Τα μικρά καταστήματα της γειτονιάς γίνονται σημεία συνάντησης και αναφοράς όπου ο καταναλωτής απολαμβάνει το snack και τον καφέ του, μας εξηγεί ο κ. Δημήτρης Ευσταθίου, Διευθυντής Ανάπτυξης του Mini Stop Kiosk, σε συνέντευξή του σχετικά με την ανάπτυξη των Convenience Stores.
Με αφορμή τη θεματική έκδοση Convenience Stores και franchising αναλύει όλα εκείνα τα στοιχεία που χρειάζονται τόσο για την επιλογή της κατάλληλης τοποθεσίας για ένα Convenience Store όσο και για την υποστήριξη και την εκπαίδευση των νέων franchisees.
Μετά την πανδημία υπάρχει μια τάση του κόσμου να πηγαίνει να ψωνίζει περισσότερες φορές παίρνοντας λιγότερα πράγματα και πολλές από αυτές τις αγορές τις κάνει από το μίνι μάρκετ της γειτονιάς.
Ποιες είναι οι βασικές τάσεις στα Convenience Stores στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια;
Η τάση που επικρατεί για Convenience Stores, τα τελευταία χρόνια είναι, να γίνονται καταστήματα που εξυπηρετούν τους πελάτες τους, με μεγάλη ποικιλία επώνυμων, ποιοτικών προϊόντων με ένα μίγμα προσαρμοσμένο στις ανάγκες κάθε τοπικής αγοράς, συνδυάζοντας:
- το σημείο συνάντησης και αναφοράς για την κάθε γειτονιά.
- είναι το σημείο που θα πάρει τον καφέ και το snack κορυφαίας ποιότητας,
- το σημείο που θα του προσφέρει μία ξεχωριστή αγοραστική εμπειρία με επίκεντρο τον πελάτη.
- και όλα αυτά σε ένα πολύ διευρυμένο ωράριο και σε πολλές περιπτώσεις 24/7.
Σε όλα τα προηγούμενα προστίθεται και η άμεση παράδοση στο χώρο του καταναλωτή με διανομείς του καταστήματος, ή μέσα από την συνεργασία με τις πλατφόρμες.
Ποια είναι τα κριτήρια για την επιλογή τοποθεσίας ενός νέου Convenience Store;
Τα βασικά κριτήρια επιλογής της τοποθεσίας είναι:
- η γειτονιά από πλευράς μονίμων κατοίκων,
- ο δρόμος και η κυκλοφορία του,
- το πόσο καλά φαίνεται το σημείο,
- η δυνατότητα ασφαλούς ολιγόλεπτης στάσης αυτοκινήτου,
- αν έχει περαστικούς πεζούς,
- αν είναι κοντά σε σχολείο ή άλλα πολυσύχναστα μαγαζιά ή υπηρεσίες,
- αν έχει κοντά στάσεις μέσων μαζικής μεταφοράς κλπ.
Πώς έχουν αλλάξει τα καταναλωτικά πρότυπα στα Convenience Stores μετά την πανδημία Covid-19;
Μετά την πανδημία υπάρχει μια τάση του κόσμου να πηγαίνει να ψωνίζει περισσότερες φορές παίρνοντας λιγότερα πράγματα και πολλές από αυτές τις αγορές τις κάνει από το μίνι μάρκετ της γειτονιάς, άσχετα αν εν γνώση του, πληρώσει λίγο παραπάνω, επίσης γνωρίζει ότι πλέον, στα καταστήματα αυτά μπορεί να βρίσκει την ποικιλία που θα καλύψει όλες τις ανάγκες του.
Ποιες αλλαγές παρατηρείτε στη συμπεριφορά των καταναλωτών όσον αφορά τις αγορές τους στα Convenience Stores; Πώς επηρεάζει η οικονομική κατάσταση της χώρας (πληθωρισμός, διαθέσιμο εισόδημα) τη λειτουργία και την πορεία πωλήσεων των Convenience Stores;
Κατ’ ανάγκη ψωνίζουν λιγότερα πράγματα, σε μικρότερες ποσότητες, κάτι που τους οδηγεί συχνότερα στο κατάστημα, το οποίο περισσότερες φορές δεν είναι το supermarket, αλλά το Convenience Store.
Γιατί πιστεύετε ότι τα Convenience Stores αναπτύσσονται διαχρονικά (στην Ελλάδα και διεθνώς) κυρίως μέσω franchising;
O βασικός λόγος είναι γιατί η τάση να μεταφέρονται οι τζίροι της αγοράς σε μικρότερα καταστήματα είναι εμφανής και κάποιος που σκέφτεται να επενδύσει κάποια χρήματα σε ένα τέτοιου τύπου κατάστημα, είναι πολύ πιο εύκολο και ασφαλές να το κάνει, μέσω του franchising.
Ποια είναι τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένας franchisee του δικτύου σας;
Να είναι κάποιος με όρεξη για δουλειά, που να είναι διατεθειμένος να είναι μέσα στο κατάστημα, να μπορεί να ακολουθήσει τις οδηγίες και τις διαδικασίες που θα του ορίσει η εταιρεία.
Ποιοι είναι οι κύριοι τομείς υποστήριξης που παρέχει η εταιρεία σας στους franchisees και πώς εκπαιδεύετε και προετοιμάζετε τους νέους franchisees για να επιτύχουν;
Οι κύριοι τομείς υποστήριξης της εταιρείας είναι:
- η επιλογή του κατάλληλου χώρου,
- η σωστή και λειτουργική διαμόρφωση του χώρου,
- η επιλογή του κωδικολογίου,
- η τιμολογιακή και εμπορική πολιτική μέσα από συμφέρουσες εμπορικές συμφωνίες, που συνοδεύονται με αντίστοιχες συμφωνίες εξυπηρέτησης (διανομής), συμφωνίες για ενέργειες καταναλωτή με την επιβάρυνση της εταιρείας, ενέργειες που θα εξασφαλίζουν στους πελάτες καλύτερες τιμές, διαγωνισμούς και δώρα.
Με όλα τα παραπάνω, εξασφαλίζουμε ένα σημαντικό περιθώριο κέρδους μέσα από ένα μίγμα κατηγοριών πωλήσεων και προϊόντων, που θα καλύπτουν τις ανάγκες και επιθυμίες των δυνητικών πελατών του κάθε καταστήματος.
Τι πρέπει να προσέξει ένας επενδυτής που ενδιαφέρεται να ανοίξει ένα franchise Convenience Store στην Ελλάδα;
Αυτά που πρέπει να προσέξει είναι:
- η αξιοπιστία της εταιρείας,
- η πορεία της τα τελευταία χρόνια,
- τα καταστήματα που έχει φτιάξει και τα αποτελέσματά τους,
- πώς έχει οργανωμένη την υποστήριξη,
- την καθοδήγηση και συνεχή εκπαίδευση μέσα από τακτικές επισκέψεις στελεχών της εταιρείας, για την επίβλεψη των καταστημάτων και της σωστής και εύρυθμης λειτουργίας τους,
- το συμβόλαιο και τους όρους,
- το κόστος του franchise, (άδειες κατασκευαστικά, εμπορεύματα),
- καθώς και το πλάνο με τις προβλέψεις πωλήσεων, δαπανών, του χρόνου απόσβεσης της επένδυσης.