Οι συνεχείς αλλαγές και ανακατατάξεις που συμβαίνουν τα τελευταία χρόνια στην αγορά, έχουν επηρεάσει σημαντικά τον κλάδο των σούπερ μάρκετ. Τι στρατηγική και ποιες ενέργειες ακολουθεί η κάθε αλυσίδα ώστε να διασφαλίσει το μερίδιό της, διατηρώντας παράλληλα το ευρύ και πιστό πελατολόγιό της; Ο κ. Δημήτρης Παπαχρυσάνθου, Wholesale & Affiliate Retail Director της ΑΒ Βασιλόπουλος μας εξηγεί αναλυτικά στη συνέντευξη που ακολουθεί.
Το λιανεμπόριο τροφίμων σήμερα χαρακτηρίζεται από στοιχεία όπως:
- Εξαγορές
- Προσφορές – εκπτώσεις
- Μείωση της δαπάνης
Α) Ποια θεωρείτε πως θα είναι η «επόμενη μέρα» και πώς πιστεύετε πως θα ισορροπήσει η αγορά;
Το ασταθές οικονομικό περιβάλλον της χώρας και οι δυσχερείς οικονομικές συνθήκες που χαρακτηρίζουν την ελληνική αγορά στο σύνολό της, έχουν επηρεάσει, όπως είναι αναμενόμενο, και τον κλάδο των τροφίμων. Εκτιμούμε ότι σε αυτό το οικονομικό περιβάλλον θα συνεχιστεί η τάση συγκέντρωσης της αγοράς, με αποτέλεσμα κάποιες αλυσίδες λιανικής να απορροφηθούν και οι ανεξάρτητοι όμιλοι που δραστηριοποιούνται κυρίως στην περιφέρεια να πιεστούν.
Β) Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των καταστημάτων που μπορούν να ανταποκριθούν στις σημερινές απαιτήσεις;
Είναι γεγονός ότι οι συνέπειες της κρίσης πλήττουν ιδιαίτερα τα νοικοκυριά, με αποτέλεσμα το καλάθι των αγορών να περιέχει πλέον τα πλήρως απαραίτητα. Τα καταστήματα που ξεχωρίζουν και έρχονται πρώτα στις προτιμήσεις των καταναλωτών, φροντίζουν για τη συνεχή διαθεσιμότητα προϊόντων, πραγματοποιούν ένα αποτελεσματικό μίγμα προωθητικών ενεργειών και διαθέτουν σωστή τιμολογιακή πολιτική.
Παράλληλα, φαίνεται ότι οι καταναλωτές πλέον κρίνουν πιο αυστηρά το περιβάλλον των καταστημάτων, επιλέγοντας μικρότερους χώρους, οι οποίοι διαθέτουν ικανοποιητική ποικιλία προϊόντων, ενώ παράλληλα βοηθούν τους πελάτες να αισθανθούν οικειότητα και ασφάλεια. Επιπλέον, τα επώνυμα καταστήματα που είναι άμεσα αναγνωρίσιμα και το brand τους θεωρείται καθιερωμένο στην ελληνική αγορά, φαίνεται να κερδίζουν την ψήφο εμπιστοσύνης των καταναλωτών.
Στην ΑΒ Βασιλόπουλος, 78 χρόνια τώρα αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες κάθε εποχής και φροντίζουμε με συνέπεια να απαντάμε στην πράξη στους πελάτες μας. Σε αυτό το πλαίσιο, προσπαθούμε οι τιμές των προϊόντων μας να είναι προσιτές, ενώ παράλληλα φροντίζουμε να βελτιώνουμε διαρκώς την αγοραστική τους εμπειρία των πελατών μας εκσυγχρονίζοντας και αναβαθμίζοντας τις υποδομές των καταστημάτων μας.
