Αρχική MagazineΝέο τεύχοςΌλα τα τεύχηΠΑΝΟΡΑΜΑ FRANCHISE 2024 Κατερίνα Μαρκοπούλου, ARISTA | Το 2024 προσδοκούμε περαιτέρω αύξηση καταστημάτων
ARISTA logo

Κατερίνα Μαρκοπούλου, ARISTA | Το 2024 προσδοκούμε περαιτέρω αύξηση καταστημάτων

σύνταξη Loukia Karrori
0 σχόλια

Η εισαγωγή μεγάλων αλυσίδων εντατικής λιανικής στον χώρο του franchising καταδεικνύει προφανώς τη δυναμική του κλάδου, αλλά διαμορφώνει και νέες συνθήκες έντονου ανταγωνισμού. Στα ARISTA SUPER MARKET το 2023 ισχυροποιήσαμε τις συνεργασίες με τους προμηθευτές και ενισχύσαμε την ανεξάρτητη επιχειρηματικότητα των μελών μας. Επιπλέον, διαφοροποιήσαμε το προωθητικό πλάνο και το σύστημα λειτουργίας βάσει των νέων αναγκών. Οι συσσωρευμένες οικονομικές αντιξοότητες που αντιμετώπισαν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις τα προηγούμενα έτη οδήγησαν σε εξαγορές και συγχωνεύσεις. Στον χώρο των σούπερ μάρκετ αυτό επέφερε αλλαγές στο μοντέλο συνεργασίας με τους υποψήφιους franchisees. Σε περιόδους χρηματοοικονομικής δυστοκίας ενισχύονται οι μικρές συνοικιακές επιχειρήσεις εντατικής λιανικής. Οι δυσκολίες και το ανταγωνιστικό πλαίσιο λειτουργίας έχουν ωθήσει τις επιχειρήσεις σε αύξηση των απαιτήσεών τους. Οι μετακινήσεις – μεταγραφές στελεχών δεν προσθέτουν πλέον την υπεραξία που προσδοκούσαν. Στα ARISTA SUPER MARKET επενδύουμε στο υπάρχον ανθρώπινο δυναμικό.

Συνέντευξη με την Κατερίνα Μαρκοπούλου,
Διευθύντρια Πωλήσεων της ΑRIVIA ΑΒΕΕ, στην ενότητα Απόψεις – ΠΑΝΟΡΑΜΑ FRANCHISE 2024.

ARISTA

Το 2023 βιώσαμε μία περίοδο πληθωρισμού, αύξησης των συντελεστών κόστους αύξηση των επιτοκίων, όξυνσης προβλημάτων ρευστότητας, καθώς και σημαντικών ελλείψεων σε θέματα προσωπικού. Ήταν, με λίγα λόγια, μια χρονιά έντονων προκλήσεων. Ποιες ήταν οι κυριότερες τάσεις – αλλαγές που παρατηρήθηκαν στον κλάδο σας αυτή τη χρονιά;

Οι συσσωρευμένες οικονομικές αντιξοότητες που αντιμετώπισαν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις τα προηγούμενα έτη οδήγησαν σε εξαγορές και συγχωνεύσεις. Στον χώρο των σούπερ-μάρκετ αυτό επέφερε αλλαγές στο μοντέλο συνεργασίας με τους υποψήφιους franchisee.

Ποια θεωρείτε την κυριότερη πρόκληση που αντιμετώπισε το δίκτυό σας το 2023; Ποια στρατηγική και ποιες κινήσεις ακολουθήσατε για να την αντιμετωπίσετε;

Η εισαγωγή μεγάλων αλυσίδων εντατικής λιανικής στον χώρο του franchise καταδεικνύει προφανώς την δυναμική του κλάδου αλλά διαμορφώνει και νέες συνθήκες έντονου ανταγωνισμού. Στα ARISTA SUPER MARKET το 2023 ισχυροποιήσαμε τις συνεργασίες με τους προμηθευτές και ενισχύσαμε την ανεξάρτητη επιχειρηματικότητα των μελών μας. Επιπλέον διαφοροποιήσαμε το προωθητικό πλάνο και το σύστημα λειτουργίας βάσει των νέων αναγκών.

