«Σίγουρα, ο ανταγωνισμός θα ενταθεί με βασικό ζητούμενο: την άμεση εξυπηρέτηση σε επίπεδο γεωγραφικής εγγύτητας και ταχύτητας εξυπηρέτησης».
Συνέντευξη του Δημήτρη Παπαχρυσάνθου, Wholesale & Affiliate Retail Director της ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ, στην ενότητα Απόψεις του ΠΑΝΟΡΑΜΑ FRANCHISE 2022.
Το 2021 ήταν αρκετά διαφορετικό από το 2020 που πρωτοπαρουσιάστηκε η πανδημία, γιατί συνδέθηκε με προσπάθειες επανεκκίνησης της οικονομίας. Πώς αντιμετώπισε ο χώρος του franchising την προσπάθεια ανάκαμψης και πώς αποτιμάτε τη μέχρι τώρα πορεία της αγοράς;
To 2021 ήταν μια χρονιά ανασκόπισης και επανεκκίνησης για το Franchise. Οι πιέσεις αλλάζουν τα δεδομένα και δημιουργούν νέες συνθήκες λειτουργίας και φυσικά ευκαιρίες.
Είναι ξεκάθαρο ότι η στρατηγική των παικτών του κλάδου του Franchising αναθεωρήθηκε. Σίγουρα η πορεία της αγοράς ομαλοποιήθηκε σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο, ακόμη και οι κλάδοι που πλήττονται από τα περιοριστικά μέτρα παρουσίασαν μια σχετική ανάκαμψη, κυρίως στην καλοκαιρινή περίοδο και στο 2ο μισό του 2021.
Στην ΑΒ, με ένα οργανωμένο πλάνο, αναπτύξαμε δυναμικά το δίκτυο Franchise, με 46 νέα σημεία, στοχεύοντας κύρια σε καταστήματα γειτονιάς-ευκολίας. Αντίστοιχα, τόσο οι νέοι, όσο και οι υφιστάμενοι franchisees, προσάρμοσαν τη στρατηγική τους στα νέα δεδομένα, για την καλύτερη εξυπηρέτηση και την ανταπόκριση στις πολύπλευρες ανάγκες των καταναλωτών.
Δύο χρόνια covid-19 σημαίνει νέες καταναλωτικές συνήθειες, νέα μοντέλα στην αγορά και νέες συνθήκες λειτουργίας αλλά και νέες ιδέες marketing για το franchising. Πώς βλέπετε αυτές τις αλλαγές; Πώς εξελίσσονται και τελικά, τί από όλα αυτά θα εδραιωθεί στον χώρο του franchising;
Πράγματι, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, υπήρξε μεταξύ άλλων στροφή σε μικρού μεγέθους (convenient stores) και πολύ μεγάλου μεγέθους (Hyper market) καταστήματα. Τα μεν πρώτα «απάντησαν» στην ανάγκη για άμεση πρόσβαση χωρίς αυτοκίνητο, και για γρήγορη ολοκλήρωση των αγορών. Από την άλλη, τα δεύτερα προσέδωσαν την αίσθηση της ασφάλειας και της αποφυγής συνωστισμού.
Την ίδια στιγμή, υπήρξε σημαντική άνοδος στις ηλεκτρονικές αγορές μέσα από τα e-shop των παραδοσιακών λιανεμπόρων, αλλά και μέσα από νέες πλατφόρμες αγορών και την δυνατότητα για άμεση αποστολή.
Οι επιλογές, με λίγα λόγια, πλέον είναι πολλές και διαφορετικές. Ο καταναλωτής επιλέγει συμπληρωματικά και ανάλογα την περίσταση.
Οι τάσεις αυτές θα συνεχίσουν να κυριαρχούν και δεν προβλέπεται να αναστραφούν. Σίγουρα, ο ανταγωνισμός θα ενταθεί με βασικό ζητούμενο: την άμεση εξυπηρέτηση σε επίπεδο γεωγραφικής εγγύτητας και ταχύτητας εξυπηρέτησης, είτε πρόκειται για καταστήματα ευκολίας, είτε για πλατφόρμες γρήγορου delivery.
