Αρχική ResourcesΆρθρα Έρευνα υποψήφιων franchisees 2022

Έρευνα υποψήφιων franchisees 2022

σύνταξη Loukia Karrori
0 σχόλια

Ύστερα από 2 χρόνια αβεβαιότητας και ανασφάλειας, το franchising ισχυροποιείται και προσελκύει ακόμη περισσότερους ενδιαφερόμενους. Οι νέοι επενδυτές νιώθουν έτοιμοι να κάνουν το νέο τους επιχειρηματικό βήμα, μέσα στο 2022 κάτω από την ομπρέλα ενός δικτύου franchise. Έχοντας δίπλα τους εξειδικευμένους σύμβουλους franchise επιλέγουν concept που τους οδηγούν σε ένα πιο αποδοτικό αλλά και ασφαλές επιχειρηματικό περιβάλλον.

Όπως κάθε χρόνο, το FRANCHISE SUCCESS MEDIA GROUP πραγματοποίησε από τα μέσα Δεκεμβρίου 2021, έως τα μέσα Φεβρουαρίου 2022, έρευνα στην οποία καταγράφονται οι αλλαγές και διαφοροποιήσεις στο προφίλ αλλά και στις προτιμήσεις των υποψηφίων franchisees.
Παράλληλα, μια δεύτερη έρευνα πραγματοποιήθηκε τον Απρίλιο, δίνοντας βάση στις επιπτώσεις που έφερε η κρίση που ξέσπασε στην Ουκρανία. Τα στοιχεία που προκύπτουν από τη φετινή έρευνα παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, με βασικά ευρήματα:

  • Το 2022 περισσότεροι ενδιαφερόμενοι νιώθουν έτοιμοι να επενδύσουν αφήνοντας πίσω την αβεβαιότητα που έφερε η πανδημία.
  • Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει φέρει αναταραχή σε όλο τον κόσμο, ωστόσο δεν αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για ένα σημαντικό τμήμα νέων επενδυτών.
  • Τα συστήματα franchise αποτελούν ευκαιρία και πιο σίγουρη επιλογή με μειωμένο ρίσκο.
  • Οι ενδιαφερόμενοι επιλέγουν concept με διαχρονικότητα και ανθεκτικότητα στις κρίσεις.
  • Ο κλάδος της εστίασης παραμένει ψηλά στις προτιμήσεις των επενδυτών ωστόσο ο κλάδος των υπηρεσιών και ο κλάδος των Super Market / Convenience Stores βρίσκονται στην πρώτη θέση.
  • Οι νέοι franchisees αναδεικνύουν την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, ως ένα από τα βασικά κριτήρια επιλογής ενός συστήματος franchise.
  • Πιο ελκυστικές θεωρούνται οι επιχειρήσεις που υιοθετούν νέες τεχνολογίες, καινοτομούν και εφαρμόζουν συγκροτημένες πολιτικές κοινωνικής ευθύνης.
  • Το κοινό επιλέγει και εμπιστεύεται τους σύμβουλους franchise για την επιλογή της βέλτιστης πρότασης franchise, αν και απουσιάζει δομημένη διαδικασία έρευνας για την πλειοψηφία των υποψηφίων.
  • Το προφίλ του franchisor, οι υποδομές και η στελέχωση παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην τελική απόφαση.
  • Διαφάνεια & αξιοπιστία αναδεικνύονται σαν κυρίαρχα κριτήρια επιλογής Franchisor καθώς και η ύπαρξη δομών συνεχούς υποστήριξης, για franchisees που αναζητούν σιγουριά και ασφάλεια σε ένα ταχέως μεταβαλλόμενο εξωτερικό περιβάλλον.

Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας, οι νέοι υποψήφιοι έχουν αποφασίσει να αφήσουν πίσω τους την πανδημία και να επενδύσουν σε ένα σύστημα franchise. Για τους περισσότερους υποψήφιους, οι συνθήκες είναι ευνοϊκές για ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας μέσω franchising.

franchisee 5

Οι franchisees του αύριο

Η πλειονότητα των υποψήφιων επενδυτών είναι νεοεισερχόμενοι στον χώρο. Αυξάνεται το ποσοστό των υποψήφιων επενδυτών που, αν και διαθέτουν μικρή εμπειρία είτε ως στελέχη είτε ως επιχειρηματίες, τολμούν να κάνουν μια νέα αρχή στο πιο ασφαλές περιβάλλον του franchising.
Σε σταθερό ποσοστό (60%) παραμένει ο αριθμός των υποψηφίων που επιλέγει να κάνει χρήση προσωπικών κεφαλαίων για να χρηματοδοτήσει την επένδυσή του.
Μόνο 26% επιλέγει τον τραπεζικό δανεισμό και το 28% σκέφτεται να διερευνήσει προγράμματα επιδοτήσεων, αναδεικνύοντας το κενό που υπάρχει στην πρόσβαση τρίτων κεφαλαίων για την πλειοψηφία των δυνητικών επενδυτών. Σημαντική αλλαγή στη συμπεριφορά των υποψηφίων παρατηρείται στην ερώτηση «Σκέφτεστε να ξεκινήσετε ένα franchise μόνος σας ή συνεταιρικά». Το 72% των ερωτηθέντων απαντά ότι προτιμούν να κάνουν το βήμα αυτό μόνοι τους, την ίδια στιγμή που στην έρευνα του 2021 το ποσοστό έφτανε το 63%.

franchisee 6

Έτος ανάπτυξης για το franchising

Το 2022 φαίνεται ότι θα είναι το έτος κατά το οποίο οι επιχειρήσεις franchise μπορούν να αναπτυχθούν και να επεκταθούν.
Σύμφωνα με το γράφημα Νο 5, παρατηρούμε ότι το 35% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι μέσα στους επόμενους 6 μήνες σκέφτεται να επενδύσει σε ένα σύστημα franchise. Αξιοσημείωτο αποτέλεσμα, καθώς στην έρευνα του προηγούμενου έτους μόνο το 24% ήταν έτοιμο να επενδύσει άμεσα. Το 32% επιθυμεί να επενδύσει μέχρι το τέλος του 2022 και ένα 17% σκέφτεται να επενδύσει στους επόμενους 12-18 μήνες, καθώς το franchising θα συνεχίζει να αναπτύσσεται. Συνοπτικά λοιπόν, παρατηρούμε ότι το 67% δηλώνει έτοιμο να προχωρήσει άμεσα σε επόμενο διάστημα και το 24% αναμένει το τέλος του 2022 για να κάνει το επόμενο βήμα. Τα ποσοστά αυτά αποδεικνύουν ότι η πανδημία αλλά και ο πόλεμος στην Ουκρανία δεν αποτελούν αποτρεπτικό παράγοντα για σημαντικό τμήμα υποψηφίων, όπως φαίνεται και στο γράφημα Νο 6.
Συγκεκριμένα στην ερώτηση «Έχει διαφοροποιηθεί ο χρονικός ορίζοντας της επένδυσής σας λόγω του πολέμου στην Ουκρανία» το 21,43% δηλώνει ότι θα επενδύσει κανονικά μέσα στο επόμενο τρίμηνο. Επιπρόσθετα, το 38,39% δεν σκέφτεται να επενδύσει μέσα στο επόμενο τρίμηνο αλλά εντός του 2022. Σε επόμενο γράφημα Νο 7, φαίνεται το υψηλό ενδιαφέρον των επενδυτών για το franchising παρά την αναταραχή που έφερε ο πόλεμος. Το 39,29% δεν έχει επηρεαστεί από τον πόλεμο και δεν θα αναβάλλει τα επενδυτικά του σχέδια. Μόνο το 8,93% έχει επηρεαστεί από τις αλλαγές που παρουσιάζονται στις καταναλωτικές συνήθειες και τάσεις λόγω πολέμου και προσανατολίζεται σε διαφορετικό κλάδο.

