Η τουριστική αγορά προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες στο Franchising αλλά και το Franchising προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες στους επιχειρηματίες της τουριστικής αγοράς!
Συνέντευξη στο Franchise Success 16/1/2018
Είναι κατάλληλα τα δίκτυα franchise για τις τουριστικές αγορές;
Υπάρχουν δύο ακραίοι αντιτιθέμενοι μύθοι. Ο πρώτος δηλώνει κατηγορηματικά – αλλά και εσφαλμένα – ότι τα franchise δεν είναι κατάλληλα για τουριστικές περιοχές γιατί, πρώτον δεν επιτρέπουν την αναγκαία ευελιξία και την προσαρμογή στις τοπικές αγορές. Δεύτερον, κάθε σύστημα franchise έχει δομές υψηλού κόστους, απαιτεί προσαρμογή σε ποιοτικά standards, ελάχιστη στελέχωση. Tρίτον, δεν διευκολύνουν τις αναγκαίες «ευελιξίες» όσον αφορά κανονιστικά πλαίσια, φορολογικό και ασφαλιστικό πλαίσιο και ούτω καθ’ εξής, λόγω ακριβώς των ελέγχων του franchisor.
Ο άλλος μύθος είναι η απλουστευτική γενίκευση. Όλα τα franchise είναι κατάλληλα για όλες τις τουριστικές αγορές. Απόλυτο και μεγάλο λάθος. Προφανώς και δεν είναι.
Όμως, μπορούν να προσφέρουν πάρα πολλά σε ειδικές κατηγορίες αγορών, σε ειδικά συστήματα που έχουν σχεδιαστεί κατάλληλα λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιομορφίες αυτών των αγορών. Συγκεκριμένα, τα οφέλη ενός υποψήφιου επενδυτή είναι πολλαπλά: Διαφοροποίηση, αναγνωρισιμότητα, οικονομίες κλίμακας, υποδομές υποστήριξης ικανές να στηρίξουν τον franchisee να ανταποκριθεί σε μεγάλους όγκους πίεσης και πωλήσεων. Συστήματα ποιότητας που διασφαλίζουν ικανοποίηση πελατών και μεγιστοποίηση των πωλήσεων ανά πελάτη και ούτω καθ’ έξης.
Η πραγματικότητα λοιπόν, είναι κάπου στην μέση. Ανάλογα την αγορά, τις ιδιαιτερότητες της τουριστικής περιόδου και το προφίλ των τουριστών που ελκύει η κάθε περιοχή, υπάρχουν λύσεις στον χώρο του franchising που προσφέρουν εξαιρετικές ευκαιρίες.
Τι απαιτείται για την ανάπτυξη ενός δικτύου στις τουριστικές αγορές;
Προφανώς σχεδιασμός. Κάθε περιοχή, κάθε επιχειρηματίας απαιτεί διαφορετική προσέγγιση! Πρέπει επίσης εξ αρχής να υπάρξει η ανάλογη πρόβλεψη στο επιχειρηματικό μοντέλο ενός συστήματος Franchise. Ιδιαίτερα για το πως μπορεί να ανταποκριθεί σε μια εποχιακή λειτουργία. Ως Concept, ως χρηματοοικονομικό μοντέλο, επιχειρησιακά κοκ. Πώς μπορεί να οργανωθεί με τέτοιο τρόπο που να επιτυγχάνει υψηλές πωλήσεις σε σύντομο χρονικό διάστημα. Πώς μπορείς να εκπαιδεύσεις και να ελέγξεις ένα δίκτυο σε περιφερειακές αγορές. Πώς να προσαρμόσω κυρίως το τοπικό και digital μάρκετινγκ, έτσι ώστε να μεγιστοποιήσω τη διείσδυση σε κοινά που δεν με γνωρίζουν τόσο όσο αυτά της ελληνικής αγοράς και φυσικά ποιο είναι το προφίλ του franchisee που θα επιλέξω. Αυτοαπασχολούμενος ή απλός κεφαλαιούχος επενδυτής; Επιπλέον, οι αγορές είναι απόλυτα διαφορετικές. Δεν είναι ίδια η Αστυπάλαια και η Ρόδος, το Ηράκλειο Κρήτης και η Αίγινα. Τα Κύθηρα και η Σαντορίνη. Διαφορετικές αγορές, διαφορετικές προσεγγίσεις, διαφορετικό ύψος επένδυσης, διαφορετικό προφίλ franchisee. Είναι απαραίτητο λοιπόν τα δίκτυα franchise να μην οδηγούνται σε μηχανική μεταφορά ενός επιτυχημένου συστήματος, επιχειρηματικού μοντέλου, concept, στις αγορές αυτές. Αν θέλουν να πετύχουν θα πρέπει να έχουν σχεδιαστεί ανάλογα, χωρίς να θυσιάζουν τις βασικές αρχές του concept, έτσι ώστε να απαντήσουν αποτελεσματικά σε αυτή την εξαιρετική ευκαιρία.
