«Tofranchising είναι μια επιχειρηματική λύση που ταιριάζει στον καθένα μας»!
Αυτό είναι πράγματι ένα ιδιαιτέρα πολυφορεμένο κλισέ, μια δήλωση που έχει χρησιμοποιηθεί πολύ τα τελευταία χρόνια αλλά στην πράξη έχει αποδειχθεί ότι μάλλον απέχει από την αλήθεια.
Είναι πράγματι λοιπόν το franchising κάτι που ταιριάζει σε όλους; Λοιπόν.. και ναι και όχι.
Κατ’ αρχάς γιατί όχι;
Ενώ στην επιχειρηματική κοινότητα προβάλλονται συστηματικά ως διαπιστευτήρια του franchising ότι συγκροτεί ένα αποδεδειγμένα επιτυχημένο μοντέλο επιχειρηματικής ανάπτυξης, είναι προφανές ότι το franchising, ως εργαλείο ανάπτυξης, δεν εφαρμόζεται πάντα με επιτυχία σε κάθε επιχείρηση και επίσης το κάθε σύστημα franchiseδεν ταιριάζει κατ’ ανάγκη στον καθένα από εμάς που ως επιχειρηματίες θέλουμε να δημιουργήσουμε τη δική μας επιχείρηση.
Η πραγματικότητα είναι ότι η επιτυχία στο franchising καθορίζεται από την επιτυχή ή όχι εφαρμογή και τήρηση διαδικασιών και συστημάτων καθώς και των επιτυχημένων επιχειρηματικών μοντέλων που ως συγκροτημένο σύνολο προτείνονται, σε συγκεκριμένη περιοχή και με συγκεκριμένους franchisees. Πράγμα που σημαίνει ότι ακόμα και δοκιμασμένες επιτυχημένες προτάσεις – επιχειρηματικά συστήματα Franchise πρέπει να εξετάζονται και να αξιολογούνται σε σχέση με τη απόλυτα προσωποποιημένη εφαρμογή τους, με έναν επιχειρηματία, σε μια συγκεκριμένη τοπική αγορά, σε μια δεδομένη συγκυρία.
Πράγματι, η επιτυχία του franchising οφείλεται και καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από τη πιστότητα της εφαρμογής των συστημάτων, των διαδικασιών και του επιχειρηματικού μοντέλου.
Αυτό προϋποθέτει ότι οι franchisees λειτουργούν ναι μεν τη δική τους επιχείρηση, αλλά παράλληλα συμμορφώνονται και ακολουθούν αυστηρά το σύστημα του franchisor. Στις διαδικασίες αυτές οι franchisees αναπόφευκτα “εκχωρούν” ένα μεγάλο βαθμό επιχειρηματικής ανεξαρτησίας. Πρέπει να διαθέτουν την ικανότητα ως επιχειρηματίες να επενδύσουν σημαντικούς πόρους, όπως χρήματα, χρόνο, γνώσεις, εμπειρίες σε μια επιχείρηση franchise, αλλά την ίδια στιγμή να λειτουργούν μέσα στα προκαθορισμένα όρια αυτού του αυστηρά συγκροτημένου επιχειρηματικού μοντέλου.
Αυτό προϋποθέτει την πλήρη κατανόηση ότι ο franchiseeπαραμένει ναι μεν επιχειρηματίας αλλά επιχειρηματίας «στοχευμένης» δράσης σε ένα συγκροτημένο και αυστηρά καθορισμένο πλαίσιο.
Συγκεκριμένα λειτουργεί στα πλαίσια ενός ολοκληρωμένου συστήματος που διαθέτει τα εργαλεία, τους μηχανισμούς, την επωνυμία, τα οποία όμως αξιοποιεί για να αναπτύξει ο ίδιος την επιχείρησή του, στη συγκεκριμένη αγορά που δραστηριοποιείται. Αυτό σημαίνει προκαθορισμένους όρους και πλαίσιο συνεργασίας. Αυτό φυσικά είναι κάτι που δεν ταιριάζει σε όλους.