franchisee 8

Επιχειρηματική ευκαιρία ή σιγουριά

Για την πλειονότητα των ερωτηθέντων (77%), το franchising είναι μια σίγουρη επιλογή σε περιόδους κρίσης, παρέχοντας ασφάλεια και μειωμένο ρίσκο σε σχέση με τη δημιουργία μιας νέας επιχείρησης εκτός franchising. Έχει πολύ ενδιαφέρον να εξετάσουμε και τους λόγους επένδυσης σε ένα σύστημα franchise. Σύμφωνα με το γράφημα Νο 9 το 59% αναφέρει ότι είναι πιο ασφαλές το περιβάλλον του franchising για την έναρξη μιας νέας επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Για το 41%, η επένδυση σε ένα σύστημα franchise αποτελεί την ιδανική λύση για προσωπική απασχόληση καθώς μπορείς να είσαι «κύριος του εαυτού σου». Άποψη που ακολουθεί την τάση της εποχής με τις εθελούσιες παραιτήσεις και την υιοθέτηση ενός ανεξάρτητου τρόπου εργασίας. Το 37% στρέφεται στο franchising καθώς αποτελεί μια σημαντική πηγή για επιπλέον εισόδημα. Ο παράγοντας οικογένεια παίζει επίσης πολύ σημαντικό ρόλο, καθώς το 31% σκέφτεται ότι αποκτώντας ένα κατάστημα franchise «δημιουργεί» νέες θέσεις εργασίας για τα μέλη της οικογένειάς του.
Με βάση το γράφημα Νο 10 διαπιστώνουμε ότι το 58% επιθυμεί να έχει πλήρη απασχόληση στην επιχείρηση. Ποσοστό, μεγαλύτερο από πέρυσι κατά 2 μονάδες, που αποδεικνύει τη γενικότερη τάση για αυτοαπασχόληση, που επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ό,τι μόνο το 29% επιλεγεί την επένδυση χωρίς δική του ενασχόληση.

franchisee 12

Επιλέγοντας franchise

H επιλογή του κατάλληλου συστήματος franchise είναι μέγιστης σημασίας για τη βιωσιμότητα της επιχείρησης και απασχολεί ιδιαίτερα τους νέους υποψηφίους. Στο γράφημα Νο 11, οι ερωτηθέντες καλούνται να ιεραρχήσουν τα κριτήρια επιλογής ενός συστήματος franchise επιλέγοντας τα πιο σημαντικά. Η απόδοση της επένδυσης, το ύψος της επένδυσης, η αξιοπιστία της επιχείρησης ως franchisor και η δημοτικότητα του brand name είναι από τα βασικά κριτήρια για την επιλογή μιας αλυσίδας. Επιπλέον, το 26,46% και το 26,01% των υποψηφίων χαρακτηρίζουν σημαντικής σημασίας τα κριτήρια της θετικής φήμης στην αγορά ενώ επιλέγουν κλάδους που θεωρούν ότι θα έχουν μικρότερο κίνδυνο απώλειας κεφαλαίου. Σημαντική αύξηση του ποσοστού παρατηρούμε στο κριτήριο επιλογής που αφορά την προσφορά – διασφάλιση εργασίας σε περισσότερα μέλη της οικογένειας. Το ποσοστό αυξήθηκε από 9,73% σε 12%. Η ανασφάλεια και η αβεβαιότητα λόγω πανδημίας έχει ενισχύσει την επιθυμία για σταθερό
οικογενειακό εισόδημα και το franchising είναι η σωστή επιλογή για family business.

