Αρχική MagazineΝέο τεύχοςΌλα τα τεύχηΠΑΝΟΡΑΜΑ FRANCHISE 2024 Ιωάννης Κίκιρας, Αλκιβιάδης Ζέρβας, Σπύρος Παππάς, Overoll Croissanterie | Ισορροπία προσωπικής ζωής και δουλειάς
overoll croissanterie founders

Ιωάννης Κίκιρας, Αλκιβιάδης Ζέρβας, Σπύρος Παππάς, Overoll Croissanterie | Ισορροπία προσωπικής ζωής και δουλειάς

Στόχος η ανάπτυξη σε Ελλάδα και Κύπρο, όπως και να θέσουμε τις βάσεις για ανάπτυξη σε διεθνείς αγορές.

σύνταξη Loukia Karrori
0 σχόλια

Το 2023 ήταν ένα κομβικό έτος για το Overoll, μιας και ήταν το έτος που αποφασίσαμε να αναπτυχθούμε μέσω franchising, αλλά ήταν και το έτος που δημιουργήσαμε την παραγωγική μονάδα για να υπηρετήσουμε το franchising. Ήταν το έτος που ανασχεδιάστηκε η εταιρική εικόνα και ταυτόχρονα πετύχαμε ανάπτυξη σε Ελλάδα και εξωτερικό. Σε μία χρονιά, τους τελευταίους έξι μήνες του χρόνου, δημιουργήθηκε η παραγωγική μας μονάδα στο Κορωπί, αναπτυχθήκαμε και δημιουργήσαμε καταστήματα με εξαιρετική επιτυχία στην Κύπρο, στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα και ταυτόχρονα θέσαμε τις βάσεις για να δημιουργήσουμε άλλα οχτώ καταστήματα το 2024. Η πρόκληση σε αυτόν τον «οργασμό» ενεργειών ήταν και να μη χάσουμε το focus στην ποιότητα, στη συνεχή εκπαίδευση και στήριξη των υφιστάμενων συνεργατών μας και του ανθρώπινου δυναμικού μας, και ταυτόχρονα να προσφέρουμε την ίδια εμπειρία σε διαφορετικά σημεία. Να δημιουργήσουμε, λοιπόν, τις υποδομές όχι μόνο σε τεχνικό επίπεδο, αλλά σε επίπεδο λειτουργίας, εκπαίδευσης και ανάπτυξης των πωλήσεων.

Συνέντευξη με τους Ιωάννη Κίκιρα, Αλκιβιάδη Ζέρβα & Σπύρο Παππά,
Συνιδρυτές Overoll Croissanterie, στην ενότητα Απόψεις = ΠΑΝΟΡΑΜΑ FRANCHISE 2024.

overoll croissanterie success story

Το 2023 βιώσαμε μία περίοδο πληθωρισμού, αύξησης των συντελεστών κόστους, αύξηση των επιτοκίων, όξυνσης προβλημάτων ρευστότητας, καθώς και σημαντικών ελλείψεων σε θέματα προσωπικού. Ήταν, με λίγα λόγια, μια χρονιά έντονων προκλήσεων. Ποιες ήταν οι κυριότερες τάσεις – αλλαγές που παρατηρήθηκαν στον κλάδο σας αυτή τη χρονιά;

