Η διαφοροποιημένη εταιρική εικόνα σε σχέση με τον ανταγωνισμό, η τεχνογνωσία και η συνεχής ενημέρωση και εκπαίδευση όλων των στελεχών της είναι τα βασικά στοιχεία που πρέπει να χαρακτηρίζουν τη στρατηγική κάθε αλυσίδας που δραστηριοποιείται στο χώρο των προϊόντων προσωπικής φροντίδας.
H αγορά της προσωπικής φροντίδας ακολουθεί πτωτική τάση τα τελευταία 4 χρόνια. Ο ρυθμός συρρίκνωσης του κλάδου φαίνεται να ανακόπτεται από το 2014 ενώ ορισμένες κατηγορίες αρχίζουν να εμφανίζουν σταθεροποιητικές τάσεις. Σε αυτές συμπεριλαμβάνεται και αυτή των καλλυντικών – αρωμάτων ειδών προσωπικής περιποίησης. Ποια είναι η άποψή σας για το γεγονός και ποια κατά τη γνώμη σας η στρατηγική που θα πρέπει να ακολουθήσει μια αλυσίδα του κλάδου ώστε να σταθεροποιήσει τη θέση της στην αγορά και να διεκδικήσει μερίδιο ικανό να φέρει αναπτυξιακή δυναμική;
Ο τζίρος της αγοράς προσωπικής φροντίδας πράγματι πέφτει τα τελευταία χρόνια, όχι όμως και η ποσοτική κατανάλωση των προϊόντων του. Απλά ο κόσμος προκειμένου να ικανοποιήσει τις ανάγκες του στράφηκε σε πιο φθηνά είδη χωρίς όμως να αφήσει στον εαυτό του να του λείψει τίποτα. Αυτό που θα συνιστούσα στον οποιοδήποτε, είναι πρώτα απ΄όλα να δει αν έχασε ορισμένους από τους υφιστάμενους πελάτες του, οι οποίοι στράφηκαν σε άλλες ανταγωνιστικές αγορές και να τους ξαναφέρει πίσω με δελεαστικές προσφορές μιας και μόνο αυτές πουλάνε στις μέρες μας. Διαφορετικά, αν του είναι δύσκολο να χαμηλώσει τις τιμές του, να ανοίξει είτε νέα σημεία σε άλλες πόλεις είτε να εμπλουτίσει τη γκάμα των προϊόντων που ήδη διαθέτει ώστε να αυξήσει τον τζίρο του. Και αυτό διότι η γυναίκα δεν θα σταματήσει ποτέ να φοράει μάσκαρα, κραγιόν, ρούζ, κρέμα προσώπου και άρωμα, όπως και δεν θα σταματήσει ποτέ να βάφει και να περιποιείται τα μαλλιά της. Απλά ανάλογα με τα χρήματα που έχει στο πορτοφόλι της κάθε φορά αγοράζει και τα αντίστοιχα προϊόντα.
Η στρατηγική που πρέπει να ακολουθήσει μια αλυσίδα του κλάδου να είναι η διαφοροποιημένη εταιρική εικόνα σε σχέση με τον ανταγωνισμό, η τεχνογνωσία και η συνεχής ενημέρωση και εκπαίδευση όλων των στελεχών της δίνοντας μεγάλη βαρύτητα στις Δημόσιες Σχέσεις, τη Διαφήμιση καθώς και στους όρους Marketing και Management.
Παρατηρείται ραγδαία ανάπτυξη των εκπτωτικών e-shop και παράλληλα αυξάνεται το μερίδιο των πολυκαταστημάτων. Τι χαρακτηριστικά και ποιες υπηρεσίες θα πρέπει να προσφέρει ένα κατάστημα ώστε να κερδίσει την προτίμηση και την εμπιστοσύνη του καταναλωτικού κοινού;
Τόσο τα e-shops όσο και τα πολυκαταστήματα δε θα μπορέσουν ποτέ να αναπτυχθούν σε μία χώρα όπως η Ελλάδα με τόση ηλιοφάνεια και τόσο όμορφους πεζόδρομους. Η γυναίκα στην Ελλάδα θέλει να βγει να κάνει τη βόλτα της, να πιει τον καφέ της, να χαζέψει τις βιτρίνες και να ψωνίσει στη συνέχεια ότι θα την δελεάσει κυρίως οικονομικά, παρόλο που μπορεί και μην το χρειάζεται, μόνο και μόνο για να μην γυρίσει με άδεια χέρια στο σπίτι της.
