To 2022 οδεύει πια προς το τέλος του, αφήνοντας ένα ισχυρό αποτύπωμα ως έτος προκλήσεων, έντονων ανακατατάξεων, αλλά και σημείο καμπής, που σηματοδοτεί τη δρομολόγηση σημαντικών εξελίξεων συνολικά στην κοινωνία και στην οικονομία.
Τα δίκτυα franchise, υποδεχόμενα το 2023, έχουν να αντιμετωπίσουν συμπίεση της κερδοφορίας, τις επιπτώσεις της εκτίναξης του πληθωρισμού παγκοσμίως, το εξαιρετικά υψηλό κόστος ενέργειας, την αβεβαιότητα που προκαλεί ο πόλεμος στην Ουκρανία και αυτά σε συνδυασμό με τις παρατεταμένες συνέπειες της πανδημίας στις αγοραστικές συνήθειες, τις αντιλήψεις και τις προσδοκίες των καταναλωτών, τα προβλήματα που δημιούργησε στην εφοδιαστική αλυσίδα και στο ανθρώπινο δυναμικό. Και επιπρόσθετα τις έντονες ανακατατάξεις του ανταγωνιστικού πεδίου, την είσοδο νέων ανταγωνιστών είτε από το εξωτερικό, είτε από άλλους κλάδους, καθώς και τις αλλαγές που επιφέρει η τεχνολογία σε επιχειρησιακές λειτουργίες -και στη δομή κόστους- αλλά και στα κανάλια διανομής, νέα και υφιστάμενα.
To franchising, ως στρατηγική ανάπτυξης, έχει εδραιωθεί στη συνείδηση του επιχειρηματικού κόσμου ως μια εξαιρετική μέθοδος επιχειρηματικής ανέλιξης και κερδοφορίας, σχεδόν σε όλους τους κλάδους της αγοράς.
Στα αποτελέσματα των ερευνών που επί 25 χρόνια διεξαγάγει το FRANCHISE SUCCESS MEDIA GROUP, τα δίκτυα franchise, στις σημερινές πρωτόγνωρες προκλήσεις, αποδεικνύονται εξαιρετικά ανθεκτικά, διευρύνουν τα μερίδια αγοράς τους, ενισχύοντας και τα ανταγωνιστικά τους πλεονεκτήματα, ενώ παράλληλα καταγράφουν θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Σημαντική είναι επίσης η αυξημένη ζήτηση εκ μέρους υποψήφιων επενδυτών ποιοτικών συστημάτων franchise.
Tο franchising αναδεικνύεται ως η πλέον πρόσφορη εναλλακτική επιλογή για τους νέους επιχειρηματίες που στρέφονται στην αυτοαπασχόληση και επιθυμούν την επιχειρηματική – επαγγελματική τους ανέλιξη. Παράλληλα δίνει τη δυνατότητα μετασχηματισμού σε υφιστάμενους επιχειρηματίες που αποζητούν νέες επιχειρηματικές προτάσεις.
Σε αυτό το περιβάλλον, στο FRANCHISE SUCCESS MEDIA GROUP αισθανόμαστε δικαιωμένοι για την καθιέρωση των “THE FRANCHISE SUCCESS AWARDS” προσανατολισμένοι στην ανάδειξη εκείνων των πρακτικών που ευνοούν την ποιοτική ανάπτυξη των δικτύων franchise στην Ελλάδα και την αναπαραγωγή τους, προς όφελος του θεσμού και της ελληνικής οικονομίας συνολικά.
Τα “THE FRANCHISE SUCCESS AWARDS 2022” επιβραβεύουν τις αλυσίδες franchise που εφάρμοσαν βέλτιστες πρακτικές προσφέροντας στους υφιστάμενους και νέους franchisees επιχειρηματικές ευκαιρίες ανάπτυξης και επαγγελματικής ανέλιξης και απευθύνονται κυρίως στην εκτός franchising επιχειρηματική κοινότητα γιατί στόχος μας είναι η διεύρυνση και η ανάδειξη του franchising σαν κύριο μοχλό επιχειρηματικής δραστηριοποίησης.
Είμαστε ακόμα δικαιωμένοι γιατί επιβραβεύτηκαν εταιρείες που επέδειξαν ευελιξία, ταχύτητα προσαρμογής, επένδυσαν σε υποδομές, ενίσχυσαν στοιχεία διαφοροποίησης και μοναδικότητας, θέτοντας νέα στάνταρτ στην κατηγορία τους, στοιχεία εξαιρετικά πολύτιμα σε ένα περιβάλλον σαν κι αυτό που βιώσαμε και θα συνεχίσουμε να πληρώνουμε τα επόμενα χρόνια.
