Αρχική MagazineΝέο τεύχοςΌλα τα τεύχηΤΕΥΧΟΣ ΘΕΜΑΤΙΚΟ 1 Ράνια Ευθυμιάδη – Κατερίνα Κεφάλα, Coffee Berry | Ο καφές αποτελεί την πιο “οικονομική πολυτέλεια” που οι περισσότεροι δεν σταμάτησαν να απολαμβάνουν

Ράνια Ευθυμιάδη – Κατερίνα Κεφάλα, Coffee Berry | Ο καφές αποτελεί την πιο “οικονομική πολυτέλεια” που οι περισσότεροι δεν σταμάτησαν να απολαμβάνουν

σύνταξη marketing
0 σχόλια

Για την αγορά του καφέ, τις νέες τάσεις που εμφανίζονται στον κλάδο στο σύγχρονο τοπίο του franchising αναφέρονται σε συνέντευξή τους στο FRANCHISE SUCCESS, η Κατερίνα Κεφάλα , Διευθύντρια Marketing και η Ράνια Ευθυμιάδη, Διευθύντρια Ανάπτυξης Δικτύου της Coffee Berry, στο πλαίσιο της Digital Θεματικής Έκδοσης «Αλυσίδες καφέ και franchising».

Μιλούν για τη συνολική εικόνα της αγοράς, τις νέες τάσεις που παρατηρούνται, αλλά και το πως τα δίκτυα εφαρμόζουν στρατηγικές μέσω της τεχνολογίας και του marketing για να προσαρμοστούν στη νέα αυτή εποχή.

«Ο καφές θα μπορούσε να είναι το εθνικό μας ρόφημα» επισημαίνει η κα. Κ. Κεφάλα. «Το λατρεύουμε, το αγαπάμε, μερικοί δεν μπορούν να ζήσουν χωρίς αυτό, ειδικά το πρωί. Όταν μάλιστα είναι υψηλής ποιότητας, καλοφτιαγμένος και προσφέρεται με χαμόγελο και ευγένεια, τότε γίνεται ακόμα καλύτερος και σου φτιάχνει τη μέρα και τη διάθεση», συμπληρώνει.

«Η διασφάλιση της ποιότητας των προϊόντων της Coffee Berry είναι το σήμα κατατεθέν σε όλα τα στάδια της παραγωγικής της διαδικασίας» εξηγεί η κα. Ρ. Ευθυμιάδη. «Από την προσεκτική επιλογή των κόκκων καφέ έχοντας αποκλειστικές συνεργασίες απευθείας με φάρμες καφέ, τις άριστες συνθήκες μεταφοράς και αποθήκευσης, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα, το ιδανικό καβούρδισμα μέχρι τη συσκευασία του καφέ και φυσικά τη διανομή στα καταστήματά της» αναφερόμενη στις πρακτικές που εφαρμόζει το δίκτυο.

Ποιοι είναι οι βασικοί λόγοι για τους οποίους πιστεύετε ότι η αγορά του καφέ συνεχίζει να αναπτύσσεται, παρά τις γενικότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο χώρος της εστίασης;

Ο καφές είναι το πρώτο σε κατανάλωση ρόφημα στον δυτικό κόσμο µετά το νερό µεταξύ όλων των -αλκοολούχων και µη- ποτών! Ο καφές παραμένει πάντα μια διασκέδαση που δεν έχει σταματήσει. Αποτελεί την πιο “οικονομική πολυτέλεια” που οι περισσότεροι αγαπούν και δεν σταμάτησαν να απολαμβάνουν.

Οι εταιρείες επίσης, δε παύουν να επενδύουν στον κλάδο, αυξάνοντας την παρουσία τους, ενώ νέοι «παίκτες» κάνουν την εμφάνιση τους στην αγορά, με τον ανταγωνισμό να εντείνεται συνεχώς. Η αγορά επιπλέον, επιδεικνύει μία σημαντική άνοδο ως προς την ποσότητα που καταναλώνεται αλλά και μία σημαντική πρόοδο όσον αφορά στην ποιότητα του καφέ που φτάνει στον τελικό καταναλωτή. Επιπρόσθετα, από πρόσφατες έρευνες είδαμε πως πάρα τις ανατιμήσεις η κατανάλωση καφέ στη χώρα μας παρουσιάζεται σταθερή και με σαφείς ανοδικές τάσεις. Κατά την περίοδο της πανδημίας πάνω από το 70% έπινε καφέ εκτός σπιτιού το ίδιο συχνά (take away), ενώ κάπου στο 20% κατανάλωνε καφέ εκτός σπιτιού ακόμη πιο συχνά, αφήνοντας το υπόλοιπο 10% να μειώνει την κατανάλωση εκτός. Ο καφές θα μπορούσε να είναι το εθνικό μας ρόφημα.

