Ο χώρος του franchising αναπτύσσεται έντονα και κάπως άναρχα. Παρατηρούμε διαρκή εισροή νέων σημάτων, αλλά και μια άναρχη ανάπτυξη των υφιστάμενων. Εμείς θεωρούμε ότι είναι μία εξαιρετική περίοδος για να σχεδιάσουν οι μάρκες τη στρατηγική τους και να εξασφαλίσουν τους franchisees τους, θέτοντας τα σωστά θεμέλια ως προς τη βιωσιμότητα των συστημάτων τους.
Συνέντευξη με την κυρία Κατερίνα Παπαγεωργίου, Γενική Επιχειρησιακή Διευθύντρια Σημάτων GOODY’S BURGER HOUSE και everest.
Στην post COVID-19 εποχή ερχόμαστε αντιμέτωποι με μια σειρά από προκλήσεις όπως πληθωρισμός, υψηλό κόστος ενέργειας, τη συρρίκνωση των διαθέσιμων οικονομικών πόρων, την αβεβαιότητα που προκαλεί ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ουκρανία, τις ελλείψεις ανθρώπινου δυναμικού κ.ά. Ποιες είναι οι κυριότερες προκλήσεις κατά την κρίση σας και ποιες πρωτοβουλίες έχετε αναλάβει και σε ποιους τομείς;
Πράγματι το 2022 ήταν μία δύσκολη χρονιά με πολλές προκλήσεις σε διαφορετικούς τομείς. Ο κλάδος της εστίασης αντιμετώπισε αυξήσεις τιμών σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, αλλά και σημαντικές ελλείψεις πρώτων υλών.
Ο Όμιλός μας ανταποκρίθηκε άμεσα, διασφαλίζοντας – καταρχάς – την επάρκεια των α’ & β’ υλών. Παράλληλα, καταβάλλαμε σημαντική προσπάθεια να προστατέψουμε το σύστημά μας από τις επαναλαμβανόμενες ανατιμήσεις. Αυτό το πετύχαμε σε μεγάλο βαθμό λόγω των συμφωνιών που διατηρούμε με τους στρατηγικούς προμηθευτές μας, ενώ ακόμα και στις περιπτώσεις που αναγκαστήκαμε να δεχτούμε κάποιες ανατιμήσεις, αυτές κυμάνθηκαν πολύ χαμηλότερα από τον μέσο όρο της αγοράς. Θα πρέπει να επισημάνω ότι καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου των επαναλαμβανόμενων κρίσεων, έχει αποδειχθεί τη μεγάλη αξία των μακροχρόνιων συνεργασιών με επιλεγμένους προμηθευτές, κάτι στο οποίο ο Όμιλός μας επενδύει διαχρονικά εδώ και περισσότερα από 50 χρόνια.
Στον τομέα της ενέργειας, διαπραγματευτήκαμε μια κεντρική συμφωνία με συγκεκριμένο πάροχο, με εξαιρετικούς όρους για τα δεδομένα της αγοράς, στην οποία επέλεξαν να ενταχθούν και οι franchisees μας.
Τελευταίο άφησα το ιδιαίτερα σοβαρό θέμα του ανθρώπινου δυναμικού, το οποίο απασχολεί πολύ όλους μας. Σήμερα υπάρχει πράγματι μεγάλη έλλειψη ανθρωπίνου δυναμικού σε όλους τους τομείς. Προκειμένου αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα, έχουμε προχωρήσει σε μια σειρά ενεργειών που έχουν στόχο να ενισχύσουν την πιστότητα των υφιστάμενων εργαζόμενων. Τέτοιες ενέργειες είναι η μέτρηση της ικανοποίησης του προσωπικού μέσω συστημάτων NPS και η εντατικοποίηση των προγραμμάτων κινήτρων και επιβράβευσης. Για παράδειγμα, αναγνωρίζοντας τη σημασία του καλού εργασιακού κλίματος για την εύρυθμη λειτουργία του καταστήματος και την ικανοποίηση των πελατών, συνδέουμε με αυτόν τον δείκτη το 50% του bonus του διευθυντή του καταστήματος. Και φυσικά φροντίζουμε να παρέχουμε διαρκώς υποστήριξη και εκπαίδευση σε όλους τους εργαζόμενους, τόσο σε θέματα που σχετίζονται άμεσα με το αντικείμενο της δουλειάς τους όσο και στην ανάπτυξη των απαραίτητων soft skills.
Τα οργανωμένα και υπεύθυνα σήματα οφείλουν να προστατεύουν τους franchisees τους, αναπτύσσοντας μαζί τους μία σχέση εμπιστοσύνης και υποστηρίζοντάς τους σε λειτουργικό επίπεδο, ώστε να επιτυγχάνουν καλά επίπεδα κερδοφορίας.
