Ποιες είναι οι τάσεις στον κλάδο της καφεστίασης; Ποιες οι αλλαγές που εντοπίζονται στην καταναλωτική συμπεριφορά; Ο Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της Coffee Island, μας απαντά!
«Η καφεστίαση δεν διαφέρει από τις άλλες αγορές. Βιώνουμε καθημερινές αλλαγές και μία σειρά από προκλήσεις με κυριότερη τον έντονο ανταγωνισμό σε όλα τα κανάλια της αγοράς. Περισσότερες προτάσεις, νέοι τρόποι διάθεσης και νέες φυσικές και ψηφιακές υπηρεσίες. Βλέπετε, η τεχνολογία θα μας δώσει δυνατότητες και προκλήσεις. Και τέλος, ίσως ο σημαντικότερος δρόμος αλλαγής για όλους, η ευθύνη να εργαστούμε θετικά θέτοντας στο επίκεντρο το Περιβάλλον, τη Βιώσιμη Ανάπτυξη και την Υποδειγματική λειτουργία κάθε εταιρείας, προς όφελος της κοινωνίας, των πελατών και των κοινωνικών εταίρων μας», αναφέρει ο κ. Κωνσταντινόπουλος.
Ποιες αλλαγές παρατηρήσατε στη συμπεριφορά των καταναλωτών στην Covid-19 εποχή; Θεωρείτε πως αυτές οι αλλαγές ήρθαν για να μείνουν;
Η Covid-19 εποχή δεν άφησε τίποτα και κανέναν ανεπηρέαστο. Η ψυχολογία του καταναλωτή δοκιμάστηκε ποικιλοτρόπως όλο αυτό το διάστημα, η συμπεριφορά του διαμορφώθηκε αντίστοιχα και νέες συνήθειες ήρθαν για να μείνουν. Στη δική μας περίπτωση για παράδειγμα, ο καφές άφησε, για λίγο, το στοιχείο της επικοινωνίας και κοινωνικοποίησης που τον χαρακτηρίζει και αναδείχθηκε σε μέσο συντροφιάς στο σπίτι. Αυτή αποτελεί μία νέα συνήθεια και παρά του ότι η εστίαση επαναλειτουργεί, δεν φαίνεται να την εγκαταλείπουν οι καταναλωτές.
Παράλληλα, η διανομή ροφημάτων και συνοδευτικών στο σπίτι αυξήθηκε θεαματικά, όπως άλλωστε εν γένει οι ηλεκτρονικές αγορές και είναι σαφές ότι η εξοικείωση του καταναλωτή με τα ψηφιακά μέσα, δείχνει πλέον το μέλλον. Η τάση φυσικά υπήρχε και προ Covid-19 αλλά οι συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία, απλά την εκτόξευσαν.
Πώς ανταποκρίνεται το δίκτυό σας στις ιδιαίτερες συνθήκες της πανδημίας;
Είναι κατανοητό πως η πανδημία μας επηρέασε, αλλά δεν χάσαμε το DNA της οικογένειας, την ψυχολογία του οργανισμού που ηγείται και πρέπει να δίνει το παράδειγμα, το δίχτυ ασφαλείας που μας δίνει η καλή οργάνωσή μας. Διατηρήσαμε την ψυχραιμία μας και συνεχίσαμε να επενδύουμε στη μάρκα μας και να καινοτομούμε τόσο στα προϊόντα μας όσο και ψηφιακά.
Επειδή η πανδημία δεν θα φύγει έτσι εύκολα, για την Coffee Island η ασφάλεια των εργαζομένων αλλά και των πελατών μας, θα συνεχίσει να είναι αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα. Γι’ αυτό τον σκοπό, επενδύσαμε στην πιστοποίηση Covid Shield που έλαβαν όλα τα καταστήματα του δικτύου, από τον ανεξάρτητο διαπιστευμένο φορέα TÜV Austria. Γίναμε η πρώτη αλυσίδα καφεστίασης στη χώρα μας, που λαμβάνει τέτοια πιστοποίηση.
Ποια στοιχεία κάνουν την πρόταση franchise της Coffee Island ελκυστική κι επιτυχημένη;
Στην εξέλιξη και ανάπτυξη της αλυσίδας μείναμε πιστοί στη φιλοσοφία του εκδημοκρατισμού του specialty καφέ και το motto μας «Μοναδικός Καφές για Μοναδικούς Ανθρώπους». Αλλάξαμε τα δεδομένα στην αγορά του καφέ υποστηρίζοντας την άμεση συνεργασία (direct trade) με μεμονωμένους παραγωγούς και συνεταιρισμούς στις χώρες παραγωγής καφέ ενώ οι εξερευνητές μας αναζητούν διαρκώς, ανά τον κόσμο, φάρμες που κρύβουν μοναδικούς κόκκους και αρώματα καφέ.
