Το 2018 αποδείχτηκε ένα έτος μετάβασης. Αν αναλύσουμε προσεκτικά τα δεδομένα και τα συμπεράσματα της έρευνας που διενεργεί κάθε χρόνο το περιοδικό FRANCHISE SUCCESS σε συνεργασία με την εταιρεία συμβούλων franchise THE FRANCHISE CO., τα οποία δημοσιεύονται στο Πανόραμα Franchise, θα διαπιστώσουμε ότι ενώ φαινομενικά η αύξηση του franchising στην Ελλάδα κυμαίνεται σταθερά περί το 5,5% συνολικά, εντούτοις, αν συνεκτιμήσουμε και τις αλυσίδες που σταμάτησαν να αναπτύσσονται με τη μέθοδο του franchising, ή διέκοψαν τελείως τη λειτουργία τους, τότε η αύξηση υπερβαίνει το 10%.
Κύριος φορέας της αναπτυξιακής αυτής πορείας, παρέμεινε η εστίαση και κυρίως για δεύτερη συνεχή χρονιά, ο χώρος της καφεστίασης και του σνακ. Εντούτοις ο προσεκτικός παρατηρητής θα διαπιστώσει ότι και σε αυτές τις κατηγορίες δεν υπήρξε μια ισόρροπη, γραμμική ανάπτυξη. Κάποιες εταιρείες και δίκτυα παρουσίασαν θεαματική ανάπτυξη, ενώ άλλα στασιμότητα, ή και κατάρευση. Όπως έχουμε προαναφέρει, το franchising δεν είναι η κατάλληλη στρατηγική για όλες τις εταιρείες, ούτε αποτελεί μονόδρομο. (Δείτε και εδώ: To franchising είναι μια επιχειρηματική λύση που ταιριάζει στον καθένα μας;.
Ποιες εταιρείες παρουσίασαν θετικούς και διατηρήσιμους ρυθμούς ανάπτυξης; Όσες συνειδητοποίησαν ότι η φάση μετάβασης από μια επιχειρηματική οντότητα που λειτουργεί με εταιρικά καταστήματα σε ένα σύστημα franchise υπόσχεται επιτυχίες, αλλά ταυτόχρονα απαιτεί σκληρή δουλειά, θυσίες και εμπεριέχει κινδύνους. Όταν δημιουργείται ένα νέο σύστημα franchise πρέπει να γίνει κατανοητό ότι εισερχόμαστε σε ένα τελείως διαφορετικό πεδίο, σε έναν διαφορετικό «κλάδο». Μπορεί να συνεχίσουμε να είμαστε μια αλυσίδα, ένα δίκτυο, μια επιχείρηση στον χώρο του καφέ π.χ., αλλά όταν αναπτυσσόμαστε με franchising τότε πια είμαστε μια επιχείρηση, ένα δίκτυο που δεν παράγει καφέ, αλλά δημιουργεί εκείνους τους μηχανισμούς, τα καταστήματα που προσφέρουν τον καφέ. Δεν παρέχω καφέ, υποστηρίζω αυτούς που παρέχουν καφε! Σημαντική διαφορά που πολλές φορές οι νέοι franchisors δεν κατανοούν, με υψηλό κόστος. Και ίσως εδώ να βρίσκεται η διαφορά μεταξύ επιτυχίας και αποτυχίας.
Αν το franchising ταιριάζει στη δική σας επιχείρηση θα πρέπει και εσείς οι ίδιοι να είστε ταυτόχρονα διατεθειμένοι να επενδύσετε χρόνο και χρήμα για να αναπτύξετε το σύστημα και να φροντίσετε τους ανθρώπους που επενδύουν τις αποταμιεύσεις τους στο δικό σας brand και όραμα.
