Τα δίκτυα franchise καθόρισαν την αγορά αφού με τα πιο γρήγορα αντανακλαστικά δρομολόγησαν τις εξελίξεις στους κλάδους του «παρασύροντας» και κατ’ επέκταση προστατεύοντας τις μεμονωμένες επιχειρήσεις ίδιου αντικειμένου. Το ενεργειακό, η ανασφάλεια του πολέμου, η μετά COVID εποχή και ο πληθωρισμός – αύξηση επιτοκίων είναι τα εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν για την ομαλή λειτουργία των επιχειρήσεων.
Συνέντευξη με τον Γιάννη Χίνο,
CEO & Owner του Stegno, στην ενότητα Απόψεις του ΠΑΝΟΡΑΜΑ FRANCHISE 2023.
Το τέλος του 2022 βρίσκει τις επιχειρήσεις σε μια πορεία σταθεροποίησης και ισορροπίας εν μέσω συνεχιζόμενων προκλήσεων και ανακατατάξεων. Πώς ανταποκρίθηκε ο χώρος του franchising στις διαμορφούμενες συνθήκες και ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά που καθόρισαν την αγορά κατά το 2022;
Οι συνεχείς αλλαγές στο οικονομικό και στο κοινωνικό περιβάλλον αποδεικνύουν την αξία του δικτύου στην μικρό επιχειρηματικότητα. Φαινομενικά υπάρχει μία σταθεροποίηση σε δύσκολες συνθήκες που η αγορά προσπαθεί να ξαναβρεί τα πατήματα της πριν καλά καλά συνέλθει από προηγούμενες κάθε είδους κρίσεις. Τα στελέχη των δικτύων πλέον ασχολούνται σχεδόν κατ’ αποκλειστικότητα στην άμεση προσαρμογή στις συνεχείς αλλαγές των συνθηκών. Τα δίκτυα franchise καθόρισαν την αγορά αφού με τα πιο γρήγορα αντανακλαστικά δρομολόγησαν τις εξελίξεις στους κλάδους του «παρασύροντας» και κατ’ επέκταση προστατεύοντας και μεμονωμένες επιχειρήσεις ίδιου αντικειμένου. Το ενεργειακό, η ανασφάλεια του πολέμου, η μετά covid εποχή και ο πληθωρισμός – αύξηση επιτοκίων είναι τα εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν για την ομαλή λειτουργία των επιχειρήσεων.
Στην post COVID-19 εποχή ερχόμαστε αντιμέτωποι με μια σειρά από προκλήσεις όπως πληθωρισμός, υψηλό κόστος ενέργειας, τη συρρίκνωση των διαθέσιμων οικονομικών πόρων, την αβεβαιότητα που προκαλεί ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ουκρανία, τις ελλείψεις ανθρώπινου δυναμικού κ.ά. Ποιες είναι οι κυριότερες προκλήσεις κατά την κρίση σας και ποιες πρωτοβουλίες έχετε αναλάβει και σε ποιους τομείς;
Μπορεί όλα τα παραπάνω μεταξύ τους να είναι ξεχωριστά προβλήματα αλλά σίγουρα είναι άμεσα συνδεδεμένα. Ο Covid – 19 δείχνει ότι μας αποχαιρετά αλλά μας αφήνει κληρονομιά την διαφορετική αντιμετώπιση της ζωής. Ο πόλεμος ευελπιστούμε να τελειώσει σύντομα αλλά μας αφήνει τις πληγές του και την ανασφάλεια ότι είναι πολύ εύκολο να ξαναγίνει ακόμα και δίπλα μας. Το ενεργειακό ευτυχώς θα πω ήρθε παράλληλα με την γιγάντωση των εναλλακτικών μορφών ενέργειας και είναι ίσως το μόνο παρήγορο. Η συρρίκνωση των ανθρώπινων πόρων έρχεται παράλληλα με την έλλειψη του ανθρώπινου δυναμικού και αυτό ίσως φέρει ισορροπία όσον αφορά την προσαρμογή στην νέα οικονομική πραγματικότητα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα για τα επόμενα χρόνια θα είναι το ανθρώπινο δυναμικό και ανάπτυξη χωρίς εργατικά χέρια δεν μπορεί να υπάρξει στην παρούσα φάση τουλάχιστον.
