Αρχική MagazineΝέο τεύχοςΌλα τα τεύχηΠΑΝΟΡΑΜΑ FRANCHISE 2024 Ευάγγελος Τσομάκης, ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ | Ο κλάδος των τροφίμων θα συνεχίσει να αποτελεί μία σταθερή αξία

Ευάγγελος Τσομάκης, ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ | Ο κλάδος των τροφίμων θα συνεχίσει να αποτελεί μία σταθερή αξία

σύνταξη Loukia Karrori
0 σχόλια

Οι εταιρείες που ενδιαφέρονται να αναπτύξουν τα σημεία πώλησής τους μέσα από το σύστημα δικαιόχρησης – franchise, θα πρέπει να έχουν ένα ελκυστικό πακέτο παροχών για τους υποψήφιους επιχειρηματίες, ώστε να μπορούν από κοινού να λάβουν τα μέγιστα από μία ενδεχόμενη συνεργασία. Κατά την άποψή μας, δεν έχει νόημα να «ξεφυτρώνουν» καταστήματα χωρίς να υπάρχει ένα business plan και μία ουσιαστική μελέτη. Η τάση έχει αρχίσει να φαίνεται έντονη, αλλά για να γίνει γεγονός, οι εταιρείες πρέπει να προσφέρουν μία πραγματική επιχειρηματική λύση στους franchisees. Το βασικό κριτήριο είναι οι ανάγκες των συνεργατών μας και η συνεχής στήριξή μας προς αυτούς.

Συνέντευξη με τον Ευάγγελο Τσομάκη,
Franchise Expansion & Business Services Manager της ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ, στην ενότητα Απόψεις – ΠΑΝΟΡΑΜΑ FRANCHISE 2024.

ΑΒ Βασιλόπουλος

Το 2023 βιώσαμε μία περίοδο πληθωρισμού, αύξησης των συντελεστών κόστους αύξηση των επιτοκίων, όξυνσης προβλημάτων ρευστότητας, καθώς και σημαντικών ελλείψεων σε θέματα προσωπικού. Ήταν, με λίγα λόγια, μια χρονιά έντονων προκλήσεων. Ποιες ήταν οι κυριότερες τάσεις – αλλαγές που παρατηρήθηκαν στον κλάδο σας αυτή τη χρονιά;

Σίγουρα οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις σε παγκόσμια κλίμακα επηρέασαν σημαντικά και την ελληνική οικονομία, αλλά και την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Οι ίδιοι στράφηκαν κατά πολύ στις προσφορές, αλλά και στα προϊόντα που περιλαμβάνονταν στο καλάθι του νοικοκυριού. Ωστόσο, ο έντονος ρυθμός ζωής και η έλλειψη χρόνου, οδήγησαν στην ανάπτυξη των συνοικιακών καταστημάτων, που ευνόησαν και τα δικά μας franchise καταστήματα. Έτσι, καταφέραμε να ανοίξουμε 21 νέα καταστήματα franchise σε όλη την Ελλάδα.

Ποια θεωρείτε την κυριότερη πρόσκληση που αντιμετώπισε το δίκτυό σας το 2023; Ποια στρατηγική και ποιες κινήσεις ακολουθήσατε για να την αντιμετωπίσετε;

Η αγορά έχει δεχθεί πολλά πλήγματα τα τελευταία χρόνια. Πληθωρισμός και κόστος ενέργειας, για παράδειγμα, έχουν φτάσει σε πολύ υψηλά επίπεδα. Αυτό έχει αποτέλεσμα να δημιουργήσει μία αβεβαιότητα και μία ανησυχία στους franchisees. Στόχος της ΑΒ είναι να αναπτύξει ένα υγιές δίκτυο επιβεβαιώνοντας ότι ο υποψήφιος συνεργάτης μπορεί να ανταπεξέλθει στο δύσκολο αυτό περιβάλλον που έχει δημιουργηθεί. Η στρατηγική μας περιλαμβάνει την ενίσχυση και στήριξη του δικτύου franchise, με το πρόγραμμα υποστήριξης επένδυσης που εφαρμόζουμε τα τελευταία χρόνια, δίνουμε τη δυνατότητα στον καθένα που επιθυμεί να αποκτήσει τη δική του επιχείρηση, να το επιτύχει εύκολα και γρήγορα. Το μόνο που απαιτείται είναι μεράκι και όρεξη για προσωπική ενασχόληση, εξασφαλίζοντας θέσεις εργασίας για τον ίδιο και την οικογένεια του.

