Οι προκλήσεις στο κομμάτι του εμπορίου είναι συνεχείς και οι εξελίξεις στην αγορά επηρεάζονται από παγκόσμια γεγονότα μετά από μία δύσκολη δεκαετία οικονομικής ύφεσης. Εντός του 2022, οι ελλείψεις καυσίμων και τροφίμων, λόγω του πολέμου, επιδείνωσαν τον πληθωρισμό που έχει σημειώσει ρεκόρ δεκαετιών στα περισσότερα μέρη του κόσμου. Μέσα στις τρέχουσες εξελίξεις, οι ανακατατάξεις στο food retail ήταν ραγδαίες με μεγάλο κύμα εξαγορών, συγχωνεύσεων ή επεκτάσεων μεγάλων αλυσίδων, καθώς επίσης και νέων επιχειρήσεων να εισέρχονται στο κομμάτι των καταστημάτων franchise. Στο πλαίσιο αυτό, η ΑΒ Βασιλόπουλος ανέπτυξε περαιτέρω το δίκτυο franchise με 46 νέα σημεία, κυρίως με τα καταστήματα AB Shop & Go, που αποτελούν μικρότερα και εύκολα σε πρόσβαση καταστήματα σε γειτονιές πόλεων.
Συνέντευξη με τον Δημήτρη Παπαχρυσάνθου,
Wholesale & Affiliate Retail Director της ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ, στην ενότητα Απόψεις του ΠΑΝΟΡΑΜΑ FRANCHISE 2023.
Το τέλος του 2022 βρίσκει τις επιχειρήσεις σε μια πορεία σταθεροποίησης και ισορροπίας εν μέσω συνεχιζόμενων προκλήσεων και ανακατατάξεων. Πώς ανταποκρίθηκε ο χώρος του franchising στις διαμορφούμενες συνθήκες και ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά που καθόρισαν την αγορά κατά το 2022;
Οι προκλήσεις στο κομμάτι του εμπορίου είναι συνεχείς και οι εξελίξεις στην αγορά επηρεάζονται από παγκόσμια γεγονότα μετά από μία δύσκολη δεκαετία οικονομικής ύφεσης. Γεγονότα, όπως, η πανδημία COVID-19 και ο πόλεμος στην Ουκρανία, οδήγησαν σε αλλαγή στην καταναλωτική συμπεριφορά, αλλά και σε μία σειρά ανατιμήσεων στην αξία των προϊόντων. Εντός του 2022, οι ελλείψεις καυσίμων και τροφίμων, λόγω του πολέμου, επιδείνωσαν τον πληθωρισμό που έχει σημειώσει ρεκόρ δεκαετιών στα περισσότερα μέρη του κόσμου. Οι αναταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα αποτέλεσαν επίσης έναν μεγάλο παράγοντα που συνετέλεσε στην άνοδο του πληθωρισμού. Η ενεργειακή κρίση, όπως την ενέτεινε ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία, απειλεί να οδηγήσει σε βαθύτατη φτώχεια 141 εκατ. ανθρώπους ανά τον κόσμο. Μέσα σε αυτές τις εξελίξεις, οι ανακατατάξεις στο food retail ήταν ραγδαίες με μεγάλο κύμα εξαγορών, συγχωνεύσεων ή επεκτάσεων μεγάλων αλυσίδων, καθώς επίσης και νέων επιχειρήσεων να εισέρχονται στο κομμάτι των franchise καταστημάτων. Στο πλαίσιο αυτό, η ΑΒ Βασιλόπουλος ανέπτυξε περαιτέρω το δίκτυο franchise με 46 νέα σημεία, κυρίως με τα καταστήματα AB Shop&Go, που αποτελούν μικρότερα και εύκολα σε πρόσβαση καταστήματα σε γειτονιές πόλεων.