Ειδικότερα, η αγορά, το οικονομικό περιβάλλον αλλά και οι franchisees επηρεάστηκαν κι αυτοί από τις εξελίξεις. Ποια θεωρείτε την καθοριστική αλλαγή που συντελέστηκε και ποια είναι τα χαρακτηριστικά των franchisees σήμερα; Επίσης, τι έχει αλλάξει στο profile των υποψηφίων franchisees καθώς και στις δικές σας απαιτήσεις από ένα υποψήφιο franchisee που σας προσεγγίζει;
Οι πιέσεις σε επιμέρους κλάδους (τουρισμός, εστίαση κλπ) και η ανάπτυξη σε κάποιους άλλους (λιανική τροφίμων, ταχυμεταφορές, ηλεκτρονικές αγορές κλπ) επηρέασε τις αναζητήσεις των υποψηφίων Franchisee.
Αναφορικά με το προφίλ των υποψηφίων franchisees δεν έχουν αλλάξει πολλά. Αναζητούν εργασιακή ασφάλεια και σταθερότητα, μέσα από τη δημιουργία της δικής τους επιχείρησης, με το ενδιαφέρον να συνεχίζεται αμείωτο και να είναι διευρυμένο. Σε όλες τις ηλικιακές ομάδες, και σε ένα πολύπλευρο προφίλ ανθρώπων με μεγάλη έως και καθόλου επιχειρηματική εμπειρία. Σε κάθε περίπτωση, από την πλευρά μας αυτό που κάνει τη διαφορά είναι η αφοσίωση, τα όνειρα, η θέληση και η διάθεση τους για επιτυχία.
Ο χώρος του franchising αναμφισβήτητα διατηρήθηκε και εμφανίστηκε ανθεκτικός σε δύσκολες συνθήκες. Ποιο είναι το βασικό χαρακτηριστικό του ανθεκτικού franchisor σήμερα;
Για το 2022, ο βαθμός ελκυστικότητας θα κριθεί εν πολλοίς από τις προοπτικές του κλάδου δραστηριοποίησης. Σίγουρα, όμως, ένας Franchisor με πολυετή εμπειρία στον κλάδο, μεγάλο δίκτυο καταστημάτων, υψηλή τεχνογνωσία και δυνατότητα επενδύσεων σε τεχνολογικές αναβαθμίσεις, όπως η ΑΒ, μπορεί να προσφέρει μια ελκυστική πρόταση συνεργασίας και να δώσει μεγάλες πιθανότητες επιτυχίας στο εγχείρημα. Στην ΑΒ, το Franchising συνεχίζει να βρίσκεται στην καρδιά της ανάπτυξης του δικτύου μας.
Ποιες είναι οι νέες προκλήσεις, όσον αφορά τα concept που εμφανίζονται στην αγορά στον κλάδο που δραστηριοποιείστε;
Τα νέα concept καταφέρνουν να συνδυάζουν την εγγύτητα με την ταχύτητα εξυπηρέτησης και τις λογικές τιμές πώλησης. Γίνεται άμεσα αντιληπτό, ότι από όλα αυτά τα νέα concept, ο ανταγωνισμός θα γίνεται ολοένα και εντονότερος, ενώ κερδισμένος θα βγει ο τελικός καταναλωτής, είτε επιλέγει φυσικά καταστήματα, είτε ηλεκτρονικά είτε συνδυασμό των καναλιών.
Πώς αποτιμάτε την οικονομική πορεία και την ανάπτυξη του δικού σας μοντέλου franchise τη χρονιά που πέρασε; Ποια είναι τα σχέδια του οργανισμού σας για το 2022;
Το 2021 εγκανιάσαμε 46 νέα καταστήματα AB Shop & Go, τα καταστήματα ευκολίας της ΑΒ στο αστικό περιβάλλον. Με αυτόν τον τρόπο, ξεπεράσαμε τα 100 καταστήματα AB Shop & Go.
Για το 2022, στοχεύουμε να συνεχίσουμε την ανάπτυξη του δικτύου, προσθέτοντας περίπου 50 νέα καταστήματα στο δίκτυο Franchise. Συνεισφέρουμε με αυτόν το τρόπο ουσιαστικά στην εξάπλωση του δικτύου καταστημάτων ΑΒ, φέρνοντας το σήμα και την εμπειρία ΑΒ κοντά σε νέους καταναλωτές, τόσο στο αστικό περιβάλλον όσο και στην περιφέρεια.