«Στην ΚΕΜ δεν θυσιάζουμε ποτέ την ποιότητα για χάρη της ποσότητας. Εξ’ ορισμού αποτελούμε μία έκθεση που προσφέρει ποικιλία! Άρα, και η ποσότητα με την έννοια της ποικιλίας έχει μεγάλη σημασία ».
Πρόεδρος της ΚΕΜ Α.Ε.
Ιδιαίτερα αισιόδοξος σχετικά με την πορεία του franchising στη χώρα μας το τρέχον έτος, εμφανίζεται ο κ. Μαξιμιλιανός Κωνσταντινίδης, Προέδρος της ΚΕΜ Α.Ε., ενώ ο ίδιος πραγματοποιεί σειρά επιχειρηματικών αποστολών στο εξωτερικό για τη συμμετοχή εγχώριων concept σε αντίστοιχες εκθέσεις franchise, στην προσπάθειά του να ενισχύσει την εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων του κλάδου, αλλά και τις αγορές στις οποίες μπορούν να απευθυνθούν. Μάλιστα, όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά η διοργάνωση επιχειρηματικών αποστολών στο εξωτερικό για την επέκτασή του ελληνικού franchising και σε άλλες χώρες του εξωτερικού, σε συνδυασμό με την πραγματοποίηση (έπειτα από διετές διάλειμμα) της Έκθεσης Franchise Βορείου Ελλάδος από τις 5 έως 7 Νοεμβρίου 2010, εντάσσονται στις προσεχείς προτεραιότητες της ΚΕΜ Α.Ε.
F.S.: Κύριε Κωνσταντινίδη, τελευταία η ΚΕΜ Α.Ε. έχει ξεκινήσει μια σημαντική προσπάθεια για την στήριξη και την εν γένει προώθηση ελληνικών franchise concepts στη διεθνή αγορά. Θεωρείτε πως το εξωτερικό παρέχει σημαντικές ευκαιρίες επιχειρηματικής ανάπτυξης;
Μ.Κ.: Κοιτάξτε, θεωρώ πως το ελληνικό franchising έχει -πλέον- ωριμάσει σε τέτοιο βαθμό ώστε να πληροί τις απαιτούμενες προϋποθέσεις για την επέκτασή του και σε άλλες χώρες του εξωτερικού. Σε αυτές περιλαμβάνονται οι Πορτογαλία, Τουρκία, Ουρουγουάη κ.ά., οι οποίες -ειρρήσθω εν παρόδω- δεν διαθέτουν κάποια “παράδοση” στον κλάδο, ενώ ταυτόχρονα έχουν ήδη τοπικά concept που αναπτύσσονται και πέρα από τα σύνορα της χώρας τους. Μάλιστα, επειδή το ελληνικό franchising είναι ιδιαίτερα ισχυρό, στηριζόμενο σε εξαιρετικά οργανωμένες εταιρείες, για αυτό και αυξάνεται ο βαθμός επιτυχίας στην προσπάθεια που καταβάλεται αναφορικά με την κατάκτηση των διεθνών αγορών! Από την πλευρά μας, προσπαθούμε να απευθυνθούμε σε μια πλειάδα διαφορετικών χωρών, διοργανώνοντας επιχειρηματικές αποστολές που με τη σειρά τους συμμετέχουν σε αντίστοιχες εκθέσεις franchise των εν λόγω χωρών. Ήδη, έχουμε διοργανώσει τρεις τέτοιες αποστολές στην Αίγυπτο, την Πορτογαλία και πρόσφατα στην Τουρκία. Σε αυτές, οι συμμετέχουσες επιχειρήσεις είχαν την ευκαιρία να κάνουν μία πρώτη γνωριμία με την τοπική αγορά. Το θετικό της όλης προσπάθειας είναι πως βρήκε σημαντικό βαθμό ανταπόκρισης, σημειώνοντας σχετική επιτυχία. Στόχος της ΚΕΜ είναι να βοηθήσει τους πελάτες της που επιθυμούν να επεκταθούν στη διεθνή αγορά και που θέλουν να εκμεταλλευτούν τις ενέργειες αυτές προς όφελος τους. Επιπροσθέτως, εκτός από τις εμπορικές αποστολές που διοργανώνουμε, έχουμε “στενή” συνεργασία με εμπορικά τμήματα ελληνικών Πρεσβειών στο εξωτερικό, καθώς επίσης και με τους Συνδέσμους Franchise σε πολλές χώρες που επισκεπτόμαστε για τη προώθηση των ελληνικών concept. Τέλος, το επόμενο βήμα μας θα είναι η διοργάνωση μίας αντίστοιχης επιχειρηματικής αποστολής στη Μόσχα τον προσεχή Σεπτέμβριο!
