O Ευθύμης Μπόκιας, Network Development Supervisor της Coffee Island, με αφορμή το αφιέρωμα «Εστίαση & Franchising» στο FRANCHISE SUCCESS, τεύχος 75, μας μιλά για τις αλλαγές που έφερε η πανδημία στον χώρο της εστίαση.
«Η συμπεριφορά του καταναλωτή διαφοροποιήθηκε και νέες συνήθειες εντάχθηκαν στη ζωή του. Η διανομή φαγητού και ροφημάτων στο σπίτι αυξήθηκε θεαματικά. Οι χώροι της εστίασης έπρεπε να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, στην τήρηση των πρωτοκόλλων ασφαλείας, στην εκπαίδευση των εργαζομένων, στην ένταξη ή αναβάθμιση των τεχνολογικών μέσων και να είναι έτοιμοι για κάθε νέο μέτρο ή συνθήκη που θα προέκυπτε. Η εστίαση αντιμετώπισε δυσκολίες, προκλήσεις αλλά κι ευκαιρίες. Ακόμα και υπό τις δύσκολες αυτές συνθήκες, ο τομέας του franchise εξακολουθεί να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στον χώρο της εστίασης», επισημαίνει.
Κύριε Μπόκια, πώς διαμορφώνεται η συμπεριφορά του σύγχρονου καταναλωτή; Ποιες είναι οι ανάγκες του;
Οι ανάγκες και οι επιθυμίες του καταναλωτή ανασχηματίζονται διαρκώς. Η ανάγκη για καινοτομία και για προσωποποιημένη εξυπηρέτηση των αναγκών του σύγχρονου καταναλωτή κυριαρχούν. Καθώς ο κλάδος είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικός με πληθώρα επιλογών, ο καταναλωτής επιζητά το value for money στις επιλογές του, χωρίς να κάνει εκπτώσεις στην ποιότητα και την εξυπηρέτηση που λαμβάνει.
Ποιες ενέργειες χρειάζεται να ακολουθήσουν οι επιχειρήσεις εστίασης για να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες της εποχής;
Αναμφισβήτητα, υπάρχει η ανάγκη για ενίσχυση της ψηφιακής εμπειρίας του καταναλωτή λόγω της τεχνολογικής ανάπτυξης σε όλους τους τομείς, η οποία εντάθηκε με την υγειονομική κρίση. Πέραν των αναγκών για τήρηση μέτρων υγιεινής λόγω Covid-19, οι επιχειρήσεις εστίασης καλούνται να καλύψουν μια γκάμα διατροφικών συνηθειών που γίνονται ολοένα και πιο συχνές, όπως για παράδειγμα, vegan, vegetarian, protein προϊόντα, λιγότερη ζάχαρη. Επιπλέον, η εστίαση οφείλει να προσαρμοστεί στις ανάγκες προστασίας του περιβάλλοντος και στη μείωση των αρνητικών επιπτώσεων της δραστηριότητάς της σε αυτό. Σε αυτό το πλαίσιο, η εταιρεία έχοντας υιοθετήσει τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης, στοχεύει στη μείωση της χρήσης πλαστικού στον μέγιστο εφικτό βαθμό και ενθαρρύνει παράλληλα, τη χρήση επαναχρησιμοποιούμενων περιεκτών, μειώνοντας το περιβαλλοντολογικό της αποτύπωμα.
Ποιες προκλήσεις δημιούργησε ο Covid-19 για τη δική σας επιχείρηση και σε ποιες ενέργειες προχωρήσατε ώστε να τις αντιμετωπίσετε;
Η εκτεταμένη υγειονομική κρίση δοκίμασε και συνεχίζει να δοκιμάζει τις αντοχές των καταστημάτων μας. Ωστόσο, η οργάνωσή μας και η ουσιαστική και συνεχής υποστήριξη του δικτύου από την εταιρεία, βοήθησε στην ομαλή προσαρμογή στις εκάστοτε ιδιαίτερες συνθήκες κι έτσι, το σύνολο των καταστημάτων μας κατάφεραν να προσαρμοστούν και να συνεχίσουν απρόσκοπτα την επιτυχημένη λειτουργία τους. Ενέργειες όπως η πιστοποίηση COVID SHIELD από τον διεθνή φορέα TÜV AUSTRIA, σε συνδυασμό με τη συνεχή ενημέρωση συνεργατών, καταναλωτών και εργαζομένων μας για την τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων, διασφάλισαν την επιτυχημένη λειτουργία των καταστημάτων. Συνεχίζουμε απρόσκοπτα να επενδύουμε στην καινοτομία και την ποιότητα των προϊόντων μας και των υπηρεσιών μας, έχοντας σε πρώτο πλάνο την ασφάλεια των ανθρώπων μας. Παράλληλα, όσον αφορά την Δομή της μητρικής εταιρίας, με γνώμονα την διασφάλιση της υγείας των ανθρώπων μας, λειτουργήσαμε επιτυχημένα με εξ’ αποστάσεως εργασία χρησιμοποιώντας όλα τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα που διαθέτουμε.
