Κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19 κύρια προτεραιότητα των Franchisors θα πρέπει να είναι η καθημερινή επικοινωνία με τα καταστήματα, με σκοπό τη συνεχή τους υποστήριξη.
Συνέντευξη του κ. Δημήτρη Παπαχρυσάνθου, Wholesale & Affiliate Retail Director της ΑΒ Βασιλόπουλος στην ενότητα Απόψεις στο ΠΑΝΟΡΑΜΑ FRANCHISE 2020.
Κύριο μέλημα των franchisors είναι η διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του δικτύου (π.χ. επίλυση προβλημάτων) και η απρόσκοπτη τροφοδοσία των καταστημάτων σε εμπορεύματα. Επίσης, ζωτικής σημασίας είναι η καθοδήγηση και συμβουλευτική τους υποστήριξη σχετικά με τους νέους κανόνες λειτουργίας για την πρόληψη μετάδοσης της επιδημίας (π.χ. τήρηση αριθμού καταναλωτών εντός καταστήματος, αποστάσεις σε ταμεία και βιτρίνες κοπής, κ.λπ.), όπως και η εντατικοποίηση των μέτρων καθαρισμού και απολυμάνσεων του χώρου πώλησης και η τήρηση των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας τροφίμων.
Θεωρείτε πως ο Covid-19 θα φέρει αλλαγές στις προτεραιότητες και το προφίλ των υποψήφιων franchisees; Αν ναι, τι αναζητά πλέον ο νέος συνεργάτης; Πώς θα πρέπει να ανταποκριθούν τα δίκτυα franchise;
Κατά τη γνώμη σας, θα πρέπει τα δίκτυα franchise να διαφοροποιηθούν ως προς τη στρατηγική επικοινωνίας και τα εργαλεία που χρησιμοποιούν για την προσέλκυση των franchisees;
Μέσα από το σύστημα συνεργασίας franchise της ΑΒ Βασιλόπουλος, η ειδικευμένη ομάδα μας βρίσκεται στο πλευρό των Franchisees μας από την πρώτη στιγμή και σε κάθε στάδιο εξέλιξης κάθε νέου καταστήματος.
Η επόμενη ημέρα θα φέρει νέα μοντέλα στη διαχείριση των δικτύων και τη λειτουργία τους. Σε ποιες προσαρμογές θα πρέπει να προβούν οι franchisors, ώστε να ανταποκριθούν στις νέες συνθήκες;
Ολοκληρώνεται μια δεκαετία με έντονη κινητικότητα και ενδιαφέρουσες ανακατατάξεις συνολικά και, φυσικά και στον χώρο του franchising. Ποιες ήταν οι τάσεις που χαρακτήρισαν την περίοδο και ποια στοιχεία εκτιμάτε ότι καθόρισαν το 2019;
Κατά την τελευταία δεκαετία συντελέστηκε μια πολύ μεγάλη συγκέντρωση στην αγορά του foodretail, με εταιρίες να αναστέλλουν τη λειτουργία τους και νέες να εμφανίζονται στην αγορά. Παράλληλα, η κατανάλωση συρρικνώθηκε αισθητά και η πίτα αναδιανεμήθηκε. Το 2019 κινήθηκε στο ίδιο μονοπάτι, αλλά κυρίως στο 2ο μισό του έτους υπήρξε μια αντιστροφή του καταναλωτικού κλίματος.
Ποιες είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η αγορά του franchising και πού βλέπετε να αλλάζει τα επόμενα χρόνια;
Οι κυριότερες προκλήσεις είναι η εύρεση του σωστού (συνειδητοποιημένου) συνεργάτη και του σωστού (εμπορικού) σημείου.
Ποια η εκτίμησή σας για το 2020, αναφορικά με τα συστήματα franchise στην ελληνική αγορά; Θα γίνουν πιο ανθεκτικά;
Όλοι αναφέρονται σε μια νέα γενιά franchisees και ιδιαίτερα στους millennials και τον ρόλο τους. Πιστεύετε ότι πράγματι υπάρχει ισχυρή ζήτηση από franchisees αυτής της ηλικίας και αν ναι, ποια τα χαρακτηριστικά;
Η στόχευση της ΑΒ είναι η μακροχρόνια συνεργασία και φυσικά μεγάλη έμφαση δίνεται και στην δημιουργία συνεργασιών με υποψήφιους συνεργάτες της νεότερης γενιάς. Η ζήτηση πάντως από επιχειρηματίες αυτής της γενιάς δεν παρουσιάζει κάποια έξαρση, παρά το γεγονός ότι η γενιά αυτή παρουσιάζει μικρότερα ποσοστά απασχόλησης.Απευθυνόμαστε σε νέους επιχειρηματίες του κλάδου αλλά και έμπειρους επαγγελματίας που επιδιώκουν μια νέα επιχειρηματική αρχή, που μοιράζονται μια κοινή φιλοσοφία και αξίες με την ΑΒ: την αγάπη για το φαγητό και το κοινό μας όραμα να προσφέρουμε το καλύτερο.
