Σίγουρα οι franchisee θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί στην επιλογή του δικτύου και να πραγματοποιήσουν μια εμπεριστατωμένη έρευνα για να εντοπίσουν τα κενά της τοπικής τους αγοράς και κατά συνέπεια να τα εκμεταλλευτούν επιλέγοντας ένα δίκτυο που θα τους παρέχει ένα ανταγωνίσμο προϊόν στο συγκεκριμένο τομέα και ολοκληρωμένη υποστήριξη σε όλες τις διεργασίες της επιχείρησής τους.
Εύη Αγγελίδου Υπεύθυνη Ανάπτυξης της ΜΠΑΜ Πυροτεχνήματα
F.S.: Ποιες τάσεις θεωρείτε κυρίαρχες ή θα προκύψουν το επόμενο χρονικό διάστημα στην αγορά παροχής υπηρεσιών;
Ε.Α.: Οτιδήποτε νέο και πρωτοποριακό, φρέσκιες ιδέες που μπορεί να ανανεώσουν ακόμη και κλάδους που θεωρούνται κορεσμένοι. Δίκτυα που εκμεταλλεύονται τα κενά τις αγοράς, προσφέρουν προϊόντα ή υπηρεσίες σε οικονομικές τιμές ή δημιουργούν νέες προσιτές ανάγκες στους καταναλωτές. Οι αλυσίδες franchise που θα ξεπεράσουν ή και θα αναπτυχθούν μέσα σε αυτό το αρνητικό κλίμα, θα έχουν ως χαρακτηριστικά τους την ποιότητα, την εξειδίκευση και την καινοτομία. Οι franchisors που προετοιμάστηκαν και κατανόησαν τη συμπεριφορά του καταναλωτή προάσπισαν το δίκτυο τους και απέκτησαν υψηλή αξία και ισχύ στην αγορά. Και αυτό γιατί, όπως και στην περίπτωση της ΜΠΑΜ, η επωνυμία τους συνδέθηκε με την ποιότητα, κέρδισαν την εμπιστοσύνη και την αφοσίωση των καταναλωτών και ως εκ τούτου απολαμβάνουν υψηλό βαθμό προτίμησης στον κλάδο τους. Σίγουρα στα τα πιο κορεσμένα δίκτυα η δυσκολία επίτευξης των παραπάνω ανεβαίνει, και για τον λόγο αυτό ο κόσμος αναζητά πρωτοποριακές προτάσεις πραγματοποιήσιμες με μια επένδυση μικρού μεγέθους, που τώρα είναι στην αρχή τους, ανταποκρίνονται στις τάσεις της αγοράς και έχουν μεγάλα ποσοστά ανάπτυξης.
«Μια οικογένεια που θα αποφασίσει να γίνει μέλος μιας αλυσίδας θα επωφεληθεί από την παροχή εκπαίδευσης και τεχνογνωσίας, τις ολοκληρωμένες λύσεις και τη συνεχή υποστήριξη»
F.S.: Ποιες κατηγορίες ευνοούνται στις σημερινές οικονομικές συνθήκες;
Ε.Α.: Δεν πιστεύω ότι ευνοούνται συγκεκριμένοι κλάδοι ενώ άλλοι όχι, αντίθετα θεωρώ ότι η τρέχουσα οικονομική συγκυρία θα αναδείξει δίκτυα και επιχειρήσεις που έχουν σταθερές βάσεις, σωστή οργανωτική δομή, παρέχουν ποιοτικά προϊόντα και υπηρεσίες και αντιμετωπίζουν με συνέπεια το αγοραστικό κοινό. Είναι μια εποχή που σε όλους τους κλάδους παρατηρείται μια άνευ προηγουμένου ύφεση παρ’ όλ’ αυτά τα δίκτυα που έχουν μια πιο «επιθετική» πολιτική ανάπτυξης και συνεχίζουν να επενδύουν στα προϊόντα τους και εν γένει στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς τους πιστεύω θα καταφέρουν να κερδίσουν το αγοραστικό κοινό και να εξέλθουν της κρίσης με όσο το δυνατό μικρότερες απώλειες.