Στην ΑΒ Βασιλόπουλος, αντιλαμβανόμενοι τις σύγχρονες ανάγκες, φροντίζουμε να προσφέρουμε όσο το δυνατόν περισσότερες επιλογές στους πελάτες μας, αξιοποιώντας το σύνολο των καναλιών που διαθέτουμε
Γ) Τι θα πρέπει να προσέξει ο υποψήφιος συνεργάτης – franchisee;
Σήμερα, κάθε franchisee είναι σημαντικό να συνεργάζεται με αξιόπιστους και αναγνωρίσιμους ομίλους, οι οποίοι διαθέτουν ένα σύγχρονο και διευρυμένο δίκτυο καταστημάτων. Παράλληλα, είναι σημαντικό μέσω της συνεργασίας να διασφαλίζουν ολοκληρωμένες λύσεις τροφοδοσίας, εμπορικής πολιτικής και στησίματος του χώρου πώλησης.
Σε αυτό το πλαίσιο, βασική αρχή της ΑΒ Βασιλόπουλος είναι να παρέχει ίσες ευκαιρίες για όλους, γι’ αυτό και οι franchisees αντιμετωπίζονται ως συνεργάτες και όχι ως επενδυτές. Στεκόμαστε με συνέπεια στο πλευρό των νέων μας συνεργατών, ώστε να ενισχύουμε την ανταγωνιστικότητά τους, προσφέροντας διαρκή υποστήριξη και εκπαίδευση, η οποία ξεκινά από τα πρώτα στάδια δημιουργίας ή μετασχηματισμού του καταστήματος και εξελίσσεται σε όλη τη διάρκεια της λειτουργίας του.
Επίσης παρατηρείται αύξηση των μικρών καταστημάτων (mini markets, παντοπωλεία, convenience stores) που κερδίζουν σημαντικό μερίδιο στην αγορά, ενώ σύμφωνα με έρευνες παρουσιάζουν και αύξηση των πωλήσεων. Σε ποιο βαθμό επηρεάζονται τα super market; Ποια στρατηγική πρέπει να ακολουθήσουν τα supermarket για να κρατήσουν την πιστότητα των πελατών τους;
Είναι γεγονός ότι οι πελάτες δεν ακολουθούν πλέον πιστά συγκεκριμένα καταστήματα και brands. Ο τρόπος με τον οποίο πραγματοποιούν τις καθημερινές τους αγορές ποικίλλει ανάλογα με το χρόνο που διαθέτουν και ανάλογα με τις ανάγκες που θέλουν να καλύψουν.
Παρακολουθώντας στενά την αγορά εδώ και σχεδόν 8 δεκαετίες διαπιστώνουμε ότι σήμερα περισσότερο από ποτέ, οι πελάτες επιλέγουν για τις αγορές τους τα super markets κυρίως όταν διαθέτουν αρκετό χρόνο και χρειάζεται να καλύψουν μεγάλες ανάγκες. Παράλληλα, για τις μικρότερες καθημερινές ανάγκες τους επιλέγουν τα mini markets, ενώ είναι πιθανό για συγκεκριμένα είδη όπως νερό, κρασί, αλκοολούχα ή χαρτικά, να επιλέξουν κάποιο ηλεκτρονικό κατάστημα.
Στην ΑΒ Βασιλόπουλος, αντιλαμβανόμενοι τις σύγχρονες ανάγκες, φροντίζουμε να προσφέρουμε όσο το δυνατόν περισσότερες επιλογές στους πελάτες μας, αξιοποιώντας το σύνολο των καναλιών που διαθέτουμε. Συγκεκριμένα, προσφέρουμε την επιλογή μεγάλων χώρων πώλησης, καθώς και πιο ευέλικτα και μικρά καταστήματα, ενώ αισθανόμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι για το ψηφιακό μας κατάστημα, το οποίο αποτελεί καινοτομία για την ελληνική αγορά τροφίμων.
