Οι αλλαγές που επηρέασαν πάρα πολύ τον κλάδο της εστίασης είναι ήδη γνωστές. Σχετίζονται με τη μεγάλη αύξηση της σημασίας του internet για αγορές και ταυτόχρονα, με την άνοδο των παραγγελιών delivery, αφού τα καταστήματα ήταν κλειστά. Αυτό, σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Αντάρα, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Pizza Fan, δημιούργησε τεράστια πίεση για τη βιωσιμότητα ενός μεγάλου αριθμού επιχειρήσεων.
«H πανδημία έφερε και μια επανατοποθέτηση των διαδικασιών και μεθόδων ασφαλείας που ήδη υπήρχαν με την καθιέρωση της zero contact παράδοσης, των ταινιών ασφαλείας κ.λπ. Επίσης, η εργασία από το σπίτι ήταν ένας νέος παράγοντας που άλλαξε τα δεδομένα για τις ίδιες τις επιχειρήσεις αλλά και για τους πελάτες τους, αφού έφερε σημαντικές αλλαγές στο που και πότε κανείς καταναλώνει», επισημαίνει.
Κύριε Αντάρα, πώς διαμορφώνεται η συμπεριφορά του σύγχρονου καταναλωτή; Ποιες είναι οι ανάγκες του;
Με τα νέα δεδομένα, όταν υπάρχει περιορισμός στις μετακινήσεις και τις κοινωνικές επαφές, ο καταναλωτής αυτόματα, στρέφεται στο σπίτι και την παραγγελία delivery που του δίνει μια ευκολία όταν δεν μπορεί ή δεν θέλει να μαγειρέψει αλλά και μια υποστήριξη με ποιοτικό φαγητό. Παράλληλα, η χρήση του internet πλέον, έχει φτάσει σε όλες τις ηλικίες, αφού και οι μεγαλύτεροι έχουν λόγω ανάγκης, εξοικειωθεί περισσότερο με τις ηλεκτρονικές αγορές.
Ποιες ενέργειες χρειάζεται να ακολουθήσουν οι επιχειρήσεις εστίασης για να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες της εποχής;
Πρέπει να αυξήσουν την ευελιξία του επιχειρηματικού τους μοντέλου ώστε να προσαρμόζεται στις απαιτήσεις κάθε εποχής όσο δύσκολες κι αν είναι.
Ποιες προκλήσεις δημιούργησε ο Covid-19 για τη δική σας επιχείρηση και σε ποιες ενέργειες προχωρήσατε ώστε να τις αντιμετωπίσετε;
Οι πρώτες μέρες του lockdown ήταν αρκετά δύσκολες, όπως και για όλες τις επιχειρήσεις στη χώρα μας, με αποτέλεσμα να έχουμε μια πτώση τζίρου. Στο διάστημα αυτό, εστιάσαμε τις ενέργειες μάρκετινγκ περισσότερο σε προσφορές, επικοινωνώντας πιο αποτελεσματικά με τον πελάτη κι άμεσα, είδαμε τη σταθεροποίηση των πωλήσεων.
Ποιες είναι οι κύριες τάσεις που θα ορίσουν τον κλάδο της εστίασης στη μετά Covid-19 εποχή;
Αύξηση της χρήσης του internet για επικοινωνία και αγορές, περαιτέρω ενδυνάμωση του delivery, αύξηση της τάσης για εργασία από το σπίτι, ευαισθητοποίηση του καταναλωτή για θέματα υγείας και ασφάλειας. Αναμένεται να έρθει μια νέα περίοδος, στην οποία ο καταναλωτής θα θέλει να βγαίνει πολύ περισσότερο, για να αντισταθμίσει την ψυχολογική πίεση που έχει δεχτεί τα τελευταία χρόνια, που σίγουρα θα έχει θετική επίδραση μακροπρόθεσμα, στον κλάδο της εστίασης.
