Αρχική ResourcesΆρθρα Τεύχος 59 – Editorial

Τεύχος 59 – Editorial

σύνταξη Loukia Karrori
0 σχόλια

Το φθινόπωρο αναδεικνύεται ιδιαίτερα ελπιδοφόρο για το franchising. Επενδύσεις που είχαν ανασταλεί, νέα franchise που κρατούσαν μια στάση αναμονής, project ανασχεδιασμού που είχαν αναβληθεί άρχισαν να κινούνται, δίνοντας ένα τόνο αισιοδοξίας στο χώρο.

Σε αυτή τη στιγμή είναι κρίσιμο οι franchisors να ασχοληθούν και να διδαχθούν από τα λάθη και τις αποτυχημένες κινήσεις που χαρακτήρισαν πολλά franchiseτα τελευταία χρόνια.

Για τον franchisee, αποτυχία σημαίνει να χαθούν τα χρήματα που επένδυσε. Αποτυχία που φυσικά συνδέεται με θυμό, απογοήτευση, συναισθήματα που τις περισσότερες φορές γυρνάνε εναντίον του franchisor.

Για τον franchisor, η αποτυχία ενός singleunit franchise δεν έχει το αντίστοιχο προσωπικό κόστος. Μάλιστα ειδικά στην περίπτωση μεγάλων αλυσίδων, τις περισσότερες φορές η απώλεια αυτή είναι αμελητέα και εύκολα μπορεί να αντισταθμιστεί. Βέβαια, ανεξάρτητα από το μέγεθος της αποτυχίας και των συνεπειών της, κάτι τέτοιο δεν είναι ευχάριστο για κανέναν. Και το ενδεχόμενο της αποτυχίας, αποτελεί, όπως είναι αναμενόμενο, ένα ενδεχόμενο και για το franchising. Η αντίληψη ότι η αγορά ενός franchise concept εξαλείφει το κίνδυνο της αποτυχίας, είναι παντελώς λανθασμένη.

Δεν υπάρχουν αξιόπιστες πηγές και στατιστικά στοιχεία που να καταδεικνύουν το ρυθμό αποτυχίας των franchisees. Συνήθως όταν μελετάμε στοιχεία που αφορούν σε αλυσίδες franchise, μελετάμε τα εν ενεργεία καταστήματα κι όχι αυτά που έχουν κλείσει. Επίσης, δεν υπάρχει και σαφής ορισμός της αποτυχίας σε αυτήν την περίπτωση. Για κάποιους, αν ένα franchiseunit επιβιώσει για ένα χρονικό διάστημα και δεν κλείσει γρήγορα τις πόρτες του, δεν συγκαταλέγεται ανάμεσα στις αποτυχημένες προσπάθειες. Για κάποιους άλλους, η αποτυχία έρχεται όταν κάποιος franchisee αναγκαστεί να πουλήσει την επιχείρησή του πριν λήξει το συμβόλαιo. Πολλές φορές όμως αυτή η παραχώρηση εμπεριέχει την πώληση μια υγιούς επιχείρησης σε κάποιον άλλον για διάφορους λόγους, όπως π.χ συνταξιοδότησης. Συνεπώς όλες αυτές οι μετρήσεις δεν μπορούν να μας εφοδιάσουν με τις πληροφορίες που θα θέλαμε, μιας και δεν θα μπορούμε καν να τα συγκρίνουμε με το μέσο όρο της αγοράς και να βρούμε τη δική μας απόκλιση σε αυτό -θετική ή αρνητική. Οπότε το πιο αποτελεσματικό είναι απλά να γνωρίζουμε ποιοι είναι οι λόγοι που οδηγούν σε κλείσιμο καθένα από τα δικά μας franchiseunits.

Τις περισσότερες φορές ένα καλά δομημένο σύστημα franchiseαποτυγχάνει επειδή ο franchisee κάτι έκανε ή ΔΕΝ έκανε. Επίσης, οι αστοχίες διοίκησης του franchiseunit διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο, με τον franchisor τις περισσότερες φορές να μην μπορεί να κάνει κάτι για να αποτρέψει την επερχόμενη αποτυχία.

Οι λόγοι αποτυχίας μπορούν κάποιες φορές να αναζητηθούν ακόμα και στην περίοδο πριν ανοίξει το κατάστημα. Η τοποθεσία, το ανεπαρκές κεφάλαιο, η μη σωστή επιλογή συνεργάτη κ.λπ. Όμως! Από τη στιγμή που ofranchisor επέλεξε τον franchisee, τον εκπαίδευσε, ενέκρινε το σημείο και προχώρησε σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες, φέρει κι ο ίδιος ένα μερίδιο ευθύνης.