«Υπάρχει στροφή ενημερωμένων ενδιαφερομένων που πλέον δεν αναζητούν μία επιχειρηματική ευκαιρία απομακρυσμένης παρακολούθησης αλλά μία ευκαιρία που θα συνοδεύεται από μία καλά αμειβόμενη θέση εργασίας για τους ίδιους τους επενδυτές».
Παράλληλα ο ανταγωνισμός εντείνεται με ανακατατάξεις, είσοδο νέων ανταγωνιστών είτε από το εξωτερικό είτε από άλλους κλάδους. Σε ποιους τομείς οφείλουν να εστιάσουν τα δίκτυα franchise ώστε να τονώσουν τα ανταγωνιστικά τους πλεονεκτήματα;
Ο ανταγωνισμός είναι ο λόγος της εξέλιξης και της προόδου. Η επιβίωση σε έναν σκληρό ανταγωνιστικό περιβάλλον απαιτεί σοβαρότητα, αντίληψη, προσαρμοστικότητα και κυρίως όραμα. Η καινοτομία και η πραγματική ανάγνωση των καταναλωτικών αναγκών είναι το πρώτο βήμα για την σωστή και στιβαρή δομή κάθε επιχείρησης. Ο τομέας που πάντα κράτα μια επιχείρηση πάντα μπροστά από τον ανταγωνισμό είναι η εξειδίκευση που σημαίνει ότι πάντα πρέπει να υπάρχει τουλάχιστον ένα εξειδικευμένο στα όρια του μονοπωλιακού προϊόν ή τουλάχιστον προϊόντα ιδιαίτερα και δυσεύρετα αλλά σε ανταγωνιστική τιμή.
Έχει τεθεί θέμα ανασχεδιασμού του δικτύου ώστε να ανταποκριθεί στις νέες συνθήκες και σε ποιους τομείς;
Ζούμε σε απόλυτα μεταβλητό περιβάλλον και ο ανασχεδιασμός πλέον είναι καθημερινότητα. Στα stegno αν και το όνομα παραπέμπει σε στεγνό καθάρισμα έχουμε κάνει στροφή στο νερό και πλέον είναι ελάχιστα τα ρούχα που δεν έχουμε την δυνατότητα να τα καθαρίσουμε με νερό. Η τεχνολογία έχει προσχωρήσει και την αξιοποιούμε ώστε πάντα το αποτέλεσμα να είναι το καλύτερο δυνατό όχι μόνο οπτικά αλλά και σε διάρκεια. Επίσης αναπτύσσουμε σταθερά το μοντέλο της Stegno Laundry έχοντας φτάσει πλέον τα 5 καταστήματα αυτού του τύπου σε τουριστικές περιοχές. Τα Stegno Laundry καλύπτουν τις ανάγκες πλυσίματος λευκών ειδών επαγγελματικού ιματισμού με υψηλές ποιοτικές απαιτήσεις, Πελάτες μας είναι πολυτελή σκάφη, ενοικιαζόμενες πολυτελείς κατοικίες, boutique hotel κλπ
Ποιες είναι, κατά τη γνώμη σας, οι κυριότερες τάσεις στο franchising το 2023 και με ποιον τρόπο επηρεάζουν τα υφιστάμενα δίκτυα;
Αυτό που φάνηκε από το 2022 και συνεχίζει και το 2023 είναι ότι πλέον υπάρχει στροφή ενημερωμένων ενδιαφερομένων που πλέον από το franchise δεν αναζητούν μία επιχειρηματική ευκαιρία απομακρυσμένης παρακολούθησης αλλά αναζητούν μία επιχειρηματική ευκαιρία που θα συνοδεύεται από μία καλά αμειβόμενη θέση εργασίας για τους ίδιους τους επενδυτές. Με άλλα λόγια αρχίζει στην Ελλάδα το μοντέλο του franchise να αποκτά την ασπίδα προστασίας των μικρών επιχειρηματικών πρωτοβουλιών . Επίσης η τάση είναι προς τα πιο σταθερά concepts με ξεκάθαρο και διαχρονικό προσανατολισμό και όχι τόσο προς τις εφήμερες και με τάσεις μόδας προσεγγίσεις.