Πόσο σημαντικά είναι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και ποια η σωστή αναλογία στο προσφερόμενο προϊοντικό μείγμα; Ποια είναι τα οφέλη για τον franchisee;
Στην ΑΒ Βασιλόπουλος, με στόχο τη διασφάλιση της άριστης ποιότητας των προϊόντων που προσφέρουμε στους πελάτες μας έχουμε δημιουργήσει μια μεγάλη ποικιλία από προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Σε συνεργασία με χιλιάδες παραγωγούς σε όλη τη χώρα, επιδιώκουμε να καλύψουμε οποιαδήποτε καθημερινή ανάγκη. Στα είδη ιδιωτικής ετικέτας της ΑΒ έχουμε εντάξει, μια ευρεία γκάμα κατηγοριών: από παραδοσιακά προϊόντα, φρέσκα, κατεψυγμένα, τυροκομικά και γαλακτοκομικά, μέχρι είδη για την καθημερινή περιποίηση.
Τα είδη αυτά είναι εξίσου σημαντικά τόσο για εμάς όσο και για κάθε Franchisee που συνεργάζεται με την εταιρεία μας, εφόσον είναι συνδεδεμένα με τις αξίες του Brand, την υψηλή ποιότητα και την αξιοπιστία, ενώ παράλληλα αποτελούν το όχημα για τη συμβολή σε ένα ευρύ φάσμα εμπορικών δραστηριοτήτων που ενισχύει την ελληνική επιχειρηματικότητα και τον εγχώριο πρωτογενή τομέα.
Είναι γεγονός πως το Internet πρωταγωνιστεί στη ζωή όλων μας. Πολλοί καταναλωτές έχουν στραφεί στην αγορά προϊόντων από τα online super markets. Με δεδομένη την παραπάνω τάση, ποια είναι η επίπτωση στα φυσικά καταστήματα και πως μπορούν να συμβαδίσουν – ανταπεξέλθουν με αυτή την τάση;
Σε σχέση με άλλες αγορές της Ευρώπης, η διείσδυση των ηλεκτρονικών super markets είναι ακόμη αρκετά μικρή στη χώρα μας, ωστόσο κερδίζει καθημερινά ολοένα και περισσότερο έδαφος.
Οι προϋποθέσεις για την εντονότερη στροφή των καταναλωτών στα ηλεκτρονικά καταστήματα είναι να ξεπεραστούν κάποια συνήθη προβλήματα που φαίνεται να αποτελούν κανόνα στις ηλεκτρονικές αγορές. Συγκεκριμένα, τα συχνότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο αγοραστής κατά τη διάρκεια των ηλεκτρονικών αγορών του είναι η διαθεσιμότητα προϊόντων, η καθυστερημένη παράδοση και η πολυπλοκότητα πληρωμής, σημεία στα οποία τα φυσικά καταστήματα συνεχίζουν μέχρι σήμερα να υπερτερούν.
Στην ΑΒ Βασιλόπουλος, κατανοώντας τις ανάγκες της αγοράς, από το 2004 έχουμε λανσάρει το ηλεκτρονικό κατάστημα AB Click2Shop, το οποίο φροντίζουμε να βελτιστοποιούμε διαρκώς, εμπλουτίζοντας τις επιλογές που προσφέρουμε στους πελάτες μας, διευκολύνοντας την πλοήγησή τους και προσφέροντάς τους μία ευχάριστη αγοραστική εμπειρία.
Γενικότερα, ποιες είναι οι νέες τάσεις που διαμορφώνονται στην αγορά των super markets στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς;
Τόσο στην Ελλάδα όσο και στις διεθνείς αγορές διαπιστώνονται κινήσεις που αφορούν στον εξορθολογισμό της γκάμας προϊόντων που προσφέρονται στους πελάτες.
Οι περισσότερες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο λιανεμπόριο, στοχεύουν σε μεγάλο βαθμό στη μείωση των λειτουργικών τους δαπανών, αλλά και στη μείωση των τιμών πώλησης. Συγκεκριμένα, στην Ελλάδα, παρατηρείται λόγω της οικονομικής συγκυρίας ενταντικοποίηση των προσφορών, εφόσον πλέον αποτελούν σημαντικό παράγοντα που επηρεάζει την προτίμηση των καταναλωτών.
