Ο καφές αποτελεί βασική ανάγκη του συντριπτικού ποσοστού των ελλήνων. Πρόκειται για ένα απαιτητικό πελατειακό κοινό μιας και όλοι θέλουν να απολαμβάνουν έναν ποιοτικό καφέ. Η άμεση εξυπηρέτηση σε αυτό το χώρο είναι ένας τομέας που θα ανταμείψει εκείνες τις επιχειρηματικές ιδέες που έχουν σχεδιαστεί με βάση αυτά που πραγματικά έχει ανάγκη η αγορά.
Σάκης Γουτκίδης συνιδρυτής & συνιδιοκτήτης των Sicily Café
F.S.: Oι καφετέριες, τα καφενεία αποτελούν διαχρονικά εξαιρετικά δημοφιλείς προορισμούς για τη χώρα μας με πολλαπλές χρήσεις. Σημείο συνάντησης, κοινωνικοποίησης, διαλόγου, ένταξης και ταύτισης. Αυτή η τάση δεν έχει αλλάξει παρά την οικονομική κρίση. Ωστόσο, η νέα πραγματικότητα έχει δημιουργήσει και νέα καταναλωτικά πρότυπα, στα οποία οι αλυσίδες προσάρμοσαν ή οφείλουν να προσαρμόσουν τη στρατηγική τους. Ποιες οι δικές σας κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση;
Σ.Γ.: Εξαρχής είδαμε τον καφέ σαν αγαθό πρώτης ανάγκης, αγαθό που πρέπει να το προμηθεύεται κάποιος άμεσα, φθηνά και κυρίως ποιοτικά. Να είναι αναπόσπαστο μέρος της διαδρομής του προς τη δουλειά του, τα ψώνια του το ραντεβού του. Ως brand επενδύσαμε στο τρίπτυχο αισθητική, πρωτοτυπία, ποιότητα και επικεντρωνόμαστε στο να προσεγγίζουμε τον κάθε πελάτη ξεχωριστά. Προσφέρουμε άμεση εξυπηρέτηση, ευχάριστο και φιλικό προσωπικό, ιδιαίτερο περιβάλλον με έμφαση πάντα στην ποιότητα.
«Διαφοροποίηση – Άριστες πρώτες ύλες – Σεβασμός στον καταναλωτή»
F.S.: Ποια είναι τα βασικά σημεία για να παραμείνει ένα brand της κατηγορίας στις πρώτες προτιμήσεις του καταναλωτή ή για ένα νέο brand να διαφοροποιηθεί από τον ανταγωνισμό και να εδραιωθεί στη συνείδηση του καταναλωτή;
Σ.Γ.: Στο τρίπτυχο Διαφοροποίηση – Άριστες πρώτες ύλες – Σεβασμός στον καταναλωτή.
F.S.: Παρατηρούμε τον τελευταίο καιρό καταστήματα στον ευρύτερο κλάδο της εστίασης, που δεν δραστηριοποιούνταν αμιγώς στο χώρο των café, να ενσωματώνουν τον καφέ ως συμπληρωματικό ή και βασικό προϊόν, σε μια προσπάθεια να διευρύνουν το μερίδιο αγοράς τους, απευθυνόμενοι σε περισσότερα κοινά και δημιουργώντας μια νέα κατηγορία. Πώς χαρακτηρίζετε την τάση αυτή και πώς πιστεύετε θα εξελιχθεί; Πώς θα διαμορφωθεί κατά τη γνώμη σας το νέο ανταγωνιστικό περιβάλλον;
Σ.Γ.: Θεωρούμε πως η κίνησή τους αυτή μόνο καλό δεν τους κάνει και θα τους γυρίσει μπούμεραγκ. Πιστεύονυας πως το να κάνουν έναν καφέ είναι πολύ εύκολο -και μη έχοντας τις κατάλληλες γνώσεις- πέφτουν στην παγίδα του έξτρα εισοδήματος με αποτέλεσμα το προϊόν που σερβίρουν στον κόσμο μόνο καλό να μην είναι. Αυτό έχει σαν αντίκτυπο να “χαρακτηρίζει” και τα κυρίως προϊόντα τους που δεδομένα θα τα κάνουν σωστά, αφήνοντας στον τελικό αποδέκτη τον καταναλωτή μια άσχημη εικόνα για την επιχείρηση.