Παράλληλα για πρώτη φορά το Franchise Success Media Group βραβεύει τρεις σημαντικές προσωπικότητες που συνέβαλαν αποτελεσματικά στην ανάπτυξη, την ανάδειξη και την καθιέρωση του Franchising, στην ελληνική αγορά, τόσο συμμετέχοντας ενεργά σε αυτό έχοντας ρόλο Franchisor / Franchisee, όσο και μέσω των συμβουλών τους, στηρίζοντας με την τεχνογνωσία τους επιχειρήσεις και επαγγελματίες.
Το Franchising, περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο σύστημα ανάπτυξης, θέτει το ανθρώπινο στοιχείο στο επίκεντρο. Επιχειρηματίες ανοιχτοί σε προκλήσεις, στελέχη με υψηλή τεχνογνωσία, εξειδικευμένοι σύμβουλοι με εμπειρία και αποδεδειγμένη επιτυχημένη διαδρομή στον χώρο και franchisees οι οποίοι διαθέτουν πόρους και ταλέντα, αποτελούν τα βασικά συστατικά της επιτυχίας του franchising και σήμερα και χθες και αύριο.
Το 2022 μας δίδαξε πολλά και αυτό καταγράφεται και στις συνεντεύξεις των βραβευθέντων που παρουσιάζουμε στο παρόν τεύχος του Franchise Success. Συμπερασματικά. κάθε σχεδιασμός πρέπει να λαμβάνει υπόψη του τη συμπίεση εισοδημάτων και κατανάλωσης, συνδυαστικά με τις αλλαγές που επέφερε η πανδημία σε καταναλωτικά πρότυπα, ιεραρχήσεις και αξίες.
Με βάση την εμπειρία μας, την ενεργή συμμετοχή μας στη διαχείριση και ανάπτυξη ισχυρών δικτύων και τις αναλύσεις των καλών πρακτικών των ηγέτιδων εταιρειών στον χώρο του Franchising καταθέτουμε -και θέτουμε προς συζήτηση και εμπλουτισμό- μια σειρά από προτάσεις που ελπίζουμε να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις και τα δίκτυα Franchise να πλοηγηθούν σε αυτό το ρευστό περιβάλλον, να αντιμετωπίσουν τα άμεσα πιεστικά προβλήματα και να χαράξουν μια μακροπρόθεσμη στρατηγική υγιούς ανάπτυξης, μετασχηματισμού και ενδυνάμωσης των ανταγωνιστικών τους πλεονεκτημάτων.
- Αύξηση της ικανότητας ανταπόκρισης της επιχείρησης -και του δικτύου- σε αντίξοες συνθήκες και μεταβαλλόμενες καταστάσεις. H αναμονή επιστροφής μας σε «κανονικές» συνθήκες λειτουργίας είναι μία φενάκη. Η μόνη «κανονικότητα» θα είναι πλέον η συνεχής αλλαγή και αυτό για μεγάλο χρονικό διάστημα.
- Δημιουργία νέων προϊόντων και αύξηση των υπηρεσιών με λογική προϊόντων, σχεδιασμένων με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις ιδιαιτερότητες πολλαπλών καναλιών διάθεσης. Δημιουργία ή ένταξη σε νέα κανάλια πωλήσεων και ανάπτυξη ψηφιακών εμπειριών σε omni-channel περιβάλλον. Η ανάδειξη σημείων διαφοροποίησης και η ενσωμάτωση προστιθέμενης αξίας σε όλα τα σημεία επαφής με τον πελάτη είναι εξαιρετικά σημαντική για τη βιωσιμότητα της κάθε επιχείρησης, του κάθε δικτύου.
- Η ένταση του ανταγωνισμού σε επίπεδο κόστους, η είσοδος νέων παικτών στην αγορά, η αλλαγή στα καταναλωτικά πρότυπα δημιουργεί την ανάγκη για αναδιοργάνωση των λειτουργικών μοντέλων, την αξιοποίηση της τεχνολογίας αλλά και για ολοκληρωμένα προγράμματα επικοινωνίας εντός του οργανισμού, εντός των δικτύων διασφαλίζοντας την ομαλή μετάβαση και μετασχηματισμό και κυρίως την αποφυγή συγκρούσεων μέσα στο δίκτυο franchise.
- Η αποδοτικότητα των business unit που ασχολούνται με τη διαχείριση του δικτύου, η μεταφορά στο επίκεντρο δράσεων και πρωτοβουλιών για την αύξηση της απόδοσης και της παραγωγικότητας του κάθε σημείου πώλησης και του κάθε franchisee προς όφελος του ιδίου αλλά και του δικτύου συνολικά, καθώς και η ανάδειξη και η αξιοποίηση νέων profit centers, αξιοποιώντας το σύνολο των υφιστάμενων πόρων υλικών και άυλων. Στο πλαίσιο αυτό ο ανασχεδιασμός συνολικά του δικτύου -τύποι σημείων πώλησης, τοποθεσίες, διασπορά κ.λπ.- λαμβάνοντας υπόψη εναλλακτικά δίκτυα και κανάλια διανομής, αγοραστική δύναμη, διάταξη άμεσου και έμμεσου ανταγωνισμού κοκ. είναι πιο σημαντική προτεραιότητα από ποτέ.
