Το franchising για μια εταιρεία δεν αποτελεί μονόδρομο στον στρατηγικό της σχεδιασμό. Είναι μια εναλλακτική πρόταση, που υπό προϋποθέσεις και σε συνδυασμό με μια σειρά κινήσεων στον συνολικό της επιχειρησιακό σχεδιασμό, μπορεί να αναδειχθεί σε μια εξαιρετική επιλογή.
Και πράγματι έχει αποδειχθεί! Απαιτεί σοβαρή προσέγγιση, ανάλυση εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος, ανοικτούς ορίζοντες, σοβαρές αλλαγές και προσαρμογή στη φάση μετάβασης και κυρίως δέσμευση.
Στην Ελλάδα, την τελευταία 10ετία το 40% των νέων franchisors σταματάνε να αναπτύσσονται μέσω franchising από το πρώτο έτος προώθησης του συστήματός τους, το 20% στην 2ετία και το 20% στην 3ετία.
Μόνο το 20% όσων επέλεξαν το franchising, σε κάποια φάση της πορείας τους, συνεχίζουν να δραστηριοποιούνται στον χώρο!
Δεν είναι αποδοτικό το franchising για όλους και για όλα!
Είναι προφανές ότι είναι απόλυτα λαθεμένη προσέγγιση σήμερα π.χ. για κάποιον επιχειρηματία που δραστηριοποιείται στον χώρο της Ένδυσης να ξεκινήσει ανάπτυξη μέσω franchising, αν ανήκει στην κατηγορία που είναι τοποθετημένοι όλοι οι μεγάλοι διεθνείς λιανεμπορικοί όμιλοι.
Είναι προφανές ότι εκεί προτιμώνται διαφορετικά σχήματα πολυκάναλης ανάπτυξης που πιθανόν σε επιλεγμένες περιοχές να αξιοποιούν και το franchising ως σύστημα διανομής ή υβριδικές μορφές του, προσαρμοσμένες σε μια φάση μετεξέλιξης ή κατάλληλες σε τοπικές ανάγκες.
Για να δραστηριοποιηθείτε στον χώρο του franchising, θα πρέπει να ελεγχθεί αν απαντώνται αποτελεσματικά τρία διαφορετικά ερωτήματα:
1. Ποια είναι η συνολική στρατηγική ανάπτυξης της επιχείρησής μου, την οποία πραγματικά να μπορώ να την υποστηρίξω.
2. Αν η στρατηγική αυτή απαντά στις προκλήσεις του ανταγωνιστικού περιβάλλοντος και σήμερα και όπως αυτό θα διαμορφωθεί σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα και στο τέλος.
3. Ποια πρέπει να είναι η επιχειρηματική πρόταση που θα πρέπει να διαμορφώσω για να προσελκύσω τους κατάλληλους franchisees, αυτούς που πράγματι πληρούν τους όρους που έχω θέσει και απαιτώ. Η ποιότητα και η καταλληλόλητα των franchisees είναι η βάση της επιτυχίας!
Franchising δεν σημαίνει «δημιουργήστε μια επιχειρηματική ιδέα ή μια σύμβαση και προχωρήστε». Κάποιοι θεωρούν πως επειδή είναι γνώστες (νομίζουν…) του καφέ, έχουν βρει μια φθηνή πηγή αγοράς, ξέρουν να διαμορφώσουν (νομίζουν…) ένα κατάστημα και έχουν αγοράσει ή αντιγράψει μια σύμβαση, μπορούν χωρίς πιλοτικό, χωρίς μια ολοκληρωμένη, συγκροτημένη επιχειρηματική πρόταση να προωθούν και να παραχωρούν franchise. Δεν αρκεί λοιπόν να γνωρίζετε και να διαθέτετε μόνο το προϊόν, ή να έχετε μια αποδεκτή εταιρική εικόνα ή κατάστημα. Απαιτείται να διαθέτετε πολλά παραπάνω στοιχεία, όπως ένα ξεχωριστό μοντέλο εξυπηρέτησης, μια διαφορετική αναγνωρίσιμη αγοραστική εμπειρία, υποδομές κ.ά. Δεν αρκεί ένα μοναδικό καινοτόμο προϊόν! Τα πιο δυναμικά συστήματα franchise, στη δημιουργία των οποίων έχουμε συμβάλλει όλα αυτά τα χρόνια δεν ήταν καινοτόμα, δεν είχαν ανακαλύψει την πυρίτιδα! Είχαν όμως μια διαφορετική σύνθεση προϊόντων, με ένα αναγνωρίσιμο μοντέλο εξυπηρέτησης, μια ιδιαίτερη «ατμόσφαιρα», μια μελετημένη τιμολογιακή πολιτική, ένα ολοκληρωμένο concept, μια συγκροτημένη πρόταση, κατάλληλη για τη συγκυρία, ένα ελκυστικό οικονομικό μοντέλο. Πρέπει να δούμε τη σύνθεση του προϊόντος, την εικόνα, την ατμόσφαιρα, το μοντέλο εξυπηρέτησης, το merchandising, την αρχιτεκτονική τιμών, τη στελέχωση, τη συνολική αφήγηση καθώς και τη στρατηγική ανάπτυξης. Όλα αυτά τα στοιχεία αποτελούν το concept αλλά δεν αρκούν μόνο αυτά. Εξίσου σημαντικός είναι ο ρόλος μιας έμπειρης εταιρείας συμβούλων franchise με υποδομές, συγκρότηση, στρατηγική και δέσμευση σε αποτελέσματα, για να σας στηρίξει!