Με το να κατανοήσουμε λοιπόν γιατί αποτυγχάνει ένα franchiseunit, κατανοούμε πολλά και για το ίδιο το σύστημα franchise

Τι πρέπει να κάνετε ως franchisor;

  1. Κατανοήστε τη διαδικασία επιλογής των franchisees. Καλύπτουν όλοι τα κριτήρια που είχατε θέσει; Πουλήσατε franchise ή επιλέξατε τον κατάλληλο franchisee; Μόλις εκτιμήσετε τις πληροφορίες σας, δείτε αν όλα αυτά συνδέονται με τις αποτυχημένες προσπάθειες συνεργατών σας.
  2. Επανεξετάστε την επικοινωνία που είχατε με τους franchisees σας. Κάντε κριτική και επανεκτιμήστε τις ενέργειες που πραγματοποιήθηκαν όταν χρειάστηκε να επιλύσουν κάποιο ζήτημα.
  3. Συζητήστε με τους συνεργάτες σας την πορεία -θετική ή αρνητική- των franchisees σας
     και ζητήστε τη γνώμη τους.
  4. Όταν αποχωρεί ή κλείνει ένα franchise, απευθυνθείτε σε κάποιο εξειδικευμένο γραφείο και μιλήστε με κάποιον από το προσωπικό του franchisee.Γνωρίζει την κατάσταση εκ των έσω και το πιο πιθανό είναι να μπορεί να σας δώσει σημαντικές πληροφορίες.
  5. Μιλήστε με τον franchisee. Μπορείτε να συμβουλευθείτε αρχικά τον δικηγόρο σας ώστε να σας δείξει τα πλαίσια μέσα στα οποία πρέπει να κινηθείτε ώστε νομικά να είστε κατοχυρωμένοι. Η συζήτηση αυτή ενδέχεται να μην είναι πολύ ευχάριστη, όμως είστε ο manager όλου του δικτύου και πρέπει να είστε και ο δέκτης οποιουδήποτε ζητήματος προκύπτει. Οφείλετε να ακούσετε χωρίς να είστε σε αμυντική θέση. Ακόμα κι αν είστε πεπεισμένος ότι γνωρίζετε καλά την κατάσταση, μια τέτοια συζήτηση σίγουρα θα σας ωφελήσει και θα κατανοήσετε ακόμα περισσότερα πράγματα.

Επόμενο βήμα είναι να συζητήσετε με την ομάδα και τους συμβούλους σας τα συμπεράσματα που βγάλατε μετά από τα παραπάνω βήματα. Συζητήστε και βρείτε σημεία βελτίωσης του συστήματος. Επωφεληθείτε από οποιαδήποτε αστοχία και σχεδιάστε τις ενέργειές σας ώστε να είστε σε θέση να αντιμετωπίσετε ή καλύτερα να προλάβετε αντίστοιχα ζητήματα, που ενδεχομένως προκύψουν στο μέλλον.

Η ταχεία ανάπτυξη και ο μικρός βαθμός αποτυχίας χαρακτηρίζει για πολλούς ένα επιτυχημένο σύστημα franchise. Όμως! Όταν αυτό παρατηρείται σε νέα concept μπορεί απλά να οφείλεται σε μια πολύ καλή ομάδα και ένα πολύ καλό σύστημα πωλήσεων ή απλά και στο σωστό timing!

Εξετάστε αν ο franchiseeσας μπορεί να ανταποκριθεί στο αρχικό κεφάλαιο κίνησης αλλά και στο άυλο κεφάλαιο (γνώσεις, συμπεριφορά, εμπειρίες, επιχειρησιακή κουλτούρα κ.λπ.).

 Η αποτυχία δεν έρχεται από τη μια στιγμή στην άλλη, οπότε το να ελέγχετε από την αρχή τη νέα είσοδο στο δίκτυό σας, ενδεχομένως αποτρέψει δυσάρεστες εξελίξεις στο μέλλον.

Η αναγνωρισιμότητα ενός δικτύου, η πορεία του, κρίνεται από τη διαχείριση των αποτυχιών, των λαθεμένων επιλογών από την κεφαλαιοποίηση και διάχυση της συλλογικής εμπειρίας. Βασικός δείκτης; Η επιτυχία και η ικανοποίηση των franchisees… 

Σχετικά άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία πλοήγησης. Συμφωνώ