Οι υπεύθυνοι franchisorsεπιλέγουν εκείνους τους franchisees που έχουν τη δυνατότητα ( και τη συνειδητή επιλογή) να λειτουργήσουν μέσα σε ένα καθορισμένο σύστημα. Μάλιστα, όταν γνωρίζουν ότι οι επιπτώσεις μιας λαθεμένης επιλογής είναι πολλαπλάσιες σε ένα franchisee από ό,τι σε έναν franchisor, αυτό καθιστά την ευθύνη επιλογής ιδιαίτερα σημαντική.
Τα οργανωμένα και κυρίως υπεύθυνα συστήματα προσφέρουν στους franchisees δοκιμασμένες ιδέες και μοντέλα, αναγνωρίσιμο brand, συγκροτημένο σύστημα αξιών και αρχών που διέπουν την καθημερινή λειτουργία, επιτυχές σύστημα εκπαίδευσης και υποστήριξης, σύγχρονα εργαλεία και μηχανισμούς για την αποτελεσματική διαχείριση του franchise. Όλα αυτά -ως ενιαίο σύνολο- αυξάνουν τις πιθανότητες επιτυχίας και κερδοφόρας λειτουργίας ενός franchise καταστήματος, συγκριτικά με μια ανεξάρτητη επιχείρηση.
Αυτό που όμως ένα σύστημα franchise– όσο και δοκιμασμένο να είναι – δεν μπορεί να εγγυηθεί είναι ότι ένας υποψήφιος franchisee ταιριάζει με το συγκεκριμένο σύστημα και τη συγκεκριμένη επιχειρηματική δραστηριότητα.
Οι υπεύθυνοι franchisor κατανοούν τη σημασία αυτού του παράγοντα και προσπαθούν να εξασφαλίσουν από όλες τις δυνατές παραμέτρους (προσωπικότητα, εμπειρίες, δεξιότητες, βαθμό δέσμευσης, επιχειρηματική αντίληψη, διαθεσίμους πόρους σε χρόνο και χρήμα, κ.ο.κ.), ότι ένας υποψήφιος ταιριάζει στη δική τους επιχειρηματική πρόταση.
Οι οργανωμένοι franchisor έχουν ενσωματώσει στη διαδικασία επιλογής franchisees, συστήματα ελέγχου όλων αυτών των παραγόντων ώστε να αποφεύγονται δυσάρεστες συνέπειες, κυρίως για τον franchisee, αλλά και για όλο το δίκτυο, ως σύνολο με κοινά περιουσιακά στοιχεία. Φυσικά όμως στο τέλος, ο κάθε υποψήφιος είναι αυτός που πρέπει να κατανοήσει καλύτερα από όλους, όχι μόνο τις ελπίδες που τον ωθούν να δραστηριοποιηθεί επιχειρηματικά, όχι μόνο τα όνειρα και τις φιλοδοξίες του αλλά και τα όρια και τις δυνατότητές του, δηλαδή τους δικούς του περιορισμούς και γνωσεις ή δεξιότητες σε σχέση με τις απαιτήσεις στη συγκεκριμένη δραστηριότητα, στη συγκεκριμένη επιχειρηματική πρόταση, στο συγκεκριμένο κλάδο.
Το «ναι» στην παραδοχή ότι το franchising ταιριάζει σε όλους, ίσως να προσεγγίζει περισσότερο την αλήθεια σχετικά με τις ευκαιρίες που προσφέρει ως επιχειρηματικό μοντέλο. Γιατί το franchising χαρακτηρίζεται από μια μαζική πολυμορφία και πολλαπλές επιλογές.
Στην Ελλάδα ένας υποψήφιος επενδυτής έχει τουλάχιστον 200 διαφορετικά συστήματα για να επιλέξει. Αν και πάνω από 600 εταιρείες δηλώνουν ότι έχουν ολοκληρωμένα συστήματα franchise, στην πραγματικότητα όμως οι σοβαρές προτάσεις είναι περίπου 200. Και αυτός όμως ο αριθμός είναι εξαιρετικά σημαντικός και μάλιστα με σημαντική πολυμορφία, όχι μόνο αναφορικά με τον κλάδο δραστηριοποίησης αλλά και με το επενδυτικό εύρος, διασφαλίζοντας πολλαπλές επιλογές όπως εστίαση, υπηρεσίες, λιανεμπόριο, εκπαίδευση, υγεία, αισθητική, κ.ο.κ.