Σύμφωνα με στοιχεία του ΓΕΜΗ, τον τελευταίο χρόνο στην Ελλάδα δημιουργήθηκαν 57.000 νέες επιχειρήσεις.  Ωστόσο, οι νέες επιχειρήσεις στον χώρο του franchise δεν υπερέβησαν το 1,5%  επί του συνολικού αριθμού νέων επιχειρήσεων. Ποιοι είναι οι λόγοι που το franchising –παρά το ότι έχει αποδείξει συγκριτικά υψηλούς δείκτες αποδοτικότητας και ταχύτητας προσαρμογής στις νέες συνθήκες– δεν αποτελεί ακόμη μία κύρια επιλογή επιχειρηματικής δραστηριότητας;

Οι νέοι επιχειρηματίες  δεν αντιλαμβάνονται πάντα την προστιθέμενη αξία που θα προσδώσει στο κατάστημά τους η ένταξη σε έναν Όμιλο. Σε αυτό συμβάλλει το γεγονός ότι τα κεφάλαια που διαθέτουν έχουν περιοριστεί σημαντικά. Συναντάμε πολλές περιπτώσεις πελατών να προσπαθούν ανεπιτυχώς, κυρίως λόγω έλλειψης  τεχνογνωσίας, να δημιουργήσουν τη δική τους επιχείρηση.

Ο covid-19 ήρθε και παρήλθε, τουλάχιστον όσον αφορά στις σοβαρές επιπτώσεις της πανδημίας. Τελικά –ως απολογισμό– ποιες αλλαγές έφερε και σε ποιους τομείς, ποια διδάγματα βγαίνουν όσον αφορά την αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων και πώς μπορούν να θωρακιστούν τα δίκτυα franchise σε ανάλογες περιπτώσεις;

Την τριετία 2021-2023, λόγω των ιδιαίτερων συνθήκων που βιώσαμε, ενισχύθηκε η ανάγκη των καταναλωτών για ασφάλεια στις αγορές. Τα καταστήματα franchise υπερέχουν, γιατί φέρουν αναγνωρισμένες σημάνσεις και έχουν τις απαιτούμενες πιστοποιήσεις. Κάθε αλυσίδα πρέπει να φροντίσει να διατηρήσει τη δυναμική που έχει δημιουργηθεί.

Τα τελευταία τρία χρόνια, η αύξηση του franchising στην Ελλάδα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε multi-unit και multi-brand franchisees, γεγονός που αποδεικνύει την αποδοτικότητα του θεσμού. Τι πρωτοβουλίες πρέπει να πάρουν οι εταιρείες, έτσι ώστε να ενδυναμώσουν ακόμα περισσότερο αυτή την τάση;

Είναι ιδιαιτέρως τιμητικό για μια εταιρεία να δημιουργεί τις προϋποθέσεις στους franchisees να επενδύουν σε νέα σημεία πώλησης. Προφανώς το πλαίσιο συνεργασίας που προσφέρει ενισχύει την υγιή επιχειρηματικότητα. Στα ARISTA SUPER MARKET είμαστε αρωγοί τέτοιων προσπαθειών.