Ενδιαφέρον επίσης παρουσιάζουν τα αποτελέσματα στην ερώτηση «Επιλέγετε ένα σύστημα franchise που θα σας προσφέρει…», η οποία απεικονίζεται στο γράφημα Νο 12. Η συντριπτική πλειοψηφία, της τάξης του 63,23%, επιλέγει ένα σύστημα franchise που προσφέρει ισορροπία προσωπικής και επαγγελματικής ζωής. Σημαντικό επίσης, είναι και το
22,42% που αναζητά μια λύση που θα του προσφέρει ελευθερία κινήσεων. Όπως γίνεται αντιληπτό, οι νέοι επενδυτές επιθυμούν να δημιουργήσουν τη δική τους επιχείρηση και συγχρόνως επιλέγουν να έχουν χρόνο για προσωπική ζωή.
Το ποσοστό αυτό βαίνει αυξανόμενο στις τρεις τελευταίες έρευνες γεγονός που συνδέει τους παράγοντες επιχειρηματική δραστηριοποίηση – ποιότητα ζωής στη λήψη της απόφασης.

franchisee 16

Ενημέρωση και λήψη τελικής απόφασης

Οι νέοι επενδυτές εμπιστεύονται τις εξειδικευμένες ιστοσελίδες για τον κλάδο του franchising σαν το κύριο μέσο για την έρευνά τους. Για το 55,61% οι ιστοσελίδες αποτελούν σημαντικό εργαλείο πληροφόρησης και ενημέρωσης. Το 37,22% επισκέπτεται τις σελίδες των εταιρειών, το 31,84% χρησιμοποίησε τις μηχανές αναζήτησης και το 18,83% ενημερώθηκε μέσω social media. Εντύπωση μας κάνουν τα αποτελέσματα του γραφήματος Νο 14.

Στην ερώτηση «Ποια μέσα εμπιστεύεστε περισσότερο για την ενημέρωση σχετικά με το franchising», η σημαντική πλειοψηφία (54.26%) δείχνει εμπιστοσύνη στους σύμβουλους franchise για την τελική απόφαση. Μπορούμε λοιπόν, να συμπεράνουμε ότι οι υποψήφιοι νιώθουν περισσότερη ασφάλεια όταν ενημερώνονται από
ένα έμπειρο πρόσωπο που θα μπορεί να τους δώσει λύση σε κάθε προβληματισμό.

Χαμηλό παραμένει το ποσοστό του δείγματος που δεν προχώρησε σε κάποια έρευνα. Το 31,84% δεν έκανε κάποια έρευνα πριν πάρει την τελική απόφαση! Προβληματισμό επίσης μας δημιουργεί το γράφημα Νο 16. Στην ερώτηση «Από πόσα δίκτυα franchise πήρατε ή θα πάρετε πληροφορίες πριν την τελική απόφαση» το 66,82% δηλώνει λιγότερα από 5 και μόνο το 5% περισσότερα από 10. Και στις 2 περιπτώσεις έχουμε αλλαγές στις τιμές, αναφορικά με την περσινή έρευνα.

Μικρές αλλαγές, λιγότερα από 5: Έρευνα 2021 65,96% – Έρευνα 2022 66,82% και περισσότερα από 10: 6,36% και 5% αντίστοιχα, με μεγάλη σημασία. Οι διαφοροποιήσεις αυτές αποδεικνύουν ότι οι νέοι επενδυτές ανυπομονούν να ανοίξουν το δικό τους κατάστημα, ύστερα από αναμονή 2 χρόνων. Ωστόσο μη λαμβάνοντας ολοκληρωμένη πληροφόρηση ίσως η επιλογή που ακολουθούν να μην είναι η ιδανική.

franchisee 19

Προφίλ franchisor: Βασικό κριτήριο για την επιλογή των franchisees

Για τους νέους υποψήφιους η αξιοπιστία της επιχείρησης του franchisor παίζει πολύ σημαντικό ρόλο για την επιλογή ενός συστήματος franchise. Όπως φαίνεται στο γράφημα Νο 17, το 72% θεωρεί ότι το πιο σημαντικό κριτήριο για τον ιδανικό franchisor είναι η αξιόπιστη επιχείρηση. Το 53% δίνει έμφαση στη διαφάνεια και την υπευθυνότητα και το 33% δηλώνει ότι αναζητά έναν franchisor που να δημιουργεί ισχυρές, μακροχρόνιες σχέσεις με τους συνεργάτες / franchisees. Το 42% των επενδυτών επιλέγουν concept που θεωρούν αναπτυσσόμενα, έναντι του 39,82% της περσινής έρευνας. Οι νέοι franchisees λοιπόν, αναζητούν franchise που αναπτύσσονται συνεχώς, επεκτείνοντας τη δυναμική τους.