Επίσης, η διαφορετικότητα, οι εναλλακτικές επιλογές επεκτείνονται και στο επιχειρηματικό μοντέλο, στις απαιτήσεις που προϋποθέτουν από τον franchisee σχετικά με το ύψος της επένδυσης ή το βαθμό δραστηριοποίησής του. Ακόμα και αν ανήκουν στον ίδιο κλάδο, οι προτάσεις μπορεί να είναι τελείως διαφορετικές ως επιχειρηματικό μοντέλο και κυρίως ως μοντέλο ένταξης – ενασχόλησης του κάθε franchisee. Και φυσικά υπάρχει διαφοροποίηση όσον αφορά το οικονομικό μοντέλο, το κόστος εισόδου, την πολυπλοκότητα λειτουργίας, το μέγεθος και τον βαθμό της ενεργού δραστηριοποίησης, διαφοροποιήσεις που αγγίζουν κάθε πτυχή της λειτουργίας μια επιχείρησης.
Επίσης οι υποψήφιοι franchisees έχουν λοιπόν τη δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε «μεγάλα» εδραιωμένα συστήματα ή σε νέες επιχειρηματικές προτάσεις. Μπορούν να ξεκινήσουν οι ίδιοι ένα franchise ή να «αγοράσουν» ένα εν λειτουργία – εταιρικό κατάστημα ή ένα από άλλον franchisee, μπορούν επίσης να επιλέξουν μια περιοχή με υψηλό ανταγωνισμό, με εδραιωμένους παίχτες ή να πάνε σε μια νέα αγορά, να αποκτήσουν τα δικαιώματα για ένα σημείο ή να επιλέξουν τη συνεχή επέκταση τους έτσι ώστε να καταστούν multi-unit franchisees, αναπτύσσοντας μια ευρύτερη περιοχή.
Είναι προφανές λοιπόν ότι υπάρχουν πολλαπλές επιλογές που μπορούν να ταιριάξουν στο καθένα.
Franchise για αυτοαπασχόληση, franchise που μπορεί να τους οδηγήσει σε μια μεγαλύτερης κλίμακας επιχείρηση μέσα από πολλαπλά franchise ή και ως συμπληρωματική επιχειρηματική ενασχόληση. Μπορούν ακόμα να επενδύσουν σε μια περιοχή σε πολλαπλά brands δημιουργώντας ένα ισορροπημένα διαφοροποιημένο επαγγελματικό portfolio κ.ο.κ
Και είναι πράγματι ιδιαίτερα σημαντικό να κατανοήσουν οι υποψήφιοι επενδυτές ότι το franchising είναι μια μοναδική ευκαιρία, ειδικά σε αυτή τη τόσο ιδιαίτερη συγκυρία.
Απαραίτητη όμως προϋπόθεση όμως κάθε υποψήφιο είναι να “αναγνωρίζει” – μέσα από το πλήθος των εναλλακτικών – τις σοβαρές επιχειρηματικές προτάσεις και ταυτόχρονα μέσα από αυτό το σύνολο, τα συστήματα που αφενός αξιοποιούν καλύτερα τις δικές του δεξιότητες και εμπειρίες και αφετέρου καλύπτουν αποτελεσματικότερα τα δικά του “ θέλω” ως επιχειρηματίας και ως προσωπικότητα!
Στην Ελλάδα τα τελευταία δύο χρόνια δημιουργούνται ετησίως πάνω από 900 νέα franchise. Τα διακόσια σοβαρά συστήματα χρειάζονται για να καλύψουν τις αναπτυξιακές τους ανάγκες έναν πολλαπλάσιο αριθμό. Για πρώτη φορά οι υποψήφιοι επενδυτές έχουν όλα τα πλεονεκτήματα υπέρ τους.
Αρκεί να επιλέξουν το σωστό σύστημα μέσα από ένα μεγάλο πλήθος δοκιμασμένων επιλογών.
Αυτό απαιτεί κατανόηση των μηχανισμών και κυρίως συστηματική έρευνα.
Είναι στο χέρι τους…
Photos Via Flickr: TJ DilemmaPanorama from a forest in Oughterard, Co. Galway. Ireland.
Photos Via Flickr: Jeena Doore, RedBlue