Οι προκλήσεις για το 2023, και πιστεύουμε ότι θα ενταθούν το 2024, ήταν πολλές. Το κύριο στοιχείο που επικεντρώσαμε τις προσπάθειές μας ήταν να δώσουμε απαντήσεις σ’ αυτές τις προκλήσεις. Ο δρόμος που επιλέξαμε ήταν η βελτίωση σε όλες τις επιχειρησιακές λειτουργίες. Το κρίσιμο στοιχείο σε εμάς φυσικά και ήταν το προσωπικό, άρα δημιουργήσαμε και επενδύσαμε σημαντικά το 2023 πάνω στο ανθρώπινο δυναμικό, τόσο σε επίπεδο υποδομών, παραγωγικής μονάδας αλλά και φυσικών καταστημάτων. Το να δημιουργήσουμε ευκαιρίες για νέους ανθρώπους με δημιουργικό τρόπο και να προσελκύσουμε και να διακρατήσουμε το προσωπικό, ήταν βασική προσπάθεια και κύριος στόχος για εμάς. Γι’ αυτό ακριβώς σε όλα τα επίπεδα, σε όλη την αλυσίδα αξίας, προσπαθήσαμε να δώσουμε απαντήσεις σε αυτόν τον τομέα. Το δεύτερο στοιχείο που ήταν πρόκληση για εμάς ήταν η οργάνωση και της παραγωγικής διαδικασίας, ώστε να καταστήσουμε πιο ανταγωνιστικό το δίκτυο και να επιλύσουμε θέματα υποδομών, οργάνωσης και logistics, έτσι ώστε οι franchisees, οι συνεργάτες μας στα καταστήματα, όλοι οι άνθρωποι πρώτης γραμμής, να είναι αναπόσπαστοι στην εξυπηρέτηση του πελάτη. Το τρίτο στοιχείο για εμάς ήταν να ορίσουμε ακριβώς και να αναπαραγάγουμε αποτελεσματικά τη διαφορετική πρόταση αξίας που θέλαμε να προσφέρουμε στην αγορά ως εξειδικευμένο κατάστημα ζαχαροπλαστικής – croissanterie σε επίπεδο street. Θέλαμε τόσο η εικόνα, όσο και η συνολική εμπειρία που απολαμβάνει ο πελάτης, να είναι μοναδική, να τυποποιηθεί, αλλά χωρίς να χάσει το DNA μας, που είναι η εμπειρία, η εικόνα, η διαδραστικότητα και η φρεσκάδα.

Ποια θεωρείτε την κυριότερη πρόκληση που αντιμετώπισε το δίκτυό σας το 2023; Ποια στρατηγική και ποιες κινήσεις ακολουθήσατε για να την αντιμετωπίσετε;

Το 2023 ήταν ένα κομβικό έτος για το Overoll, μιας και ήταν το έτος που και αποφασίσαμε να αναπτυχθούμε με franchising, αλλά ήταν και το έτος που δημιουργήσαμε την παραγωγική μονάδα για να υπηρετήσουμε το franchising. Ήταν το έτος που ανασχεδιάστηκε η εταιρική εικόνα και ταυτόχρονα πετύχαμε ανάπτυξη σε Ελλάδα και εξωτερικό. Σε μία χρονιά, στους τελευταίους 6 μήνες του χρόνου, δημιουργήθηκε η παραγωγική μας μονάδα στο Κορωπί, αναπτυχθήκαμε και δημιουργήσαμε καταστήματα με εξαιρετική επιτυχία στην Κύπρο αλλά και στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα και ταυτόχρονα θέσαμε τις βάσεις για να δημιουργήσουμε άλλα 8 καταστήματα το 2024. Η πρόκληση σε αυτόν τον «οργασμό» ενεργειών ήταν και να μη χάσουμε το focus πάνω στην ποιότητα, και στη συνεχή, όπως προαναφέραμε, εκπαίδευση και στήριξη των υφιστάμενων συνεργατών μας και κυρίως του ανθρώπινου δυναμικού μας και ταυτόχρονα να προσφέρουμε την ίδια εμπειρία σε διαφορετικά σημεία. Να δημιουργήσουμε λοιπόν τις υποδομές όχι μόνο σε τεχνικό επίπεδο, αλλά σε επίπεδο λειτουργίας, εκπαίδευσης και ανάπτυξης των πωλήσεων.

Σύμφωνα με στοιχεία του ΓΕΜΗ, τον τελευταίο χρόνο στην Ελλάδα δημιουργήθηκαν 57.000 νέες επιχειρήσεις.  Ωστόσο, οι νέες επιχειρήσεις στον χώρο του franchise δεν υπερέβησαν το 1,5%  επί του συνολικού αριθμού νέων επιχειρήσεων. Ποιοι είναι οι λόγοι που το franchising –παρά το ότι έχει αποδείξει συγκριτικά υψηλούς δείκτες αποδοτικότητας και ταχύτητας προσαρμογής στις νέες συνθήκες– δεν αποτελεί ακόμη μία κύρια επιλογή επιχειρηματικής δραστηριότητας;