F.S.: Αλήθεια, πως διαμορφώνεται το προφίλ του Έλληνα master franchise και ποια είναι τα σημεία στα οποία θα πρέπει να δώσει έμφαση προκειμένου η πορεία του να είναι επιτυχημένη στον επιχειρηματικό στίβο;
Μ.Κ.: Σήμερα, στην Ελλάδα λειτουργούν 180 επιχειρήσεις που έχουν αναλάβει master franchises από διάφορες χώρες. Σε ετήσια βάση και δη στα πλαίσια της έκθεσής που διοργανώνουμε, συμμετέχουν concepts από όλα τα μέρη του πλανήτη που με τη σειρά τους αναζητούν master franchisors στη χώρα μας. Σχετικά με την “ταυτότητα” ενός master franchisor, πρόκειται για έναν επιχειρηματία ο οποίος πιστεύει έντονα στο concept που έχει αγοράσει, ενώ παράλληλα διαθέτει την απαραίτητη οικονομική δυνατότητα να το υποστηρίξει. Οφείλει να εγκαινιάσει τη λειτουργία των πρώτων του πιλοτικών εταιρικών καταστημάτων, να καταγράψει την πορεία τους, να διορθώσει τυχόν προβλήματα και στη συνέχεια να διαθέσει το concept σε επίδοξους franchisees. Το πιο σημαντικό στοιχείο είναι προτού υπογράψει τη σύμβαση για το master franchise να επισκεφτεί τη έδρα της εταιρείας στο εξωτερικό, να μελετήσει το concept, να λάβει την απαιτούμενη εκπαίδευση, να συνομιλήσει με άλλους master ή franchisees σε άλλες αγορές και να διαπιστώσει κατά πόσο ο franchisor είναι αξιόπιστος σε όλα όσα ισχυρίζεται.
F.S.: Ποιοι είναι οι στόχοι της 12ης ΚΕΜ Διεθνούς Έκθεσης Franchise 2010; Σε τι επίπεδα εκτιμάτε πως θα ανέλθουν τα μεγέθη της επισκεψιμότητας, αλλά και της επιτυχούς επιχειρηματικής δραστηριότητας; Πλέον, οδηγούμαστε στην αναζήτηση της ποιότητας έναντι της… ποσότητας;
Μ.Κ.: Η 12η ΚΕΜ Διεθνής Έκθεση Franchise 2010 διοργανώνεται από τις 19 έως και τις 22 Φεβρουαρίου 2010 στο Συνεδριακό Εκθεσιακό Κέντρο Αττικής (Helexpo Palace). Φέτος, η έκθεση έχει να επιδείξει νέες κατηγορίες επιχειρήσεων που αναπτύσσονται με τη μέθοδο του franchising, ενώ η ποιότητα είναι σαφώς υψηλότερη με ισχυρά ονόματα να συμμετέχουν για πρώτη φορά στην έκθεση. Επίσης, αναμένουμε ότι η επισκεψιμότητα θα είναι μεγαλύτερη από πέρσι παρά την οικονομική κρίση που έχει πλήξει τόσο τη διεθνή όσο και την ελληνική αγορά. Εξάλλου, όπως έχει αποδειχθεί στους δύσκολους καιρούς αυτοί που αποφασίζουν να επενδύσουν και να ενταχθούν σε μία αλυσίδα franchise είναι πολύ πιο αποφασισμένοι και έχουν κατανοήσει ότι λειτουργώντας κάτω από την “ομπρέλα” μίας αλυσίδας θα έχουν μεγαλύτερη επιτυχία. Ακόμη, ας μην ξεχνάμε ότι παραδοσιακά σε κάθε περίοδο κρίσεις ανατέλλουν και σημαντικές ευκαιρίες. Όπως έχω πει πολλές φορές και στο παρελθόν, οι νεοϊδρυθείσες εταιρείες τερματίζουν τη λειτουργία τους μέσα στη πρώτη πενταετία κατά 60%, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τις επιχειρήσεις franchise φτάνει το 3-4%. Αναφορικά με το ζήτημα του διλήμματος ποσότητα έναντι ποιότητας, στην ΚΕΜ δεν θυσιάζουμε ποτέ την ποιότητα για χάρη της ποσότητας. Εξ’ ορισμού αποτελούμε μία έκθεση που προσφέρει ποικιλία! Άρα, και η ποσότητα με την έννοια της ποικιλίας έχει μεγάλη σημασία.
