«Η εξυπηρέτηση των καταναλωτών σε κάθε σημείο της Ελλάδας, προσφέροντας τα ποιοτικότερα προϊόντα στις καλύτερες τιμές, είναι η βασική αρχή που προηγείται και διέπει κάθε επιχειρηματικό μας στόχο».
Σταύρος Τόλιας Διευθυντής Σχεδιασμού & Επιχειρηματικής Ανάπτυξης Franchise της Μαρινόπουλος Α.Ε.
«Η Μαρινόπουλος Α.Ε. διατηρεί σε εφαρμογή ένα πρότυπο σύστημα συνεργασίας δικαιόχρησης. Διαθέτοντας το μεγαλύτερο δίκτυο Franchise καταστημάτων στην Ελλάδα, είναι σε θέση να γνωρίζει πως το συγκεκριμένο σύστημα άρτιας λειτουργίας αποτελεί σημείο αναφοράς για τον κλάδο. Βασική αρχή της Μαρινόπουλος είναι να παρέχει κάθε δυνατή οικονομική βοήθεια στον εκάστοτε franchisee ούτως ώστε εκείνος να καταβάλλει μόνο τα λειτουργικά του έξοδα. Με τον τρόπο αυτό, η εταιρεία παραμένει πιστή στη δέσμευσή της για στήριξη της ελληνική επιχειρηματικότητας και της εθνικής οικονομίας».
F.S.: Σε ποια σημεία πιστεύετε είναι σημαντικό να επιστήσει την προσοχή του ο υποψήφιος franchisee-πριν την τελική του επιλογή- όσον αφορά: Α) την περιοχή και το σημείο δραστηριοποίησης Β) τα οικονομικά μεγέθη και τα συνολικά κεφάλαια που απαιτούνται Γ) τους επιχειρηματικούς στόχους που θέτει Δ) την αλυσίδα με την οποία θα επιλέξει να συνεργαστεί;
Σ.Τ.: Η οποιαδήποτε απόφαση θα πρέπει να προκύπτει ως αποτέλεσμα μιας μελέτης πολλών παραγόντων που θα αποτελούν εχέγγυο για μία αποδοτική επένδυση. Το σημείο δραστηριοποίησης πρέπει να επιλεχθεί στρατηγικά μετά από επισταμένη μελέτη για την έκταση και την παρουσία του ανταγωνισμού σε αυτό. Αντιστοίχως, δημογραφικά και οικονομικά στοιχεία σχετικά με τους κατοίκους της εκάστοτε περιοχές, αποτελούν χρήσιμα δεδομένα στη χαρτογράφηση της υποψήφιας περιοχής δραστηριοποίησης. Θα πρέπει, στην ουσία, ο κάθε franchisee να γνωρίζει την ταυτότητα του καταναλωτικού κοινού και την παρουσία του ανταγωνισμού. Η Μαρινόπουλος Α.Ε. διατηρεί σε εφαρμογή ένα πρότυπο σύστημα συνεργασίας δικαιόχρησης. Διαθέτοντας το μεγαλύτερο δίκτυο Franchise καταστημάτων στην Ελλάδα, είναι σε θέση να γνωρίζει πως το συγκεκριμένο σύστημα άρτιας λειτουργίας αποτελεί σημείο αναφοράς για τον κλάδο. Βασική αρχή της Μαρινόπουλος είναι να παρέχει κάθε δυνατή οικονομική βοήθεια στον εκάστοτε franchisee ούτως ώστε εκείνος να καταβάλλει μόνο τα λειτουργικά του έξοδα. Με τον τρόπο αυτό, η εταιρεία παραμένει πιστή στη δέσμευσή της για στήριξη της ελληνική επιχειρηματικότητας και της εθνικής οικονομίας. Σε κάθε περίπτωση, οι επιχειρηματικοί στόχοι απορρέουν από το ύψος της επένδυσης και τους στόχους της εκάστοτε επιχείρησης. Προσωπικά, για τη Μαρινόπουλος, δεν θα σταθώ μόνο στους υψηλούς επιχειρηματικούς στόχους που θέτει με σκοπό να παραμείνει στην κορυφή του λιανεμπορίου. Η εξυπηρέτηση των καταναλωτών σε κάθε σημείο της Ελλάδας, προσφέροντας τα ποιοτικότερα προϊόντα στις καλύτερες τιμές, είναι η βασική αρχή που προηγείται και διέπει κάθε επιχειρηματικό στόχο. Τέλος, όσον αφορά στο κριτήριο επιλογής μιας ενδεχόμενης συνεργασίας, αυτό εξαρτάται από τον υποψήφιο συνεργάτη. Η πορεία, οι στόχοι και οι αξίες κάθε εταιρείας είναι στοιχεία που αποτελούν κριτήρια προσεκτικής αξιολόγησης.