Δεν είμαστε έμπειροι στον χώρο του franchising για να απαντήσουμε σε ένα ερώτημα αυτού του χαρακτήρα. Εκείνο που ξέρουμε εμείς είναι πως οι πυλώνες των αρχών μας και της στρατηγικής μας ως εταιρεία είναι η ικανοποίηση του τελικού πελάτη μας –ασχέτως αν είναι εταιρικό ή franchise– και η κερδοφορία του franchisee. Άρα, επενδύοντας σε αυτούς τους πυλώνες, δεν αντιμετωπίσαμε προβλήματα στην ανάπτυξή μας. Βέβαια, είμαστε ιδιαίτερα επιλεκτικοί. Όλοι οι franchisees μας έχουν επιχειρηματική εμπειρία και αυτό είναι εξαιρετικά ευχάριστο για εμάς. Αλλά πιστεύουμε ότι η συστηματική επιλογή τόσο σε επίπεδο σημείου, όσο και συνεργατών, και η συνεπής, συνεχής υποστήριξη είναι η βάση για να γίνει ακόμα πιο ελκυστικό το franchising – όχι μόνο το δικό μας, αλλά νομίζουμε ότι θα συμβάλουμε και για την ενδυνάμωση του franchising συνολικά.

Ο covid-19 ήρθε και παρήλθε, τουλάχιστον όσον αφορά στις σοβαρές επιπτώσεις της πανδημίας. Τελικά –ως απολογισμό– ποιες αλλαγές έφερε και σε ποιους τομείς, ποια διδάγματα βγαίνουν όσον αφορά την αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων και πώς μπορούν να θωρακιστούν τα δίκτυα franchise σε ανάλογες περιπτώσεις;

Ο covid-19 είχε σίγουρα σοβαρές επιπτώσεις στην αγορά και κυρίως στην εστίαση. Αυτό που για εμάς είναι δεδομένο είναι ότι οι κρίσεις αντιμετωπίζονται συνολικά. Η συνεχής συνεργασία με τους προμηθευτές, η συνεχής επένδυση σε νέες τεχνικές σε επίπεδο παραγωγής, η βελτίωση των υποδομών, η δημιουργία ενός ευέλικτου, λιτού οργανισμού, ικανού να μπορεί να ανταποκριθεί στις προκλήσεις και η συνέπεια σε θέματα εκπαίδευσης, δημιουργίας νέων προϊόντων και συστηματικού marketing νομίζουμε ότι είναι η συνταγή η οποία μπορεί να αντιμετωπίσει τις όποιες προκλήσεις. Όσο πιο πολύ είμαστε όλοι στην πρώτη γραμμή, κατανοούμε τις ανάγκες του πελάτη, τις συνεχείς αλλαγές των καταναλωτικών προτύπων και τις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις του ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, τόσο πιο ικανοποιητικά μπορούμε να κινητοποιήσουμε τις υποδομές που προαναφέραμε. Άρα δύο επίπεδα: Ευέλικτες, λιτές υποδομές και ταυτόχρονα συνεχής ανταπόκριση στις προκλήσεις των καιρών.

Τα τελευταία τρία χρόνια, η αύξηση του franchising στην Ελλάδα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε multi-unit και multi-brand franchisees, γεγονός που αποδεικνύει την αποδοτικότητα του θεσμού. Τι πρωτοβουλίες πρέπει να πάρουν οι εταιρείες, έτσι ώστε να ενδυναμώσουν ακόμα περισσότερο αυτή την τάση;

Για εμάς η επιλογή multi-unit franchisees είναι μέρος της στρατηγικής μας. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι παρόλο που είμαστε στα πρώτα βήματα της πορείας μας στο franchising –δεν έχουμε κλείσει καν ακόμα χρόνο–, ο Κύπριος συνεργάτης μας μας τίμησε με ένα συμβόλαιο 6 καταστημάτων. Άρα το multi-unit franchising είναι μέσα στο DNA της εταιρείας μας. Ποιος είναι ο λόγος; Βλέπουμε τη δική μας ανάπτυξη μέσα απ’ την ανάπτυξη των συνεργατών μας. Να χτίζουμε κώδικες επικοινωνίας, κοινή γλώσσα, κοινή στρατηγική, κοινά οράματα. Ήδη και στην Ελλάδα ο πρώτος franchisee μας επένδυσε και σε δεύτερο κατάστημα μετά από τρεις μήνες λειτουργίας του πρώτου. Στόχος μας είναι να δίνουμε εκείνη την εμπειρία franchisee. Όχι απλώς να στηριζόμαστε σε μια αμοιβαία κερδοφορία, αλλά να χτίσουμε και κοινές στρατηγικές ανάπτυξης, όπως προαναφέραμε. Δεν μας αρκεί να πετύχουμε μια κερδοφορία σε επίπεδο σημείου. Βλέπουμε τη συνολική επιχειρηματική ανέλιξη των franchisees μέσα από εμάς και σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο.