- Η προσέλκυση και διακράτηση ποιοτικών franchisees, η αξιοποίησή τους, η ενθάρρυνση ανάληψης πρωτοβουλιών εκ μέρους τους -στο πλαίσιο των ορίων που θέτει το σύστημα franchise- σε τοπικό επίπεδο, η αξιοποίηση της τεχνογνωσίας που δημιουργείται στην πρώτη γραμμή, είναι πιο σημαντικά από ποτέ. Η κερδοφορία, η ανάπτυξη ενός δικτύου franchise εξαρτάται απόλυτα από την ικανοποίηση και την κερδοφορία του κάθε franchisee, του κάθε σημείου πώλησης. Ο πολυσυζητημένος πόλεμος για διεκδίκηση ταλέντων και χαρισματικών νέων επιχειρηματιών μεταφέρεται και στην αγορά του franchising.
- Ανοιχτοί σε προκλήσεις και αναζήτηση στρατηγικών συμμαχιών με στόχο τη συμμετοχή σε οικοσυστήματα αλυσίδων αξίας, με στόχο τη δημιουργία συνεργειών, σημαντικών οικονομιών κλίμακας αλλά και ανάπτυξη τεχνογνωσίας.
• Αξιοποίηση της τεχνολογίας στο σύνολο των επιχειρησιακών λειτουργιών με έμφαση στην αναδόμηση της αγοραστικής εμπειρίας και στη δέσμευση του πελάτη καθώς και στη βελτίωση της παραγωγικότητας και την εξοικονόμηση πολύτιμων πόρων δημιουργώντας ευκαιρίες ηγεσίας κόστους. - Έλεγχος στην εφοδιαστική αλυσίδα διασφαλίζοντας ομαλή ροή τροφοδοσίας και επάρκειας προϊόντων αλλά και αποτελεσματική διαχείριση του κόστους, της κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων και των επιπτώσεων στο κεφάλαιο κίνησης τόσο για τον franchisor όσο και για τους franchisees.
- Σχεδιασμός και αποτελεσματική υλοποίηση ουσιαστικού έργου από τις επιχειρήσεις και τα δίκτυα σε θέματα κοινωνικής ευθύνης και βιώσιμης ανάπτυξης, αποτελεσματικής επικοινωνίας αυτών, εκπαίδευσης και συμμετοχής-δέσμευσης των franchisees. Οι καταναλωτές επιλέγουν και επιβραβεύουν δίκτυα, επιχειρήσεις με ειλικρινές, αυθεντικό, ισχυρό κοινωνικό αποτύπωμα.
- Η επικοινωνία στα δίκτυα είναι πιο σημαντική από ποτέ. Η ύπαρξη ενός ξεκάθαρου οράματος, ενός σαφώς ορισμένου σκοπού, μιας δομημένης στρατηγικής στοιχεία εξαιρετικά απαραίτητα σε έναν οργανισμό, για να είναι αποτελεσματικά, απαιτείται η συνεχής επικοινωνία τους και υιοθέτηση από το σύνολο του δικτύου. Η δημιουργία μιας κουλτούρας ανοιχτής σε προκλήσεις και στις συνεχείς αλλαγές αναδεικνύεται πιο κρίσιμη από κάθε άλλη περίοδο. Η αποτελεσματική αντίδραση στις προκλήσεις της αγοράς δεν προϋποθέτει μόνο την ταχεία κατανόησή τους και τη χάραξη αποτελεσματικών στρατηγικών και τακτικών κινήσεων αντιμετώπισης αλλά και τη δυνατότητα ταχείας εφαρμογής τους και μείωσης των όποιων αντιστάσεων που δημιουργούν.
Σε αυτό το σύνθετο και ρευστό περιβάλλον, με αναμενόμενη την περαιτέρω αύξηση του κόστους λειτουργίας και τη βέβαιη συμπίεση της κατανάλωσης -τουλάχιστον τους επόμενους μήνες, τα δίκτυα franchise θα πρέπει να επιχειρήσουν μια καλά σχεδιασμένη και οργανωμένη «φυγή προς τα μπρος», να επιταχύνουν τον ολοκληρωμένο επιχειρηματικό και λειτουργικό μετασχηματισμό τους, επενδύοντας στην αξιοποίηση της τεχνολογίας, τη βιώσιμη ανάπτυξη έχοντας πάντα στο επίκεντρο το κάθε σημείο του δικτύου, τον κάθε franchisee και φυσικά τους καταναλωτές ως μέλη μιας ενιαίας κοινότητας και όχι απλώς αγοραστές.