H εκπαίδευση στα δίκτυα franchise είναι βασικός πυλώνας επιτυχίας και δημιουργίας ισχυρών ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων.
Ειδικότερα το πρώτο έτος λειτουργίας για ένα νέο franchisee, η αποτελεσματική ένθεσή του σε ένα δίκτυο Franchise καθορίζει σε βασικό βαθμό την επιτυχία του ή την αποτυχία του.
Οι περισσότεροι franchisees επικεντρώνονται στα προφανή και αυτονόητα (ύψος επένδυσης, εκτιμήσεις αποδόσεων, Royalties, αναγνωρισιμότητα, δυναμική ανάπτυξης) και δεν λαμβάνουν σοβαρά υπόψη κρίσιμους παράγοντες για την επιτυχή λειτουργία ενός concept, για την αποδοτικότητα ενός συστήματος, μιας επιχειρηματικής πρότασης franchise.
Ελάχιστοι συνειδητοποιούν ότι όλα τα παραπάνω είναι “ασκήσεις επί χάρτου” μια και εξαρτώνται απόλυτα από “τρίτους”, από άλλους παράγοντες που τελικά προσδιορίζουν την τελική επίδραση στην απόδοση της επιχείρησης. Οι αποδόσεις για παράδειγμα εξαρτώνται από την περιοχή, το σημείο, την υποστήριξη, το marketing που θα έχουν και κυρίως από τις δεξιότητες του ίδιου του Franchisee.
Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι δεν πρέπει να εξετάζουν οι υποψήφιοι Franchisees όλα τα παραπάνω. Απλά υπογραμμίζουμε την ανάγκη για ουσιαστική έρευνα και ανάλυση. Πέρα από αριθμούς, ασκήσεις σε excel, εντυπωσιακές παρουσιάσεις. Χρειάζεται να υπερβαίνουν το “τι” και να επικεντρώνονται στο “πως”!
Οι δεξιότητες αποτελεσματικής διοίκησης του franchisor, η δέσμευσή του στην επιτυχία των franchisees, η πλήρης και συνεχής εκπαίδευση του franchisee και προσωπικού του και η ικανότητα δημιουργίας ισχυρών σχέσεων με τους πελάτες είναι τρείς βασικοί παράγοντες για τη λειτουργία ενός αποδοτικού και βιώσιμου franchise που δυστυχώς σπάνια εξετάζονται από τους υποψηφίους.
Ο ιδιοκτήτης μιας νέας “μικρής” επιχείρησης franchise που μόλις τώρα ξεκίνησε τη λειτουργία της, μπορεί μεν να έχει όλη τη θέληση αλλά και το πάθος για να πετύχει, όμως χωρίς να του έχει παρασχεθεί ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα αποτελεσματικής εκπαίδευσης που αξιοποιεί την προηγούμενη σχετική ή μη επιχειρηματική εμπειρία, τα προσδοκώμενα (και υπεσχημένα) αποτελέσματα θα είναι πραγματικά δύσκολο να επιτευχθούν. Ο πρώτος χρόνος λειτουργίας της επιχείρησης του είναι ιδιαίτερα κρίσιμος – ουσιαστικά είναι η περίοδος που θα καθορίσει αν θα τα καταφέρεις ή θα αποτύχεις. Η κατανόηση των κινητήριων δυνάμεων του concept, η διαθεσιμότητα των πόρων και η αποτελεσματική εκπαίδευση μπορούν όμως να “κάνουν” τη διαφορά.
Εκπαίδευση προσωπικού
Είναι μείζονος σημασίας οι franchisees να θέτουν ως βασική προτεραιότητα την εκπαίδευση και του προσωπικού τους. Δεν είναι υποχρέωση μόνο του Franchisor. Είναι κυρίως δική τους. Αυτοί, οι Franchisees, πρέπει να λειτουργούν και ως εκπαιδευτές και ως coach και ως ηγέτες! Μην ξεχνάμε, ότι οι υπάλληλοι είναι οι άνθρωποι της “πρώτης γραμμής” και αυτοί που έρχονται πρώτοι σε επαφή με τους πελάτες. Σύμφωνα με συγκριτικές έρευνες, που δημοσιεύονται στο site της Dale Carnegie Training, η διακράτηση του πελατολογίου είναι κατά μέσο όρο 28% υψηλότερη, όταν οι υπάλληλοι σημειώνουν υψηλό βαθμό δέσμευσης στους στόχους της επιχείρησης. Προκειμένου όμως, οι υπάλληλοι της επιχείρησης να επικοινωνούν αποτελεσματικά με τους πελάτες, θα πρέπει να έχουν κατανοήσει πλήρως το επιχειρηματικό μοντέλο και τους ευρύτερους στόχους της επιχείρησης.
Η εκπαίδευση δίνει τη δυνατότητα στους franchisees να εκπαιδεύσουν τους υπαλλήλους τους, δημιουργώντας ένα θετικό εργασιακό κλίμα που τους κινητοποιεί και τους δεσμεύει στα πλαίσια μιας αποτελεσματικής ομάδας. Ένα πετυχημένο επιχειρηματικό μοντέλο μπορεί να παρέχει στον franchisee, μια “φαρέτρα” εργαλείων, που θα τον βοηθήσει να αναπτύξει την επιχείρηση του και θα του διασφαλίσει μια ισχυρότερη και πιο συνεκτική ομάδα.
Επιπροσθέτως, το προσωπικό πρέπει να κατανοήσει πλήρως πώς θα χρησιμοποιεί αποδοτικά τον εξοπλισμό και την τεχνολογία, που χρησιμοποιείται στα πλαίσιο της καθημερινής λειτουργίας της επιχείρησης. Οι franchisees θα πρέπει επομένως να μεριμνήσουν να υπάρχει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης, γ ια την απόκτηση των ιδιαίτερων δεξιοτήτων που απαιτούνται για την αποτελεσματική λειτουργία της επιχείρησης. Οι γνώσεις αυτές θα πρέπει να επικαιροποιούνται μέσα από συνεχή προγράμματα μετεκπαιδεύσεων. Αν οι υπάλληλοι εκπαιδευτούν και κατανοήσουν πλήρως τους στόχους αλλά και το επιχειρηματικό μοντέλο, τότε θα είναι υπόλογοι για την αποδοτικότητα τους.
Τα οργανωμένα δίκτυα παρέχουν ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης στους νέους franchiseesτους, σχεδιασμένο ώστε να τους βοηθήσουν να αναπτύξουν την επιχειρηματική τους οξυδέρκεια, τις επιχειρησιακές δεξιότητες και τις γνώσεις που χρειάζονται για τη λειτουργία της επιχείρησης τους. Δεν περιορίζονται στην τεχνική εκπαίδευση , το σύνηθες λάθος στο 90% των δικτύων Franchise στην ελληνική αγορά! Πολλές από αυτές τις δεξιότητες είναι “μεταβιβάσιμες” και αποδεικνύονται χρήσιμες σε κάθε επιχειρηματία που αναζητά ένα νέο άνοιγμα ή ακόμη και τη διατήρηση της θέσης της επιχείρησης του στην αγορά.
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο (ΠΑΝΟΡΑΜΑ FRANCHISE 2016)