Σύμφωνα με στοιχεία του ΓΕΜΗ, τον τελευταίο χρόνο στην Ελλάδα δημιουργήθηκαν 57.000 νέες επιχειρήσεις. Ωστόσο, οι νέες επιχειρήσεις στον χώρο του franchise δεν υπερέβησαν το 1,5% επί του συνολικού αριθμού νέων επιχειρήσεων. Ποιοι είναι οι λόγοι που το franchising –παρά το ότι έχει αποδείξει συγκριτικά υψηλούς δείκτες αποδοτικότητας και ταχύτητας προσαρμογής στις νέες συνθήκες– δεν αποτελεί ακόμη μία κύρια επιλογή επιχειρηματικής δραστηριότητας;

Πιθανά ο κόσμος νοιώθει ανασφάλεια να αναπτύξει μία νέα επιχείρηση και δεν τολμά να προχωρήσει λαμβάνοντας το ρίσκο σε ένα ασταθές γεωπολιτικό περιβάλλον. Αυτό που έχουμε παρατηρήσει είναι, πως, όπως σε κάθε τι καινούριο, έτσι και στους δικούς μας υποψήφιους συνεργάτες, η βασική σκέψη που απασχολεί περισσότερο είναι η βιωσιμότητα της επιχείρησης και αν θα μπορέσει να ανταπεξέλθει στις ανάγκες που θα προκύψουν από τη λειτουργία του καταστήματος. Γι’ αυτό το λόγο σε κάθε νέα συνεργασία, η ΑΒ Βασιλόπουλος πραγματοποιεί χρηματοοικονομική μελέτη, καθώς και μελέτη βιωσιμότητας, αναλύοντας την αναμενόμενη πορεία του καταστήματος σε βάθος δεκαετίας. Οι μελέτες αυτές γίνονται με βάση εξελιγμένα μοντέλα προβλέψεων.

Ο covid-19 ήρθε και παρήλθε, τουλάχιστον όσον αφορά στις σοβαρές επιπτώσεις της πανδημίας. Τελικά –ως απολογισμό– ποιες αλλαγές έφερε και σε ποιους τομείς, ποια διδάγματα βγαίνουν όσον αφορά την αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων και πώς μπορούν να θωρακιστούν τα δίκτυα franchise σε ανάλογες περιπτώσεις;

Μία από τις μεγαλύτερες αλλαγές είναι η ανάπτυξη του e-commerce που από ό,τι φαίνεται, ήρθε για να μείνει και να εξελιχθεί. Όλα τα στοιχεία και τα στατιστικά δείχνουν πως είναι ένα κανάλι πώλησης που θα κυριαρχήσει το μέλλον. Πάντα, όπως, από όσα δείχνουν και οι έρευνας, συνδυαστικά με τα φυσικά καταστήματα, που θα πρέπει να μη μείνουν πίσω, αλλά να εξελιχθούν ανάλογα τις ανάγκες της εποχής και των καταναλωτών.

Τα τελευταία τρία χρόνια, η αύξηση του franchising στην Ελλάδα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε multi-unit και multi-brand franchisees, γεγονός που αποδεικνύει την αποδοτικότητα του θεσμού. Τι πρωτοβουλίες πρέπει να πάρουν οι εταιρείες, έτσι ώστε να ενδυναμώσουν ακόμα περισσότερο αυτή την τάση;