Στην post COVID-19 εποχή ερχόμαστε αντιμέτωποι με μια σειρά από προκλήσεις όπως πληθωρισμός, υψηλό κόστος ενέργειας, τη συρρίκνωση των διαθέσιμων οικονομικών πόρων, την αβεβαιότητα που προκαλεί ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ουκρανία, τις ελλείψεις ανθρώπινου δυναμικού κ.ά. Ποιες είναι οι κυριότερες προκλήσεις κατά την κρίση σας και ποιες πρωτοβουλίες έχετε αναλάβει και σε ποιους τομείς;
Είναι γεγονός ότι παρότι την όποια ανάκαμψη, ο κλάδος παραμένει αρκετά πιεσμένος. Το εισόδημα έχει μειωθεί με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να αγοράζουν τα απολύτως απαραίτητα και να περιορίζουν ή και να μηδενίζουν τις εξτρά αγορές τους. Γι’ αυτό το λόγο, είμαστε δίπλα στους καταναλωτές, προσφέροντας κάθε μέρα μια μεγάλη ποικιλία προϊόντων σε χαμηλή τιμή.
Παράλληλα, προσπαθούμε να ενισχύσουμε και την επιχειρηματικότητα, αφού εφαρμόζουμε ένα μοντέλο υποστήριξης της αρχικής επένδυσης, που δίνει τα κίνητρα σε όποιον επιθυμεί να ξεκινήσει τη δική του δουλειά. Στην ΑΒ διαθέτουμε δύο καινοτόμα επιχειρηματικά σχήματα με κύριο σκοπό να προσφέρουμε τη μοναδική αγοραστική εμπειρία ΑΒ σε κάθε γειτονιάτης Αθήνας και της Θεσσαλονίκης , αλλά και στην περιφέρεια, μαζί με μια νέα επιχειρηματική αρχή για επαγγελματίες του κλάδου και νέους επενδυτές. Τα σχήματα αυτά είναι: το ΑΒ Shop & Go, κατάστημα πόλης που προσφέρει ταχύτητα και ευκολία αγορών σε κάθε γειτονιά και το AB Food Market το οποίο αφορά την περιφέρεια και τη νησιωτική Ελλάδα. Η ΑΒ Βασιλόπουλος προσφέρει τη δυνατότητα σε όσους το επιθυμούν να κάνουν το δικό τους ξεκίνημα και να δημιουργήσουν το δικό τους κατάστημα ΑΒ. Αυτό ήδη συμβαίνει για πάνω από 15 χρόνια. Σήμερα, 236 καταστήματα λειτουργούν μέσω Franchising, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας, διασφαλίζοντας βιωσιμότητα και πολύ ικανοποιητικά αποτελέσματα.
Παράλληλα ο ανταγωνισμός εντείνεται με ανακατατάξεις, είσοδο νέων ανταγωνιστών είτε από το εξωτερικό είτε από άλλους κλάδους. Σε ποιους τομείς οφείλουν να εστιάσουν τα δίκτυα franchise ώστε να τονώσουν τα ανταγωνιστικά τους πλεονεκτήματα;
Η αγορά του food retail τα τελευταία χρόνια έχει αλλάξει πολύ. Τα τελευταία 10-12 χρόνια η αγορά των super markets σε ολόκληρη τη χώρα έχει υποστεί ριζικές αλλαγές (από 104 αλυσίδες που λειτουργούσαν το 2008 σε όλη τη χώρα άντεξαν οι 49).. Η εκδήλωση της πανδημίας το 2020 δημιούργησε νέα δεδομένα στην αγορά: προκάλεσε αύξηση στη ζήτηση, ενώ λόγω πρακτικών ζητημάτων δεν ευνοήθηκε η δημιουργία νέων καταστημάτων. Τα καταστήματα franchise έχουν ένα πλεονέκτημα, το οποίο είναι πως οι εξειδικευμένες ομάδες των αλυσίδων στα οποίαανήκουν στέκονται στο πλευρό τους σε κάθε στάδιο εξέλιξής τους. Επωφελούνται από την πλήρη καθοδήγηση που τους παρέχεται, την τεχνογνωσία και την εμπειρία του franchisor, ώστε να παρέχουν άμεση και γρήγορη εξυπηρέτηση, κάλυψη αναγκών του πελάτη και λογικές τιμές πώλησης. Τα franchise καταστήματά μας προσφέρουν την εγγύτητα σε κάθε γωνιά της χώρας σε κομβικά σημεία, προσφέροντας την καλύτερη δυνατή τιμή, υψηλή ποιότητα και γρήγορη εξυπηρέτηση με την υπογραφή της ΑΒ.