F.S.: Είναι κοινή διαπίστωση ότι ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις στην ευρύτερη κατηγορία επενδύουν στην ανάπτυξη μέσω franchising, ενώ άλλες ήδη αναπτύσσονται εδώ και αρκετά χρόνια. Υπάρχει χώρος στην αγορά για όλους; Ποιοι πιστεύετε ότι θα επικρατήσουν και ποιοι θα χαρακτηριστούν «διάττοντες αστέρες»;
Σ.Γ.: Αν και η μέθοδος ανάπτυξης μια επιχείρησης μέσω franchise αυξάνεται διαρκώς στην Ελλάδα -σε σχέση με τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες που οι περισσότερες επιχειρήσεις ανοίγουν με τη μέθοδο της δικαιοχρησίας- είμαστε ακόμη αρκετά πίσω οπότε υπάρχει αρκετός χώρος. Σίγουρα θα επικρατήσουν οι επιχειρήσεις που έχουν “οσφρηστεί” τις ανάγκες της αγοράς και τις ολοένα αυξανόμενες απαιτήσεις των καταναλωτών και έχουν στα χέρια τους προϊόντα τα οποία είναι αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς τους.
F.S.: Ο κλάδος της εστίασης είναι γεγονός, όπως αποδείχθηκε και μέσα από τα αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας του FRANCHISE SUCCESS για τον ετήσιο οδηγό ΠΑΝΟΡΑΜΑ FRANCHISE 2014, ότι παρουσίασε σημαντική ανάπτυξη την προηγούμενη χρονιά (13,49%). Οι αλυσίδες café λειτούργησαν ενισχυτικά για την πορεία του κλάδου γενικότερα. Πώς θα διαμορφωθούν κατά τη γνώμη σας οι τάσεις το επόμενο χρονικό διάστημα και πού θα πρέπει οι αλυσίδες να επιστήσουν την προσοχή τους;
Σ.Γ.: Ο καφές αποτελεί βασική ανάγκη του συντριπτικού ποσοστού των ελλήνων. Πρόκειται για ένα απαιτητικό πελατειακό κοινό μιας και όλοι θέλουν να απολαμβάνουν έναν ποιοτικό καφέ. Η άμεση εξυπηρέτηση σε αυτό το χώρο είναι ένας τομέας που θα ανταμείψει εκείνες τις επιχειρηματικές ιδέες που έχουν σχεδιαστεί με βάση αυτά που πραγματικά έχει ανάγκη η αγορά.
F.S.: Τι πρέπει κατά τη γνώμη σας ένα υποψήφιος επενδυτής να προσέξει πριν επιλέξει την επιχειρηματική πρόταση που θα επενδύσει;
Σ.Γ.: Ο επενδυτής πρέπει να γνωρίζει τις προσδοκίες του. Πρέπει να επιλέξει την εταιρεία που του ταιριάζει. Αυτήν που τον αντιπροσωπεύει και μπορεί να την εκπροσωπήσει. Και όταν τη βρει να τη μελετήσει καλά. Να την προσεγγίσει πρώτα ως πελάτης να δει τον τρόπο λειτουργίας της ώστε να έχει ιδία άποψη. Τέλος κλείνοντας να τονίσουμε πως η έννοια του franchising για εμάς είναι να δημιουργηθούν κοινές ενέργειες μέσω μιας “δοκιμασμένης συνταγής” προκειμένου να ωφεληθούν όλοι.