Και το 2018, διδαχθήκαμε – επιβεβαιώθηκε – ότι τα επιτυχημένα συστήματα franchise είχαν κατ’ ελάχιστον 5 κοινά σημεία:
- Επένδυση στο κατάλληλο στελεχιακό δυναμικό με τη δημιουργία μηχανισμών συνεχούς εκπαίδευσης. Κάθε επιτυχημένος επιχειρηματίας γνωρίζει ότι ένα προϊόν ή μια υπηρεσία μπορεί να σε οδηγήσει στην επιτυχία, να αντέξει στον χρόνο, να εξελιχθεί και να διατηρήσει-ενδυναμώσει τα ανταγωνιστικά του πλεονεκτήματα και την πρόταση αξίας στον καταναλωτή, μόνο όταν υπάρχει το σωστό ανθρώπινο δυναμικό που αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για κάθε επιτυχία. Επίσης, όταν αποφασίσουμε να αναπτύξουμε την επιχείρησή μας με franchising, η ομάδα διοίκησης θα πρέπει να οδηγήσει με επιτυχία το επιχειρηματικό σας μοντέλο σε νέες αγορές, σε ένα νέο ανταγωνιστικό πεδίο, όπου θα λειτουργήσει με επιτυχία, διατηρώντας αναλλοίωτα τοn χαρακτήρα του concept, τα δομικά συστατικά του. Η ομάδα στελεχών που θα δημιουργηθεί θα πρέπει να είναι σωστά προετοιμασμένη, να έχει πιστέψει για τις δυνατότητες που προσφέρει το franchising και ιδιαίτερα το δικό σας σύστημα. Θα πρέπει να είστε απόλυτα βέβαιοι ότι το σύνολο της ηγετικής ομάδας είναι ικανό να ανταπεξέλθει στους νέους ρόλους και πως διαθέτει την απαραίτητη δέσμευση για να διασφαλίσει την επιτυχία των franchisees και μέσω αυτών τη δική σας επιτυχία.
Έχουμε αναφερθεί εδώ: Franchising: Ένα επιχειρηματικό μοντέλο αμοιβαιότητας, αξιοπιστίας, διαφάνειας και εμπιστοσύνης. και εδώ: Franchising: Παρερμηνείες και παρανοήσεις πως για την επιτυχία των franchisees, δεν επαρκούν έμπειροι τεχνοκράτες, αλλά στελέχη που κατανοούν ότι η επιτυχία και η δυναμική του franchising ως σύστημα ανάπτυξης εμπεριέχει ως κρίσιμο παράγοντα, ως αναγκαία προϋπόθεση, την επιτυχία των franchisees.
Πρέπει να σιγουρευτείτε πως η διοικητική σας ομάδα κατανοεί ότι ναι μεν το franchising προσφέρει αυξημένες ευκαιρίες, αλλά αυτό επιτυγχάνεται μόνο όταν υπάρχει μια ολοκληρωμένη πρόταση, μια συγκροτημένη στρατηγική, που διαπερνά το σύνολο των επιχειρησιακών λειτουργιών και τον συνολικό σχεδιασμό. - Η δημιουργία του σωστού επιχειρησιακού μοντέλου με τις απαραίτητες διαδικασίες & συστήματα. Συζητώντας με νέους franchisors, με έκπληξη θα διαπιστώσετε και εσείς ότι το επιχειρησιακό μοντέλο, τα συστήματα και οι διαδικασίες που δηλώνουν ότι έχουν αναπτύξει, έχουν δημιουργηθεί ως αποτέλεσμα μιας απλουστευτικής μηχανιστικής προβολής από το ένα σημείο, σε πολλά. Δεν κατανοούν ότι ο μετασχηματισμός σε δίκτυο franchise είναι κάτι πολύ πιο σύνθετο, μιας και οι ρόλοι είναι τελείως διαφορετικοί εντός του δικτύου. Σε ένα εταιρικό δίκτυο πραγματοποιείται απλώς η εφαρμογή διαδικασιών και συστημάτων μέσα σε έναν ενιαίο οργανισμό. Σε ένα σύστημα franchise τα δεδομένα αλλάζουν. Διαφορετικές επιχειρηματικές οντότητες έχουν κοινή στρατηγική και όραμα, με διαφορετικούς προκαθορισμένους ρόλους που συναρθρώνονται και αλληλοσυμπληρώνονται, δημιουργώντας έναν ενιαίο μηχανισμό μέσα στο ανταγωνιστικό πεδίο.