Έχει τεθεί θέμα ανασχεδιασμού του δικτύου ώστε να ανταποκριθεί στις νέες συνθήκες και σε ποιους τομείς;
Η ΑΒ Βασιλόπουλος έχει ήδη προχωρήσει στην ανάπτυξη του μοντέλου Shop&Go, το οποίο απευθύνεται στις πυκνοκατοικημένες αγορές μεγάλων πόλεων και στοχεύει στο να υπάρχει ένα μαγαζί δίπλα σε κάθε καταναλωτή. Το πλάνο είναι να επεκταθεί σε μικρότερες σε μέγεθος αστικές περιοχές.
Ποιες είναι, κατά τη γνώμη σας, οι κυριότερες τάσεις στο franchising το 2023 και με ποιον τρόπο επηρεάζουν τα υφιστάμενα δίκτυα;
Οι σύγχρονες τάσεις εστιάζουν στη δημιουργία νέων σημείων πώλησης, στην εξυπηρέτηση αναγκών με μία στάση και στις τιμές πώλησης προσαρμοσμένες στις ανάγκες των καταναλωτών. Πράγματι, σήμερα, η εύρεση κατάλληλου χώρου είναι μία πρόκληση για τις εταιρείες, που αναζητούν χώρους σε κομβικά σημεία, με εύκολη πρόσβαση για το κοινό και με χώρο στάθμευσης. Στόχος είναι ένα franchise κατάστημα να είναι πλήρως εξοπλισμένο με όλα τα ήδη ενδιαφέροντος του πελάτη, χωρίς να χρειαστεί να μοιράσει τα ψώνια τους σε διαφορετικά σημεία. Τέλος, το κομμάτι της τιμής είναι πολύ σημαντικός παράγοντας που κάνει τη διαφορά.. Έτσι, και στα franchise καταστήματα, ο πελάτης αναζητά την καλύτερη τιμή στα είδη που προτιμά.
Παρατηρείται ιδιαίτερη στροφή στην αξιοποίηση της τεχνολογίας που έχει όλο και μεγαλύτερο ρόλο στην καθημερινή επιχειρησιακή λειτουργία των δικτύων. Ποιες ευκαιρίες δημιουργούνται και σε ποιους τομείς πρέπει να δοθεί έμφαση;
Η ΑΒ εξελίσσει την τεχνολογική της υποδομή συνεχώς, τόσο στα καταστήματα, όσο και στις υποστηρικτικές της υπηρεσίες με αυτόματα ταμεία (self-check-out), ηλεκτρονικές ετικέτες τιμών, καθώς και εφαρμογή μέσω της οποίας μπορεί κάποιος να δει τους πόντους που κερδίζει με την χρήση της κάρτας πιστότητας AB PLUS , αλλά και να παίξει διάφορα παιχνίδια που θα του δώσουν extra πόντους. Επίσης, νέες τεχνολογίες ΑΙ πρόκειται να μπουν για τα καλά στη ζωή μας τα επόμενα χρόνια και να προσφέρουν ένα διευρυμένο επίπεδο εξυπηρέτησης στον πελάτη. Το ζητούμενο είναι η χρήση εργαλείων να διευκολύνει τον πελάτη και οι αγορές του να γίνονται γρήγορα και με ασφάλεια.
Οι νέες καταναλωτικές συνήθειες που έφεραν οι επιπτώσεις του COVID-19, νέα μοντέλα στην αγορά και νέες συνθήκες λειτουργίας αλλά και νέες ιδέες marketing για το franchising. Πώς βλέπετε αυτές τις αλλαγές; Πώς εξελίσσονται και τελικά, τί από όλα αυτά θα εδραιωθεί στον χώρο του franchising;
Μία από τις μεγαλύτερες αλλαγές είναι η ανάπτυξη του e-commerce που από ότι φαίνεται, ήρθε για να μείνει και να αναπτυχθεί. Η ευρωπαϊκή έκθεση ηλεκτρονικού εμπορίου για το 2022 που δημοσίευσαν από κοινού ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου, ο E-commerce Europe και το EuroCommerce δείχνει ότι μετά την πανδημία COVID-19, το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει εδραιωθεί και παρατηρείται σταθεροποίηση των πωλήσεων που έρχονται από το e-commerce. Συγκεκριμένα, το ηλεκτρονικό εμπόριο συνέχισε να αυξάνεται το 2021 και το 2022, με την ανάπτυξη να σταθεροποιείται με αργούς ρυθμούς. Ωστόσο, η έκθεση επισημαίνει ότι οι καταναλωτές είναι πιο προσεκτικοί στις δαπάνες τους. Το γεγονός ότι οι πωλήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου βιώνουν μόνο μια μικρή πτώση μέχρι στιγμής δείχνει ότι ο τομέας του ψηφιακού εμπορίου έχει καταστεί απαραίτητος και πολύ ανθεκτικός.