Με ποια κριτήρια πρέπει να επιλέξει ένας επενδυτής, ένας επαγγελματίας, franchise για την αγορά του, όταν είναι έντονα εποχιακή και τουριστική;
Το θεμελιώδες είναι να μετρήσει, να αξιολογήσει τι θα του προσφέρει το franchise. Είναι τελείως διαφορετικό αν απευθύνεται σε περιοχή με σημαντικό τμήμα Ελλήνων τουριστών και αν η συντριπτική πλειοψηφία τους είναι αλλοδαποί. Στην πρώτη περίπτωση, θα επιλέξει κάτι που θα του προσφέρει διαφοροποίηση και αναγνωρισιμότητα, ενώ στη δεύτερη, διαφοροποίηση και ευελιξία.
Επίσης το ύψος επένδυσης, οι αναγκαίες υποδομές υποστήριξης, η εμπειρία στην λειτουργία μονάδων σε ανάλογες περιοχές και ούτω καθ΄ εξής. Κρίσιμο λοιπόν στοιχείο είναι η αξιοπιστία του franchisor και του concept, καθώς και η δυνατότητα προσαρμογής στην κάθε περιοχή στόχο.
Αξίζει ένα δίκτυο να επενδύσει, για να διεισδύσει σε τουριστικές περιοχές;
Ναι, προφανώς. Το εισόδημα που προσφέρει ο τουρισμός στην ελληνική αγορά είναι πάρα πολύ σημαντικό για να μην τεθεί στο μικροσκόπιο της ανάλυσης των Ελλήνων franchisors, όχι μόνο στην εστίαση, αλλά και στην ένδυση, στις υπηρεσίες, στο retail, στα εξειδικευμένα καταστήματα μόδας, στις υπηρεσίες, σε όλους τους τομείς. Ενδεικτική είναι η ανάπτυξη του “Superior Travel”. Ένα εξαιρετικό concept το οποίο έχει αναπτυχθεί σε δεκάδες διεθνείς αγορές. Και δεν θα πρέπει να εξετασθεί έτσι ώστε να είναι επιτυχημένο στην κάθε αγορά αλλά παράλληλα πώς να αξιοποιηθεί αυτή η επιτυχία, η ανάπτυξη σε διεθνής αγορές. Η επαφή με τους τουρίστες, που κάποιοι εκ των οποίων είναι επενδυτές ή επιχειρηματίες, έχει αποτελέσει εξαιρετικό εφαλτήριο διεθνούς ανάπτυξης. Για τα επόμενα χρόνια η τουριστική αγορά πρέπει να αποτελέσει βασικό πυλώνα της ανάπτυξης των ελληνικών αλυσίδων, μόνο που απαιτείται να γίνει με ιδιαίτερη προσοχή, ανάλυση και συστηματικό τρόπο, έχοντας στο επίκεντρο τις ιδιαιτερότητες της αγοράς.