Το 2023 παρατηρήθηκε σημαντική μείωση της ζήτησης για franchising από την κατηγορία των υποψήφιων επενδυτών που είναι έμπειρα στελέχη επιχειρήσεων, γεγονός που οφείλεται στη μείωση της ανεργίας και στην υψηλή ζήτηση στελεχών πρώτης γραμμής. Πώς, κατά τη γνώμη σας, θα πρέπει να αντιδράσει η αγορά του franchising, έτσι ώστε να επαναπροσελκύσει αυτό το τόσο ιδιαίτερα ποιοτικό κοινό;

Η στρατηγική ανάπτυξης σε συνεργασία με τους συμβούλους μας είναι συνεχής όσον αφορά την προσέλκυση franchisees. Εκείνο που θέλουμε και είναι από την πρώτη στιγμή διακριτό στη συνολική επικοινωνία μας είναι το γεγονός ότι προσφέρουμε ολοκληρωμένη πρόταση και κυρίως υλοποιούμε την όποια συνεργασία με διαφάνεια, σαφήνεια και ξεκάθαρους στόχους. Θέλουμε να είναι πολύ σαφή τα όρια και το πλαίσιο της συνεργασίας και επίσης προσαρμόζουμε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα αλλά και την υποστήριξη της πρώτης περιόδου ανάλογα με το προφίλ του κάθε συνεργάτη. Οι επενδύσεις μας σε ανθρώπινο δυναμικό στις κεντρικές υπηρεσίες επιτρέπουν ακόμα και σε ανθρώπους οι οποίοι είναι εκτός χώρου, σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα να μπορούν να διαχειριστούν τα καταστήματα, προσφέροντας την ίδια ποιότητα και την ίδια εμπειρία στον τελικό χρήστη. Άρα και εδώ είναι θέμα υποδομών, ώστε να νιώσει ασφαλής οποιοσδήποτε υποψήφιος επενδυτής που έχει τη θέληση να ενταχθεί στο δίκτυο, να μπορεί να ανταποκριθεί μέσα από τα «εργαλεία» που του παρέχουμε. Υπάρχει μια ομάδα συνεργατών, εκπαιδευμένων «εκπαιδευτών» που στηρίζουν τους υποψήφιους franchisees σε όλες τις επιχειρησιακές λειτουργίες. Παραμένουμε κοντά τους όσους μήνες αρχικής περιόδου χρειαστεί, έτσι ώστε να λειτουργήσει άψογα το κάθε κατάστημα. Άρα δημιουργούμε μια ζώνη άνεσης και ασφάλειας στον κάθε υποψήφιο επενδυτή, για να λειτουργήσει αποδοτικά την επιχείρησή του και να έχει τις αποδόσεις που αναμένει.

Στόχος μας είναι η ολοκλήρωση της παραγωγικής μονάδας που θα βελτιώσει ακόμα περισσότερο την εξυπηρέτηση του δικτύου μας, η ολοκλήρωση των logistics και, πέρα από την ανάπτυξη σε Ελλάδα και Κύπρο, να θέσουμε τις βάσεις για επέκταση σε στοχευμένες διεθνείς αγορές.

Όλες οι αλυσίδες αντιμετωπίζουν προβλήματα εύρεσης ανθρώπινου δυναμικού. Ποια είναι η άποψή σας και πώς το αντιμετωπίζετε;

Σχεδιάζουμε την κάθε θέση εργασίας, ώστε να προσφέρει και ένα καλό περιβάλλον αλλά και ικανοποίηση σε κάθε συνεργάτη ότι προσφέρει και εξελίσσεται μέσα απ’ την εταιρεία μας. Είναι χαρακτηριστικό ότι επιδιώκουμε να υπάρχει σε όλες τις θέσεις εκείνο το αντικείμενο που θα κάνει τον κάθε συνεργαζόμενο να νιώθει ότι κάνει ένα βήμα στην καριέρα του. Χαρακτηριστικά, στις θέσεις ζαχαροπλαστών έχουμε σχεδιάσει έτσι όλη την αλυσίδα παραγωγής, ώστε και στο παραγωγικό επίπεδο της κεντρικής μονάδας και σε επίπεδο καταστήματος να ευνοείται η δημιουργικότητα του συνεργάτη.