Ειδικά για προϊόντα όπως είναι τα καλλυντικά δεν υπάρχει περίπτωση η ελληνίδα να ψωνίσει κραγιόν από το internet χωρίς να το δοκιμάσει πρώτα, όπως και δε μπορει να πάρει βαφή μαλλιών αν δεν συμβουλευτεί την ειδικό ή δεν δει πρώτα το χρωματολόγιο. Μόνο σε κάποια πολύ γνωστά επώνυμα αρώματα παρατειρείται το τελευταιο διάστημα αύξηση των πωλήσεων μέσω e-shops και αυτό οφείλεται καθαρά και μόνο στις χαμηλές τιμές που προσφέρουν ορισμένες εταιρείες, οι οποίες εκμεταλλεύονται την αδυναμία των καταστημάτων να χαμηλώσουν τις τιμές τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, όταν τα μεγάλα καταστήματα κάνουν αρκετά μεγάλες εκπτώσεις, η επισκεψιμότητα των e-shops πέφτει κατακόρυφα.
Αντίθετα ένας άντρας σε σχέση με μια γυναίκα μπορεί να αγοράσει από μια ιστοσελίδα από τσίχλα μέχρι και αυτοκίνητο, ενώ η γυναίκα θα ανατρέξει στο διαδίκτυο απλά και μόνο για να ενημερωθεί για τη μόδα και να αγοράσει μόνο ό,τι δεν μπορεί να βρει στην τοπική αγορά της.
Όμως κάποια προϊόντα σούπερ μάρκετ και επώνυμα κυρίως ρούχα και παπούτσια εύκολα μπορεί κάποιος να τα αγοράσει από τα διαδίκτυο καθώς θα γλιτώσει χρόνο και κουβάλημα και το πιο σημαντικό απ’ όλα ξέρει τι ακριβώς θέλει. Πάλι όμως η συγκεκριμένη δουλειά ανατίθεται από την γυναίκα στον άντρα της, ο οποίος αυτός ψάχνει στο διαδίκτυο να βρει τα φθηνότερα προϊόντα για το νοικοκυριό.
Με βάση τα παραπάνω ένα κατάστημα θα πρέπει να διαθέτει αν όχι καλύτερες τιμές από τα e- shops τουλάχιστον τις ίδιες και να επενδύσει αρκετά στο ανθρώπινο δυναμικό της εταιρείας του μιας και ο πελάτης αναζητά τη συμβουλή του, μέσα από την οποία ο επιχειρηματίας μπορεί να αυξήσει κατά πολύ και τις συνολικές πωλήσεις του. Μόνο ακριβά κυρίως εμπορεύματα που δεν χρειάζονται προσωπικό να εξυπηρετήσει είναι ικανά να πουληθούν στο διαδίκτυο.
Ο κλάδος σας ευνοείται από την ανάπτυξη μέσω franchising; Γιατί να ενταχθεί κάποιος σε ένα δίκτυο και να μην επιλέξει να ανοίξει το δικό του αυτόνομο κατάστημα;
Το Franchising σχετίζεται με το πώς αντιλαμβάνεται κανείς τους αριθμούς. Για άλλους το 1+1=2 για το Franchise όμως το 1+1=11. Η επιχειρηματικότητα είναι σαν το ποδόσφαιρο. Μόνο αν σχηματίσεις μια καλή εντεκάδα και λειτουργείς με ομαδικό πνεύμα μπορείς να τα καταφέρεις.