Στα επιτυχημένα δίκτυα υπάρχουν απολύτως καταγεγραμμένοι ρόλοι, συστήματα, διαδικασίες, λεπτομερή, χρηστικά, αποτελεσματικά εγχειρίδια, καθώς και ολοκληρωμένοι μηχανισμοί εκπαίδευσης. Παράλληλα, υπάρχει ένα ολοκληρωμένο επιχειρηματικό μοντέλο που κατανέμει ρόλους, πόρους, προσόδους, ανάλογα τη συμβολή ενός εκάστου. Το «κλειδί» για το franchising είναι η δημιουργία ενός επιχειρηματικού μοντέλου που μπορεί εύκολα να αναπαραχθεί από τους franchisees που ταιριάζουν στην κουλτούρα σας, που διαθέτουν εκείνες τις εμπειρίες, τις δεξιότητες, τις ικανότητες, που είναι απαραίτητες ειδικά για το δικό σας επιχειρηματικό μοντέλο.
Με αυτόν τον τρόπο θα δημιουργήσετε εκείνο το πλαίσιο λειτουργίας που μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά και επιτυχημένα, χωρίς να είναι αναγκαία η δική σας συνεχής παρουσία ή των στελεχών σας. Αν δεν έχετε διασφαλίσει ότι μπορεί να λειτουργεί ο κάθε franchisee σε οποιαδήποτε περιοχή και ανταγωνιστικό περιβάλλον αποτελεσματικά και χωρίς τη συνεχή δική σας παρουσία, τότε το franchising μπορεί να αποτελέσει μια ιδιαίτερα επικίνδυνη επιχειρηματική επιλογή.
Και μην ξεχνάτε η ποιότητα και η συνέπεια στις διαδικασίες επιλογής και ένθεσης franchisees διασφαλίζει την αποτελεσματικότητα του οργανισμού σας, την αποδοτική λειτουργία του! - Αποτελεσματικότητα λειτουργιών, ευέλικτο μοντέλο διοίκησης και λειτουργίας. Ακόμη και αν το προϊόν και τα στελέχη σας είναι εξαιρετικά, αλλά οι λειτουργίες και τα συστήματα δεν είναι εξίσου αποτελεσματικά σε σχέση με αυτά του ανταγωνισμού, η πορεία σας ως franchisor δεν θα είναι μακρά, ούτε η όποια αρχική επιτυχία σας θα διαρκέσει. Απαραίτητη προϋπόθεση για την ύπαρξη ενός επιτυχημένου επιχειρηματικού μοντέλου και αποτελεσματικών λειτουργιών είναι η απλότητα και η αποτελεσματικότητα, έτσι ώστε να μπορεί να λειτουργεί αποτελεσματικά σε διαφορετικές αγορές, τοποθεσίες και ανταγωνιστικά πεδία.
Τα επιτυχημένα συστήματα franchise που συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία επί σειρά ετών, έχουν ακόμη ένα κοινό στοιχείο. Διαθέτουν ολοκληρωμένα συστήματα που υποστηρίζονται τεχνολογικά, εξελίσσονται διαρκώς και καλύπτουν το σύνολο των επιχειρησιακών λειτουργιών, καθώς και τις σχέσεις με στρατηγικούς εταίρους, όπως προμηθευτές, πάροχους υπηρεσιών κ.ο.κ.
Προτού λοιπόν αποφασίσετε να ξανοιχθείτε στην αγορά του franchising, προχωρήστε σε εξονυχιστική ανάλυση και έλεγχο συστημάτων & διαδικασιών και ζητήστε την συμβολή – και όχι απλά την συμβουλή- από έμπειρους συμβούλους franchise, που κατανοούν τη δυναμική και τις ιδιαιτερότητες του χώρου, έτσι ώστε να διασφαλίσετε ότι το δίκτυό σας θα μπορεί να λειτουργεί αποδοτικά. - Χρηματοδότηση και ανάπτυξη με franchising. Όταν εισέρχεστε σε αυτό τον τόσο ανταγωνιστικό πεδίο, όπου πάνω από 200 σοβαρές εταιρείες (από τις 600 που δηλώνουν ότι αναπτύσσονται με franchising) που διεκδικούν 1.000 franchisees, κατανοείτε ότι η κατάσταση είναι ιδιαίτερα απαιτητική και δύσκολη. Όπως είναι φυσικό, τα εδραιωμένα και ισχυρά δίκτυα franchise διεκδικούν τη μερίδα του λέοντος. Μπορείτε σε αυτό το τόσο ανταγωνιστικό πεδίο να διεκδικήσετε το δικό σας μερίδιο; Αυτό απαιτεί χρηματοδότηση και πόρους κυρίως για την οργάνωση, τις υποδομές, τα συστήματα αλλά και για την προώθηση του franchise, είτε μέσω διαφήμισης, είτε μέσω άλλων ευέλικτων παράλληλων δράσεων και μηχανισμών ή και ελεγχόμενων συνεργασιών. Μην παρασύρεστε από όσους, που για δικά τους συμφέροντα, δηλώνουν ότι το franchising αποτελεί ένα el dorado που από την πρώτη μέρα θα ανακαλύψετε φλέβες χρυσού.
Το Franchising απαιτεί χρηματοδότηση με ιδίους πόρους. Μην αναμένετε τα έσοδα από τα entry fees, τα royalties ή τις όποιες προμήθειες για να χρηματοδοτηθεί η απαιτούμενη αρχική επένδυση. Στην πραγματικότητα, για τους σοβαρούς franchisors τα όποια έσοδα, ακόμα και όταν έχουν επιτυχημένη πορεία, από entry fees, συνεχίζουν να επανεπενδύονται στο δίκτυο, έτσι ώστε να διασφαλίσουν την κερδοφορία των πρώτων franchisees τους.
Θα πρέπει να είστε έτοιμοι να ανταγωνιστείτε ισχυρά και εδραιωμένα συστήματα και στην κερδοφορία σε επίπεδο σημείου, σε επίπεδο καταστήματος. - Προετοιμασία για να αντιμετωπιστεί η μακρά πορεία. Ένα από τα πιο συνηθισμένα πράγματα που έχω δει όλες αυτές τις δεκαετίες που βρισκόμαστε στον χώρο του franchising, είναι πως η πλειονότητα των αρχικά ενθουσιασμένων επιχειρηματιών που είναι έτοιμοι να καταλάβουν τον κόσμο και να γίνουν η επόμενη δεσπόζουσα δύναμη της αγοράς, εν τέλει προβληματίζονται και υπαναχωρούν μετά από ένα χρονικό διάστημα, όταν συνειδητοποιούν ότι το franchising απαιτεί τεράστια δέσμευση. Όχι μόνο οικονομική, απαιτεί προσωπικό χρόνο, ενέργεια και αφοσίωση.
Πρέπει να γίνει απόλυτα κατανοητό ότι ξεκινάτε μια απολύτως παράλληλη, νέα επιχείρηση. Μπορεί να έχει κοινά στοιχεία με την υπάρχουσα, όσον αφορά το προϊόν, τα logistics με το υφιστάμενο εταιρικό σας δίκτυο, τους προμηθευτές κ.λπ., αλλά η διαχείριση και ανάπτυξη του δικτύου franchise είναι μια νέα επιχειρηματική δραστηριότητα. Έχετε δημιουργήσει μια επιτυχημένη επιχείρηση αλλά για να επεκτείνετε και να πείσετε άλλους να επενδύσουν στο δικό σας όραμα, βοηθώντας στην ανάπτυξη του δικτύου σας (μέσα από τη δική τους κερδοφορία), θα πρέπει να προωθήσετε αποτελεσματικά την επιχειρηματική σας πρόταση μέσα από ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα μάρκετινγκ και να έχετε συνεχή συμμετοχή σε προωθητικές κινήσεις σε πολυκάναλο επίπεδο. Επίσης, απαιτούνται ταξίδια, να εργάζεστε πολύ περισσότερες ημέρες και ώρες, όχι μόνο υλοποιώντας στρατηγικές αλλά υποστηρίζοντας άλλους, ανεξάρτητους επιχειρηματίες να τις εκτελούν αποτελεσματικά.
Αυτό απαιτεί εξαιρετική ενέργεια και δέσμευση.
Το franchising δεν είναι για όλους.
Χρειάζεται επιμονή, συνέπεια, συνέχεια, χρόνια και ίσως ολόκληρη δεκαετία για να απολαύσει κάποιος τα αποτελέσματα της πραγματικής ανάπτυξής του και να ξεπεράσει τις δυσκολίες της πρώτης περιόδου.
Το 2018 αποδείχθηκε μια ικανοποιητική χρονιά για το franchising και για όσους franchisors κατανόησαν και επένδυσαν στους παραπάνω πέντε παράγοντες. Το 2019, θα βιώσουμε μια ταχύτερη ανάπτυξη για όλους; Προφανώς και όχι, αλλά μόνο για εκείνους που έχουν κατανοήσει το franchising και τη δυναμική του!