειρία εξυπηρέτησης.