Με ποια κριτήρια θα πρέπει να επιλέγει ο υποψήφιος franchisee τον κλάδο που θα δραστηριοποιηθεί, ώστε να επιτύχει;
Θα πρέπει να αποφασίσει αν ο κλάδος που θα επιλέξει του ταιριάζει και αν ο συγκεκριμένος κλάδος θα βρίσκεται σε άνθιση την επόμενη 10ετία.
Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις για έναν franchisee που εισέρχεται για πρώτη φορά στον χώρο;
Η μεγαλύτερη πρόκληση για έναν νεοεισερχόμενο Franchisee είναι αφενός να εμπιστευτεί τον Franchisor και να ακολουθήσει την καθοδήγησή του, καθώς και να ανταπεξέλθει χρηματοοικονομικά στους πρώτους μήνες λειτουργίας μέχρι την καθιέρωση της επιχείρησής του.
Μπορούν να συνδυαστούν αποδοτικά οι επιχειρηματικές φιλοδοξίες και τα επιχειρηματικά ταλέντα του νέου franchisee με τα συστήματα συμμόρφωσης που τίθενται εκ μέρους του franchisor;
Βασική αρχή της AB είναι η συνεργασία με άξιους επαγγελματίες που έχουν όραμα να επιτύχουν, αλλά μοιράζονται τις αξίες της ΑΒ. Η ΑΒ παρέχει ισότιμη συμμετοχή και ευκαιρίες, γι’ αυτό και οι franchisees της εταιρίας αντιμετωπίζονται ως συνεργάτες-επιχειρηματίες και όχι ως απλοί επενδυτές. Η συνεργασία με την AB προσφέρει τη δυνατότητα στους επιχειρηματίες να ανταπεξέλθουν στις διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς και να επιτύχουν τους στόχους τους μέσω συνεχούς υποστήριξης, που εξελίσσεται καθόλη τη διάρκεια της λειτουργίας του.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας του “Franchise Success” για το προφίλ των υποψηφίων franchisees, παρατηρείται αύξηση του χρονικού ορίζοντα λήψης της απόφασης για την έναρξη της συνεργασίας με ένα δίκτυο franchise, μια τάση που έχει ξεκινήσει ήδη από το 2018. Εσείς έχετε διαπιστώσει κάτι αντίστοιχο; Πώς έχετε προσαρμόσει το σύστημα προσέλκυσης και ένθεσης franchisees;
Διαχρονικά μεσολαβεί ένα διάστημα 6 μηνών περίπου από την πρώτη επαφή έως την οριστικοποίηση μιας συμφωνίας συνεργασίας. Αυτό το διάστημα δεν έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια.
Τα τελευταία χρόνια η διείσδυση του διαδικτύου και η πολυπολιτισμικότητα αποτελούν δύο σημαντικά χαρακτηριστικά της ελληνικής κοινωνίας. Πώς προσαρμόζετε τα εκπαιδευτικά προγράμματά σας με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των υποψηφίων franchisees;
Μέσα από το σύστημα συνεργασίας franchise της ΑΒ Βασιλόπουλος, η ειδικευμένη ομάδα μας βρίσκεται στο πλευρό των Franchisees μας από την πρώτη στιγμή και σε κάθε στάδιο εξέλιξης κάθε νέου καταστήματος. Τα εκπαιδευτικά προγράμματά μας λαμβάνουν χώρα στα υφιστάμενα ιδιολειτουργούμενα καταστήματά μας και παρέχουν εκπαίδευση, λαμβάνοντας υπόψιν τόσο την προηγούμενη εμπειρία του συνεργάτη στον κλάδο αλλά και τον βαθμό εξοικείωσής του με συστήματα softwareπου χρησιμοποιεί η ΑΒ, τα socialmediaκαι άλλες ψηφιακές εφαρμογές που θα κληθεί να χρησιμοποιήσει.
Λαμβάνοντας υπ’ όψη την ευρεία διαθεσιμότητα επιχειρηματικών ευκαιριών στον κλάδο του franchising για τους ενδιαφερόμενους franchisees, πού πιστεύετε πως υπερέχει το δικό σας brand έναντι των υπολοίπων;
Οι συνεργάτες franchisees επενδύουν σε ένα όνομα ισχυρό, το οποίο συνδέεται στη συνείδηση και το μυαλό των καταναλωτών με έννοιες, όπως η ποικιλία, η ποιότητα και η αξιοπιστία. Το πλήρες σχέδιο παροχών περιλαμβάνει χειροπιαστά πλεονεκτήματα όπως, μεταξύ άλλων, την αρχική και συνεχή εκπαίδευση, το διαρκή και συνεπή τροφοδοσία και ανεφοδιασμό, την εμπορική στρατηγική, την ισχυρή δυναμική ανάπτυξης και την πολύχρονη εμπειρία, την καλύτερη τεχνογνωσία στο αντικείμενο της διαχείρισης και των πωλήσεων SuperMarket στον ελληνικό χώρο και φυσικά ισχυρή δυναμική ανάπτυξης.
Ποια είναι τα σχέδια του δικτύου σας για το 2020;
Δημιουργία περίπου 30 νέων καταστημάτων δικαιόχρησης και ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών στο υφιστάμενο δίκτυο, σχετικά αφενός με υπηρεσίες προς τον τελικό καταναλωτή, αφετέρου με εκσυγχρονισμένα συστήματα εξυπηρέτησης του Franchisee.