Αξιοσημείωτη επίσης είναι και η συμβολή που έχουν τα προγράμματα κοινωνικής ευθύνης στα ζητούμενα χαρακτηριστικά. Επομένως, στα συστήματα franchise, οι δράσεις προς όφελος της κοινωνίας συμβάλλουν και στην αναπτυξιακή τους πορεία μιας και οι υποψήφιοι επιβραβεύουν δίκτυα με ισχυρό κοινωνικό αποτύπωμα. Σε σταθερή πορεία, με πέρυσι, ακολουθεί η ύπαρξη υποδομών και η αμεσότητα (25,11% και 22,87% αντίστοιχα).

Ο νέος συνεργάτης θέλει να νιώθει ότι έχει δίπλα του έναν franchisor που μπορεί να τον υποστηρίζει καθ’ όλη τη διάρκεια της συνεργασίας. Στην ερώτηση λοιπόν, «Τι είδους υποστήριξη θεωρείτε απαραίτητη από τον franchisor», το 53,81% αποζητά τη συνεχή υποστήριξη στο σύνολο των επιχειρησιακών λειτουργιών και την αμεσότητα στην επικοινωνία.
Ποσοστό 10 μονάδες υψηλότερο από την έρευνα του 2020, υπογραμμίζοντας την ανάγκη του νέου επενδυτή για καθοδήγηση και επικοινωνία. Μικρή άνοδο παρατηρούμε στην ολοκληρωμένη αρχική εκπαίδευση, (17,49%) ενώ μείωση εμφανίζουν η διαθεσιμότητα εργαλείων και διαδικασιών διοίκησης, ποιότητας και προώθησης (12,7%) και τα χρηματοδοτικά εργαλεία, (12,56%). Ειδικά στην τελευταία περίπτωση η μείωση είναι αισθητή (18,91% περσινά ποσοστά). Συμπεραίνουμε, λοιπόν ότι οι νέοι συνεργάτες θέλουν να νιώθουν ότι ανήκουν σε μια ομάδα, σε ένα δίκτυο που διέπεται από κανόνες συνεργασίας και ουσιαστικής υποστήριξης.

Ο ρόλος ενός συμβούλου franchise

Όπως είδαμε και πιο πάνω, οι υποψήφιοι επενδυτές δείχνουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη σε εξειδικευμένους συμβούλους franchise, οι οποίοι θα αναλύσουν τις εναλλακτικές προτάσεις, θα διασταυρώσουν έγκυρα και τεκμηριωμένα στοιχεία, θα εξετάσουν τα χαρακτηριστικά και τα «θέλω» του εκάστοτε υποψηφίου και στο τέλος θα του προτείνουν τη βέλτιστη λύση. Στο ερώτημα «Κατά τη διαδικασία επιλογής για την επένδυση σε ένα δίκτυο franchise, θα απευθυνόσασταν σε εταιρεία συμβούλων» η συντριπτική πλειοψηφία του 69,51% απαντά θετικά. Ο ρόλος του συμβούλου κρίνεται απαραίτητος και ιδιαίτερα χρήσιμος σε περιόδους οικονομικής αστάθειας, όπως οι κρίσεις ή η πανδημία. Άποψη που συμμερίζεται το 66,37% του δείγματος σύμφωνα με το γράφημα Νο 19.

Τι όμως, προσφέρει στους ενδιαφερόμενους μια εταιρεία συμβούλων; Στο γράφημα Νο 20, παρατηρούμε ότι οι υποψήφιοι franchisees αναμένουν ολοκληρωμένη πληροφόρηση για τον χώρο του franchising αλλά και ένα σαφές επιχειρηματικό σχέδιο σύμφωνο με τις δικές τους ανάγκες.
Εξίσου σημαντικό για τον υποψήφιο είναι, ο σύμβουλος franchise να παρέχει καθοδήγηση στην επιλογή του κατάλληλου σημείου αλλά και προώθηση του κατάλληλου concept σύμφωνα με το προφίλ του υποψηφίου.