Το 2023 παρατηρήθηκε σημαντική μείωση της ζήτησης για franchising από την κατηγορία των υποψήφιων επενδυτών που είναι έμπειρα στελέχη επιχειρήσεων, γεγονός που οφείλεται στη μείωση της ανεργίας και στην υψηλή ζήτηση στελεχών πρώτης γραμμής. Πώς, κατά τη γνώμη σας, θα πρέπει να αντιδράσει η αγορά του franchising, έτσι ώστε να επαναπροσελκύσει αυτό το τόσο ιδιαίτερα ποιοτικό κοινό;

Η υγειονομική κρίση των προηγούμενων ετών ενίσχυσε το αίσθημα ανασφάλειας. Ένας υποψήφιος πελάτης, που εργάζεται ήδη και διαθέτει τα απαιτούμενα κεφάλαια, πιο δύσκολα θα αναλάβει πλέον το ρίσκο μιας επένδυσης. Θα πρέπει το πακέτο συνεργασίας που τους προτείνουμε να τους διασφαλίζει εγγυημένη και  γρήγορη απόσβεση.

Είναι ιδιαιτέρως τιμητικό για μια εταιρεία να δημιουργεί τις προϋποθέσεις στους franchisees να επενδύουν σε νέα σημεία πώλησης. Προφανώς, το πλαίσιο συνεργασίας που προσφέρει, ενισχύει την υγιή επιχειρηματικότητα. Στα ARISTA SUPER MARKET είμαστε αρωγοί τέτοιων προσπαθειών.

Όλες οι αλυσίδες αντιμετωπίζουν προβλήματα εύρεσης ανθρώπινου δυναμικού. Ποια είναι η άποψή σας και πώς το αντιμετωπίζετε;

Οι δυσκολίες και το ανταγωνιστικό πλαίσιο λειτουργίας έχουν ωθήσει τις  επιχειρήσεις σε αύξηση των απαιτήσεών τους. Οι μετακινήσεις-μεταγραφές στελεχών δεν προσθέτουν πλέον την υπεραξία που προσδοκούσαν. Στα ARISTA SUPER MARKET επενδύουμε στο υπάρχον ανθρώπινο δυναμικό.

Ποιες αλλαγές παρατηρείτε στο προφίλ των υποψήφιων franchisees; Ποιοι είναι οι κυριότεροι προβληματισμοί τους και πώς τους απαντάτε;

Δυστυχώς οι υποψήφιοι franchisees αποφασίζουν να επενδύσουν σε επιχειρήσεις που τους εγγυώνται σχετικά χαμηλό εισόδημα αλλά δεν εμπεριέχουν ρίσκο. Έχει χαθεί η έννοια της επιχειρηματικότητας.

Ποιες συμβουλές θα δίνατε στους υποψήφιους franchisees που σκέφτονται να επενδύσουν στον κλάδο σας; Τι θα πρέπει να προσέξουν;

Στο κλάδο που δραστηριοποιούμαστε υπάρχει έντονος ανταγωνισμός. Οι νέοι franchisees θα πρέπει να ενισχύσουν τις επικοινωνιακές ικανότητες που διαθέτουν και να ακολουθήσουν αυστηρά το πλάνο εκπαίδευσης – λειτουργίας της εταιρείας με την οποία θα αποφασίσουν να συνεργαστούν.

Με τις καταναλωτικές συνήθειες και τις τάσεις lifestyle να αλλάζουν διαρκώς, ποιοι τομείς franchise πιστεύετε ότι θα είναι πιο δημοφιλείς το 2024 και πώς αυτοί προσαρμόζονται στις μεταβαλλόμενες ανάγκες της αγοράς;

Σε περιόδους χρηματοοικονομικής δυστοκίας ενισχύονται οι μικρές συνοικιακές επιχειρήσεις εντατικής λιανικής.

Ποια είναι τα σχέδιά σας για το 2024;

Τη χρονιά που έκλεισε ενισχύθηκε η παρουσία μας στην Κεντρική Μακεδονία σημαντικά. Ταυτόχρονα ξεκινήσαμε προσπάθεια απομάκρυνσης των καταστημάτων που δεν εναρμονίζονται με το βασικό πλαίσιο λειτουργίας μας. Το 2024 προσδοκούμε περαιτέρω αύξηση καταστημάτων.

Σχετικά άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία πλοήγησης. Συμφωνώ