Οι εταιρείες που ενδιαφέρονται να αναπτύξουν τα σημεία πώλησής τους μέσα από το σύστημα δικαιόχρησης – franchise, θα πρέπει να έχουν ένα ελκυστικό πακέτο παροχών για τους υποψήφιους επιχειρηματίες, ώστε να μπορούν από κοινού να λάβουν τα μέγιστα από μία ενδεχόμενη συνεργασία. Κατά την άποψή μας, δεν έχει νόημα να «ξεφυτρώνουν» καταστήματα χωρίς να υπάρχει ένα business plan και μία ουσιαστική μελέτη. Η τάση έχει αρχίσει να φαίνεται έντονη, αλλά για να γίνει γεγονός, οι εταιρείες πρέπει να προσφέρουν μία πραγματική επιχειρηματική λύση στους franchisees. Το βασικό κριτήριο είναι οι ανάγκες των συνεργατών μας και η συνεχής στήριξη μας προς αυτούς. Πιο συγκεκριμένα, η ΑΒ υποστηρίζει το νέο επιχειρηματία στο ξεκίνημα της επιχείρησής του αναλαμβάνοντας: την επιλογή κατάλληλου ακινήτου και όλη τη χρηματοοικονομική μελέτη για την υλοποίηση της επένδυσης, τη συνεννόηση για την εξασφάλιση του ακινήτου με σταθερό ενοίκιο, την αγορά του τεχνολογικού εξοπλισμού, την προμήθεια του εμπορεύματος που απαιτείται για να λειτουργήσει το κατάστημα, την εκπαίδευση του προσωπικού από εξειδικευμένα στελέχη της ΑΒ Βασιλόπουλος, τη συνεχή υποστήριξη με συχνές επισκέψεις, αλλά και τηλεφωνικές επικοινωνίες έχοντας ως κοινό στόχο την ομαλή λειτουργία του καταστήματος, καθώς και την εξυπηρέτηση των αναγκών των πελατών μας. Ο υποψήφιος επιχειρηματίας θα πρέπει να διαθέτει ένα μικρό κεφάλαιο κίνησης. Παράλληλα, αναλαμβάνει να αποπληρώσει την επένδυση κατά τη διάρκεια του συμβολαίου, καταβάλλοντας άτοκες μηνιαίες δόσεις, χωρίς πρόσθετες επιβαρύνσεις.

Αυτό που έχουμε παρατηρήσει είναι πως, όπως σε κάθε τι καινούριο, έτσι και στους δικούς μας υποψήφιους συνεργάτες, η βασική σκέψη που απασχολεί περισσότερο είναι η βιωσιμότητα της επιχείρησης και αν θα μπορέσει να ανταπεξέλθει στις ανάγκες που θα προκύψουν από τη λειτουργία του καταστήματος. Γι’ αυτόν τον λόγο, σε κάθε νέα συνεργασία, η ΑΒ Βασιλόπουλος πραγματοποιεί χρηματοοικονομική μελέτη, καθώς και μελέτη βιωσιμότητας, αναλύοντας την αναμενόμενη πορεία του καταστήματος σε βάθος δεκαετίας.

Το 2023 παρατηρήθηκε σημαντική μείωση της ζήτησης για franchising από την κατηγορία των υποψήφιων επενδυτών που είναι έμπειρα στελέχη επιχειρήσεων, γεγονός που οφείλεται στη μείωση της ανεργίας και στην υψηλή ζήτηση στελεχών πρώτης γραμμής. Πώς, κατά τη γνώμη σας, θα πρέπει να αντιδράσει η αγορά του franchising, έτσι ώστε να επαναπροσελκύσει αυτό το τόσο ιδιαίτερα ποιοτικό κοινό;

Η αγορά έχει δεχτεί αλλαγές και κατά γενική ομολογία υπάρχει μία ανασφάλεια στους επενδυτές. Ωστόσο, κάθε περίοδος έχει και τις ευκαιρίες της και επενδυτές ελκύονται από ολοκληρωμένα επιχειρηματικά μοντέλα. Ως εκ τούτου, οι franchisor οφείλουν να επανεξετάσουν τις προτάσεις τους προς τους franchisees και να προσφέρουν λύσεις που θα ωφελήσουν και τις δύο πλευρές. Στην περίπτωση της ΑΒ, όπως σας αναφέραμε, παραδίδει μία ολοκληρωμένη επαγγελματική λύση, ενώ ο franchisee αποπληρώνει άτοκα την επένδυσή του κατά τη διάρκεια του συμβολαίου, με παράλληλη επικοινωνία και συμβουλευτική της ΑΒ με βάση την εμπειρία της στο κομμάτι του food retail.

Όλες οι αλυσίδες αντιμετωπίζουν προβλήματα εύρεσης ανθρώπινου δυναμικού. Ποια είναι η άποψή σας και πώς το αντιμετωπίζετε;

