Με αφορμή το αφιέρωμα «Εστίαση & Franchising», μιλήσαμε με τη Μαρία Μεργούπη, Owner & CEO των BUBBLETALE, για τις τάσεις στον μεγάλο αυτό κλάδο, τις νέες καταναλωτικές συνήθειες και τα σημεία, στα οποία πρέπει να εστιάσουν οι υποψήφιοι franchisees πριν την επιλογή τους.
«H πανδημία ανακάτεψε ξανά την τράπουλα ως προς την ψυχολογία του καταναλωτή αλλά και τον τρόπο που οι επιχειρήσεις επικοινωνούν με τον κόσμο. Περάσαμε όλοι μαζί ένα ισχυρό οικονομικό και ψυχολογικό σοκ και αυτό άλλαξε ακόμα και τον τρόπο που σχεδιάζουμε την κάθε μας νέα πρόταση», αναφέρει η κα Μεργούπη.
Ποια είναι βασική τάση που επικρατεί στην κατηγορία που δραστηριοποιείται η εταιρεία σας;
Οι τάσεις στα ροφήματα αυτή τη στιγμή, χωρίζονται σε αυτή που υπαγορεύει τα ιδιαίτερα ροφήματα με διατροφικά χαρακτηριστικά κι από την άλλη, τα περίεργα σε εμφάνιση και γεύση που δίνουν αυτή τη νότα διαφορετικότητας.
Πώς διαμορφώνεται η συμπεριφορά του σύγχρονου καταναλωτή; Ποιες είναι οι ανάγκες του;
Ο σύγχρονος καταναλωτής αντιμετωπίζει όπως όλοι μας, πολλών ειδών πιέσεις, με αποτέλεσμα να γίνεται ακόμα πιο καχύποπτος, απαιτητικός και χωρίς απαραίτητα, να έχει συγκεκριμένο ζητούμενο. Ωστόσο, επικροτεί τις καλοδουλεμένες προσπάθειες και τον ασφαλή τρόπο εμπορικής δραστηριότητας.
Ποιες ενέργειες χρειάζεται να ακολουθήσουν οι επιχειρήσεις εστίασης για να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες της εποχής;
Νομίζω, να αφουγκραστούν την εποχή. Να μην κάνουν το λάθος να πιστέψουν πως όλα θα γίνουν όπως πριν. Πιστεύω πως όλοι πρέπει να ακολουθήσουμε το τρίπτυχο ασφάλεια-ποιότητα-καινοτομία. Μια νέα σύνθεση αρχών που θα γίνει στιβαρή βάση μιας νέας εποχής.
Ποιες προκλήσεις δημιούργησε ο Covid-19 για τη δική σας επιχείρηση και σε ποιες ενέργειες προχωρήσατε ώστε να τις αντιμετωπίσετε;
Τα Bubbletale είναι ένα brand που δομήθηκε με τέτοιο τρόπο εν την γενέσει του, ώστε να εξυπηρετεί με γρήγορο τρόπο μεγάλο αριθμό καταναλωτών. Επίσης, το γεγονός πως σφραγίζουμε τα περισσότερα μας ροφήματα, εκτιμήθηκε από το κοινό μας από υγειονομικής πλευράς. Ο Covid-19 επί της ουσίας, δεν μας δημιούργησε την ανάγκη μιας αλλαγής, αλλά ανέδειξε τον κύκλο εργασιών μας.
Ποιες είναι οι κύριες τάσεις που θα ορίσουν τον κλάδο της εστίασης στη μετά Covid-19 εποχή;
Θεωρώ πως θα δούμε νέες προτάσεις με κέντρο το τρίπτυχο που ανέφερα παραπάνω στη μετά Covid-19 εποχή. Δεν μπορεί κανείς να πει σε επίπεδο τάσεων τι θα δούμε. Νομίζω πως ζούμε σε μια εποχή που τα μυαλά «δουλεύουν» διαφορετικά και θα αντικρύσουμε αρκετές καινοτομίες.
Ποιος είναι ο ρόλος των aggregators στο μέλλον των επιχειρήσεων εστίασης, καθώς παρατηρείται ραγδαία αύξηση του delivery και του ανταγωνισμού;
Θεωρώ πως έπαιξαν τον δικό τους ρόλο μέσα στην καραντίνα, ωστόσο καμία επιχείρηση δεν μπορεί να βασιστεί μόνο σε αυτό τον τρόπο πωλήσεων. Είναι ένα ακόμα εργαλείο με πολλαπλά οφέλη κι ελπίζω στο μέλλον να γίνει ακόμα πιο ωφέλιμος ο τρόπος συνεργασίας.
Μεγάλες επιχειρήσεις εστίασης στην Αμερική δυσκολεύονται να στελεχώσουν τα εστιατόριά τους, καθώς είναι μειωμένο το ενδιαφέρον για εργασία στην εστίαση, παρόλο που ο ημερήσιος μισθός αυξήθηκε αισθητά. Ποια είναι η άποψή σας πάνω σε αυτό; Οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα έχουν το ίδιο πρόβλημα; Αν ναι, με ποιον τρόπο μπορούν να ξεπεράσουν αυτή τη δυσκολία;
Είναι φαινόμενο που αντιμετωπίζουμε και στην Ελλάδα, ειδικά τον τελευταίο χρόνο. Ίσως όλη αυτή η αλλαγή αλλά και η παύση, έκανε μεγάλο μέρος του προσωπικού εστίασης να αναλογιστεί αν πραγματικά του αρέσει αυτή η δουλειά. Δεν θεωρώ πως είναι τυχαίο. Ο μόνος τρόπος για να βρίσκεις καλό προσωπικό είναι οι όροι συνεργασίας και ο αλληλοσεβασμός. Όταν υπάρχουν αυτά, οι επιχειρήσεις πάντα βρίσκουν τον κατάλληλο συνεργάτη.
Τι θα πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι franchisees πριν αποφασίσουν να επενδύσουν σε ένα franchise concept εστίασης;
Αν θες να επενδύσεις τα χρήματά σου σε ένα concept, φρόντισε η ιδέα αυτή να συναρπάζει πρώτα εσένα. Έπειτα, δες αυτό που σε συναρπάζει πόσο και τι θα σου κοστίσει και τέλος, δες αν όλο αυτό μπορείς να το οδηγήσεις εσύ. Εμείς δίνουμε το όχημα, δείχνουμε τον δρόμο, δίνουμε σαφείς κατευθύνσεις, αλλά ο franchisee έχει τα χέρια πάνω στο τιμόνι. Διαλέξτε concepts που μπορείτε να οδηγήσετε.
Ποιο είναι το μέλλον της εστίασης; Θα συνεχίζει να προσελκύει το ενδιαφέρον νέων επενδυτών;
Η εστίαση είναι, ήταν και θα είναι μέρος της ίδιας της κοινωνικής μας υπόστασης. Πάντα θα προσελκύει, πάντα θα εξυπηρετεί, πάντα θα δίνει στην καθημερινότητα μια άλλη εκδοχή.