Στον χώρο του franchising, σημαντικός αριθμός δικτύων, στη διάρκεια του χρόνου, έχει αποδείξει ότι γνωρίζει πώς να αντιμετωπίζει την οικονομική ύφεση, τη μείωση της ζήτησης, την αλλαγή στα καταναλωτικά πρότυπα, την ένταση του ανταγωνισμού, την εποχικότητα, τις προκλήσεις στο ανθρώπινο δυναμικό, τις αλλαγές που επιφέρει η τεχνολογία και τόσα άλλα.
Έχουν δοκιμαστεί, τα έχουν αντιμετωπίσει, αποτέλεσαν κι αποτελούν προκλήσεις που καθημερινά καλούνται να αντιμετωπίσουν.
Αλλά κανένα σύστημα franchise δεν είχε αντιμετωπίσει στο παρελθόν τις συνέπειες μιας κρίσης, όπως αυτή που βιώνουμε αυτή την περίοδο!
Ποια είναι τα καλά νέα; Σημαντικός αριθμός δικτύων franchise, έχοντας αντιμετωπίσει με αποτελεσματικότητα τις πρώτες επιπτώσεις του Covid-19, καλείται να απαντήσει αποτελεσματικά στις νέες πρωτόγνωρες προκλήσεις. Μείωση ζήτησης, συμπίεση κερδοφορίας, νέα καταναλωτικά πρότυπα, νέο ανταγωνιστικό πεδίο!
Καλούνται να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν νέα επιχειρηματικά μοντέλα, καινοτόμα συστήματα λειτουργίας, αγοραστικές εμπειρίες ανταποκρινόμενες στα νέα καταναλωτικά πρότυπα, να αξιοποιήσουν την τεχνολογία, να ανασυνθέσουν την εφοδιαστική αλυσίδα, να οικοδομήσουν νέες στρατηγικές συμμαχίες κ.λπ.
Στο πλαίσια αυτό, καλούνται να αναδιοργανώσουν το δίκτυο franchise τους, να επαναπροσδιορίσουν τις σχέσεις με τους franchisees τους, να θέσουν νέες προτεραιότητες στο πλάνο
ανάπτυξης, να αναζητήσουν νέα κανάλια διανομής κ.λπ.
Το μόνο σταθερό στοιχείο στο νέο ανταγωνιστικό πεδίο, θα είναι η συνεχής αλλαγή!
Καθώς οι επιχειρηματίες θα αναζητήσουν νέες στέρεες λύσεις, νέες επιχειρηματικές προτάσεις, ένας νέος κόσμος ευκαιριών γεννιέται για την αγορά του franchising.
Είναι βέβαιο ότι τα περισσότερα οργανωμένα δίκτυα franchise θα ανακάμψουν και νέα επίσης δίκτυα θα δημιουργηθούν. Μετά από ένα παρατεταμένο διάστημα αναμονής, οι franchisors θα πρέπει να προετοιμάζουν την εταιρεία τους για να μπουν ξανά δυναμικά στο παιχνίδι.
Τρεις βασικοί παράγοντες θα συμβάλουν πρωτίστως σε αυτήν την αναγέννηση του κλάδου, οι οποίοι ταυτίζονται με τις κατευθυντήριες δυνάμεις που καθορίζουν την ανάπτυξη ενός δικτύου franchise, ανεξάρτητα από τη φάση, τη συγκυρία, την κατάσταση του ανταγωνιστικού πεδίου και της οικονομίας.
Αυτοί οι παράγοντες είναι οι άνθρωποι, το κεφάλαιο και οι πόροι.
Οι άνθρωποι
Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Κομισιόν για τις επιπτώσεις της πανδημίας, η ανεργία στην Ελλάδα θα υπερβεί το 20%, το υψηλότερο επίπεδο πανευρωπαϊκά, ενώ θα υποχωρήσει στο 16,8% το 2021. Το επόμενο διάστημα, αρκετοί άνθρωποι θα χάσουν τη δουλειά τους, ενώ πολλοί που θα διατηρήσουν τη θέση εργασίας τους θα υποαπασχολούνται ή θα ζουν με τον φόβο ότι θα είναι οι επόμενοι που θα δουν την πόρτα της εξόδου.