Ως ΑΒ Βασιλόπουλος, είμαστε ο 2ος μεγαλύτερος εργοδότης στην Ελλάδα, όμως, όπως οι υπόλοιπες ελληνικές επιχειρήσεις, αντιμετωπίζουμε σοβαρό θέμα στην εξεύρεση προσωπικού. Αυτή τη στιγμή έχουμε καταγράψει 300 κενές θέσεις εργασίας, ωστόσο πραγματοποιούμε τις απαραίτητες κινήσεις ώστε να τις καλύψουμε. Γι’ αυτό τον λόγο επενδύουμε συνεχώς στους ανθρώπους μας. Ενδεικτικά για το 2023, έχουμε ήδη προσφέρει και συνεχίζουμε να προσφέρουμε 12 εκ. ευρώ σε παροχές για τους ανθρώπους μας, ενώ επενδύσαμε σε πάνω από 375 χιλιάδες ώρες εκπαίδευσης. Το σύνολο των παραπάνω έχει μάλιστα αποδώσει σημαντικά αποτελέσματα, αφού σύμφωνα με την «Έρευνα Δέσμευσης Συνεργατών 2023» το 87% των εργαζομένων μας κατέθεσε την πρόθεσή του να παραμείνει στην εταιρεία μας. Επιπλέον, έχουμε μετατρέψει προς τα πάνω περισσότερες από 500 νέες συμβάσεις στους ανθρώπους μας, οι οποίες αυξάνουν τις εργατοώρες, επεκτείνοντας την ασφαλιστική κάλυψη σε όλους και προσφέροντας μισθό πάνω από τη συλλογική σύμβαση εργασίας, ενώ κάθε μήνα δίνουμε επιπλέον 51€ σε αγορές συνδυαστικά με 7% έκπτωση σε όλους.

Ποιες αλλαγές παρατηρείτε στο προφίλ των υποψήφιων franchisees; Ποιοι είναι οι κυριότεροι προβληματισμοί τους και πώς τους απαντάτε;

Συναντάμε αρκετούς ενδιαφερόμενους που έχουν τη δυνατότητα να επενδύσουν, κάποιοι για παράδειγμα έχουν βρεθεί μετά από προγράμματα εθελουσίας εξόδου από τις προηγούμενες εργασίες τους, και τις περισσότερες φορές προέρχονται από διαφορετικούς κλάδους εκτός τροφίμων. Κυρίως, προβληματίζονται αν θα μπορούν να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες του κλάδου, καθώς και αν θα έχουν εκπαίδευση, καθοδήγηση και υποστήριξη στο συγκεκριμένο αντικείμενο.

Ποιες συμβουλές θα δίνατε στους υποψήφιους franchisees που σκέφτονται να επενδύσουν στον κλάδο σας; Τι θα πρέπει να προσέξουν;

Θα τους συμβουλεύαμε να είναι συνειδητοποιημένοι για το βήμα που επιχειρούν και να έχουν όρεξη για προσωπική εργασία. Το retail είναι ένας κλάδος που έρχεσαι σε άμεση επαφή με τον πελάτη και τον έχεις κάθε στιγμή μπροστά σου, είτε αφορά το καλό, είτε κάποιο αρνητικό σχόλιο. Επίσης, η ανάγκη για μάθηση και συνεχή εκπαίδευση είναι στοιχεία που πρέπει να έχουν οι μελλοντικοί μας συνεργάτες, όπως, επίσης, να είναι πάντα ανοιχτοί με τους πελάτες.

Με τις καταναλωτικές συνήθειες και τις τάσεις lifestyle να αλλάζουν διαρκώς, ποιοι τομείς franchise πιστεύετε ότι θα είναι πιο δημοφιλείς το 2024 και πώς αυτοί προσαρμόζονται στις μεταβαλλόμενες ανάγκες της αγοράς;

Ο κλάδος των τροφίμων θα συνεχίσει να αποτελεί μία σταθερή αξία. Γενικά τα τρόφιμα διαχρονικά επηρεάζονται πιο δύσκολα από τους υπόλοιπους κλάδους και αποτελούν μία προσοδοφόρα επένδυση για όποιον την επιλέξει.

Ποια είναι τα σχέδιά σας για το 2024;

Το 2024 αποτελεί ακόμα μία χρονιά πρόσκληση για το retail. Τόσο το χρηματοοικονομικό κλίμα, παγκοσμίως, όσο και η γεωπολιτική κατάσταση, γύρω μας, επηρεάζουν την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, την εφοδιαστική αλυσίδα, αλλά και την ψυχολογία του κοινού. Ο δικός μας ρόλος είναι να συνεχίσουμε να προσφέρουμε ποιότητα και ποικιλία στις καλύτερες τιμές της αγοράς. Για να συμβεί αυτό είμαστε συνεχώς σε εγρήγορση, ώστε να είμαστε δίπλα σε κάθε γειτονιά, χωριό και πόλη. Έτσι, και το 2024 θα συνεχίσουμε τη δυναμική ανάπτυξη του δικτύου franchise για να καλύψουμε τις ανάγκες των καταναλωτών σε κάθε σημείο της χώρας μας.

Σχετικά άρθρα

Αυτή η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία πλοήγησης. Συμφωνώ