F.S.: Παράλληλα με την 12η ΚΕΜ, θα πραγματοποιηθούν τόσο η 6η Έκθεση ΚΕΜ Vending Machine, όσο και η Έκθεση ΚΕΜ Shop Design -Εξοπλισμός, Ανακαίνιση & Μηχανοργάνωση Επιχειρήσεων . Ποιες οι φιλοδοξίες σας μέσω των συγκεκριμένων εκδηλώσεων;
Μ.Κ.: Φέτος, για πρώτη φορά συμπεριλάβαμε την Έκθεση ΚΕΜ Shop Design – Εξοπλισμός, Ανακαίνιση & Μηχανοργάνωση Επιχειρήσεων στην ομπρέλα της ΚΕΜ Franchise. Οι επισκέπτες που έρχονται στην έκθεσή μας θέλουν να ενταχθούν ή να δημιουργήσουν τη δική τους αλυσίδα. Έτσι, αναζητούν νέες προτάσεις από διαφορετικούς επιχειρηματικούς τομείς. Η δημιουργία της Έκθεσης ΚΕΜ Shop Design – Εξοπλισμός, Ανακαίνιση & Μηχανοργάνωση Επιχειρήσεων αποφασίστηκε μετά από αίτηση των ίδιων των επισκεπτών μέσα από το ερωτηματολόγιο που συμπλήρωναν στην έκθεση μας. Επίσης, η Έκθεση ΚΕΜ Vending Machine αποτελεί μία νέα πρόταση για την ελληνική αγορά που έχει ήδη δώσει σαφή δείγματα ωριμότητας. Στόχος μας με τις δύο συμπληρωματικές εκθέσεις είναι να παρέχουμε ολοκληρωμένες λύσεις. Κάτι, που κινείται πέρα από τα “στενά” όρια της ανεύρεσης ενός concept , και εκτείνεται στην παροχή λύσεων για το συνολικό “στήσιμο” ενός καταστήματος ή μίας αλυσίδας!
F.S.: Ποια είναι τα άμεσα σχέδια της ΚΕΜ για το 2010; Σκοπεύετε να μεταφέρετε χρονικά τη συχνότητα πραγματοποίησης ορισμένων εκθεσιακών εκδηλώσεων, θα κινηθείτε περαιτέρω σε εξειδικευμένα καθετοποιημένους τομείς του franchise, πρόκειται να ενισχύσετε την “εξωστρέφεια” των ελληνικών επιχειρήσεων προς αγορές του εξωτερικού;
Μ.Κ.: Όπως προανέφερα, οι επιχειρηματικές αποστολές στο εξωτερικό αναμένεται να αποτελέσουν ένα σημαντικό μέρος της ενασχόλησης μας για το τρέχον έτος. Η διοργάνωση της Έκθεση Franchise Βορείου Ελλάδος στο ξενοδοχείο HYATT στη Θεσσαλονίκη είναι ένα από τα άμεσα σχέδια μας και θα πραγματοποιηθεί το χρονικό διάστημα 5 έως 7 Νοεμβρίου 2010. Μάλιστα, η έκθεση φέτος αναμένεται να έχει πολλές συμμετοχές, κάτι που το βασίζω στην αυξημένη ζήτηση που ήδη εμφανίζει! Πρόκειται για μία έκθεση που έχει βοηθήσει και έχει αναδείξει το franchising ως επιτυχημένη επιχειρηματική πρακτική στη Βόρειο Ελλάδα. Η έκθεση του 2010, μετά από 2 χρόνια θα είναι σαφώς ανανεωμένη και ήδη οι εκθέτες την αναμένουν με προσμονή!