Το λατρεύουμε, το αγαπάμε, μερικοί δεν μπορούν να ζήσουν χωρίς αυτό, ειδικά το πρωί. Όταν μάλιστα είναι υψηλής ποιότητας, καλοφτιαγμένος και προσφέρεται με χαμόγελο και ευγένεια, τότε γίνεται ακόμα καλύτερος και σου φτιάχνει τη μέρα και τη διάθεση. Εν κατακλείδι, η αγορά του καφέ αναμένεται να συνεχίσει να αναπτύσσεται στην Ελλάδα, στηριζόμενη και στα εκατομμύρια επισκεπτών που φτάνουν στη χώρα. Σύμφωνα με την Ελληνική Ένωση Καφέ, οι Έλληνες καταναλώνουν 40.000 τόνους καφέ τον χρόνο, με το 40% να καταναλώνεται εκτός σπιτιού, ενώ ο Παγκόσμιος Οργανισμός Καφέ κατατάσσει την Ελλάδα στην 17η θέση παγκοσμίως σε κατανάλωση καφέ, με κατά κεφαλήν κατανάλωση 5,4 κιλά ετησίως. Σε έρευνα της Κάπα Research για την Ελληνική Ένωση Καφέ, καταγράφηκε ότι 8 στους 10 πολίτες  πίνουν καφέ καθημερινά (84%), ενώ το 53% των ερωτηθέντων δεν έχει σκεφτεί ποτέ να κόψει τον καφέ. Όσα καταστήματα καφέ και αν ανοίξουν στην Ελληνική αγορά αν φροντίσουν να προσφέρουν υψηλής ποιότητας προϊόν σε συνδυασμό με σωστή υπηρεσία service και καινοτομίες άλλου είδους, όπως το Design καταστήματος ή η τεχνογνωσία του αντικειμένου, τότε η ανάπτυξη θα συνεχίσει παρά τις προκλήσεις.

Ποιες είναι οι βασικές τάσεις που χαρακτηρίζουν την αγορά;

Έχει αυξηθεί σημαντικά η κατανάλωση στο σπίτι που ξεκίνησε κατά τη διάρκεια της Πανδημίας με αγορά καφέ όχι μόνο από το σουπερμάρκετ, αλλά και από τα καφεκοπτεία των street cafe και αυτή η τάση συνεχίζεται, με έντονη τη στροφή των καταναλωτών προς το on the go café/ street –café. Στα εναλλακτικά γάλατα επίσης τα τελευταία 2 χρόνια υπάρχει αυξημένη κατανάλωση. Τα νέα καταστήματα που ανοίγουν είναι όλο και πιο προσεγμένα με προσήλωση στη λεπτομέρεια της διακόσμησης και της λειτουργικότητας καθώς και με προτάσεις προϊόντων πιο natural processed.

Πόσο έχουν μεταβληθεί οι καταναλωτικές συνήθειες; Τι είναι αυτό που προτιμούν πλέον οι καταναλωτές;

Έρευνα από την MRB (Jan 23) έδειξε πως η κατανάλωση καφέ τις καθημερινές είναι τριπλάσια σε σχέση με το ΣΚ. Οι καταναλωτές μαζί με τον καφέ προτιμούν κυρίως αλμυρά σνακ. Πάνω από τους μισούς καταναλωτές παραγγέλνουν μέσω application πλατφορμών, ενώ υπάρχει περιορισμένη διάθεση πειραματισμού ως προς το είδος του καφέ ή το blend, με όλους τους καταναλωτές να έχουν απαιτήσεις για το προϊόν. Αναζητούν την προέλευση των καφέδων, ψάχνουν τα γευστικά και αρωματικά προφίλ τους και σιγά σιγά στρέφονται προς τον κρύο καφέ φίλτρου όμως με αργά βήματα, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Το κοινό σταματά να επιλέγει τα blend και στρέφεται στους μοναδικής προέλευσης καφέδες που είναι πιο ποιοτικοί και ιδιαίτεροι.

Στη χρονική συγκυρία που βιώνουμε, πως μπορεί η τεχνολογία να βοηθήσει την ανάπτυξη των δικτύων;

Με πάνω από τους μισούς καταναλωτές να παραγγέλνουν μέσω application πλατφορμών, δείχνει τον αντίκτυπο που έχει η τεχνολογία στις καθημερινές μας συνήθειες. Αυτό αφορά κυρίως την τελική διάθεση του προϊόντος ωστόσο, μεγάλη βοήθεια μπορεί να προσφέρει η τεχνολογία και στην εφοδιαστική αλυσίδα, μέσα από επενδύσεις σε εξοπλισμό για την άρτια παραγωγή, προετοιμασία, καβούρδισμα, αλλά και διάθεση του καφέ στο τελικό σημείο πριν τη διάθεση στον καταναλωτή. Τέλος, για την καινοτομία και τη βιώσιμη ανάπτυξη, που εξασφαλίζουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τις εταιρείες του κλάδου, η τεχνολογία προσφέρει εργαλεία που βοηθούν σε NPD αλλά και σε κουλτούρα εργασίας με πιο τεχνοκρατικά μέσα.

