«Οι αναταράξεις στην αγορά εργασίας ελευθέρωσαν ένα ανθρώπινο δυναμικό που βρέθηκε στο σταυροδρόμι της απόφασης να ανεξαρτητοποιηθεί ή να αναζητήσει πάλι κάποια μορφή εξαρτημένης εργασίας και προτίμησε το πρώτο».
Συνέντευξη του κου. Κωνσταντίνου Αντάρα, ιδρυτή και συνιδιοκτήτη της Pizza Fan, στην ενότητα Απόψεις του ΠΑΝΟΡΑΜΑ FRANCHISE 2022.
Το 2021 ήταν αρκετά διαφορετικό από το 2020 που πρωτοπαρουσιάστηκε η πανδημία, γιατί συνδέθηκε με προσπάθειες επανεκκίνησης της οικονομίας. Πώς αντιμετώπισε ο χώρος του franchising την προσπάθεια ανάκαμψης και πώς αποτιμάτε τη μέχρι τώρα πορεία της αγοράς;
Όπως μετά από κάθε μεγάλη κρίση η αγορά ανταποκρίνεται με μια νέα δυναμική ζυγίζοντας τις νέες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί και επενδύοντας σε νέες κατευθύνσεις, όπως πχ οι νέες τεχνολογίες, που από ότι φαίνεται θα είναι και το μέλλον της οικονομίας γενικότερα αλλά και του franchising. Φυσικά δεν παύουν να υπάρχουν συνεχώς νέες προκλήσεις όπως το κύμα αυξήσεων που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές και οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα και σε όλη την Ευρώπη αλλά και η πρόσφατη κρίση στην Ουκρανία. Πιστεύω ότι ο χώρος του franchising λειτουργεί και σαν μια ομπρέλα προστασίας σε αυτή τη μεταβλητότητα των οικονομικών συνθηκών γιατί ο επιχειρηματίας έχει τη στήριξη ενός ευρύτερου μηχανισμού που μπορεί να λειάνει τους κραδασμούς που προέρχονται από τις αλλαγές στο επιχειρηματικό περιβάλλον.
Δύο χρόνια covid-19 σημαίνει νέες καταναλωτικές συνήθειες, νέα μοντέλα στην αγορά και νέες συνθήκες λειτουργίας αλλά και νέες ιδέες marketing για το franchising. Πώς βλέπετε αυτές τις αλλαγές; Πώς εξελίσσονται και τελικά, τί από όλα αυτά θα εδραιωθεί στον χώρο του franchising;
Το διάστημα που ζήσαμε με τον Cocid-19 ήταν ένα crush test για όλα τα μοντέλα franchising που έδειξαν τη δυνατότητά τους να επιβιώνουν στους καθοδικούς κύκλους της αγοράς. Το δικό μας μοντέλο έχει αποδείξει διαχρονικά ότι μπορεί να είναι επιτυχημένο κάτω από διαφορετικές συνθήκες και αυτό είναι και το μυστικό της ανάπτυξής μας. Φέτος συμπληρώνουμε 25 χρόνια παρουσίας στο χώρο της εστίασης και είμαστε στην πρώτη θέση του χώρου του pizza delivery έχοντας δοκιμαστεί σε πολλές και διαφορετικές συνθήκες της αγοράς. Για μας η ανθρώπινη διάσταση του μοντέλου μας κάνει τη διαφορά σε συνδυασμό με την υιοθέτηση των πιο σύγχρονων μεθόδων οργάνωσης και ενός νέου μάρκετινγκ που βλέπει την αγορά με τα μάτια του σήμερα.