Ποια είναι βασική τάση που επικρατεί στην κατηγορία που δραστηριοποιείται η εταιρεία σας;
Η τάση που επικρατεί είναι η συνεχής ανάπτυξη νέων concepts, η συνεχής εξέλιξη των παρεχόμενων υπηρεσιών και η βελτιστοποίηση της εμπειρία αγοράς. Η προσαρμοστικότητα στην digital εποχή και η χρήση φιλικών προς το περιβάλλον υλικών και συσκευασιών είναι τάσεις που επικρατούν, προκείμενου να ανταποκριθούν οι επιχειρήσεις στις ανάγκες του μέλλοντος. Από την πλευρά των καταναλωτών, υπάρχει στροφή σε υγιεινά ροφήματα, snacks, καθώς και προτιμήσεις όπως η χορτοφαγία, τάσεις στις οποίες καλείται να ανταποκριθεί άμεσα η εστίαση.
Ποιες είναι οι κύριες τάσεις που θα ορίσουν τον κλάδο της εστίασης στη μετά Covid-19 εποχή;
Συνήθειες οι οποίες ήρθαν για να μείνουν, όπως η εξοικείωση με τα τεχνολογικά μέσα από καταναλωτές μεγαλύτερης ηλικίας και η αυξημένη χρήση των ψηφιακών μέσων που οδήγησε σε κατακόρυφη αύξηση των παραγγελιών αγαθών, ροφημάτων και φαγητού στο σπίτι. Πιο συγκεκριμένα για τα καταστήματά μας, η προμήθεια πρώτων υλών για παρασκευή καφέ και ροφημάτων στο σπίτι, η οποία παρατηρήθηκε έντονα μέσα από το κομμάτι του καφεκοπτείου και του home barista των καταστημάτων του δικτύου μας, θεωρούμε πως θα εξακολουθήσουν να αποτελούν τάσεις προτίμησης των καταναλωτών.
Γενικότερα, η ασφάλεια των καταναλωτών στη μετά Covid-19 εποχή, θα αποτελέσει βασική παράμετρο επιλογής τους, ανεξάρτητα από την περίσταση κατανάλωσης.
Ποιος είναι ο ρόλος των aggregators στο μέλλον των επιχειρήσεων εστίασης, καθώς παρατηρείται ραγδαία αύξηση του delivery και του ανταγωνισμού;
Οι aggregators μπήκαν στην εστίαση και στη ζωή μας τα τελευταία χρόνια. Αν και αρχικά ήταν περιορισμένοι σε αριθμό και δυναμική, κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης αυξήθηκαν και σημείωσαν μεγάλη ανάπτυξη. Ήδη από το 2018 η κατηγορία διαδικτυακής παραγγελίας φαγητού/καφέ είχε παρουσιάσει τη μεγαλύτερη αύξηση μεταξύ των ηλεκτρονικών αγορών στην Ελλάδα. Η παρουσία στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες είναι πλέον αναγκαιότητα είτε μέσω ιδιόκτητου καναλιού παραγγελίας είτε μέσω μαζικών πλατφορμών online παραγγελίας λόγω της εύκολης χρηστικότητας από τους καταναλωτές. Αντιλαμβανόμενη αυτήν την ανάγκη και αυξανόμενη τάση, η εταιρία μας έχει δημιουργήσει τη δική της ιστοσελίδα καθώς και το δικό της app για online παραγγελίες εξετάζοντας παράλληλα οποιαδήποτε συνεργασία μπορεί να αποδειχθεί συμφέρουσα για το δίκτυό της, έχοντας ως πρωταρχικό στόχο την εξυπηρέτηση του τελικού καταναλωτή.
