«Δεν πιστεύω καθόλου στη διάκριση των δυο φύλων, ως εκ τούτου για μένα δεν υπάρχουν χαρακτηριστικά που διαφοροποιούν μία γυναίκα επιχειρηματία από έναν άνδρα, αλλά χαρακτηριστικά που διαφοροποιούν δυο ανθρώπους γενικότερα μεταξύ τους. Όπως τα βιώματα, η εγκεφαλικότητά τους, η ευφυΐα τους, η οργανωτικότητά τους κ.ά.».
To ξεκάθαρο «θέλω» των γυναικών για προσφορά, καινοτομία και αυτονομία, αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για τη δημιουργία της δικής τους επιχείρησης, μας εξηγεί η κα Μαρία Μεργούπη, Owner & CEO των BUBBLETALE. «Θεωρώ πως είναι παράγοντας ζωτικής σημασίας το να θέσουμε εμείς οι ίδιες τους κανόνες για το παιχνίδι που επιθυμούμε να κερδίσουμε επιχειρηματικά», συμπληρώνει.
Θεωρείτε ότι το franchising, ως επιχειρηματική μέθοδος, ενισχύει τη γυναικεία επιχειρηματικότητα;
Εξαρτάται. Προσωπικά θεωρώ ότι όπως και τα περισσότερα πράγματα στη ζωή μας, έτσι και το franchising, για να ενισχύσει κάποια πλευρά μας σε οποιοδήποτε επίπεδο, είναι σημαντικό να ταιριάζει στην ιδιοσυγκρασία και στα εξατομικευμένα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς μας. Αν βέβαια ταιριάξει σε κάποιον, οι προσφερόμενες δυνατότητες είναι τεράστιες.
Πιστεύετε ότι οι γυναίκες δέχονται διαφορετική αντιμετώπιση στον επιχειρηματικό χώρο; Ποιες δυσκολίες έχετε αντιμετωπίσει έως τώρα;
Σαφώς. Αλλά αυτό δεν είναι κάτι που θεωρώ εγώ, αλλά κάτι που είναι γνωστό ότι συμβαίνει σε παγκόσμιο επίπεδο, εδώ και πολλά χρόνια. Ευτυχώς, εργαζόμουν από μία αρκετά νεαρή ηλικία αυτόνομα και χωρίς να βρίσκομαι σε κάποιο επαγγελματικό πλαίσιο, όπου δεν μπορούσα να ορίσω αποκλειστικά εγώ τη φιλοσοφία, το ήθος, τον τρόπο λειτουργίας αλλά και την αίσθηση της ισότητας που ήθελα να νοιώθουν όλοι οι συντελεστές που βρίσκονταν σε αυτό.
Επιτυχία είναι το να μην δουλεύεις αλλά να “εργάζεσαι”! Η μέχρι τώρα παρουσία των γυναικών στο “επιχειρείν”, αδιάσειστο πειστήριο για τις ικανότητές μας.
Ποιοι κλάδοι θεωρείτε ότι έχουν μεγαλύτερη απήχηση στις γυναίκες – επιχειρηματίες;
Αν εξαιρέσουμε τους κλάδους όπου η χειρωνακτική εργασία είναι απαιτητή και μία γυναίκα λόγω σωματοδομής δεν θα μπορούσε ίσως να ανταπεξέλθει τόσο ικανοποιητικά όσο ένας άνδρας, όλοι οι υπόλοιποι κλάδοι πιστεύω πως έχουν την ίδια απήχηση. Φυσικά, άλλοι περισσότερο και άλλοι λιγότερο, ανάλογα πάντα με την ηλικία και τα ενδιαφέροντα του καθενός.
Συνδυάζεται το franchising με την οικογένεια και την προσωπική ζωή;
Στη δική μου ζωη σίγουρα! Με τον καιρό ένα από τα πράγματα που μου γίνονται όλο και πιο ξεκάθαρα, είναι πως οι άνθρωποι έχουμε πολύ μεγαλύτερες δυνατότητες από όσες πιστεύουμε! Ο συνδυασμός των δυο λοιπόν, είναι σίγουρα κάτι πολύ απαιτητικό, αλλά ταυτόχρονα είναι σαν μία όμορφη ανταλλαγή ενέργειας, όπου το ένα ανατροφοδοτεί το άλλο και με φέρνει σε ισορροπία.