Ευκαιρίες στο νέο περιβάλλον

Η πανδημία έφερε πολλές προκλήσεις και προσαρμογές στις επιχειρήσεις αλλάζοντας τα μέχρι τώρα δεδομένα σηματοδοτώντας μια καινούργια εποχή.
Ως εκ τούτου, νέες ευκαιρίες αναδύονται στο νέο αυτό περιβάλλον σε κλάδους που έδειξαν ανθεκτικότητα στις αλλαγές της εποχής. Με βάση τη φετινή μας έρευνα, οι ερωτηθέντες και νέοι υποψήφιοι καταδεικνύουν τους κλάδους που θα προσφέρουν επιχειρηματικές ευκαιρίες στο επόμενο διάστημα. Με βάση το γράφημα Νο 21 οι πιο ελκυστικοί κλάδοι είναι:\

  • Super Market & Convenience Stores, με 35,87%
  • Υπηρεσίες Courier – Logistics, με 35,87%
  • Street Café, με 30,94%
  • Street Food, με 24,22%
  • Καταστήματα Τεχνολογίας, με 17,94%
  • Καταστήματα Ενέργειας, με 11,66%
  • Θεματικά Καταστήματα Εστίασης – Ελεύθερος χρόνος, με 10,76%

Η εστίαση, αν και έχει δοκιμαστεί περισσότερο από κάθε άλλο κλάδο κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αποτελεί και σήμερα μια διαχρονικά ελκυστική επένδυση, παραμένοντας πρώτη στις προτιμήσεις. Στην κορυφή των προτιμήσεων διατηρούνται επίσης τα Super market & Convenience stores και οι υπηρεσίες Courier – Logistics, με ποσοστά υψηλότερα σε σχέση με την έρευνα του 2021 (29% και 31% αντίστοιχα).

Σε άνοδο βλέπουμε τα καταστήματα τεχνολογίας και ενέργειας, δυο τομείς που απασχολούν και θα απασχολήσουν, ακόμα περισσότερο, το κοινό το επόμενο διάστημα. Αισθητή άνοδο παρουσιάζεται και στα θεματικά καταστήματα εστίασης και διαχείρισης του ελεύθερου χρόνου (10,76% σε σχέση με το περσινό 6,99%) κάνοντας φανερό ότι οι franchisees ψάχνουν ένα concept που πρέπει να είναι διαφοροποιημένο καθώς το κοινό πλέον επιθυμεί στον ελεύθερο χρόνο του να βιώσει μια ξεχωριστή εμπειρία.

Καταλήγοντας, από την έρευνα για το προφίλ των υποψηφίων franchisees που πραγματοποίησε το FRANCHISE SUCCESS MEDIA GROUP, συμπεραίνουμε ότι οι νέοι επενδυτές θεωρούν ότι το franchising είναι η σωστή επιλογή για να επενδύσουν. Νιώθουν έτοιμοι να επενδύσουν, καθώς έκαναν υπομονή σχεδόν 2 χρόνια.

Γνωρίζουν πως, «ό,τι λάμπει δεν είναι χρυσός», ακολουθούν τις τάσεις, ενημερώνονται και αποζητούν την πληροφορία. Η περίοδος της πανδημίας τους έδωσε τον χρόνο να αντιληφθούν ότι χρειάζεται ένα οργανωμένο σχέδιο δράσης και η σωστή λήψη αποφάσεων πριν κάνουν το επόμενο βήμα. Για τη λήψη των οποίων, η καθοδήγηση από έναν
σύμβουλο franchise είναι επιτακτική. Νιώθοντας ασφάλεια και εμπιστοσύνη είναι έτοιμοι να κάνουν μια νέα αρχή.

{gallery}magazine/panorama22/franchisee{/gallery}

Σχετικά άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία πλοήγησης. Συμφωνώ