Επίσης απαιτείται σύστημα και δομημένες επιχειρησιακές λειτουργίες. Πολλά ελκυστικά και υποσχόμενα concepts κατέρρευσαν ως δίκτυα franchise στην πορεία, γιατί δεν είχαν συστήματα και διαδικασίες, ακόμα και αν δημιούργησαν 15, 20, 30 καταστήματα, καταγράφοντας μια εντυπωσιακή, στα πρώτα βήματά τους, αναπτυξιακή πορεία.
Είναι οδυνηρό, καθώς ο franchisor απώλεσε κάτι που οικοδόμησε με πολύ κόπο, σπατάλησε ευκαιρίες ανάπτυξης και πολύτιμους πόρους, αλλά ταυτόχρονα συμπαρέσυρε στην πτώση του δικτύου του ανθρώπους που επένδυσαν και στήριξαν σε εκείνον το μέλλον τους.
Το τρίτο στοιχείο που απαιτείται είναι η αναγκαία κερδοφορία και για τα δυο μέρη, καθώς και μια κουλτούρα αμοιβαιότητας. Όλα αυτά τα χρόνια, επαναλαμβάνω «το franchising απαιτεί έναν τουλάχιστον όρο: Να κερδίζουν και τα δύο μέρη, από εκεί που δεν έχει κανένας τίποτα». Να μοιραστούν υπεραξίες που δεν κατέχουν, αλλά μαζί δημιουργούν. Πρέπει αυτό που θα δομηθεί μέσα από ένα σύστημα franchise να δίνει υπεραξία που θα την κατανείμεις δίκαια. Και δίκαια δε σημαίνει ίσα. Είναι προφανές ότι κάποια στιγμή ο franchisor θα κερδίζει περισσότερα, αλλά θυμηθείτε πως έχει επενδύσει εξίσου περισσότερα στο παρελθόν και επίσης θα επενδύσει περισσότερα για να διασφαλίσει το κοινό μέλλον, τα κοινά περιουσιακά στοιχεία.
Τέταρτον, θα πρέπει όλοι αυτοί οι παράγοντες και τα συστήματα να έχουν διάρκεια. Το να είμαι σήμερα ισχυρός και να έχω ένα ενδιαφέρον concept δε σημαίνει ότι θα είμαι ανταγωνιστικός και αύριο.
Στην πλειονότητα των έργων που σχεδιάζουμε και υλοποιούμε δεν επιλέγουμε τη μέθοδο του franchising. Στην πλειονότητα επιλέγουμε -και όπως αποδεικνύεται επιτυχώς- μια πολυκάναλη στρατηγική, προσαρμοσμένη στις ιδιαιτερότητες της κάθε εταιρείας, στην οικονομική συγκυρία και στη δυναμική του ανταγωνιστικού πεδίου.
Είναι ζωτικής σημασίας να γνωρίζουμε «πότε να μην κάνουμε franchising» και να αναζητούμε πάντα τη βέλτιστη στρατηγική για την κάθε εταιρεία. Γιατί κάθε εταιρεία είναι μοναδική, και αυτός είναι ο ρόλος μιας έμπειρης αποτελεσματικής εταιρείας συμβούλων franchise. Οι αρχές, η δεοντολογία και η γνώση που σου επιτρέπει να λες όχι στο Franchising, αναζητώντας τη βέλτιστη, υλοποιήσιμη πρόταση!