F.S.: Ποιο είναι το προφίλ των υποψήφιων franchisees και τι πρέπει να προσφέρει ένα δίκτυο franchise για μια επιτυχημένη συνεργασία;
Ε.Α.: Θεωρώ σημαντικό να είναι άτομα αξιόπιστα κυρίως, και εξωστρεφή καθώς η δουλειά μας στηρίζεται κατά ένα μεγάλο ποσοστό στις επικοινωνιακές ικανότητες του franchisee. Η οργάνωση, η συνέπεια και η μεθοδικότητα θεωρούνται απαραίτητα στοιχεία για να ενταχτεί κάποιος στην ομάδα της ΜΠΑΜ όπως επίσης και ο σεβασμός στις αρχές και τις αξίες της εταιρίας. Τέλος πρέπει ο franchisee να συνειδητοποιήσει ότι η επιτυχία της επιχείρησής του εξαρτάται σε ένα μεγάλο βαθμό από τη δική του δραστηριοποίηση και όρεξη για δουλειά.
Τα δίκτυα που επιθυμούν να επιβιώσουν και να προσφέρουν ένα περιβάλλον ασφάλειας στους συνεργάτες τους, θα πρέπει να είναι ευέλικτα στις νέες ανάγκες και απαιτήσεις της αγοράς, να συνεχίσουν να επενδύουν στην προβολή τους και στην ενίσχυση της ποιότητάς των παρεχόμενων προϊόντων και υπηρεσιών. Κρίσιμος παράγοντας επίσης είναι και η διαφοροποίηση του δικτύου από τον ανταγωνισμό με προσφορά αποκλειστικών προϊόντων/υπηρεσιών που ο καταναλωτής δεν μπορεί να βρει αλλού. Η ποιότητα και η ποικιλία των προϊόντων, η σταθερότητα των τιμών, το χαμηλό κόστος χονδρικής και οι οικονομικές τιμές λιανικής είναι σημαντικοί παράγοντες που προστατεύουν τον franchisee από εξωτερικές διακυμάνσεις της αγοράς και του παρέχουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα στην γρήγορη απόσβεση της αρχικής επένδυσης. Ο franchisor πρέπει να έχει προνοήσει να «θωρακίσει» τους franchisees με ένα πλάνο από προσφορές, ευελιξία στις πληρωμές αλλά κυρίως συχνές επισκέψεις στα καταστήματα και ενίσχυση της συνοχής του δικτύου με εκπαιδευτικά σεμινάρια που διευκολύνουν τη μεταφορά τεχνογνωσίας και γνώσεων. Τέλος, η σταθερότητα στις αρχές και τις αξίες ενός δικτύου είναι ένα σημείο αναφοράς για συνεργάτες και καταναλωτές που αναζητούν τη συνέπεια σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς που διανύουμε.
F.S.: Τι μπορεί να προσφέρει το franchising στις οικογενειακές επιχειρήσεις;
Ε.Α.: Το franchising προσφέρει ένα ασφαλές περιβάλλον ανάπτυξης περιορίζοντας το ρίσκο ενός καινούριου ξεκινήματος δεδομένου ότι υπάρχουν στο πλευρό σου άνθρωποι που ενδιαφέρονται για τη κερδοφορία του καταστήματός σου, αφού από αυτήν εξαρτάται η επιτυχία της εταιρείας ως σύνολο. Ιδιαίτερα για τις οικογενειακές επιχειρήσεις ένα σύστημα franchise διευκολύνει την ομαλή συνεργασία μεταξύ των μελών της οικογένειας αφού μέσα από τη συνεχή εκπαίδευση, την καθοδήγηση και τις κατευθυντήριες γραμμές που θέτει η «μαμά» εταιρία όλοι συμμορφώνονται και ακολουθούν ένα συγκεκριμένο τρόπο εργασίας. Επίσης, μια αλυσίδα franchise μπορεί να αναδείξει τα θετικά στοιχεία που έχει να προσφέρει μια οικογένεια σε μια επιχείρηση και παράλληλα να δώσει λύσεις στα καθημερινά προβλήματα. Η οργάνωση, η τεχνογνωσία και η εμπειρία που διαθέτει ένα δίκτυο franchise, προσφέρουν και την απαραίτητη ασφάλεια αλλά και τις κατάλληλες προδιαγραφές για σίγουρη επιτυχία. Συνεπώς, μια οικογένεια που θα αποφασίσει να γίνει μέλος μιας αλυσίδας θα επωφεληθεί από την παροχή εκπαίδευσης και τεχνογνωσίας, τις ολοκληρωμένες λύσεις και τη συνεχή υποστήριξη. Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, ότι οι επιχειρήσεις Franchise έχουν τα μεγαλύτερα ποσοστά επιτυχίας έναντι των μεμονωμένων επιχειρήσεων.