Αυτό που έχει ανάγκη η αγορά σήμερα είναι συνεργασίες. Πρέπει να ξεπεράσουμε τη λογική του «εγώ» μόνος μου, ή «εγώ» και η οικογένεια μου μαζί με δυο-τρείς συγγενείς και φίλους και να μπούμε στη λογική του «εμείς» και ένας «άγνωστος», όσο μπορεί να είναι στην Ελλάδα κάποιος άγνωστος αφού λίγο ή πολύ σχεδόν όλοι γνωστοί του γνωστού είμαστε. Στη συνέχεια όμως αυτός ο «άγνωστος» θα πρέπει να ενταχθεί στο φιλικό-συγγενικό περιβάλλον μας μέσα από την ειλικρίνεια και την εμπιστοσύνη που θα γεννηθεί από την μεταξύ μας επαγγελματική συνεργασία.
Ειδικά για τον χώρο των καλλυντικών, ο οποίος είναι ίσως από τους δυσκολότερους επιχειρηματικούς χώρους όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στην παγκόσμια αγορά γενικότερα, για να πετύχεις χρειάζεται συνεργασίες. Και αυτό δεν είναι τυχαίο διότι αν προσέξει κανείς καλά τις αγορές της Ευρώπης -και όχι μόνο- δε συναντάς περισσότερα από 3-4 μεγάλα καταστήματα καλλυντικών. Όλα τους όμως με μεγάλη ιστορία και πολλά χρόνια παρουσίας στον συγκεκριμένο χώρο, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα καταστήματα ρούχων, υποδημάτων και εστίασης τα οποία βρίσκονται αμέτρητα σε κάθε δρόμο και κάθε συνοικία.
Ο οποιοσδήποτε επιχειρήσει να ανοίξει ένα κατάστημα καλλυντικών μόνος του, που να απασχολεί περισσότερα από 10 άτομα προσωπικό, σίγουρα θα χρειαστεί πολλά χρόνια για να ορθοποδήσει, ειδικά αν δεν είναι στο χώρο αυτό τουλάχιστον μια εικοσαετία και δεν διαθέτει άριστη μηχανογράφηση και αξιόλογο δίκτυο συνεργατών. Είναι δύσκολο να μπει και ακόμη πιο δύσκολο να κρατηθεί στη συγκεκριμένη αγορά οποιοσδήποτε νέος επενδυτής καθώς οι κωδικοί των προϊόντων που έχει να διαχειριστεί είναι αρκετές χιλιάδες.
Μόνος του κανείς δεν κατάφερε τίποτα. Αν ήταν και εμείς από μόνοι μας θα ανοίγαμε καταστήματα σε όλη την Ελλάδα και δεν θα επιλέγαμε την ανάπτυξη μας μέσω franchising. Στη σύγχρονη εποχή που ζούμε, πιστεύουμε στις συνεργασίες και το ομαδικό πνεύμα καθώς έχουμε να δώσουμε πάρα πολλά και ευελπιστούμε να πάρουμε ακόμη περισσότερα από τους συνεργάτες μας.
Μπορεί όμως να επιχειρήσει κάποιος να ανοίξει αυτόνομα το κατάστημά του και να τα καταφέρει, όπως άλλωστε το ίδιο κάναμε και εμείς, απλά η επιτυχία και η αναγνώρισή του στον χώρο μας θα αργήσει να έρθει και το να κρατηθεί ψηλά θα είναι ακόμη πιο δύσκολο ως εγχείρημα.
Στόχος μας δεν είναι να αποτελέσουμε τη λεγόμενη «ομπρέλα» σε όποιον ενταχθεί στο δίκτυό μας ούτε και να κατεβάσουμε -όπως συνηθίζεται να γίνεται στον χώρο μας- την ταμπέλα κάποιου καταστήματος το οποίο χρόνια τώρα μπορεί να δραστηριοποιείται σε μια τοπική κοινωνία και να βάλουμε τη δική μας. Στόχος μας είναι η δημιουργία ενός νέου δικτύου franchise σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα και ενός ισχυρού Brand Name μέσα από συνεργασίες με ανθρώπους που έχουν τα ίδια όνειρα με εμάς.