Θα αναφερθούμε σε ορισμένες ενδεικτικές περιπτώσεις:
1. Εξαιρετικά σύνθετη δομή
Ας εξετάσουμε τον χώρο της εστίασης. Για ένα concept που απαιτεί εξαιρετική τεχνογνωσία και σεφ με εμπειρία και ταλέντο και προϋποθέτει ταυτόχρονα υψηλό επίπεδο
εξυπηρέτησης, με δύσκολο – μεταβαλλόμενο μενού, είναι πάρα πολύ δύσκολο να επιλέξεις το franchising ως εργαλείο ανάπτυξης. Το franchising απαιτεί τυποποίηση, συστήματα, διαδικασίες. Σαφώς και μπορείς να αναπτυχθείς και σε περιπτώσεις υψηλής πολυπλοκότητας και μη απόλυτης τυποποίησης, αλλά όχι με τη συγκεκριμένη μέθοδο ή με την κλασική εφαρμογή της.
2. Απουσία ισχυρού concept
Concept σημαίνει αρμονικά συναρθρωμένα στοιχεία που σχετίζονται με την ποικιλία των προϊόντων, την ισορροπία κατηγοριών, την αρχιτεκτονική τιμών, πηγές εσόδων και δομή κόστους εναρμονισμένα στο επιχειρηματικό μοντέλο, την αναγνωρίσιμη αγοραστική εμπειρία, τη διαθεσιμότητα προσωπικού που απαιτείται, την ατμόσφαιρα, το merchandising, τα σημεία εγκατάστασης των καταστημάτων κοκ. Τι είδους marketing ακολουθώ και κυρίως πώς μπορώ να εξορθολογήσω το μοντέλο ανάπτυξής μoυ, έτσι ώστε να μην εξαρτάται η επιτυχία μου από την εμπορικότητα της θέσης του καταστήματος και μόνο. Ακόμα και αν διαθέτεις ισχυρό concept, όσον αφορά το προϊόν, αν δεν έχουν λυθεί τα θέματα ανθρώπινου δυναμικού, στρατηγικής ανάπτυξης και τοποθεσίας, υποδομών και logistics δεν μπορείς να αναπτυχθείς με franchising.
3. Υψηλό κόστος επιχειρηματικής μονάδας
Μόνο το 2% των Ελλήνων υποψηφίων franchisees μπορεί να επενδύσει πάνω από 150.000 ευρώ. Αν έχω δημιουργήσει λοιπόν ένα concept που έχει πάρα πολύ υψηλό κόστος αρχικής επένδυσης, τότε είναι μαθηματικά βέβαιο ότι δεν μπορώ να πετύχω τη γρήγορη ανάπτυξη που αποτελεί κρίσιμο στοιχείο στο franchising.
4. Χαμηλή αναγνωρισιμότητα-στοιχεία διαφοροποίησης
Μην προχωρήσετε αν δεν έχετε κατακτήσει υψηλή αναγνωρισιμότητα, ή αν δεν διαθέτετε ισχυρά (και διατηρήσιμα) στοιχεία διαφοροποίησης, ικανά να οικοδομήσουν σταδιακά αναγνωρισιμότητα.
5. Η εταιρική εικόνα τίθεται σε κίνδυνο
Αν έχετε ένα concept που δεν τυποποιείται και δεν αναπαράγεται εύκολα ή απαιτεί πολύ σύνθετα συστήματα και υποδομές, ενδέχεται να ρισκάρετε τη μέχρι σήμερα υφιστάμενη κατάσταση. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό και είναι από τις βασικές παθογένειες που επέφεραν οδυνηρά αποτελέσματα σε δίκτυα, τα οποία χωρίς έρευνα και χωρίς προετοιμασία από εξειδικευμένη εταιρεία συμβούλων επέλεξαν το franchising.