Ποιες είναι, κατά τη γνώμη σας, οι κυριότερες τάσεις στο franchising το 2023 και με ποιον τρόπο επηρεάζουν τα υφιστάμενα δίκτυα;
Υπάρχει μία έξαρση στο κομμάτι του καφέ, αλλά και σε κάποιες πιο niche αγορές, όπως τα croissants, τα ζυμαρικά κλπ. Στον καφέ εδώ και αρκετά χρόνια αναπτύσσονται πάρα πολλά καταστήματα, ενώ σχεδόν κάθε χρόνο βλέπουμε και ένα καινούργιο brand. Επομένως, εκεί που σε κάποιες περιοχές έβρισκ κανείς 10 καταστήματα με καφέ, σήμερα υπάρχουν 25 – κάποια ανώνυμα και κάποια που ανήκουν σε νέες αλυσίδες. Ο καφές είναι μία δύσκολη κατηγορία και – λόγω του υψηλού όγκου κατά κεφαλήν κατανάλωσης που έχουμε στην Ελλάδα – η ποιότητα του καφέ συνολικά είναι καλή, αφού κατά μέσο όρο όλοι έχουν κάνει σημαντικά βήματα βελτίωσης. Βέβαια, από άποψη καταναλωτή, ιδιαίτερα σημαντικός είναι και ο παράγοντας της συνήθειας. Δυστυχώς, όμως, είναι πολύ δύσκολο να επιβιώσει μια επιχείρηση η οποία βασίζεται μόνο στον χαμηλό μέσο όρο απόδειξης του καφέ – εκτός μετρημένων εξαιρέσεων καταστημάτων που βρίσκονται σε πολύ high traffic σημεία. Παρατηρούμε συχνά ότι πολλοί επιχειρηματίες δεν έχουν σαφή εικόνα της κερδοφορίας τους και ίσως απλά «γυρίζουν» τα χρήματα, ή μπορεί και να φοροδιαφεύγουν. Με την πάροδο 3-4 ετών καταλαβαίνουν ότι τελικά δεν είναι βιώσιμοι και αποφασίζουν να πουλήσουν τα καταστήματά τους, χάνοντας έτσι και τα χρήματά τους. Τα οργανωμένα και υπεύθυνα σήματα οφείλουν να προστατεύουν τους franchisees τους, αναπτύσσοντας μαζί τους μία σχέση εμπιστοσύνης και υποστηρίζοντάς τους σε λειτουργικό επίπεδο, ώστε να επιτυγχάνουν καλά επίπεδα κερδοφορίας.
Παρατηρείται ιδιαίτερη στροφή στην αξιοποίηση της τεχνολογίας που έχει όλο και μεγαλύτερο ρόλο στην καθημερινή επιχειρησιακή λειτουργία των δικτύων. Ποιες ευκαιρίες δημιουργούνται και σε ποιους τομείς πρέπει να δοθεί έμφαση
Πράγματι η έμφαση που δίνεται στο κομμάτι της τεχνολογίας είναι μεγάλη και – κατά την άποψή μου – αναγκαία. Φυσικά, ανάλογα με τις ανάγκες του σήματος αλλάζει και ο βαθμός αναγκαιότητας αλλά και τα σημεία στα οποία εφαρμόζεται. Σε επίπεδο λειτουργίας η τεχνολογία μπορεί να είναι πολύτιμη για ένα franchisee – όπως για παράδειγμα το routing που χρησιμοποιούμε στο Goody’s Burger House το οποίο διαθέτει μεγάλο στόλο delivery και μέσω του οποίου μπορεί να ελέγχει την πορεία του οδηγού, τους χρόνους απόκρισης και να σχεδιάζονται με αποτελεσματικό τρόπο οι διαδρομές μέσω ΑΙ. Αντίστοιχα, η τεχνολογία προσφέρει πολλά και στην ενίσχυση της καταναλωτικής εμπειρίας. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το “curbside delivery” των everest, μέσω του οποίου ο πελάτης παραγγέλνει και πληρώνει πριν φτάσει στο κατάστημα και όταν φτάσει στο κατάστημα ο υπάλληλος του πηγαίνει την παραγγελία στο αυτοκίνητο. Το convenience είναι ένα διαχρονικό trend σε όλους τους κλάδους και η τεχνολογία μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά σε αυτό.
Πώς αποτιμάτε την οικονομική πορεία και την ανάπτυξη της δικής σας επιχειρηματικής οντότητας franchise τη χρονιά που πέρασε; Ποια είναι τα σχέδιά σας για το 2023;
Παρά τις δύσκολες συνθήκες καταφέραμε το 2022 να κλείσουμε πολύ πάνω από τους στόχους μας. Φυσικά ήταν μία χρονιά αρκετών ανακατατάξεων, αλλαγής εικόνας, αλλά και επαναπροσδιορισμού του brand. Η συνεργασία μας με τον γνωστό chef Βασίλη Καλλίδη είναι ιδιαίτερα επιτυχημένη και έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία καινοτόμων on the go προϊόντων, υψηλής προστιθέμενης αξίας. Η κατηγορία coffee and snack στην οποία δραστηριοποιούμαστε διαχρονικά αυξάνεται σημαντικά τα τελευταία χρόνια, κυρίως λόγω των αλλαγών στην καθημερινότητα των νέων οι οποίοι βρίσκονται εκτός σπιτιού όλη την ημέρα. Η τάση στην on the go κατανάλωση είναι η αντικατάσταση του «κάτι πρόχειρο» με το «κάτι νόστιμο, υγιεινό, καθημερινό που μπορεί να είναι το βασικό γεύμα της ημέρας». Επομένως, προσεγγίζουμε αρκετά τις τάσεις που παρατηρούμε στο εξωτερικό, όπου το break είναι τρόπος ζωής και όχι κάτι περιστασιακό. Ο δικός μας στόχος είναι να προσφέρουμε στον καταναλωτή ακριβώς αυτό που θέλει, αλλά και που του αξίζει.
Φυσικά, ο καφές παραμένει ένας στρατηγικός πυλώνας για τα everest και για αυτό προσφέρουμε στους καταναλωτές δύο χαρμάνια από 100% Arabica – μάλιστα το ένα είναι μονοποικιλιακό με εξαιρετικά χαρακτηριστικά. Σε έναν κόσμο όπου ο καταναλωτής καλείται να πάρει χιλιάδες αποφάσεις, εμείς αφαιρούμε από την καθημερινότητά του τη σύγχυση των άπειρων επιλογών και του προσφέρουμε μόνο μια: την επιλογή ανάμεσα στις δύο καλύτερες δυνατές γεύσεις καφέ που θα του φτιάξουν τη μέρα!