Ποιος είναι ο ρόλος των aggregators στο μέλλον των επιχειρήσεων εστίασης, καθώς παρατηρείται ραγδαία αύξηση του delivery και του ανταγωνισμού;
Ο ρόλος των aggregators είναι σημαντικός κυρίως, γιατί δίνουν τη δυνατότητα σε μικρότερες εταιρείες του κλάδου να συμμετάσχουν στις ευκαιρίες και τις προκλήσεις που έχουν προκύψει από την εκρηκτική αύξηση των πωλήσεων μέσω ίντερνετ σε όλο τον κόσμο.
Μεγάλες επιχειρήσεις εστίασης στην Αμερική δυσκολεύονται να στελεχώσουν τα εστιατόριά τους, καθώς είναι μειωμένο το ενδιαφέρον για εργασία στην εστίαση, παρόλο που ο ημερήσιος μισθός αυξήθηκε αισθητά. Ποια είναι η άποψή σας πάνω σε αυτό; Οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα έχουν το ίδιο πρόβλημα; Αν ναι, με ποιον τρόπο μπορούν να ξεπεράσουν αυτή τη δυσκολία;
Είναι ένας τομέας στον οποίο εμείς δεν έχουμε αντιμετωπίσει δυσκολίες, γιατί δεν είχαμε σοβαρά προβλήματα στην περίοδο της πανδημίας. Οι εργαζόμενοί μας δεν έχουν νιώσει κάποια ανασφάλεια που ίσως συμβαίνει σε άλλες εταιρείες του κλάδου. Παράλληλα, το κλίμα εργασίας, οι αμοιβές και η ασφάλιση που παρέχουμε στους ανθρώπους που απαρτίζουν τη μεγάλη οικογένεια της Pizza Fan είναι τέτοιες που να θέλουν να μείνουν μαζί μας για πολλά χρόνια. Μάλιστα, βοηθάμε στελέχη μέσα από την εταιρεία να αποκτήσουν δικό τους κατάστημα franchise, κάτι που μας συνδέει με κοινούς στόχους για μια ζωή. Εξαρτάται από την κάθε επιχείρηση πώς τοποθετείται απέναντι στους εργαζομένους της αλλά και από το νομικό πλαίσιο που μπορεί να επηρεάσει τη σταθερότητα της εργασίας στον κλάδο μας.
Τι θα πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι franchisees πριν αποφασίσουν να επενδύσουν σε ένα franchise concept εστίασης;
Πρέπει να επιλέξουν ένα μοντέλο που να έχει δοκιμαστεί για πολλά χρόνια και να έχει αποδεδειγμένα, ένα μεγάλο ιστορικό κερδοφορίας. Παράλληλα, θα πρέπει να τους προσφέρει άμεση αναγνωρισιμότητα και πωλήσεις μέσα από την πρόσβαση σε έναν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό νέων πελατών σε όλη την Ελλάδα. Τέλος, θα πρέπει να έχει υψηλό brand awareness, δυναμικό μάρκετινγκ και μια σημαντικά διαφοροποιημένη προϊοντική πρόταση προς τον καταναλωτή που θα του δίνει κίνητρο να διατηρεί μια διαχρονική σχέση με την εταιρεία.
Ποιο είναι το μέλλον της εστίασης; Θα συνεχίζει να προσελκύει το ενδιαφέρον νέων επενδυτών;
Πρόκειται για έναν από τους πιο σημαντικούς κλάδους της οικονομίας που πάντα θα προσελκύει το ενδιαφέρον νέων επενδυτών, ειδικά σε μια χώρα όπως η δική μας που ευνοείται από τον καιρό και στηρίζεται στον τουρισμό. Σίγουρα, όταν οι συνθήκες μακροπρόθεσμα ομαλοποιηθούν, θα δούμε πάλι μια αύξηση των επενδύσεων στον κλάδο της εστίασης.
Ποια είναι βασική τάση που επικρατεί στην κατηγορία που δραστηριοποιείται η εταιρεία σας;
Όπως αναφέραμε και προηγουμένως, η αύξηση της χρήσης του internet από όλο και περισσότερους καταναλωτές και η σημαντική άνοδος των παραγγελιών delivery.