Παρατηρείται ιδιαίτερη στροφή στην αξιοποίηση της τεχνολογίας που έχει όλο και μεγαλύτερο ρόλο στην καθημερινή επιχειρησιακή λειτουργία των δικτύων. Ποιες ευκαιρίες δημιουργούνται και σε ποιους τομείς πρέπει να δοθεί έμφαση;
Η τεχνολογία πλέον είναι το σημαντικότερο μέρος της καθημερινότητας μας, πλέον μια σύγχρονη εφαρμογή κινητού μπορεί να έχει μεγαλύτερη αξία από το ίδιο το σημείο ή και από την συνολική εικόνα ενός καταστήματος. Βέβαια αυτό αφορά κυρίως τις καθαρά εμπορικές επιχειρήσεις σε αντίθεση με τις υπηρεσίες που η ανθρώπινη επαφή παραμένει το σημαντικότερο κομμάτι της συναλλαγής.
Οι νέες καταναλωτικές συνήθειες που έφεραν οι επιπτώσεις του COVID-19, νέα μοντέλα στην αγορά και νέες συνθήκες λειτουργίας αλλά και νέες ιδέες marketing για το franchising. Πώς βλέπετε αυτές τις αλλαγές; Πώς εξελίσσονται και τελικά, τί από όλα αυτά θα εδραιωθεί στον χώρο του franchising;
Στον κλάδο τον δικό μας ενισχύει τον επαγγελματισμό. Πλέον ο καταναλωτής θέλει πιστοποιήσεις και πραγματικές αποδείξεις για την ποιότητα του καθαρισμού και των υλικών που χρησιμοποιούνται για αυτόν. Αυτό από μόνο του βοηθάει σημαντικά στην εξυγίανση του κλάδου και στην δημιουργία ενημερωμένων καταναλωτών που για εμάς ήταν εκ των βασικών στόχων μας από την πρώτη μέρα της λειτουργίας μας.
Ειδικότερα, η αγορά, το οικονομικό περιβάλλον αλλά και οι franchisees επηρεάστηκαν κι αυτοί από τις εξελίξεις. Ποια θεωρείτε την καθοριστική αλλαγή που συντελέστηκε και ποια είναι τα χαρακτηριστικά των franchisees σήμερα; Επίσης, τι έχει αλλάξει στο profile των υποψηφίων franchisees καθώς και στις δικές σας απαιτήσεις από ένα υποψήφιο franchisee που σας προσεγγίζει;
Οι franchisee που στο δικό μας αντικείμενο είναι μικροεπενδυτές αντιλαμβανόμενοι το συνεχώς μεταβαλλόμενο οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον δεν κάνουν πλέον εύκολα βήματα μόνοι τους. Αναζητούν προστασία σε ένα δίκτυο Franchise που έχει δείξει δείγματα γραφής. Για εμάς απαραίτητη προϋπόθεση ήταν και είναι η προσωπική ενασχόληση με την δουλειά που διασφαλίζει άμεσα αντανακλαστικά στα προβλήματα που προκύπτουν.
Ο χώρος του franchising αναμφισβήτητα διατηρήθηκε και εμφανίστηκε ανθεκτικός σε δύσκολες συνθήκες. Ποιο είναι το βασικό χαρακτηριστικό του ανθεκτικού franchisor σήμερα;
Δύο πράγματα απαιτούνται Οικονομική Αντοχή και γρήγορη προσαρμοστικότητα. Με άλλα λόγια να υπάρχει η οικονομική και διαχειριστική ικανότητα ώστε να λειτουργούν άμεσα τα αντανακλαστικά που απαιτούνται στις ταχύτατα μεταβαλλόμενες συνθήκες.
Ποιες είναι οι νέες προκλήσεις, όσον αφορά τα συστήματα franchise που δραστηριοποιούνται στον κλάδο σας;
Το παιχνίδι με το νερό και η χρήση του για την υλοποίηση και των πιο δύσκολων και ιδιαίτερων υλικών. Ο εξοπλισμό και τα υλικά που χρησιμοποιούμε μας πάνε κάθε μέρα πιο κοντά στον εκμηδενισμό της χρήσης χημικών για τον καθαρισμό και των πιο δύσκολων ενδυμάτων.
Πώς αποτιμάτε την οικονομική πορεία και την ανάπτυξη της δικής σας επιχειρηματικής οντότητας franchise τη χρονιά που πέρασε; Ποια είναι τα σχέδιά σας για το 2023;
Το 2022 ήταν η χρονιά που επιστρέψαμε στην κανονικότητα και το 2023 θα περιέχει έντονα στοιχεία καινοτομίας που σύντομα θα γνωστοποιήσουμε!