Ταυτόχρονα, παρατηρείται μείωση του ρυθμού οργανικής εξάπλωσης των αλυσίδων σε νέες περιοχές, ενώ σημαντική αύξηση παρουσιάζουν οι εξαγορές και οι συγχωνεύσεις από μεγαλύτερες επιχειρήσεις που έχουν τη δυνατότητα να διατηρήσουν και να αφομοιώσουν μικρότερες παραγωγικές και λειτουργικές δομές.
Τελικά, τι θα πρέπει να προσέξει ένας franchisee πριν επενδύσει σε μια αλυσίδα super market; Τι θα τον συμβουλεύατε;
Η είσοδος στην αγορά λιανικού εμπορίου μέσω συνεργασίας Franchise είναι ένα μακροπρόθεσμο στρατηγικό βήμα, στο οποίο ο κάθε υποψήφιος franhisee θα κληθεί να ακολουθήσει με αφοσίωση για τουλάχιστον μια δεκαετία. Συνακόλουθα, είναι πρωταρχικής σημασίας να γνωρίζει ακριβώς σε ποια οικονομικά μεγέθη κινείται, τόσο από άποψη επένδυσης όσο και προσδοκώμενων απολαβών, καθώς μία συνεργασία franchise δεν περιορίζεται στην προμήθεια προϊόντων και στο branding του χώρου του.
Στην ΑΒ Βασιλόπουλος, είναι αρχή μας να υπάρχουν ξεκάθαρα πλαίσια συνεργασίας και λόγω αυτού διαθέτουμε σύγχρονα και κυρίως δομημένα μοντέλα Franchise. Έχουμε αποδείξει στην πράξη ότι ακολουθώντας τις εξελίξεις της αγοράς και αναγνωρίζοντας τα νέα δεδομένα και τις συνεχιζόμενες αλλαγές του κλάδου μας, καταφέρνουμε να δημιουργούμε γόνιμες συνεργασίες οι οποίες είναι παραγωγικές και για τα δύο μέρη. Για όλους εμάς, την ΑΒητικη οικογένεια, αυτός είναι ο τρόπος να δημιουργούμε μεταξύ άλλων νέους επιχειρηματικούς δρόμους και να στηρίζουμε το ελληνικό επιχειρείν σε πείσμα των καιρών.
-
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
- Επωνυμία εταιρίας: ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ Α.Ε.
- Έδρα: Λεωφόρος Σπάτων 81, Γέρακας 153 44
- Tηλ: 210-6608000
- Fax: 210-6608520
- E-mail:
- Website: www.ab.gr
- Υπεύθυνος Ανάπτυξης: Δημήτρης Παπαχρυσάνθου
-
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
- Μέσο μέγεθος καταστήματος: 350 τ.μ.
- Entry fee: €5.000
- Royalties: 0,2 % επί πωλήσεων
- Διαφημιστική Συμμετοχή: Χρέωση ανά δραστηριότητα
-
ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
- Αριθμός Εταιρικών Καταστημάτων: 315
- Αριθμός Καταστημάτων Franchise: 81
- Συνολικός Αριθμός Καταστημάτων: 396
- Έναρξη Δρ/τητας/Έναρξη Franchising: 1969/ 2002
-
Πακέτο Franchise:
Τεχνογνωσία, εμπορική πολιτική, αρχική και συνεχή εκπαίδευση, εμπορική στρατηγική, παρουσίαση προϊόντων, προώθηση, διαρκή και συνεπή τροφοδοσία και ανεφοδιασμό, μηχανογραφική υποδομή, εγχειρίδιο, υποστήριξη κ.λπ.
- Eμπειρία franchisee: Δεν κρίνεται απαραίτητη
- Αυτοαπασχόληση franchisee: Δεν κρίνεται απαραίτητη
- Σύμβαση franchise: 7 έτη με δυνατότητα ανανέωσης
- Aναπτυξιακοί στόχοι: Μακεδονία, Θράκη, Θεσσαλία, Στερεά Ελλάδα, Ήπειρος