Πιστεύετε ότι η αύξηση της γυναικείας επιχειρηματικότητας στο franchising θα φέρει αλλαγές στον χώρο;
Πιστεύω σε οτιδήποτε μπορεί να με πείσει ή να αποδειχθεί. Και νομίζω πως η μέχρι τώρα παρουσία των γυναικών στο «επιχειρείν», αποτελεί από μόνο της, αδειάσει στο πειστήριο για την ικανότητά μας να φέρουμε αλλαγές στον χώρο.
Θα έπρεπε τα συστήματα franchise που δραστηριοποιούνται στην ελλαδική αγορά να επανασχεδιάσουν τη στρατηγική προσέγγισης υποψηφίων franchisees, ώστε να προσεγγίσουν περισσότερες γυναίκες; Θεωρείτε πως κάτι τέτοιο θα σήμαινε και προσέλκυση ποιοτικότερων franchisees ανεξαρτήτως φύλου;
Ποτέ δεν με ενδιέφεραν ιδιαίτερα τα ήδη υπάρχοντα συστήματα, οι στρατηγικές των άλλων αλλά και τα ποιοτικά τους κριτήρια. Στην BUBBLETALE τα πράγματα είναι πέρα για πέρα σαφή. Οι πάσης φύσεως διακρίσεις ποτέ δεν μου ταίριαξαν και έτσι δεν ξέρω να σας απαντήσω αν κάποια τροποποίηση θα έφερνε τελικά ποιοτικότερους franchisees, γιατί προσωπικά δεν διαθέτω κάποιο μέτρο σύγκρισης.
Μέσα στους πολλούς της ρόλους, η Μαρία Μεργούπη γίνεται και Body Positive Influencer, για τις ανάγκες της καμπάνιας της MAT Fashion και κυρίως, γιατί πιστεύει στο body positivity.
Οι περισσότερες γυναίκες διστάζουν να δραστηριοποιηθούν επιχειρηματικά χωρίς συνεργάτη. Γιατί πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό και τι θα τις συμβουλεύατε για να τις κινητοποιήσετε;
Ο φόβος του «καινούριου» πάντα μας κάνει να νοιώθουμε ανασφάλεια. Και τι πιο λογικό και δόκιμο από αυτό άλλωστε; Το θέμα είναι ο τρόπος με τον οποίο το διαχειρίζεται ο καθένας μας. Αν κάποιος νοιώθει την ανάγκη ενός συνεργάτη, τότε καλώς να τον έχει. Αρκεί αυτός να του δίνει μια επιπρόσθετη αξία και όχι απλώς να καλύπτει την ανάγκη κάποιου να μην νοιώθει μόνος του.
Τι θα συμβουλεύατε μια γυναίκα που ενδιαφέρεται να δραστηριοποιηθεί στον χώρο του franchising;
Να μελετήσει πολύ προσεκτικά τον κλάδο στον οποίο θέλει να δραστηριοποιηθεί, να δημιουργήσει έναν συγκεκριμένο στρατηγικό σχεδιασμό, να βρει συνεργάτες ικανούς να τη βοηθήσουν στο έργο της και φυσικά να ακούει πολύ προσεκτικά το ένστικτό της. Οι γυναίκες είμαστε φύσιν διαισθητικά πλάσματα και έτσι αν ενισχύσουμε αυτή μας την πλευρά, έχουμε πολύ μεγαλύτερες πιθανότητες για οποιαδήποτε επιτυχία.
Πείτε μας κάποιες προσωπικές σας επιτυχίες που θα έδιναν κίνητρο σε μελλοντικές γυναίκες επιχειρηματίες.
Η επιτυχία είναι κάτι σχεδόν υποκειμενικό και έτσι δεν είμαι βέβαιη τι θα μπορούσε να εμπνεύσει και να δώσει κίνητρο σε μία μελλοντική επιχειρηματία. Αν σκοπός μας είναι να μιλήσουμε με «τίτλους» τότε ναι, πρέπει σίγουρα να αναφέρω τα δυο βραβεία που έλαβε η BUBBLETALE στα φετινά βραβεία Franchise, “MostInnovativeProduct” και “MostInnovativeConcept”. Αλλά για μένα επιτυχία είναι και άλλα σημαντικότερα πράγματα. Όπως ένα υγιές σύστημα βασισμένο στον σεβασμό, με ωραίους ανθρώπους να το στηρίζουν, με χαμόγελα στον χώρο εργασίας και εμπιστοσύνη. Αυτό είναι επιτυχία! Το να μην «δουλεύεις», αλλά να «εργάζεσαι»! Και αυτές πιστέψτε με, είναι δυο εκ διαμέτρου αντίθετες έννοιες, ετυμολογικά να το σκεφτούμε και μόνο…