Ένας από τους λόγους για τους οποίους οι πωλήσεις franchise πάνε παραδοσιακά καλά σε περιόδους οικονομικής ύφεσης, είναι το γεγονός ότι η ανεργία και η υποαπασχόληση ωθεί τους ανθρώπους να κάνουν το βήμα και να γίνουν «αφεντικά» του εαυτού τους. Όπως έχει παρατηρηθεί σε προηγούμενες περιόδους κρίσεων, όταν οι θέσεις εργασίας που χάθηκαν. Πολλοί από τους ανθρώπους των οποίων η εργασία, η υφιστάμενη επιχειρηματική δραστηριότητα επηρεάστηκε σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό κατά τη διάρκεια της κρίσης, διαθέτουν εκείνες τις δεξιότητες που συνδέονται με την επιτυχία στον χώρο του franchising (εμπειρία στις επιχειρήσεις, τεχνολογικές δεξιότητες, ηγετικές ικανότητες και την προθυμία, τη συνειδητή δέσμευση να ακολουθήσουν τους κανόνες ενός συστήματος).
Αν δεν υπάρχει ενδεχόμενο να επιστρέψουν στην προηγούμενη εργασία τους, ή νιώθουν μια αβεβαιότητα να επιστρέψουν στο προηγούμενο εργασιακό τους περιβάλλον, αυτοί οι άνθρωποι φυσικά θα αναζητήσουν βιώσιμες εναλλακτικές που διασφαλίζουν το μέλλον των οικογενειών τους. Η επένδυση σε μία επιχείρηση franchise αποτελεί φυσική εξέλιξη για πολλούς από τους επαγγελματίες που έχασαν στην παρούσα κρίση την εργασία τους.
Είναι πιο σημαντικό από ποτέ, οι επιχειρήσεις να διατηρήσουν τα υψηλά standards όσον αφορά την αξιολόγηση υποψηφίων franchisees και τη διαδικασία επιλογής.
Οι επιχειρηματίες θα αναζητήσουν νέες στέρεες λύσεις, νέες επιχειρηματικές προτάσεις. Πολλές από τις υφιστάμενες επιχειρηματικές δραστηριότητες δεν ανταποκρίνονται στο νέο ανταγωνιστικό περιβάλλον. Η τουριστική βιομηχανία δεν θα είναι ποτέ ξανά όπως ήταν πριν. Το τουριστικό προϊόν θα προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες. Το franchising θα μπορεί να προσφέρει εξαιρετικές προτάσεις και λύσεις.
Γεννιέται ένας νέος κόσμος ευκαιριών για την αγορά του franchising.
Οι αλλαγές στο μοντέλο εργασίας και η αξιοποίηση της τεχνολογίας επίσης, θα προσφέρουν δυνατότητες ανάπτυξης νέων concept, νέων συστημάτων franchise, νέων μοντέλων συνεργασίας.
Το κεφάλαιο
Η επένδυση στο franchising δεν είναι, φυσικά, μία λύση που ταιριάζει σε όλους τους ανθρώπους που θα χάσουν αυτή την περίοδο τη δουλειά τους ή θα κλονιστεί η υφιστάμενη επιχειρηματική τους δραστηριότητα. Πιθανότατα, είναι ελκυστικό για όσους λάβουν μια καλή αποζημίωση αποχωρώντας από την εργασία τους ή για όσους έχουν αποταμιεύσει μέρος του μισθού, που λάμβαναν τα προηγούμενα χρόνια ή των κερδών τους. Έχουν, δηλαδή, τους οικονομικούς πόρους να αποκτήσουν μια επιχείρηση franchise.
Αναμένεται το επόμενο χρονικό διάστημα να δοθούν κίνητρα για νέες επιχειρήσεις όπως και να υπάρξουν ευκαιρίες χρηματοδότησης για νέους επιχειρηματίες. Οι σύμβουλοι επιχειρήσεων μπορούν να καθοδηγήσουν τους υποψήφιους επενδυτές σε αυτόν τον τομέα, καθώς και τους franchisors ώστε να προσαρμόσουν ανάλογα τις επιχειρηματικές τους προτάσεις.
