Την τελευταία 5ετία το franchising, όπως και οι περισσότεροι κλάδοι στην ελληνική οικονομία, έχει υποστεί σημαντική συρρίκνωση. Την τελευταία 2ετια βέβαια, όπως αναλύσαμε και στο ΠΑΝΟΡΑΜΑ FRANCHISE 2015, έχουν αρχίσει να εμφανίζονται ορισμένα σημάδια σταθεροποίησης και μάλιστα σε ορισμένους κλάδους ακόμα και αυξητικές τάσεις.
Η ανάπτυξη στην εστίαση αποτέλεσε το κύριο στοιχείο της ανάσχεσης της πτώσης συνολικά του franchising. Παρουσίασε σημαντική ανάπτυξη, όχι μόνο σε επενδύσεις χαμηλού ύψους αλλά ακόμα και σε επενδύσεις που υπερέβαιναν το συνολικό ποσό των 200.000-300.0000 €, δημιουργώντας εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας.
Μια δυναμική που δημιούργησε και χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας αλλά ταυτόχρονα -μετά την επαναφορά του ΦΠΑ στο 13%- προσέφερε σημαντικά έσοδα στο κράτος. Έσοδα και μέσω του ΦΠΑ και της φορολογίας αλλά και μέσω της μείωσης της εισφοροδιαφυγής.
Σε παλαιότερο σχόλιό μας τον Ιούλιο του 2011, (Εστίαση, ΦΠΑ 23%: Μετατάξεις και Αποδόμηση) περιγράφαμε τις δυσμενείς επιπτώσεις που θα επέφερε στον κλάδο η αύξηση του ΦΠΑ στο 23%.
Τονίζαμε εξαρχής ότι η αύξηση αυτή θα είναι καταστροφική κι ότι θα επιφέρει ραγδαία επιδείνωση τόσο της ήδη κλονισμένης οικονομικής κατάστασης των οργανωμένων αλυσίδων όσο και στα δημόσια έσοδα (άμεσα και έμμεσα, π.χ. ασφαλιστικές εισφορές, δημοτικοί φόροι κ.λπ.). Τονίζαμε επίσης ότι θα υπάρξει μείωση της ζήτησης, που θα υπερκεράσει την όποια αύξηση των εσόδων από τη μετάταξη του ΦΠΑ. Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα και τη μείωση των εσόδων από ΦΠΑ και τη μείωση της κερδοφορίας, άρα μειωμένα έσοδα από το φόρο εισοδήματος αλλά και μείωση επενδύσεων στον κλάδο.
Υπογραμμίζαμε ακόμα ότι οι μικρές, οι οικογενειακές επιχειρήσεις και καταστήματα θα έχουν ακόμα ισχυρότερο κίνητρο φοροδιαφυγής.
Παράλληλα, προβλέπαμε ότι θα ενταθεί ο αθέμιτος ανταγωνισμός μεταξύ οργανωμένων αλυσίδων και ανεξάρτητων καταστημάτων. Οι οργανωμένες αλυσίδες, μη μπορώντας να φοροδιαφεύγουν και να εισφοροδιαφεύγουν, θα βρεθούν σε μειονεκτική θέση έναντι των μικρών ανεξάρτητων καταστημάτων που θα έχουν μεγαλύτερο «βαθμό ευελιξίας».
Υπογραμμίζαμε ακόμα ότι θα υπάρξει ραγδαία επιδείνωση της ανταγωνιστικότητας και ως τουριστικό προϊόν σε επίπεδο τιμών, ενώ η συμπίεση της κερδοφορίας θα σήμαινε παράλληλα και μείωση του επιπέδου παρεχόμενων υπηρεσιών, με σημαντικές επιπτώσεις μακροχρόνιου χαρακτήρα συνολικά στην εθνική οικονομία.
Και φυσικά αναμένεται ενίσχυση της στάσης των καταναλωτών να μην ζητούν απόδειξη και θα υπάρξει ραγδαία αύξηση των απολύσεων στον κλάδο.
Όλα αυτά που υπογραμμίζαμε τότε αποδείχθηκαν δυστυχώς απόλυτα σωστά…
Η επαναφορά αυτή τη στιγμή του ΦΠΑ στο 23% θα αποτελέσει ένα τεράστιο λάθος που θα πλήξει και την εθνική οικονομία αλλά και το franchising.
Θα αποδημήσει ένα υγιή, δυναμικό κλάδο και θα ενισχύσει ουσιαστικά και ευθέως την παραοικονομία.