6. Νομικά ή οικονομικά ζητήματα
Εταιρείες που δεν έχουν λύσει σημαντικά θέματα όπως κατοχύρωση του brand name, ή που έχουν σύμβαση με διεθνή οίκο που λήγει σε λίγα χρόνια και δεν έχουν διασφαλίσει συνέχιση συνεργασίας, ή έχουν εκκρεμότητες ως προς το πλαίσιο λήψης άδειας λειτουργίας, ή το οικονομικό τους μοντέλο στηρίζεται σε αμφιλεγόμενο φορολογικό πλαίσιο (π.χ. ύψος ΦΠΑ) κοκ. και προσπαθούν να αναπτυχθούν με τη μέθοδο του franchising: θέλει μεγάλη προσοχή. Δεν είναι λύση το franchising, αν αντιμετωπίζετε προβλήματα νομικά ή λειτουργικά ή φορολογικά θέματα. Και αν κάποιοι το έκαναν (Ελλάδα είμαστε…) τους κόστισε. Μην τους ακολουθήσετε.
7. Περιορισμένη οικονομική δυνατότητα υποστήριξης και ελλιπής εμπειρία
Το franchising απαιτεί σημαντική αρχική επένδυση και σε κεφάλαια και σε χρόνο. Υποδομές, οργάνωση, επενδύσεις σε σχεδιασμό, σε απόκτηση της απαραίτητης για το Franchise τεχνογνωσίας, στρατηγικές συμμαχίες, ανθρώπινο δυναμικό, κεφάλαιο κίνησης, συστηματική προώθηση κ.λπ. Απαιτεί πιλοτική διαδικασία που κοστίζει ή απόκτηση εμπειρίας από τρίτους που και αυτή κοστίζει.
8. Απουσία απαραίτητης συμπεριφοράς «κουλτούρας franchise»
Κουλτούρα franchise σημαίνει να μπορώ να μοιραστώ αυτά που δεν έχω. Αλλά και την ικανότητα να τυποποιώ και να αναπαραγάγω επιτυχώς ένα δοκιμασμένο μοντέλο!
Ο ορισμός του franchising είναι να δημιουργώ και έπειτα να μοιράζομαι-αναπαραγάγω το σύστημά μου, τις διαδικασίες μου, τις εμπειρίες μου, το επιχειρηματικό μοντέλο μου. Σημαίνει να μπορώ να στηρίξω γενναιόδωρα μέσα σε κανόνες, την υπεραξία που δημιουργώ, μαζί με την ομάδα των franchisee που με ακολουθεί. Αν δεν υπάρχει η έννοια «κουλτούρα franchise», ή «υπεύθυνο franchising» δεν μπορώ να λειτουργήσω. Είναι προφανές ότι δεν αρκεί να έχεις οικονομικές δυνατότητες αλλά απαιτείται να υπάρχει και μια κουλτούρα υποστήριξης και κυρίως εμπειρία, που δεν ορίζεται ως αυτά που έζησα, αλλά όσα έμαθα από αυτά που έζησα και μπορώ να τα μεταφέρω και να τα αναπαραγάγω με επιτυχία.
9. Η ελκυστικότητα του κλάδου
Δεν υπάρχουν ελκυστικοί και μη ελκυστικοί κλάδοι. Αν δραστηριοποιούμαστε σε έναν ιδιαίτερα ελκυστικό κλάδο, όπως είναι τώρα ο καφές ή η εστίαση, δε σημαίνει ότι θα διαθέτουμε και ένα επιτυχημένο σύστημα franchise. Μπορεί να επενδύσετε σε έναν όχι και τόσο ελκυστικό κλάδο, αλλά να δημιουργήσετε ένα εξαιρετικό concept. Αποφύγετε τις γενικεύσεις για το κλάδο, αναλύστε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του, το ανταγωνιστικό πεδίο, τη δική σας θέση, τους διαθέσιμους πόρους, τα ανταγωνιστικά σας πλεονεκτήματα, τη συγκυρία, και προσπαθήστε να δημιουργήσετε ένα διαφορετικό τύπο καταστημάτων ικανό να δημιουργήσει μια νέα κατηγορία, να επανακαθορίσει συνολικά την αγορά.