Οι πόροι
Δυστυχώς, κάποιες επιχειρήσεις δεν θα μπορέσουν να επιβιώσουν στο νέο περιβάλλον. Στην αγορά του real estate έχουν ήδη γίνει ορατές οι πρώτες συνέπειες. Αναμένεται δε, το επόμενο χρονικό διάστημα, πολλά εμπορικά ακίνητα σε προνομιακά σημεία να είναι και πάλι διαθέσιμα. Κατ’ επέκταση, οι μεσίτες και οι ιδιοκτήτες ακινήτων θα είναι περισσότερο διατεθειμένοι να διαπραγματευτούν τις τιμές τους. Οι νέοι franchisees, όπως και εκείνοι που ενδιαφέρονται να επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους,
μπορούν να αξιοποιήσουν αυτή τη θετική συνθήκη, που δημιουργείται στον χώρο του real estate.
Το ίδιο ισχύει και με τους προμηθευτές, που έχουν πληγεί σημαντικά κατά τη διάρκεια της κρίσης. Οι έξυπνοι επιχειρηματίες θα αναγνωρίσουν σε αυτή τη συγκυρία την ιδανική στιγμή για να ξεκινήσουν μια νέα επιχείρηση, αξιοποιώντας την πτώση των τιμών, αναζητώντας
νέα κανάλια διάθεσης αλλά και τις διευκολύνσεις που θα είναι διατεθειμένοι να προσφέρουν οι προμηθευτές καθώς και τις αλλαγές συνολικά στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Σημαντικότερο όλων είναι επίσης, το γεγονός ότι θα υπάρχει μεγαλύτερη διαθεσιμότητα ποιοτικού ανθρώπινου δυναμικού, συγκριτικά με την προ Covid-19 εποχή.
Πέραν από την αναμενόμενη ανάκαμψη των «πωλήσεων» franchise, μία προειδοποίηση θα πρέπει να έχουν στο μυαλό τους οι franchisors:
Θα υπάρξει συσσωρευμένη ζήτηση από όλες τις πλευρές για να μπουν οι επιχειρήσεις στη «νέα κανονικότητα».
Για ορισμένες επιχειρήσεις, αυτή η «νέα κανονικότητα» μπορεί να επηρεάσει τα οικονομικά δεδομένα του ίδιου του μοντέλου τους.
Για αυτές τις επιχειρήσεις, η δύσκολη αλλά σοφή επιλογή θα είναι να αποτραβηχτούν πρόσκαιρα μέχρι να προσαρμοστούν ως οργανισμός, ως concept, ως επιχειρηματικά μοντέλα στο νέο περιβάλλον.
Για τις επιχειρήσεις που συνεχίζουν να ευημερούν, θα είναι πιο σημαντικό από ποτέ να διατηρήσουν τα υψηλά standards όσον αφορά την αξιολόγηση υποψηφίων franchisees και τη διαδικασία επιλογής, ενόψει της αυξημένης ζήτησης. Θα είναι κρίσιμο, όχι μόνο να διασφαλιστεί ότι οι υποψήφιοι επενδυτές διαθέτουν τα απαραίτητα κεφάλαια αλλά κυρίως και το κατάλληλο προφίλ για τις ανάγκες του brand.
Η προσέλκυση και επιλογή «επιχειρηματιών από ανάγκη» ήταν και παραμένει μία από τις πιο επικίνδυνες στρατηγικές με οδυνηρές επιπτώσεις τόσο και για τους franchisors, όσο και για τους franchisees αλλα και το franchising συνολικά!
Ο ρυθμός ανάπτυξης των δικτύων franchise είναι πιθανό να αυξηθεί τα επόμενα χρόνια. Όταν αυτό συμβεί, ο ζωτικός ρόλος που μπορεί να διαδραματίσει το franchising στην οικονομία θα γίνει πιο εμφανής από ποτέ.
Οι επιχειρήσεις που επιθυμούν να δημιουργήσουν ή να εξελίξουν τα συστήματα franchise τους, καλό θα ήταν να αξιοποιήσουν αυτή τη δυναμική φάση αλλαγών με σύνεση, επενδύοντας στον μετασχηματισμό τους, στην προσαρμογή της επενδυτικής πρότασής τους, υιοθετώντας νέες στρατηγικές επέκτασης και οργανώνοντας την επικοινωνιακή στρατηγική τους εν αναμονή της ανάκαμψης.
Η νέα εποχή στο franchising ξεκίνησε… είστε έτοιμοι;