Δημιουργήσαμε σχέσεις εμπιστοσύνης με Έλληνες επιχειρηματίες και τους υποστηρίζουμε καθημερινά με ένα ποιοτικό σύστημα franchise. Οι προσωπικές σχέσεις με τους συνεργάτες, προμηθευτές και παραγωγούς καφέ βασίζονται στον αμοιβαίο σεβασμό και τη δίκαιη μεταχείριση και οδηγούν σε μακροχρόνιες συνεργασίες και στην εξασφάλιση προϊόντων μοναδικής ποιότητας.
Το σχέδιο ανάπτυξης που υλοποιούμε καθημερινά αφορά στην καινοτομία, την ανάπτυξη νέων υπηρεσιών και προϊόντων και την επιστροφή μεγαλύτερης θετικής αξίας στην ελληνική κοινωνία, στο περιβάλλον, στους εργαζομένους αλλά και στην ίδια την αγορά στην οποία δραστηριοποιείται η Coffee Island. Επανεπενδύοντας συνεχώς σε υποδομές & εγκαταστάσεις, βρισκόμαστε στην τρίτη δεκαετία λειτουργίας με τις διεθνείς διακρίσεις ως η Νο 7 μάρκα ανάπτυξης στην Ευρώπη (Διεθνής λίστα FoodService Europe & Middle East 2020), ανάμεσα σε παγκόσμια brands και ως η καλύτερη αλυσίδα καφέ στη Νότια Ευρώπη (Allegra European Awards 2019).
Απαιτείται διαφορετική υποστήριξη στους franchisees του σήμερα; Ποιες διαφορές εντοπίζετε σε σχέση με τα προηγούμενα έτη;
Tο επιχειρηματικό πλάνο της Coffee Island και η στρατηγική ανάπτυξης κρίνονται επιτυχημένα, γιατί όλοι και όλα εστιάζουν και επενδύουν πόρους στον ανθρώπινο παράγοντα. Έχουμε δημιουργήσει ένα ισχυρό δίκτυο συνεργατών και τους εκπαιδεύουμε διαρκώς. Δεν τους προσφέρουμε μόνο τη τεχνογνωσία του καφέ, μέσω των Κέντρων Εκπαίδευσης Coffee Campus (πιστοποιημένα SCA Premier Training Campuses) αλλά τους βοηθούμε να εκπαιδευτούν με πρακτικό και εφαρμόσιμο τρόπο σε θέματα Διοίκησης Μικρών Επιχειρήσεων, Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού, Τεχνικών Πωλήσεων, Ασφάλειας Τροφίμων & Δημόσιας Υγείας. Αποκτούν γνώση, αυτοπεποίθηση και ισχυρά εργαλεία ανάπτυξης.
Η αλήθεια είναι πως σήμερα, περισσότερο από ποτέ, το δίκτυο χρειάζεται ακόμη μεγαλύτερη βοήθεια, προνοητικότητα, καινοτομία, ψηφιακά εργαλεία και νέα προϊόντα, γιατί αφενός ο ανταγωνισμός εντείνεται σε όλα τα κανάλια και αφετέρου ο καταναλωτής απαιτεί συνεχώς νέες ιδέες-προτάσεις και όλο και καλύτερη προσωπική εξυπηρέτηση.
Με ποιον τρόπο διασφαλίζεται η αποδοτικότητα των franchisees του δικτύου σας;
Η ανάπτυξη του δικτύου μας, έρχεται μέσα από την επιτυχία του κάθε franchisee ξεχωριστά. Το σύστημα Franchise που εφαρμόζουμε, δεν στηρίζεται σε ένα «στεγνό» μοντέλο οικονομικής σχέσης, αλλά θέτει τον επαγγελματία ως άνθρωπο στο επίκεντρο. Η διαρκής υποστήριξη των franchisees μέσα από τη συνεχή εκπαίδευση, την οργάνωση του δικτύου μας και τις επαρκείς υποδομές αποτελούν τρόπους για αποτελεσματική και επιτυχημένη λειτουργία των καταστημάτων μας. Επιπλέον, προσπαθούμε να αυξάνουμε διαρκώς την αξία της μάρκας, να αναπτύσσουμε προϊόντα & υπηρεσίες που ευχαριστούν το κοινό, δίνοντας έτσι στο δίκτυό μας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Τέλος, μαζί αντιμετωπίζουμε κάθε πρόκληση με σχέδιο και δράση, μένοντας πάντα πιστοί στο κοινό μας όραμα.