10. Αδυναμία επίτευξης οικονομιών κλίμακας
Κατά τη διάρκεια της ανάπτυξής σας, μπορείτε να πετύχετε οικονομίες κλίμακας στις οποίες διασφαλίζετε δυο τομείς. Πρώτον, δημιουργείτε εμπόδια στον ανταγωνισμό. Η σωστή στρατηγική δεν ορίζει μόνο το πώς θα κινηθείτε αύριο, αλλά πώς θα αποτρέψετε τους άλλους να σας ακολουθήσουν ή να σας αντιγράψουν. Και δεύτερον, να δημιουργήσετε τέτοιο μοντέλο, ώστε να αναπτυχθείτε σχετικά γρήγορα, να διαθέτετε τέτοιο προϊόν που να μπορέσετε μέσα από τις διαδικασίες και τα συστήματα να μειώσετε το κόστος. Πρέπει να εξετάσετε δυναμικά αυτό που σχεδιάζετε, για να διακρατήσετε ικανοποιητικό/ανταγωνιστικό ποσοστό κερδοφορίας και για τον franchisee. Οι οικονομίες κλίμακας δεν είναι μόνο σε επίπεδο αγορών, αλλά και σε οικονομίες εύρους. Δηλαδή, να μπορέσετε να προσθέσετε και άλλα προϊόντα διευρύνοντας την αξία ανά συναλλαγή, ή επιμερίζοντας τις σταθερές δαπάνες της επιχείρησής σας.
11. Υπομονή και επιμονή
Franchising σημαίνει υπομονή και επιμονή. Χρειάζεται να έχετε ένα ξεκάθαρο στρατηγικό σχέδιο. Τα πιο επιτυχημένα συστήματα franchise (αυτά που άντεξαν στο χρόνο…) επένδυσαν χρόνο στον σχεδιασμό και στην πιλοτική διαδικασία και έπειτα σημείωσαν γρήγορη αναπτυξιακή πορεία. Απαιτείται στρατηγική, συστηματική έρευνα, υπομονή, επιμονή, σωστή ομάδα συνεργατών και συνέπεια.
Στο επίκεντρο κάθε επιτυχημένου συστήματος franchise υπάρχει ένας χαρισματικός και κοινωνικός άνθρωπος, μια φωτισμένη ομάδα που προσελκύει σαν μαγνήτης τους γύρω της και βοηθάει τους συνεργάτες της να πιστέψουν στους εαυτούς τους αρκετά ώστε να τολμήσουν να επενδύσουν σε μια επιχείρηση ενός δικτύου.
12. Μη «ευπώλητο» concept (ελκυστικότητα-αξιοπιστία)
Υπάρχουν κλάδοι που δεν είναι «ερωτεύσιμοι» από την πρώτη στιγμή και που παρουσιάζουν υψηλό βαθμό κόπωσης όσον αφορά τα μεγέθη τους. Σε τέτοιους κλάδους χρειάζεστε ένα ιδιαίτερο concept, ένα καινοτόμο μοντέλο λειτουργίας, ώστε να μετατρέψετε κάτι συμβατικό σε απόλυτα ελκυστικό και να «παίξετε» με την αξιοπιστία.
Να καταστήσετε σαφές πως παρ’ όλο που δραστηριοποιήστε σε έναν κλάδο όχι και τόσο ελκυστικό, διαθέτετε μια αξιόπιστη ομάδα που θα δημιουργήσει μια νέα κατηγορία καταστημάτων, κάτι καινοτόμο στον χώρο. Αυτό σημαίνει υπομονή σε επίπεδο επικοινωνίας, αλλά και επιμονή σε επίπεδο δημιουργίας εταιρικής εικόνας και λειτουργίας.
Επιμονή σε επίπεδο οργάνωσης και κυρίως αλλαγή του τρόπου εξυπηρέτησης καθώς και της συνολικής αφήγησης και πρότασης. Ο τρόπος που εξυπηρετώ και η αφήγηση που δημιουργώ είναι πιο σημαντικά από το προϊόν από μόνο του!
13. Θέματα κερδοφορίας
Είναι τραγικό αυτό που συμβαίνει στην Ελλάδα, ιδιαίτερα στον χώρο της Εστίασης. Κάποιοι στηρίζουν ένα ολόκληρο μοντέλο σε λαθεμένες εκτιμήσεις ενός πιλοτικού καταστήματος σε εμπορικό σημείο ή σε παραβατικές συμπεριφορές! Αυτό δε σημαίνει κερδοφορία. Είναι απαράδεκτο να σχεδιάζω το επιχειρηματικό μοντέλο με τέτοιον τρόπο που να μην κερδίζει ο franchisee, εκτός και αν λειτουργήσει «εκτός των πλαισίων». Τέτοια franchise δεν θα έπρεπε να παραχωρούνται. Όταν δημιουργώ ένα σύστημα franchise πρέπει να υπάρχει επαρκής κερδοφορία σήμερα και αύριο, να μπορώ να αποσβέσω σε εύλογο χρόνο την επένδυσή μου.