Η δυσκολία εξεύρεσης προσωπικού συνεχίζει να αποτελεί μια σημαντική πρόκληση για πολλά συστήματα franchise. Θεωρείτε πως είναι κάτι που θα συνεχιστεί; Πως μπορεί να αντιμετωπιστεί;

Είναι αλήθεια πως η δυσκολία εύρεσης κατάλληλου προσωπικού για τις επιχειρήσεις εξελίσσεται σε σύγχρονη μάστιγα με τους εργοδότες να εκτιμούν ότι τα πράγματα θα χειροτερέψουν τη νέα χρονιά. Περίπου το 80% των εργοδοτών αναφέρει ότι δυσκολεύεται να βρει προσωπικό, με το ποσοστό αυτό να αυξάνεται στο 87% όταν πρόκειται για μεγάλες επιχειρήσεις. Το ζήτημα είναι ιδιαίτερα κρίσιμο για την επίτευξη υψηλών ρυθμών ανάπτυξης τα προσεχή χρόνια. Το πρόβλημα είναι πολυπαραγοντικό. Η πανδημία και ο κατ’ οίκον περιορισμός άλλαξε συνήθειες που έμοιαζαν καλά εδραιωμένες και πλέον έχει αλλάξει και ο τρόπος προσέγγισης υποψηφίων σε όλους τους κλάδους με την εύρεση προσωπικού όχι μόνο με υψηλά προσόντα, αλλά και χαμηλής εξειδίκευσης ή ανειδίκευτων εργαζομένων να είναι δύσκολη ιδίως στον τομέα της εστίασης. Ανταγωνιστικά πακέτα αποδοχών, ευελιξία με τηλεργασία και ελκυστικό εργασιακό περιβάλλον είναι μόνο κάποια από τα ζητούμενα σε όλους τους κλάδους. Πολλοί εργαζόμενοι επιλέγουν, κατά κανόνα, να αλλάζουν εργασιακή στέγη σε αναζήτηση βελτιωμένων όρων και ως εκ τούτου,  γίνεται ορατό ότι η ζήτηση θα κινείται έντονα αυξανόμενη. Τέλος, με την ελλιπή διασύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και τη διατήρηση σε χαμηλά επίπεδα των απολαβών, ιδίως σε κλάδους όπως η εστίαση, «χορηγούν» τη διαρθρωτική ανεργία.

Ποια πιστεύετε ότι είναι τα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να έχει ο ιδανικός franchisee του δικτύου σας;

Στοχοπροσηλωμένοι επαγγελματίες, αποφασισμένοι να λειτουργήσουν ως μέρος ενός brand που τους υποστηρίζει, με γνώμονα το αμοιβαίο κέρδος και όχι αυτόνομα παίρνοντας ρίσκα που δεν είναι αναγκαία.

Στη νέα αυτή πραγματικότητα, πως έχει προσαρμοστεί το δικό σας δίκτυο franchise και ποια είναι τα πλεονεκτήματα που παρουσιάζει;

Η Coffee Berry, από την αρχή, λειτούργησε σύμφωνα με το μοντέλο franchise, κατά το οποίο έχει δημιουργήσει μία ολοκληρωμένη επιχειρηματική πρόταση, με στόχο να αναπτύσσει το δίκτυό της τόσο στην Ελλάδα όσο και σε διεθνές επίπεδο. Το επιχειρηματικό μοντέλο υποστηρίζει τον μελλοντικό franchisee από την έναρξη της συνεργασίας, παρέχοντάς του τα κατάλληλα εργαλεία, την τεχνογνωσία και την εκπαίδευση που χρειάζεται σε συνεχή βάση.

Επιπλέον, η διασφάλιση της ποιότητας των προϊόντων της Coffee Berry είναι το σήμα κατατεθέν σε όλα τα στάδια της παραγωγικής διαδικασίας. Από την προσεκτική επιλογή των κόκκων καφέ έχοντας αποκλειστικές συνεργασίες απευθείας με φάρμες καφέ, τις άριστες συνθήκες μεταφοράς και αποθήκευσης, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα, το ιδανικό καβούρδισμα μέχρι τη συσκευασία του καφέ και φυσικά τη διανομή στα καταστήματά της. Η υψηλή ποιότητα του καφέ που προσφέρουμε στους καταναλωτές μας είναι άλλωστε κι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά που διαφοροποιούν την εταιρεία από τον υπόλοιπο ανταγωνισμό. Για την Coffee Berry κάθε κόκκος καφέ είναι ιδιαίτερος και γι’ αυτόν τον λόγο επενδύουμε καθημερινά με συνέπεια στην τεχνογνωσία και στην εξειδίκευση, αξίες συνυφασμένες με το όνομά μας.

Όλα αυτά σε συνδυασμό με το εξαιρετικό Design των καταστημάτων μας το καλό όνομα της μάρκας και τις επενδύσεις σε επικοινωνία αλλά και σε νέα μονάδα που κρίθηκε απαραίτητη για να υποστηρίξει τις αυξημένες ανάγκες που δημιουργεί η επέκταση μας σε νέες χώρες και αγορές, είναι παράγοντες που είναι άκρως υποστηρικτικοί προς τους συνεργάτες μας.

Τέλος, η δυνατότητα παράδοσης καταστήματος με το κλειδί στο χέρι είναι επίσης ένα σημαντικό σημείο που πρέπει να αναφερθεί για την Coffee Berry.

Σχετικά άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία πλοήγησης. Συμφωνώ