F.S.: Ποια είναι η αίσθησή σας αναφορικά με το εγχώριο τοπίο του franchise κατά τη διάρκεια της νέας χρονιάς; Μπορείτε να επισημάνετε τα βασικά χαρακτηριστικά του, αλλά και τις τάσεις που πρόκειται να κυριαρχήσουν;
Μ.Κ.: Το franchising στη χώρα μας είναι ακόμη σε νηπιακή ηλικία όσον αφορά τον όγκο των concept και έχει ακόμη μεγάλο περιθώριο ανάπτυξης και δη την προσεχή δεκαετία. Σήμερα, στην ελληνική αγορά λειτουργούν 650 αλυσίδες με 18.400 franchisees. Κάθε χρόνο οι franchisor στην ελληνική αγορά αυξάνονται κατά 6% και οι franchisees κατά 8,4%! Επίσης, σε ετήσια βάση εγκαινιάζουν τη λειτουργία τους περί τα 1.000 νέα καταστήματα, τα οποία απασχολούν περισσότερους από 7.000 νέους εργαζομένους και κατ’επέκταση συνεισφέρουν σημαντικά στην ανάπτυξη της εγχώριας οικονομίας. Μάλιστα, επειδή καλό είναι να λαμβάνουμε μηνύματα που προέρχονται και εκτός των συνόρων, σύμφωνα με την έρευνα “Franchise Business Economic Outlook for 2010” για το Εκπαιδευτικό Ιδρυμα του Διεθνούς Συνδέσμου Franchise (International Franchise Association) τα προγνωστικά για τον κλάδο του franchising στις ΗΠΑ για το 2010 είναι αρκούντως ενθαρρυντικά, καθώς ο αριθμός των franchises εκτιμάται πως θα αυξηθούν κατά 2% το 2010 και η προσφορά εργασίας στον κλάδο του franchise θα ενισχυθεί σε ποσοστό 4%. Ας μην ξεχνάμε ότι το Franchising στις ΗΠΑ κατέχει το 55% του λιανικού εμπορίου και παρ’όλα αυτά σημειώνει αύξηση! Καθώς, λοιπόν, οι τάσεις της Αμερικανικής αγοράς πάντα φτάνουν και στην Ευρώπη, είμαι κάτι παραπάνω από σίγουρος πως η εν λόγω ανάπτυξη θα… βρει το δρόμο της και στην Ευρωπαϊκή αγορά κατά τη διάρκεια του 2010.
F.S.: Τι συμβουλές θα προσφέρατε τόσο προς τους… επίδοξους όσο και τους νυν franchisee για την πορεία των επιχειρήσεών τους τη νέα χρονιά; Τι θα πρέπει να προσέξουν και ποιες ευκαιρίες να αναζητήσουν;
Μ.Κ.: Η συμβουλή μου αφορά τόσο τους franchisors όσο και τους franchisees και συνοψίζεται στο ότι κάθε πλευρά οφείλει να υπολογίζει την άλλη, καθώς η επιχειρηματική επιβίωση συνεπάγεται “στενή” συνεργασία. Οι εποχές της μονομέρειας και της μοναχικής πορείας ανήκει -για τα καλά- στο παρελθόν! Επιπλέον, ο franchisor οφείλει να παρέχει βοήθεια στους franchisees του σε βαθμό που να “νιώθει” το κατάστημα τους σαν να ήταν δικό του, να τους παρέχει εκπαίδευση, να είναι ειλικρινής και να στέκεται δίπλα τους σε ότι τυχόν πρόβλημα παρουσιαστεί. Κανένας franchisor δεν επιθυμεί να… κατεβάσει την πινακίδα του! Η ελληνική αγορά franchise είναι υγιής, δίχως φαινόμενα αλυσίδων που κλείνουν -πλήν ελαχίστων εξαιρέσεων οι οποίες και είναι ασήμαντες σε σχέση με τον όγκο των επιχειρήσεων που βρίσκονται σε λειτουργία. Τέλος, οφείλω να σημειώσω πως κάθε χρόνο, στο πλαίσιο της έκθεσής μας πραγματοποιούμε Σεμινάρια που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα θεματολογίας σχετικά με το franchising και μπορούν να βοηθήσουν νέους franchisees να αποκτήσουν ολοκληρωμένη και εμπεριστατωμένη γνώση γύρω από το franchising. Προτρέπω, λοιπόν, όλους τους επισκέπτες της έκθεσης να τα παρακολουθήσουν.