Ποιες αλλαγές παρατηρείτε στο προφίλ των υποψήφιων franchisees; Ποιοι είναι οι κυριότεροι προβληματισμοί τους και πώς τους απαντάτε;

Δεν έχουμε εμπειρία στο θέμα της αλλαγής του προφίλ των franchisees, γιατί τώρα μπήκαμε στον χώρο. Εκείνο που γνωρίζουμε είναι ότι προτεραιότητα για εμάς πρέπει να είναι, ασχέτως του προφίλ του franchisee, δύο παράγοντες. Πρώτον, να προσαρμόσουμε το πρόγραμμα ένθεσης του κάθε franchisee στις ανάγκες του concept αλλά και στις δικές του προτεραιότητες, έτσι ώστε να έχουμε μια κοινή πορεία. Το δεύτερο στοιχείο είναι να μην αποκλίνουμε ποτέ από την αρχή που έχουμε, ότι η ανάπτυξη της δικής μας εταιρείας περνά μέσα από την κερδοφορία του κάθε franchisee.

Ποιες συμβουλές θα δίνατε στους υποψήφιους franchisees που σκέφτονται να επενδύσουν στον κλάδο σας; Τι θα πρέπει να προσέξουν;

Ένα στοιχείο που για εμάς είναι καθοριστικό είναι ότι δεν πρέπει να εξετάζουμε μόνο αν είναι ικανοποιητική μία επένδυση ή αν είναι κατάλληλη η επένδυση για την περιοχή μας. Αυτό που πρέπει να εξετάζει ένας franchisee είναι ότι πέρα απ’ τις αποδόσεις, αν τον καλύπτει σε μία ισορροπία προσωπικής ζωής και δουλειάς. Θεωρούμε ότι είναι εξαιρετικά κρίσιμος και αυτός ο παράγοντας, καθώς και ο παράγοντας της συνεχούς ανάπτυξης μέσα από την όποια επιλογή. Εκείνο που πολλές φορές οι υποψήφιοι franchisees δεν εξετάζουν με την αναλογούσα προσοχή είναι αυτοί οι δύο παράγοντες. Η ισορροπία προσωπικής ζωής και δουλειάς είναι ένας παράγοντας ο οποίος θα επηρεάσει θετικά ή αρνητικά την πορεία, καθώς και τη συνεχή ανέλιξη μέσα απ’ το όποιο concept επιλέξουν. Άρα η δική μας συμβουλή επικεντρώνεται κυρίως στο να λάβουν υπόψιν και αυτούς τους δύο τομείς στην όποια διαδικασία έρευνας και τελικής κρίσης κάνουν. 

Με τις καταναλωτικές συνήθειες και τις τάσεις lifestyle να αλλάζουν διαρκώς, ποιοι τομείς franchise πιστεύετε ότι θα είναι πιο δημοφιλείς το 2024 και πώς αυτοί προσαρμόζονται στις μεταβαλλόμενες ανάγκες της αγοράς;

Το 2024 πιστεύουμε ότι θα είναι μία χρονιά που θα αναδειχθούν κυρίως προτάσεις που απαντούν στα εξειδικευμένα καταστήματα εστίασης που προσφέρουν μια ολοκληρωμένη εμπειρία, ο χώρος της υγιεινής διατροφής, καθώς και ο κλάδος των convenience stores. Όμως, σε κάθε κλάδο υπάρχουν διαμαντάκια και ευκαιρίες που πιστεύουμε ότι οι υποψήφιοι επενδυτές μπορούν, μέσα από συστηματική έρευνα, να ανακαλύψουν.

Ποια είναι τα σχέδιά σας για το 2024;

Όπως προαναφέραμε, στόχος μας είναι η ολοκλήρωση της παραγωγικής μονάδας που θα βελτιώσει ακόμα περισσότερο την εξυπηρέτηση του δικτύου μας, η ολοκλήρωση των logistics  και, πέρα από την ανάπτυξη σε Ελλάδα και Κύπρο, να θέσουμε τις βάσεις για επέκταση σε στοχευμένες διεθνείς αγορές.

Σχετικά άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία πλοήγησης. Συμφωνώ