Ειδικότερα, η αγορά, το οικονομικό περιβάλλον αλλά και οι franchisees επηρεάστηκαν κι αυτοί από τις εξελίξεις. Ποια θεωρείτε την καθοριστική αλλαγή που συντελέστηκε και ποια είναι τα χαρακτηριστικά των franchisees σήμερα; Επίσης, τι έχει αλλάξει στο profile των υποψηφίων franchisees καθώς και στις δικές σας απαιτήσεις από ένα υποψήφιο franchisee που σας προσεγγίζει;
Η αγορά έχει δεχθεί αρκετές προκλήσεις τα τελευταία χρόνια. Ο πληθωρισμός και το κόστος ενέργειας, για παράδειγμα, έχουν φτάσει σε πολύ υψηλά επίπεδα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργήσει μία αβεβαιότητα και μία ανησυχία στους franchisees. Στόχος της ΑΒ είναι η καλλιέργεια ενός υγιούς δικτύου, επιβεβαιώνοντας ότι ο υποψήφιος συνεργάτης διατίθεται να ανταπεξέλθει στο προκλητικό αυτό περιβάλλον που γεννά όσες κρίσεις και ευκαιρίες.
Ο χώρος του franchising αναμφισβήτητα διατηρήθηκε και εμφανίστηκε ανθεκτικός σε δύσκολες συνθήκες. Ποιο είναι το βασικό χαρακτηριστικό του ανθεκτικού franchisor σήμερα;
Ουσιαστικά πρέπει να έχει αναπτύξει μία αμφίδρομη σχέση / συνεργασία με ανοιχτό διάλογο και αμοιβαία κατανόηση. Το βασικό είναι να μπορεί να υποστηρίζει χρηματοδοτικά τα μέλη του. Στη συνέχεια να τους καθοδηγεί και να τους συμβουλεύει, όντας συνεχώς δίπλα στο δίκτυο του, καθώς αποτελεί τη δική του εικόνα προς το κοινό. .
Ποιες είναι οι νέες προκλήσεις, όσον αφορά τα συστήματα franchise που δραστηριοποιούνται στον κλάδο σας;
Η ανάπτυξη νέων τεχνολογιών αποτελεί σημαντική πρόκληση για τον κλάδο μας. Η τεχνολογία γίνεται μέρος της ζωής μας και των πελατών μας, οπότε θα πρέπει να συμβαδίσουμε μαζί της. Επίσης, η διείσδυση σε περισσότερα σημεία για να εξυπηρετούμε όσο περισσότερο κόσμο μπορούμε είναι ένα σημαντικό ζήτημα, ενώ η συνεχής υποστήριξη του δικτύου αποτελεί αέναη προσπάθεια και είναι περισσότερο μαραθώνιος, παρά αγώνας δρόμου.
Πώς αποτιμάτε την οικονομική πορεία και την ανάπτυξη της δικής σας επιχειρηματικής οντότητας franchise τη χρονιά που πέρασε; Ποια είναι τα σχέδιά σας για το 2023;
Το 2022 ήταν μία «γεμάτη» χρονιά για το δίκτυο franchise της ΑΒ. Εγκαινιάσαμε 46 νέα σημεία, κυρίως με καταστήματα γειτονιάς-ευκολίας (AB Shop&Go) και είμαστε πολύ υπερήφανοι μαζί με τους συνεργάτες μας. Για το 2023 στοχεύουμε να συνεχίσουμε την ανάπτυξη του δικτύου, προσθέτοντας περίπου 50 νέα καταστήματα στο δίκτυο franchise. Συνεισφέρουμε με αυτόν το τρόπο ουσιαστικά στην εξάπλωση του δικτύου καταστημάτων ΑΒ, φέρνοντας το σήμα και την εμπειρία ΑΒ κοντά σε νέους καταναλωτές, τόσο στο αστικό περιβάλλον όσο και στην περιφέρεια.