14. Θέματα τυποποίησης
Ως γνωστόν, η τυποποίηση βοηθά την επιτυχή αναπαραγωγή και τη δημιουργία οικονομιών κλίμακας καθώς και ευέλικτες δομές χαμηλού κόστους. Θέτει τις βάσεις για γενικευμένη αξιοποίηση της τεχνολογίας. O franchisee δεν πρέπει να αυτοσχεδιάζει ούτε να πειραματίζεται. Έχει πληρώσει το τίμημα ενός δοκιμασμένου συστήματος, ικανού να λειτουργήσει σε διαφορετικά περιβάλλοντα! Είναι ένας επιχειρηματίας στοχευμένης δράσης, ώστε να κινηθεί σε ένα πλαίσιο απόλυτα καθορισμένο. Απαιτεί από τον franchisor να τυποποιήσει ό,τι αφορά τον τρόπο προμήθειας, ελέγχου, τη μηχανογράφηση, τον τρόπο εκπαίδευσης, το τοπικό marketing κ.λπ. Franchising σημαίνει δοκιμασμένο σύστημα και ελεγχόμενη εξέλιξη. Δεν παραχωρώ απλώς μια πατέντα ή ένα brand name. Πρέπει να σχεδιάσω το concept, έτσι ώστε να αντέξει στον χρόνο. Πώς να καλύψω, αλλά και να διαμορφώσω ανάγκες σε δεύτερη φάση.
15. Δέσμευση
Είναι λανθασμένη επιλογή το να επιλέγετε ένα συγκεκριμένο πλάνο ανάπτυξης με franchising και μετά από τις πρώτες δυσκολίες, κατανοώντας τις λαθεμένες επιλογές και βιώνοντας τις συνέπειες της απουσίας έμπειρης καθοδήγησης να προσπαθείτε να το αλλάξετε, επαναπροσδιορίζοντας συνολικά τη στρατηγική σας. Πρέπει να υπάρχει εξαρχής μια ολοκληρωμένη στρατηγική, όχι μόνο γιατί θα κοστίσει πολλαπλάσια σε εσάς αλλά γιατί κοστίζει και σε όσους σας εμπιστεύτηκαν. Πρέπει εξαρχής να υπάρχει ολοκληρωμένη στρατηγική και δέσμευση!
16. Δεν υπάρχει συγκεκριμένος κώδικας συμπεριφοράς στο franchising
Καλό θα ήταν να αποφεύγονται οι τακτικές ορισμένων franchisors που απαιτούν από τους franchisees τους να ακολουθούν οδηγίες και να συμπεριφέρονται σαν υπάλληλοι. Δεν υπάρχει πιο γρήγορος τρόπος από αυτόν για να καταδικάσουμε ένα σύστημα franchise.Το επιτυχημένο franchising προϋποθέτει μια αίσθηση συνεργασίας και χαρισματική ηγεσία. Η παρουσία τους σε ένα δίκτυο διασφαλίζει γρήγορη ανάπτυξη και αποφυγή φυγόκεντρων τάσεων. Το μήνυμα είναι σαφές: στο επίκεντρο κάθε επιτυχημένου συστήματος franchise υπάρχει ένας χαρισματικός και κοινωνικός άνθρωπος, μια φωτισμένη ομάδα που προσελκύει σαν μαγνήτης τους γύρω της και βοηθάει τους συνεργάτες της να πιστέψουν στους εαυτούς τους αρκετά ώστε να τολμήσουν να επενδύσουν σε μια επιχείρηση ενός δικτύου.
Αν δεν διαθέτετε τα παραπάνω στοιχεία, μην επιχειρήσετε την ανάπτυξη μέσω franchising.
Επιλέξτε μια στρατηγική που να ταιριάζει στη δική σας εταιρεία. Μια εξειδικευμένη εταιρεία μπορεί να καταστεί εξαιρετικός αρωγός στην επιτυχή πορεία της επιχείρησής σας, που άλλωστε της αξίζει!
Είναι ζωτικής σημασίας να γνωρίζουμε «πότε να μην κάνουμε franchising» και να αναζητούμε πάντα τη βέλτιστη στρατηγική για την κάθε εταιρεία.