F.S.: Πώς μπορεί να λειτουργήσει ο franchisee με το δεδομένο των συνεχών εξαγορών; Υπάρχει κάποιου είδους «προστασία»;
Σ.Τ.: Η λογική των εξαγορών και των συγχωνεύσεων οφείλει να αποτελεί πολιτική κάθε υγιούς επιχείρησης που επιθυμεί την ανάπτυξη και κινείται προς αυτήν την κατεύθυνση. Το franchise έχει αδιαμφισβήτητα τη δική του θέση στο περιβάλλον αυτό, εξυπηρετώντας διαφορετικές ανάγκες. Όσον αφορά στη Μαρινόπουλος, υπό την «αιγίδα» της οποίας λειτουργούν πάνω από 400 καταστήματα δικαιόχρησης, η εταιρεία διαθέτει την απαραίτητη γνώση προκειμένου να καλύπτει και να προστατεύει τους συνεργάτες της. Επομένως, υπό αυτήν την έννοια, μια εταιρεία με υψηλού επιπέδου συστήματα λειτουργίας, είναι σε θέση να αποτελεί υποστηρικτή του δικτύου της.
F.S.: Τον τελευταίο καιρό βλέπουμε να πληθαίνουν τα εξειδικευμένα παραδοσιακά παντοπωλεία, τα οποία κερδίζουν θέση στην καθημερινότητα των καταναλωτών για μικρές ή μεγαλύτερες αγορές. Πώς βλέπετε να εξελίσσεται αυτή η τάση –που φαίνεται να κερδίζει το δικό της μερίδιο στην αγορά –και σε ποιο βαθμό επηρεάζει την αγορά των s/m;
Σ.Τ.: Παρατηρούμε με ενδιαφέρον τη συγκεκριμένη τάση, όπως και οποιαδήποτε εξέλιξη στον κλάδο. Τα εξειδικευμένα παντοπωλεία, επιβεβαιώνουν τη «στροφή στην ελληνικότητα» που διέπει το σύνολο της ελληνικής αγοράς. Η εν λόγω τάση αναδείχθηκε από το περιβάλλον της κρίσης και βαίνει εξελισσόμενη. Ωστόσο, αποτελεί πεδίο αξιολόγησης και άμεσης αντίδρασης για εκείνους οι οποίοι δεν επένδυσαν στην παράδοση και στην τοπική παραγωγή. Η Μαρινόπουλος Α.Ε. αποτελεί μια 100% ελληνική εταιρεία που επενδύει στη στήριξη των τοπικών παραγωγών και στη διαρκή ανάδειξη των ποιοτικών ελληνικών προϊόντων, εδώ και χρόνια. Επομένως, μόνο θετική μπορεί να είναι η «σχέση» της με τη συγκεκριμένη τάση.
F.S.: Ποιο θεωρείτε πως θα είναι το αυριανό τοπίο στην αγορά των s/m και του λιανεμπορίου;
Σ.Τ.: Βρισκόμαστε σε μία περίοδο όπου διαφαίνονται ορισμένα σημάδια ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας και της ανάπτυξης γενικότερα. Η Μαρινόπουλος Α.Ε, όπως και οι λοιπές μεγάλες εταιρείες του κλάδου, δρουν για την περαιτέρω ανάπτυξη και τη διασφάλιση της βιωσιμότητάς τους. Γι αυτό και παρατηρούσαμε –και εκτιμώ πως θα συνεχίσουμε να παρατηρούμε- μια ενδιαφέρουσα επενδυτική κινητικότητα στο λιανεμπόριο. Θεωρώ, ότι θα δούμε και στο μέλλον εξαγορές μικρότερων «παικτών», «συμμαχίες» και συγχωνεύσεις. Επιπλέον, παρατηρείται μια τάση για μεγαλύτερη επένδυση στην περιφέρεια. Σε κάθε περίπτωση, δεν διαφαίνεται κάποια πολιτική διαφορετική από εκείνες που απαρτίζουν τον πυρήνα της στρατηγικής που ήδη εφαρμόζουμε στη Μαρινόπουλος Α.Ε. και θα συνεχίσουμε να εφαρμόζουμε και στο μέλλον.