«Το ενδιαφέρον των υποψηφίων Franchisee έχει ήδη από τα μέσα του 2020 αυξηθεί ιδιαίτερα, ενώ τους πρώτους μήνες του 2021 το φαινόμενο συνεχίζεται αμείωτο. Αναμένουμε ότι η τάση αυτή θα συνεχιστεί τουλάχιστον για το υπόλοιπο του 2021, καθώς οι πληγές της πανδημίας και η επιστροφή σε μια νέα κανονικότητα δεν φαίνεται να πλησιάζει.»
Συνέντευξη του κ. Δημήτρη Παπαχρυσάνθου, Wholesale & Affiliate Retail Director της ΑΒ Βασιλόπουλος στην ενότητα Απόψεις στο ΠΑΝΟΡΑΜΑ FRANCHISE 2021.
Είναι γεγονός ότι και κατά τη διάρκεια του 2020, το Franchise ως μορφή συνεργασίας δεν δείχνει σημάδια κάμψης στην αγορά. Σίγουρα βέβαια αυτό εξαρτάται και από τον κλάδο δραστηριοποίησης της δότριας εταιρίας. Κάποιοι κλάδοι, λόγω καταστάσεων συνδεδεμένων με την πανδημία και τον περιορισμό αυτής, εμφάνισαν σοβαρή μείωση ενδιαφέροντος. Για παράδειγμα σχήματα Franchise σχετιζόμενα με την εστίαση και τον καφέ απώλεσαν σε μεγάλο βαθμό το ενδιαφέρον των υποψηφίων, ενώ σχήματα Franchise σχετιζόμενα με τις ταχυδιανομές συγκέντρωσαν μεγαλύτερο ενδιαφέρον.
Πώς προσαρμόστηκε το δίκτυό σας στα νέα δεδομένα που έφερε η πανδημία;
Σίγουρα, το δίκτυο Franchise της ΑΒ Βασιλόπουλος χρειάστηκε να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες που δημιουργήθηκαν. Από τη μία, τα μέτρα προστασίας του προσωπικού και των πελατών, με περιορισμό των ατόμων ανά τετραγωνικά μέτρο στον χώρο του καταστήματος και τη λειτουργία ταμείων εκ περιτροπής, όσο και τήρηση των αποστάσεων και των ατομικών μέτρων προστασίας. Από την άλλη, είχαμε την εντατικοποίηση των διαδικασιών και κανόνων υγιεινής εντός καταστήματος, με συστηματικές απολυμάνσεις και πιστή τήρηση των πρωτοκόλλων καθαρισμού.
To 2021 είναι ένα έτος κομβικό, στο οποίο αναμένονται πολλές ανακατατάξεις, ειδικά το πρώτο εξάμηνο. Κατά τη γνώμη σας, ποια κρίσιμα στοιχεία επηρεάζουν την ελκυστικότητα τόσο του concept, όσο και της πρότασης franchise, σε ένα περιβάλλον προκλήσεων όπως το σημερινό;
Για το 2021, η ελκυστικότητα ενός concept θα κριθεί εν πολλοίς από την ελκυστικότητα και τις προοπτικές του κλάδου στον οποίον δραστηριοποιείται. Ο κλάδος τροφίμων δεν δείχνει κάποια σημάδια κάμψης μέσα στο νέο περιβάλλον που δημιουργείται και η ΑΒ ως κυρίαρχη σε αυτόν τον κλάδο αισιοδοξεί ότι θα συνεχίσει την αναπτυξιακή της πορεία.
Όμως, στη νέα πραγματικότητα, η άντληση κεφαλαίων αποτελεί μια αντικειμενική και πολλές φορές ανυπέρβλητη δυσκολία. Η ΑΒ παρουσιάζει για το 2021, το νέο concept συνεργασίας Franchise, μέσω του οποίου επιδοτεί τη δημιουργία μιας νέας επιχειρηματικής προσπάθειας, τόσο στο αστικό περιβάλλον όσο και στην επαρχιακή Ελλάδα.
Η επιδότηση αφορά στην αγορά του τεχνολογικού εξοπλισμού ενός νέου καταστήματος AB Food Market στην περιφέρεια (έως 250.000€), ενώ για την πρόταση αστικού προσανατολισμού ΑΒ Shop & Go, η επιδότηση μπορεί να φτάσει τις 160.000€, καλύπτοντας την προμήθεια τόσο του απαραίτητου τεχνικού εξοπλισμού, όσο και τη δαπάνη διαμόρφωσης του ακινήτου. Η αποπληρωμή της επιδότησης από την πλευρά του Franchisee πραγματοποιείται μέσω μηνιαίας άτοκης αποπληρωμής σε βάθος 10ετίας.
Η ανάπτυξη του e-commerce ποιες αλλαγές φέρνει στο επιχειρησιακό μοντέλο αλλά και την επιχειρηματική πρόταση;
Οι ηλεκτρονικές αγορές αναπτύσσονται με ραγδαίο ρυθμό και στην αγορά τροφίμων και η ΑΒ έχει μεριμνήσει προς την αξιοποίηση και αυτού του καναλιού, μέσω υποδομών που έχει δημιουργήσει τα προηγούμενα χρόνια. Οι ηλεκτρονικές αγορές λειτουργούν συμπληρωματικά στις αγορές του φυσικού δικτύου καταστημάτων της ΑΒ.
Παρατηρούνται αλλαγές στο προφίλ των υποψήφιων franchisees; Τι έχει αλλάξει στον τρόπο προσέγγισής τους;
Μέσα στο νέο περιβάλλον που διαμορφώθηκε το 2020, η εργασιακή ασφάλεια έχει καμφθεί και οι αντίστοιχες απολαβές δεν θεωρούνται διασφαλισμένες. Στο πλαίσιο αυτό, η διάθεση των Ελλήνων να απασχοληθούν σε μια δική τους επιχειρηματική προσπάθεια και σε κλάδους που παρουσιάζουν χαμηλό ρίσκο έχει αυξηθεί. Το προφίλ των υποψηφίων δεν έχει διαφοροποιηθεί ουσιαστικά μέσα στο 2020, έχει όμως διαφοροποιηθεί η διάθεσή τους για εργασιακή ασφάλεια και σταθερότητα.
Ποια είναι τα αναπτυξιακά σχέδια του δικτύου σας για το 2021;
Για το 2021, στοχεύουμε στη δημιουργία 45 περίπου νέων συνεργασιών στην ελληνική επικράτεια. Παράλληλα, στόχος μας είναι να βελτιώσουμε ακόμη περισσότερο τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους Franchisees, τόσο μέσω αναβαθμίσεων των συστημάτων εξυπηρέτησης, των παρεχόμενων logistics, όσο και στο επίπεδο βελτιστοποιήσεων της εμπορευματικής πρότασης των Franchisees προς το πελατολόγιό τους.