Ειδικότερα, η αγορά, το οικονομικό περιβάλλον αλλά και οι franchisees επηρεάστηκαν κι αυτοί από τις εξελίξεις. Ποια θεωρείτε την καθοριστική αλλαγή που συντελέστηκε και ποια είναι τα χαρακτηριστικά των franchisees σήμερα; Επίσης, τι έχει αλλάξει στο profile των υποψηφίων franchisees καθώς και στις δικές σας απαιτήσεις από ένα υποψήφιο franchisee που σας προσεγγίζει;
Οι αναταράξεις στην αγορά εργασίας αλλά και σε σημαντικούς κλάδους της οικονομίας ελευθέρωσε ένα ανθρώπινο δυναμικό που βρέθηκε στο σταυροδρόμι της απόφασης να ανεξαρτητοποιηθεί ή να αναζητήσει πάλι κάποια μορφή εξαρτημένης εργασίας και προτίμησε το πρώτο. Τα σημερινά χαρακτηριστικά των υποψήφιων franchisees είναι διαφορετικά από αυτά που υπήρχαν στο παρελθόν. Ενώ αρχικά βλέπαμε περισσότερους ανθρώπους με εμπειρία στο χώρο της εστίασης σήμερα οι υποψήφιοι είναι κυρίως άνθρωποι από άλλους κλάδους της οικονομίας που αλλάζουν δραστηριότητα η θέλουν να αποκτήσουν τη δική τους επιχείρηση. Βλέπουν στο δικό μας μοντέλο franchising τη δυνατότητα διαχρονικής κερδοφορίας ενώ η ιδιαίτερα δομημένη μορφή της οργάνωσής μας τους δίνει την ασφάλεια ότι θα φτάσουν πολύ γρήγορα στο εισόδημα που επιθυμούν.
Αυτό που ζητάμε εμείς από έναν franchisee είναι να έχει τη δυνατότητα να ακολουθήσει με σταθερότητα τις διαδικασίες που απαιτούνται για να λειτουργήσει πετυχημένα και να συμμετέχει ο ίδιος με προσωπική εργασία στη νέα αυτή δραστηριότητα για να εξασφαλίζεται το υψηλότερο επίπεδο ποιότητας και αξιοπιστίας του δικτύου μας.
Ο χώρος του franchising αναμφισβήτητα διατηρήθηκε και εμφανίστηκε ανθεκτικός σε δύσκολες συνθήκες. Ποιο είναι το βασικό χαρακτηριστικό του ανθεκτικού franchisor σήμερα;
Ανθεκτικός franchisor είναι, όπως αναφέραμε και νωρίτερα, εκείνος που έχει δημιουργήσει ένα μοντέλο franchising που μπορεί να αντέξει και να είναι κερδοφόρο σε όλες τις συνθήκες της αγοράς. Αυτό δεν είναι κάτι θεωρητικό, αποδεικνύεται από τη συνολική πορεία ολόκληρου του δικτύου αλλά και την πορεία όλων των επιχειρηματιών που το αποτελεί. Παράλληλα ανθεκτικός είναι εκείνος που έχει ως πρώτη προτεραιότητα τη στήριξη των ανθρώπων του και δημιουργεί συνέχεια νέες ευκαιρίες για αυτούς με διαπραγμάτευση τιμών για όλα τα βασικά υλικά που χρησιμοποιούνται, προσφέρει συνεχή εκπαίδευση και δημιουργεί νέα καινοτόμα προϊόντα,.
Ποιες είναι οι νέες προκλήσεις, όσον αφορά τα concept που εμφανίζονται στην αγορά στον κλάδο που δραστηριοποιείστε;
Οπωσδήποτε υπάρχουν νέα concept που κάθε φορά εμφανίζονται, όπως πχ η αύξηση της επένδυσης στο χώρο του delivery, το σημαντικότερο όμως είναι ποιες είναι οι στρατηγικές που θα ακολουθήσει κανείς για να κερδίσει τον καταναλωτή σε βάθος χρόνου και όχι εκείνες που απλά εστιάζονται μόνο σε άμεσα αποτελέσματα πωλήσεων.
Πώς αποτιμάτε την οικονομική πορεία και την ανάπτυξη του δικού σας μοντέλου franchise τη χρονιά που πέρασε; Ποια είναι τα σχέδια του οργανισμού σας για το 2022;
Το δικό μας μοντέλο franchising απέδειξε για άλλη μια χρονιά τη διαχρονική ικανότητα του να προσφέρει κερδοφορία σε όλους τους επιχειρηματίες που αποτελούν το δίκτυό μας και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι κλείσαμε το 2021 με σημαντική άνοδο σε μια χρονιά με σημαντικές προκλήσεις. Στα σχέδια μας είναι η ανάπτυξη ενός μεγαλύτερου αριθμού καταστημάτων στην Ελλάδα και την Κύπρο, ενώ η επέκταση στο εξωτερικό είναι ένας στόχος που μας ενδιαφέρει για το μέλλον.