Μεγάλες επιχειρήσεις εστίασης στην Αμερική δυσκολεύονται να στελεχώσουν τα εστιατόριά τους, καθώς είναι μειωμένο το ενδιαφέρον για εργασία στην εστίαση, παρόλο που ο ημερήσιος μισθός αυξήθηκε αισθητά. Ποια είναι η άποψή σας πάνω σε αυτό; Οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα έχουν το ίδιο πρόβλημα; Αν ναι, με ποιον τρόπο μπορούν να ξεπεράσουν αυτή τη δυσκολία;
Στην Ελλάδα, παρατηρείται το ίδιο φαινόμενο σε ορισμένες περιπτώσεις. Σε αυτό, συνέβαλε η πανδημία, η οποία οδήγησε το κράτος σε παροχή μέτρων στήριξης και επιδομάτων, κάτι που μείωσε το κίνητρο για εύρεση εργασίας (με τον βασικό μισθό), σε συνδυασμό με την ανησυχία λόγω άμεσης επαφής με πολλούς ανθρώπους. Μια άλλη αιτία είναι η προσωρινότητα την οποία βλέπουν οι εργαζόμενοι σε αυτόν τον ρόλο. Κατά κύριο λόγο δεν αντιμετωπίζεται ως ένας ρόλος με προοπτικές εξέλιξης.
Στην καφεστίαση ωστόσο, οι baristi μπορούν να συμμετέχουν σε σεμινάρια και να εξελίσσονται συνεχώς, λαμβάνοντας νέες δεξιότητες γύρω από τον καφέ, αποκτώντας προοπτικές εξέλιξης. Οι βαθμίδες barista, αναγνωρισμένες από τον SCA (specialty coffee Association), αποτελούν αναμφισβήτητα ένα κίνητρο για μια διαφορετική αντιμετώπιση του επαγγέλματος. Το Coffee Campus της Coffee Island, παρέχει αυτήν τη δυνατότητα στους εκπαιδευόμενους της, διαθέτοντας 4 σχολές διαφορετικής εξειδίκευσης (Barista, Grindery, Roasting και Quality Schools). Επιπλέον, παρέχει τμήματα επανεκπαιδεύσεων, πιστοποιήσεις SCA όλων των επιπέδων, εκπαιδεύσεις on the job, καθώς και σεμινάρια πωλήσεων κι εξυπηρέτησης, από τους πιστοποιημένους εκπαιδευτές της εταιρείας.
Τι θα πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι franchisees πριν αποφασίσουν να επενδύσουν σε ένα franchise concept εστίασης;
Οι υποψήφιοι franchisees πρέπει να θέτουν ισχυρά ποιοτικά χαρακτηριστικά ως προς την επιλογή επένδυσης. Το franchise που θα διαλέξουν πρέπει να προσφέρει μια ολοκληρωμένη επιχειρηματική πρόταση που να καλύπτει τις ανάγκες, τις απαιτήσεις και τις προσδοκίες τους. Η εξειδίκευση στον κλάδο, η συνεχής ισχυροποίηση του brand ακόμα και κατά τη διάρκεια της υγειονομική κρίσης, η διαρκής υποστήριξη και οι επενδύσεις από τη μητρική εταιρεία, αποτελούν ορισμένα από τα σημεία, τα οποία οφείλει να προσέξει κάθε νέος επενδυτής ως προς την επιλογή του κατάλληλου franchise, προκειμένου να διασφαλίσει αφενός την επένδυση του, αφετέρου τη μακροπρόθεσμη επιτυχημένη λειτουργία της επιχειρηματικής δραστηριότητάς του.
Ποιο είναι το μέλλον της εστίασης; Θα συνεχίζει να προσελκύει το ενδιαφέρον νέων επενδυτών;
Η συνεχής αυξητική τάση για την εστίαση φαίνεται από τη συνεχή αύξηση του ανταγωνισμού. Η εστίαση είναι και θα παραμείνει χώρος διασκέδασης, κοινωνικοποίησης αλλά και διευκόλυνσης στους γρήγορους ρυθμούς της καθημερινότητας. Το lockdown έδειξε εξάλλου ότι η εστίαση αποτελεί την κορυφαία επιλογή για διασκέδαση για την πλειοψηφία των πολιτών, παρά τη διαφοροποίηση ως προς τον τρόπο, δηλαδή με μείωση του χρόνου παραμονής στο κατάστημα κι επιλογής της γρήγορης λύσης.