F.S.: Πώς διασφαλίζεται η εκπαίδευση και η αποτελεσματική διαχείριση της γνώσης σε ένα δίκτυο υπηρεσιών;
Ε.Α.: Το δίκτυο της ΜΠΑΜ αποτελείται από μια ηγετική ομάδα με άρτια καταρτισμένα άτομα τα οποία συνεργάζονται με τους franchisees με τελικό σκοπό την ισχυροποίηση του δικτύου μέσα από την δική τους επιτυχία. Μέσα από αργά και σταθερά βήματα χτίζει μια γερή υποδομή υποστήριξης των συνεργατών της που περιλαμβάνει συνεχή εκπαίδευση βασισμένη στις διαρκείς εξελίξεις που συμβαίνουν στον χώρο. Υπάρχουν εξειδικευμένοι επαγγελματίες σε όλους τους τομείς που εργάζονται προκειμένου να διασφαλίσουν τη σωστή και μεθοδευμένη ανάπτυξη των καταστημάτων, την ενδυνάμωση της αναγνωρισιμότητας του σήματος ΜΠΑΜ και να εξασφαλίσουν την άρτια επικοινωνία μεταξύ της εταιρείας και των franchisees. Η συνεχής ανάπτυξη νέων μέσων εκπαίδευσης, η παρουσίαση στους franchisees νέων προϊόντων και τάσεων, και η εξελισσόμενη τεχνογνωσία κρατάει το σύστημα franchise σε μια συνεχή επαγρύπνηση και ανανέωση που είναι απαραίτητα στοιχεία για την ανοδική του πορεία. Η διαρκής και εμπεριστατωμένη εκπαίδευση πραγματοποιείται κυρίως στο χώρο του franchisor όπου και αναλύονται οι δικές του ανάγκες και εντοπίζονται οι δικές του δυσκολίες. Η καθοδήγηση των καταστημάτων θα πρέπει να είναι σε προσωπικό επίπεδο και να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της εκάστοτε τοπικής αγοράς έτσι ώστε να βρίσκονται λύσεις και να γίνονται αποδοτικές κινήσεις που θα ωφελήσουν στο έπακρο το κάθε μαγαζί ξεχωριστά. Πέρα από τα σεμινάρια που παρέχονται στα κεντρικά της εταιρίας, εκμεταλλευόμαστε την τεχνολογία και διενεργούμε σεμινάρια μέσω skype, ενώ εκδίδουμε συμπληρωματικά κεφάλαια που προστίθενται στο εγχειρίδιο του franchisee και εσωκλείουν όλη τη νεοαποχθείσα γνώση προκειμένου ο franchisee να έχει άμεση πρόσβαση σε αυτή. Επίσης επιβραβεύουμε με πρακτικές παροχές τα πιο δραστήρια καταστήματα που όχι μόνο εφαρμόζουν και εκμεταλλεύονται τη γνώση που τους δίνουμε αλλά την αναπτύσσουν περεταίρω.
F.S.: Γιατί να επενδύσει κάποιος στην αγορά παροχής υπηρεσιών; Που θα πρέπει να εστιάσει την προσοχή του ο υποψήφιος franchisee και με ποια κριτήρια να επιλέξει την κατηγορία, το concept και την αλυσίδα;
Ε.Α.: Σίγουρα οι franchisee θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί στην επιλογή του δικτύου και να πραγματοποιήσουν μια εμπεριστατωμένη έρευνα για να εντοπίσουν τα κενά της τοπικής τους αγοράς και κατά συνέπεια να τα εκμεταλλευτούν επιλέγοντας ένα δίκτυο που θα τους παρέχει ένα ανταγωνίσμο προϊόν στο συγκεκριμένο τομέα και ολοκληρωμένη υποστήριξη σε όλες τις διεργασίες της επιχείρησής τους. Να σιγουρευτούν ότι ταυτίζονται με το όραμα και τις αξίες της εταιρείας με την οποία θέλουν να συνεργαστούν και να επιλέξουν ένα brand επώνυμο και αξιόπιστο στην αγορά που έχει ήδη κερδίσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών.